| Sendt: 18 December 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg prøvet at lave flere typer installation til mit anlæg, og der kan faktisk høres forskel, men ikke på den måde som jeg måske havde forstillet mig det.
Jeg har prøvet følgende 4 forskellige typer installation med egen gruppesikring:
- 3 x 1,5mm2 PVIK-J
- 3 x 1,5mm2 PVIK-J med Alu. skærm.
- 3 x 2,5mm2 PVIK-J
- 5 x 2,5mm2 PVIK-J med 2 paralelle ledere
Her havde jeg helt klart 5 x 2,5mm2 som min favorit inden jeg fik det afprøvet, men jeg vil sige at virkeligheden er lidt anderledes, for jo kraftigere min installation bliver jo mere fast bliver lyden i mit anlæg, men dette betyder desværre også at bassen bliver mere slank og kedelig. Detaljeringen i Diskanten bliver tilgengæld lidt bedre ved en kraftigere installation, men ikke så meget som bassen strammes op.
En anden ting jeg har oplevet ved en meget kraftig installation(5 x 2,5mm2), er at betydningen for det sidste 1,5 meter netkabel fra stikkontakten til apparatet, bliver bliver af meget mindre betydning, det bliver sværre at høre forskel på forskellige typer netkabel.
Så min konklusion er at 3 x 1,5mm2 PVIK-J er det der lyder mest organisk eller ægte, og forskellen på skærmet og ikke skærmet 3 x 1,5mm2 PVIK-J er så lille jeg er i tvivl om hvad forskellen er.
Er der andre der har oplevet noget tilsvarrende ved at ændre deres installation til anlæget, for der har jo været en del her på forumet der har snakket om 5 x 2,5mm2 til deres anlæg.
|