| Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 26 December 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen.
Hvordan kan vi tilslutte lyd fra den bærbare pc til hifi-anlægget i stuen på en måde, så vi opnår den BEDSTE lyd, ligesom den originale cd-kvalitet uden støj fra den bærbar pc ?
Vi er ved at lægge hele CD-samlingen ind på harddisken på en ny bærbar pc i det højeste lossless WMA format. Den bærbar computer har almindelig minijack-udgang til høretelefoner og USB 2.0 udgange.
Vi er parate til at købe en ekstern USB hardisk, en D/A converter eller hvad der nu skal til for at få super lyd. Er det noget vi skal overveje? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 26 December 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ekstern DAC er et must, det indbyggede lydkort er intet værd i hifi sammenhæng. Jeg kan anbefale Prodigy CUBE, som en meget fin ekstern dac til en fornuftig pris. Alternativt er Cambridge DacMagic lige en klasse bedre - og dyrer.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan også overveje at overføre lyden trådløst til dac. Der er flere muligheder for det, og flere forskellige muligheder for fjernbetjening. Herhjemme fungerer det rigtig godt uden udfald og andet pjat
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder interessant med ekstern DAC. Hvad kan man bruge som ekstern trådløs DAC? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til vores store overraskelse, så kommer der MEGA dårlig lyd ud af det det stik hvor høretelefonerne tilkobles, hvor vi lige har prøvet at tilslutte anlægget til :(
Alt bas mangler simpelthen! Lyder værre end alle andre computere i huset! Den bærbar pc er forresten en af de små nye mini net book's. 
Kan sådan en ekstern usb DAC som fx. PRODIGY CUBE "gå uden om lydkortet" og sende REN LYD til anlægget? For vi vil ikke give 800 kr. for en ekstern DAC hvis den får det dårlige signal fra computeren fortsætter. Kommer vi til at mangle bas eller hvad tror I???
Og skulle nogen have en ide om hvorfor dælen der kun er diskant, den øverste mellemtone og intet bas, så sig endelig til. Anlægget og kablet til anlægget er indstillet korrekt (testet med anden bærbar)  __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, en ekstern usb dac, som Prodigy CUBE er helt uafhængig af lydkortet, og vil give en meget fin lyd.
Den beskrevne lydopfattelse er helt almindelig for en billig bærbar med en 5 kr. lydchip indbygget.
|
| Til top |
|
| |
jduro Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
|
Til vores store overraskelse, så kommer der MEGA dårlig lyd ud af det det stik hvor høretelefonerne tilkobles, hvor vi lige har prøvet at tilslutte anlægget til :(
Alt bas mangler simpelthen! Lyder værre end alle andre computere i huset! Den bærbar pc er forresten en af de små nye mini net book's. 
Kan sådan en ekstern usb DAC som fx. PRODIGY CUBE "gå uden om lydkortet" og sende REN LYD til anlægget? For vi vil ikke give 800 kr. for en ekstern DAC hvis den får det dårlige signal fra computeren fortsætter. Kommer vi til at mangle bas eller hvad tror I???
Og skulle nogen have en ide om hvorfor dælen der kun er diskant, den øverste mellemtone og intet bas, så sig endelig til. Anlægget og kablet til anlægget er indstillet korrekt (testet med anden bærbar) 
|
|
|
Jeg fik nøjagtig det samme resultat da jeg sluttede min bærbar til anlæget. Nu har jeg fået prøvet en dac af fra en af mine kollegaer, og nu er jagten gået ind på at finde en til den rigtige pris. Der er ingen tvivl om at det gør en forskel.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erlingt: Super input :) Skal den Prodigy Cube installeres på computeren som et almindeligt lydkort, men bare som USB lydkort for at virke, eller sætter man den bare I og så er der lyd? Med andre ord: Hvordan ved computeren at den skal sende lyd ud gennem USB porten?
jduro: Troede lige jeg var den eneste. Hvilken DAC har du så i tankerne? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
jduro Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
Erlingt: Super input :) Skal den Prodigy Cube installeres på computeren som et almindeligt lydkort, men bare som USB lydkort for at virke, eller sætter man den bare I og så er der lyd? Med andre ord: Hvordan ved computeren at den skal sende lyd ud gennem USB porten?
jduro: Troede lige jeg var den eneste. Hvilken DAC har du så i tankerne? |
|
|
Det kan ikke være mere simpelt, man sætter den bare til et USB stik, og så installerer Windows den selv. Den vil i Windows optræde som et nyt lydkort. Så, ja - man sætter den bare i og så er der lyd
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen alle sammen.
Vi har netop bestilt en prodigy Cube! :D __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
PelleJ Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
Vi har netop bestilt en prodigy Cube! :D |
|
|
Du må meget gerne skrive et par ord om den når du har haft den i et par dage. Overvejer selv løb af Dac, og når nu man er på su, ser den prodigy billig ud ifht Dacmagic :-) På forhånd tak
__________________ Mit stereo setup: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76435&PN=6
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Ja, en ekstern usb dac, som Prodigy CUBE er helt uafhængig af lydkortet, og vil give en meget fin lyd.
Den beskrevne lydopfattelse er helt almindelig for en billig bærbar med en 5 kr. lydchip indbygget.
|
|
|
Den OP2134 som sidder i prodigy cube koster ca. 10kr (Europe-audio) - D/A chippen er lidt svær at finde pris på, men skulle vist være omkring 30-50 kr....Hvilket er meget normalt. Selv i mange dyre Cd'er/Dac er chipsettet ikke det største udgift Det afhænger nok ikke kun af en eller to chips, men hvordan det ellers er skruet sammen
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
PelleJ skrev:
Olsen skrev:
|
Vi har netop bestilt en prodigy Cube! :D
|
|
|
Du må meget gerne skrive et par ord om den når du har haft den i et par dage. Overvejer selv løb af Dac, og når nu man er på su, ser den prodigy billig ud ifht Dacmagic :-) På forhånd tak
|
|
|
Det skal jeg gerne gøre. Der skulle være 2 dages leveringstid. Hvis der går meget længere, så bare skriv i tråden eller send en PB, så husker jeg at følger op. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er det vildt... 
Bestilte den eksterne DAC i form af en Prodigy Cube i går aftes kl. 18:00, og her I dag kl. 11:30 har postDK forsøgt at aflevere pakken. Jeg var ganske vist ikke hjemme, men nu henter jeg den i morgen. Ret vildt at bestille noget om aftenen og så kommer det næste formidag! Den er afstendt og modtaget så hurtigt når man tænker på at den blev sendt fra Jylland og mod Sjælland, hvor jeg bor  __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den nye Prodigy Cube sat til den bærbar og der er en verden til forskel i lyden. Før var den tynd, alt bas var væk og det meste af mellemtonen var væk. Nu spiller det som var computeren en almindelig CD afspiller. Alle detaljerne er tilbage og der er åbnet op og alt støj er væk, væk, væk!! Selv MP3'er lyder overraskende gode, selvom vi pt. er ved at kopiere en masse CD'er ind i lossless format.
Konklusionen er klar: Køb prodigy Cube, hvis du vil spille lyd fra din bærbar til anlægget. Det lyder fantastisk i forhold til et almindeligt lydkort!!!!! __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
Hvor er det vildt... 
Bestilte den eksterne DAC i form af en Prodigy Cube i går aftes kl. 18:00, og her I dag kl. 11:30 har postDK forsøgt at aflevere pakken. Jeg var ganske vist ikke hjemme, men nu henter jeg den i morgen. Ret vildt at bestille noget om aftenen og så kommer det næste formidag! Den er afstendt og modtaget så hurtigt når man tænker på at den blev sendt fra Jylland og mod Sjælland, hvor jeg bor  |
|
|
Det har jeg prøvet med 14 tons chaussesten. Bestilte over internettet 19.30, og næste morgen 8.30 ringede min kone forskrækket til mig på arbejde og fortalte, at der holdt en lastbil udenfor. Men tillykke med anskaffelsen.
|
| Til top |
|
| |
PelleJ Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
Så er den nye Prodigy Cube sat til den bærbar og der er en verden til forskel i lyden. Før var den tynd, alt bas var væk og det meste af mellemtonen var væk. Nu spiller det som var computeren en almindelig CD afspiller. Alle detaljerne er tilbage og der er åbnet op og alt støj er væk, væk, væk!! Selv MP3'er lyder overraskende gode, selvom vi pt. er ved at kopiere en masse CD'er ind i lossless format.
Konklusionen er klar: Køb prodigy Cube, hvis du vil spille lyd fra din bærbar til anlægget. Det lyder fantastisk i forhold til et almindeligt lydkort!!!!! |
|
|
Det lyder bestemt godt! Men hvad mener du med almindelig cd-afspiller ? __________________ Mit stereo setup: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76435&PN=6
|
| Til top |
|
| |