| Forfatter |
|
Flatcurve Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Alle sammen
Jeg er fornyligt begyndt, at makke med Medie Center, efter jeg har fået gang i en gammel stationær pc igen.
Det er en Pentium 4 3200 mhz CPU, Bundkortet er en Azus P5WD2-E, Grafikkortet er en ATI HD4350
Jeg bruger en USB HDD til film både SD og HD (720P).
Når jeg ser HD på den hakker den ved panorering og køre ikke helt glat. Jeg bruger MediePortal som afspiller med XP som styresystem. Når jeg prøver med MediePlayer fra Windows hakker den også en smule.
Hvad kan jeg gøre bedre? Systemet burde kunne klare det, da det ikke bruges til andet.
På forhånd tak for hjælpen, håber det er muligheder....????
|
| Til top |
|
| |
JordanDK Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger du den indbygget afspiller i mediaportal? Ellers kan jeg anbefale dig prøve i dine indstillinger at sætte det op med at bruge en ekstern player, og til dette formål, ville jeg anbefale MPC-HC. Den undstøtter nemlig DXVA, og gør at du ikke bliver CPU begrænset hvis dine 720p film understøtter dette. DXVA går ind og bruger gpu chippen i stedet for. (Brugte selv denne løsning da jeg brugte MediaPortal). Ellers kan CoreAVC også klart anbefales, da dette codec bruger en lingende løsning, og fungerer rigtig godt med mindre stærke CPU'er. Jeg kan afspille 1080p film flydende fra min bærbar med denne løsning, og dette er en 1.8 ghz core2duo. MPC_HC kan du downloade her. http://mpc-hc.sourceforge.net/
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo også kun 24fps fra en blu-ray!
|
| Til top |
|
| |
Flatcurve Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusinde det vil prøve, lyder som en god løsning.
|
| Til top |
|
| |
JordanDK Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| Det er jo også kun 24fps fra en blu-ray! |
|
|
Hvor vil du hen med denne kommentar? Fps er en ting nemlig den native framerat filmen er optaget i. Dette har jo intet at gøre med, hvor mange kbps filmen er komprimeret med. Hvis du tager en 720p film af god kvalitet. Ser video streamen måske sådan her ud. Video ~ 6974 kbps og det er denne som cpu'en arbejder udfra, selvfølgelig lyden også. Men har mindre betydning.
Hvis vi så tager en 1080p film.
Ser video streamen måske sådan her ud. 1080p (1920x1080 @ 9556kbps) Dog skal det siges et DTS lydspor kører meget normal med stream på ca 1500kbps. Alle disse dataer skal cpu'en behandle, og så kommer den godt nok på arbejde. Derfor kan du IKKE bruge FPS til noget som helst i denne sammenhæng, da ALLE Blu Ray film er optaget med 24fps.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
JordanDK skrev:
micma18 skrev:
| Det er jo også kun 24fps fra en blu-ray! |
|
|
Hvor vil du hen med denne kommentar?
Fps er en ting nemlig den native framerat filmen er optaget i.
Dette har jo intet at gøre med, hvor mange kbps filmen er komprimeret med.
Hvis du tager en 720p film af god kvalitet.
Ser video streamen måske sådan her ud. Video ~ 6974 kbps og det er denne som cpu'en arbejder udfra, selvfølgelig lyden også. Men har mindre betydning.
Hvis vi så tager en 1080p film.
Ser video streamen måske sådan her ud. 1080p (1920x1080 @ 9556kbps)
Dog skal det siges et DTS lydspor kører meget normal med stream på ca 1500kbps.
Alle disse dataer skal cpu'en behandle, og så kommer den godt nok på arbejde. Derfor kan du IKKE bruge FPS til noget som helst i denne sammenhæng, da ALLE Blu Ray film er optaget med 24fps.
|
|
|
Hvad snakker du om?
Ved 24fps. vil filmen som udgangspunkt, altid hakke!
|
| Til top |
|
| |
JordanDK Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Hvad snakker du om?
Ved 24fps. vil filmen som udgangspunkt, altid hakke! |
|
|
Det kommer da fuldstændig an på hvad dit tv det understøtter, så dette har intet med htpc'en at gøre! Denne kan dog blive begrænset af en ældre cpu = den mængde data den skal håndtere, som gør at billedet også kan hakke. Og dette prøvede jeg at afhjælpe ham med.
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
JordanDK skrev:
micma18 skrev:
Hvad snakker du om?
Ved 24fps. vil filmen som udgangspunkt, altid hakke! |
|
|
Det kommer da fuldstændig an på hvad dit tv det understøtter, så dette har intet med htpc'en at gøre!
Denne kan dog blive begrænset af en ældre cpu = den mængde data den skal håndtere, som gør at billedet også kan hakke. Og dette prøvede jeg at afhjælpe ham med.
|
|
|
Du er vel klar over at han OGSÅ bare prøvede at hjælpe ham? Faktisk understreger han det mest almindelige problem, og derfor også det mest sandsynlige årsag til Flatcurve´s problem. Så længe PCens output er fx 60hz, vil der ALTID være problemer med hakken i billedet, alene pga. outputtet på 60hz og kildefilen på 24hz ikke går op i hinanden. Hvis så fjernsynet ikke har det så godt med de 60hz, PCen smider ud, så har man så dobbelt-op på samme problem = meget synligt hakken til tider. DERFOR er micma18´s forklaring ganske brugbar.  En måde du kan afhjælpe det hakkende-billede-problem på, er at anvende Dynamic Refresh Rate plugin, som er inkluderet i Mediaportal 1.01 og op efter. Dette plugin tjekker den film man vil afspille og sætte så computerens refreshrate (Hz), som den er i filmen... On the fly.  Ud over dette, vil jeg anbefale at du sætter standart refreshraten i Windows til 50Hz, på den måde eliminere du højst sandsynligt et af de 2 ovennævnte problemer. Du kan læse mere om Dynamic Resfresh Rate her! Læs eventuelt op på, om din Mediaportal kører med GPU acceleration. (Det gør den som standart) GPU acceleration er super, fordi alt billede-relateret til den film man afspiller, bliver afviklet i GPU/Grafikkortet, og IKKE i CPUen. Dette er godt, fordi grafikkortet som regel er langt bedre til at håndtere disse former for informationer end CPUen. Jeg kan fx køre 1080p film på mit Zotach ION mini-itx kort, med en sløv ATOM processor, UDEN det mindste problem. Alt sammen fordi jeg har sat de 3 ovennævnte punkter op. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
JordanDK Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Du er vel klar over at han OGSÅ bare prøvede at hjælpe ham? Faktisk understreger han det mest almindelige problem, og derfor også det mest sandsynlige årsag til Flatcurve´s problem.
Så længe PCens output er fx 60hz, vil der ALTID være problemer med hakken i billedet, alene pga. outputtet på 60hz og kildefilen på 24hz ikke går op i hinanden. Hvis så fjernsynet ikke har det så godt med de 60hz, PCen smider ud, så har man så dobbelt-op på samme problem = meget synligt hakken til tider.
DERFOR er micma18´s forklaring ganske brugbar.
|
|
|
Ja sagde heller ikke på noget tidspunkt den ikke var brugbar, men forkert at sige at alt vil hakke som udgangspunkt.  Angående det du skriver har du selvfølgelig også ret. Alternativt kan han evt ændre det på tv'et hvis det er i stedet for. Men ok super MediaPortal har fået lavet sådan plugin, vidste jeg slet ikke. Tror XBMC er begyndt bruge noget lingende. For i deres nyeste beta version kører 720p/1080p film flydende af de par stykker jeg har testet med. Og det gjorde det bestemt ikke i deres gamle version.
|
| Til top |
|
| |
JeppeJensen Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har samme problem i mit medie center dog kun på DR hd tv kanalen, kan sagtens afspille mkv filer i 720p, men dr hd laver ligsom nogle firkanter over hele skærmen mest når der er hurtige skift, og kommer i perioder, kan godt kører 3-4 minutter uden hakken.
vh
Jeppe
|
| Til top |
|
| |
Flatcurve Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R Hansen: Tusinde tak for de 3 råd, er helt sikker det vil få mit medie setup i trim. Det nogle super gode råd også general til alle der gerne vil eller allerede eksperimentere med Medieportal.
Alle konstruktive og velmenende råd er velkomne
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 07 Januar 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
JordanDK skrev:
Dan R. Hansen skrev:
Du er vel klar over at han OGSÅ bare prøvede at hjælpe ham? Faktisk understreger han det mest almindelige problem, og derfor også det mest sandsynlige årsag til Flatcurve´s problem.
Så længe PCens output er fx 60hz, vil der ALTID være problemer med hakken i billedet, alene pga. outputtet på 60hz og kildefilen på 24hz ikke går op i hinanden. Hvis så fjernsynet ikke har det så godt med de 60hz, PCen smider ud, så har man så dobbelt-op på samme problem = meget synligt hakken til tider.
DERFOR er micma18´s forklaring ganske brugbar.
|
|
|
Ja sagde heller ikke på noget tidspunkt den ikke var brugbar, men forkert at sige at alt vil hakke som udgangspunkt. 
Angående det du skriver har du selvfølgelig også ret. Alternativt kan han evt ændre det på tv'et hvis det er i stedet for.
Men ok super MediaPortal har fået lavet sådan plugin, vidste jeg slet ikke. Tror XBMC er begyndt bruge noget lingende. For i deres nyeste beta version kører 720p/1080p film flydende af de par stykker jeg har testet med. Og det gjorde det bestemt ikke i deres gamle version.
|
|
|
24fps. ser i hvert fald hakkende ud i mine øjne!
Plugin'en til mediaportal er givet vis, noget framerate kompensation ala. Philips natural motion eller Sonys motion flow osv. Men det ændrer ikke på udgangspunktet kun er 24fps.
|
| Til top |
|
| |