Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: 3D biograf teknologier (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 December 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Siden jeg så 3D for første gang i planetariet for en del år siden, har jeg været meget skeptisk over for 3D, dengang var det grøn/rød teknologien som i mine øjne er lige til at skrotte. De nye teknologier er dog væsentligt bedre, var i palads for et års tid siden og se Coraline i 3D og ja 3D effekterne var der da, men jeg var ikke imponeret, billedet var sløret og farverne syntes jeg ikke var optimale.
Dog har den generelle interesse for Avatar i 3D alligevel fået mig til at tvivle, og er klar til at give det en chance til. Har allerede set Avatar i 2D, men man kan jo heller ikke rigtigt modargumentere når man ikke har set filmen i 3D, så det overvejer jeg nu, dog ikke uden grundig research.

Jeg har læst mig frem til at der er min 3 systemer til at vise 3D i danmark, Masterimage, RealD og Dolby 3D. Imperial og Palads har Masterimage, Cinemaxx har RealD og Værløse bio har Dolby ved ikke hvad resten har men der kan i nok fylde ind. (det står somregel på brillerne, og har du ikke fået brillerne med hjem er det nok Dolby 3D)

Så vidt jeg kan gennemskue er Masterimage og RealD's teknik den samme (correct me if i'm wrong) altså med "Circularly polarized glasses" og Dolby bruger "Infitec glasses" Dolby proklamere selv at deres teknologi giver skarpere og mere farverigtige billeder (hvilket jo er det jeg går efter).

Men man oplever jo ikke meget ved at forstå hvordan teknologierne virker, så jeg kunne godt tænke mig at høre fra folk der (helst) har set både RealD/Masterimage og Dolby løsningerne. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad folk syntes om billedkvaliteten af de forskellige systemer, jeg er altså fuldstændig ligeglad med om folk syntes filmen var flot i 3D eller ej. Jeg prøver at danne mig et indtryk af hvilken af de forskellige teknologier jeg skal satse på når jeg igen giver 3D en chance.

Jeg skal lige sige at jeg har en anelse nedsat syn på mit venstre øje, hvilket jeg ikke bruger briller for, jeg tænker derfor at det måske også har en betydning for hvorvidt 3D fungere for en eller ej. Jeg kunne derfor også godt tænke mig at høre fra folk der måske har prøvet uden deres briller og om det har gjort en forskel på 3D effekten.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 December 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Ja, det var den der fik mig igang, i min nærmere søgning fandt jeg dog ud af, at den er temmelig fejlbehæftet, som også en anden læser har kommenteret under artiklen ... 

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 December 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Ja, det var den der fik mig igang, i min nærmere søgning fandt jeg dog ud af, at den er temmelig fejlbehæftet, som også en anden læser har kommenteret under artiklen ... 

Selvsamme bruger leverer så lige så fejlbehæftet information... (Sony's projektorer benytter ikke DLP). Kort sagt, så er det ret svært at få et overblik. Der er behov for en letforståelig, men omfavnende artikel om 3D, både i biograferne og i hjemmet. Hr. Rasmus Larsen, er du i gang?  Jeg har selv svært ved at finde helt rundt i det, omend jeg må sige at jeg så heller ikke har gjort det store for at sætte mig ind i det endnu, men når jeg ikke kan finde rundt i det, og ingeniører heller ikke kan, så kan jeg levende forestille mig hvor rundtossede almindelige forbrugere er over 3D snakken.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 December 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Værd at bemærke iøvrigt, er at RealD i biografen ikke er det samme som RealD i hjemmebio sammenhæng. I biografen virker det med polariseringsbriller, i hjemmet vil det givetvis virke ved aktive briller der lukker af for skiftevis højre og venstre øje.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg vil sige det var nu heller ikke særlig nemt at finde info, fandt nogle wiki sider som var lettere tvivlsomme og der var heller ikke meget info på producenternes egne sider.

Men hvilken teknologi kan du bedst li' Otto? 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes