Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forslag til ny "lille/præcis" -Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hey alle folk..

Jeg søger en ny subwoofer til mit surround lydsystem...

Den skal opfylde en række krav:

- Gerne så lille som muligt (Så en 10" basenhed er nok max jeg skal se på!?)
- Billig (Evt brugt)
- Skal bruges i en stue på ca. 20m2
- MEGET præcis (Ja hvordan skal det forklares, så når jeg hører et "Bump" eller lignende i musik / film, så skal det være præcist og hurtigt når jeg hører det! Så den skal altså bruges til både musik og film)

Jeg har idag en Dali S 1.2 Subwoofer, men synes den er alt alt for stor... Derudover synes jeg ikke den er særlig "præcis" Endvidere er den jo ekstrem kraftig, som jo selvfølgelig er et plus, men kunne godt leve med mindre i min lej :)

Hvad har i af erfaringer på området?
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

B&W asw 608 Har haft min i to år og kan varmt anbefale den. Bruger den mest til hi-fi. Men også til film over anlægget (stereo) Min opholdsstue er også ca. 20 m2 og den har rigeligt med punch til rummet. Bassen er dyb, tør, hurtig og præcis og den er nem at integrere med højtalerne, både de Audio Monitor RS 1 jeg havde før og de Klipsch RB-61 jeg har nu. Den står til 3399 kr. Ved ikke om det er for dyrt?

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er, at det du snakker om mht præcis, stram, ikke bommy osv, mere har med rummet at gøre end selve subben.

En brugt DD10 ville være god tror jeg, men bliver nok 6-8k brugt vil jeg tro.

Som altid anbefaler jeg en eller anden form for rum EQ til alt som har med subs at gøre.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

>Svend. Det lyder godt.. den vil jeg kigge nærmere på i hvert fald! Men har også hørt at B & W's 6XX serie skulle være god til både film og musik.. For det er vigtigt for mig at den er god til begge dele. Kan godt lide når jeg hører musik, så falder bas slaget (Lydtrykket) Fuldstændig præcist og klart.. Og det føler jeg ikke den gør med min nuværende subwoofer :/

>Claus. Har boet i 3 lejligheder med min subwoofer nu, og alle steder forsøgt at stille den forskellige steder.. Dog uden det har hjulpet besynderligt... Jeg har stadig den meget mudrede bas effekt :/ Når jeg hører et basslag i musikken, så kommer bassen ind med et meget mudret billede :/ Specielt hvis der er skruet lavt ned for volumen :/ Til film er den lidt bedre, og man hører det ikk så tydeligt...

Men er kommet frem til at den nuværende subwoofer nok ikke er noget for mig.. Vil for alt i verden undgå et mudret lydbillede!
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:
>Svend. Det lyder godt.. den vil jeg kigge nærmere på i hvert fald! Men har også hørt at B & W's 6XX serie skulle være god til både film og musik.. For det er vigtigt for mig at den er god til begge dele. Kan godt lide når jeg hører musik, så falder bas slaget (Lydtrykket) Fuldstændig præcist og klart.. Og det føler jeg ikke den gør med min nuværende subwoofer :/

>Claus. Har boet i 3 lejligheder med min subwoofer nu, og alle steder forsøgt at stille den forskellige steder.. Dog uden det har hjulpet besynderligt... Jeg har stadig den meget mudrede bas effekt :/ Når jeg hører et basslag i musikken, så kommer bassen ind med et meget mudret billede :/ Specielt hvis der er skruet lavt ned for volumen :/ Til film er den lidt bedre, og man hører det ikk så tydeligt...

Men er kommet frem til at den nuværende subwoofer nok ikke er noget for mig.. Vil for alt i verden undgå et mudret lydbillede!

Yeps forstår.

Du kan evt prøve at finde en brugt velodyne SMS-1. Jeg er næsten sikker på at det er et fase og rumbølge problem du har. Selvfølgelig har subben en del af skulle have sagt i det store regnskab, men rummets betydning for stående bølger er altoverskyggende.

SVS sælger også nogle gode subs hvor nogle af dem har en enkelt parametrisk EQ funktion. Dette er ofte nok til at tage det værste peak i rummet som i en typisk stue ligger i 30-40hz området. Det vil dog kræve en lydtryksmåler og lidt arbejde.

Hvad delefrekvens har du brugt forresten? og hvilke fronter har du?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hmm... Tror nu mere det er subben som ikke passer til min smag...

Har hørt f.eks. Logitechs hjemmebiograf sæt, af de "dyre", hvor jeg meget bedre har kunnet lide bassen...

Så min vurdering er at det er fordi det er en 12" basenhed jeg har, og rummet er så lille... Endvidere at der skal bruges mere energi på at lave en hurtig svingning i en 12" sammenlignet med en 10" basenhed. Så ved lavere lydstyrke (Som vil være det primære, eftersom jeg ikke ser film og musik med så meget drøn på at jeg ikke kan holde ud at være i lej... - Og netop her kan min 12" følge godt med) Kan der være noget om denne snak!?

Desuden er 6000kr for den velodyne SMS-1 pænt mange penge.. Det må kunne løses med en mere passende subwoofer..

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 December 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

'Denne snak'? Næh, egentlig ikke. En lille enhed kan udmærket være mere sløv at høre på (i bassen) end en stor - det afhænger af det samlede design. Da musik er en prioritet hos dig, vil en lukket boks nok være det bedste - og du kan sagtens klare dig med en 10", hvis dit krav til lydtryk ikke er så stort.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Søren_Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 December 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

På recordere er der det her fælleskøb, måske du kan få lov at købe subben alene ? så tror jeg ikke det bliver dyrt, og det er ikke stort, og det vil du jo heller ikke have at det er.

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.as px?articleid=3296&zoneid=6

Til top Vis Søren_Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren_Nielsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes