Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kan Jamo SW200 sub bruges med Denon anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har netop fået en passiv subwoofer af en ven (Jamo SW200).

Da det er en passiv sub er jeg lidt i tvivl om hvordan den skal forbindes. Jeg har lige nu forbundet den med højtalerkabler fra samme højttalerudgange som højtalerne er forbundet til. Det lyder umiddelbart ok, men er dette den bedste måde at gøre det på? Det skal tilføjes at der kun er udgang til ét sæt højttalere i min receiver (Denon Dra F107). Mine højttalere er Dali Lektor 2.

Et følgespørgsmål: Er de fare for at min receiver brænder sammen hvis jeg bruger dette setup

På forhånd tak!

Til top Vis Kami's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kami

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det er en god ide.
Din receiver har ikke så meget power til at den kan trække en passiv sub tilfredsstillende. Det er netop de dybe toner der kræver ekstra power. jeg vil gætte på at du vil opleve at lyden bliver anstrengt og skarp og dermed ubehagelig at lytte på i længden. Hvis du vil have det til at lyde bedre vil jeg anbefale en aktiv sub, da du så aflaster din receiver i de krævende dybe toner. Har selv gode erfaringer med det

jeg kender ikke sv200, men har selv haft sw410, som er aktiv. Det er i øvrigt en sub der ikke er meget værd til musik, da den var blottet for nuancer i basområdet.

Hvis du alligevel vil give din gratis sub en chance, så skal du bruge 2 sæt højttalerledninger. 1 sæt fra receiver til sub og det andet sæt fra sub til højttalere.
godt nytår:-]
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Åehh -  mon ikke det kan gøres -  selvfølgelig er 2 x 65w ikke alverden - men er det til et værelse på 10-20kvadratmeter tror jeg nu ikke det går helt i skoven

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen begge to.

Jeg tror jeg forsøger mig med denne passive sub indtil jeg får råd til en aktiv en. jeg synes jo som sagt at det lyder meget godt.

sunmusic skrev:
Hvis du alligevel vil give din gratis sub en chance, så skal du bruge 2 sæt højttalerledninger. 1 sæt fra receiver til sub og det andet sæt fra sub til højttalere.

-Betyder det noget om højttalerne forbindes igennem subben som sunmusic foreslår eller om både højttalere og sub er forbundet direkte til receiverens to højttalerudgange, som jeg har gjort?

takker igen!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Kami skrev:
-Betyder det noget om højttalerne forbindes igennem subben som sunmusic foreslår eller om både højttalere og sub er forbundet direkte til receiverens to højttalerudgange, som jeg har gjort?

takker igen!

Ja -  der sidder vist et filter i subben der skærer de dybeste toner væk fra udgangen til dine normale højttalere,  så hvis du forbinder tingene med ledninger fra forstærker til sub,  og fra sub til højre og venstre højttaler - så er risikoen for noget tager skade nok væk

trækker du ledninger til både sub og højttalere fra samme stik på forstærkeren risikerer du den bliver belastet forkert og "kan" tage skade  (behøver ikke være tilfældet)

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Ok, ja så bliver det lidt for meget af et ledningehelvede at forbinde den synes jeg. Desuden ville jeg skulle investere i mere ordentligt kabel...så tror jeg hellere jeg vil kaste mine få penge efter en billig aktiv sub. nogle ideer? noget specielt man skal kigge efter?

Tusind tak for assistancen!

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hvis din receiver ikke har en dedikeret subudgang så kommer du til at skulle trække ledningerne på samme vis.
Nu kender jeg ikke dit budget, men billigste jeg selv ville kunne leve med er hvad der kan fåes brugt for 1000 og op. Som nævnt har jeg haft en jamo sw410. fin til biodrøn men en håbløs monoton-brummer til musik. Hvis dit rum er under 20 kvm vil jeg kigge efter en 8 tommer enhed. Der får du ofte mere præcision for pengene og så fylder den heller ikke halvdelen af stuen.

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

min eiver har en mono sub udgang, så den kan jeg vel benytte med en aktiv sub. omkring de tusind kroner lyder fornuftigt, så jeg må have mig et kig på dba.dk.

takker igen!

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=141028

udbuddet er ikke så stor, men du får ikke meget sub til under 500.

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Tak sunmusic. det ser fornuftigt ud.

jeg har nu alligevel tilsluttet min sw200 som foreskrevet (direkte til receiveren og højttalerne igennem subben) og vil lade tiden vise om det holder. Indtil videre er der ingen problemer og den lader til at spille godt og uden en anstrengt lyd. men jeg må lige lytte til det et par dage og høre om jeg skal investere i en aktiv sub.

takker.

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

som opfølgning vil jeg lige fortælle at efter at have lyttet lidt til anlægget med den passive sub tilsluttet var det klart at lyden blev meget skarp, som sunmusic sagde den kunne blive. så nu er jeg tilbage ved jagten på en god og billig aktiv sub.

mvh, kasper.

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

det er nu sådan at jeg ikke har fået erhvervet mig en sub endnu. jeg overvejer nu at købe YAMAHA YST-FSW150 til mit denon anlæg.

http://www.yamaha.com/yec/products/productdetail.html?CNTID= 558715

Jeg har brug for en flad sub og den må ikke være for dyr. Efter hvad jeg kan se er dette noget af det bedste man kan få til omkring kr. 1200.

What say you? Kan jeg forvente at den kan give den dybe baslyd jeg savner i et rum på ca. 20 - 25 kvm.?

Pft.!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes