Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Øv Øv Øv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 December 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Har lige købt et sæt Jbl L65 Jubal ubeset. Det er modellen med alnico 126a 12" basser. Jeg forhørte mig kun om de var ok mht. ophæng og om de spillede som de skulle. Jeg har fået dem hjem og de spiller også fint og ophæng er som nye.

Jeg prøvede så lige at trykke lidt på basserne og det viser sig at den ene slet ikke kan trykkes lige så langt ind som den anden  der er faktisk ret stor forskel.

Jeg har nu gravet lidt i problemet og til min store overraskelse fundet ud af at det ikke er gummiophæng der skal være monteret, som der er på mine, men derimod skumophæng.

Øv Øv men så har jeg da lært at man ikke skal handle ubeset.

Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Er der en der har en ide om hvilken forskel jeg vil opleve med lyden hvis jeg vælger at skifte tilbage til skumophæng?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Det lyder underlidt at de ikke kan trykkes lige langt ind, kan du mærke om den rammer bundstykket eller om det er fordi den skraber på centerstykket?

Mht. om der er lydforskel - hvis vi ser bort fra at den ene bas formentlig er defekt, så kommer det lidt an på hvor stift gummi ophænget er i forhold til den originale skum. Som regel er gummiophæng lidt mere træge i det, og kan derfor hæmme enhedens udsving specielt i de øvre frekvenser.

Umiddelbart vil jeg anbefale at du får dem reconet hos jjteknik selvom det er dyrt.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 15 December 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Det var synd.

Jeg syntes nu sælger burde have oplyst om, at der var lavet om på konstruktionen i basserne (at de ikke er standard mere).
Som udgangspunkt tror man jo at tingene er som de skal være, dvs. umodificeret.

Er de købt på ebay?

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hvor store er basserne i dem? Jeg har et par L 86 basser til at ligge.

-Edit-  Ser nu det er 12" mine er kun 8"....

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 December 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Hvis sælger ikke har sagt noget om, at de er monteret med andre ophæng, kan du kræve, at han tager dem tilbage.

Ellers prøv og kontakt basrep.dk - de skulle have fornuftige priser.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har snakket med sælger efterfølgende   ingen forståelse for problemet fra hans side bare en sludder for en sladder.  Han havde ellers godt styr på jbl og havde en del erfaring med mærket men det er siden åbenbart gået tabt.

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Den rammer ikke bundstykket og ej heller centerstykket. Der er bare stor forskel i modstanden når man forsøger at trykke den ene ind i forhold til den anden. jeg har haft begge enheder ude og kan se fysisk forskel på det inderste styr. På den ene bøjer det lidt indad på den anden sidder det lige eller neutral kan man sige.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Men det inderste styr mener du så stoffjederen? det kan være svært at gøre noget ved - bortset fra at recone.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst lidt om jj-teknik    det bliver urealistisk dyrt

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

HIFY skrev:
Jeg har snakket med sælger efterfølgende   ingen forståelse for problemet fra hans side bare en sludder for en sladder.  Han havde ellers godt styr på jbl og havde en del erfaring med mærket men det er siden åbenbart gået tabt.

Ja, så er det ikke helt nemt. Hvis du har ofret en del penge på dem, kunne du overveje at få en advokat til at skrive et høfligt brev.

Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 15 December 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
HIFY skrev:

Ja, så er det ikke helt nemt. Hvis du har ofret en del penge på dem, kunne du overveje at få en advokat til at skrive et høfligt brev.

det koster vist ligeså meget som nye skumophæng.

hvis prisen står model til højttalerne er det nok mer end svært at få noget gennem.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Dit problem minder mig om et projekt i den gamle Århus HiFi Klub, hvor 6-7 enthusiaster som DIY-projekt fik 4333 monitoren kopieret. De fleste basser led at det samme problem: ved en dc-spænding vandrede membranen væsenligt mindre end end ud, og importøren kom til at acceptere dette som en fejl. Til sidst måtte han opgive at tilfredsstille samtlige, for han kunne ikke forsvare at købe en større mængde basser for at kunne sortere fra.

Efterfølgende ved jeg så, at det er ikke sikkert en sådan bas producerer væsentligt mere forvrængning end hvis vandringen målt statisk er ens ud og ind. Og i praksis er problemet afhængigt hvor langt din "defekte" bas kan vandre - er det f.eks. 6 mm vil lydtrykket være temmelig højt inden du bør høre et voldsomt forvrængningsproblem.

Iøvrigt var jeg overbevist om, at den originalt havde foam-ophæng, og hvis det er korrekt er dine andre enten re-conede eller af en nyere produktion. Gummi er tungere end skum, og da JBL ønsker høj følsomhed anvendtes tidligere skum eller coated lærred.

At din sælger pludselig ændrer kompetence/viden synes jeg kun viser at han er utroværdig - men fejlen er nok ikke tilstrækkelig væsentlig til en sag. 

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Den bedste løsning er nok et spændende DIY projekt.

Ud på nettet og find et re-foam kit til dine højttalere, og så bruge en mørk og kold vintersøndag til at få det gjort ordentligt. Det er hverken særligt svært eller dyrt; men kræver tålmodighed og omhu.

Der er flere tråde her på forum'et, som omhandler re-foaming, hvor du kan få rigtigt mange gode tips.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Har jeg ret i at der mangler styrke i mellemområdet når nu de er med fastere ophæng? Høj følsomhed var netop en af grundene til at jeg har valgt at hoppe på jbl vognen.  Har før haft snell EIII som kun manglede noget fysik for at være perfekt i min verden. L65 lever ikke helt op til mine forventninger men tænker om det bare er de  gummiophæng der gør at de holder lidt igen.

Ps der bliver ikke noget med advokater  min erfaring siger mig at man med deres hjælp ikke kun står med et problem men med to.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

virious skrev:

HIFY skrev:
Jeg har snakket med sælger efterfølgende   ingen forståelse for problemet fra hans side bare en sludder for en
sladder.  Han havde ellers godt styr på jbl og havde en del erfaring med mærket men det er siden åbenbart gået tabt.
Ja, så er det ikke helt nemt. Hvis du har ofret en del penge på dem, kunne du overveje at få en advokat til at
skrive et høfligt brev.

Uden at være ekspert på området, er jeg ret sikker på at når man laver en brugt handel og efterfølgende finder ud af den
slags, så er det altså for sent også juridisk.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
virious skrev:

HIFY skrev:
Jeg har snakket med sælger efterfølgende   ingen forståelse for problemet fra hans side bare en sludder for en
sladder.  Han havde ellers godt styr på jbl og havde en del erfaring med mærket men det er siden åbenbart gået tabt.
Ja, så er det ikke helt nemt. Hvis du har ofret en del penge på dem, kunne du overveje at få en advokat til at
skrive et høfligt brev.

Uden at være ekspert på området, er jeg ret sikker på at når man laver en brugt handel og efterfølgende finder ud af den
slags, så er det altså for sent også juridisk.

Ikke hvis købet er sket ubeset.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 15 December 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Er sælger en her fra forum?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg ikke men jeg er også kommet mig over selve handlen og tager det som en simpel lærestreg om aldrig at handle ubeset.

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet ud af at rep sæt hedder c126a og ikke sælges længere så nu er der kun mulighed for at skifte selve ophæng så jeg må bare håbe at det er nok.

Er der en der ved hvad det rigtige ophæng hedder og hvor jeg kan bestille det?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes