| Forfatter |
|
TRBM Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 02 Januar 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Er på udkig efter et 50 tommer fladskærm og er blevet i tvivel om det skal være 600 Hz. Skal primært bruges til film og alm. TV kiggeri
Er 600 Hz så meget bedre end 100 eller 200 Hz
På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
Peter.C Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 223
|
| Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem de tal, kig på billedet.
De 100 og 200 Hz er billede opdateringen. Panasonics 600 Hz er den frekvens plasmacellerne blinker med, billedet opdateres stadig med 100 Hz. Det er ren villedning, men billedet er stadig godt på sån et plasma.
__________________ Hilsen Peter
|
| Til top |
|
| |
TRBM Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak
så du mener at man ikke skal se efter hvor mange Hz TV´et har/bruger?
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter.C skrev:
Glem de tal, kig på billedet.
De 100 og 200 Hz er billede opdateringen. Panasonics 600 Hz er den frekvens plasmacellerne blinker med, billedet opdateres stadig med 100 Hz. Det er ren villedning, men billedet er stadig godt på sån et plasma.
|
|
|
ja glem specs. og brug øjnene ...
jeg har panasonic 50" V10 og bruger ikke denne og andre de andre "smarte" fuktioner
men det et fint fjernsyn .....
|
| Til top |
|
| |
Peter.C Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 223
|
| Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRBM skrev:
tak
så du mener at man ikke skal se efter hvor mange Hz TV´et har/bruger? |
|
|
Rigtigt, det er ikke afgørende for et godt billede. __________________ Hilsen Peter
|
| Til top |
|
| |
TRBM Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK takker
men jeg synes det er svært at vælge 
|
| Til top |
|
| |
Ræven Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 03 Januar 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
På et billedsrørs tv var Hz altafgørende for go' og flimmerfri billedkvallitet , men det forholder sig anderledes for fladskærme , ihvertfald for LCD skærme der er totalt fri for flimmer uanset hvor mange Hz de har.
Plasma tv , er det tv der ligner de gamle billedrørs tv mest , så der er jeg ikke helt så sikker. F.eks. er mange af de nye Panasonic plasma modeller netop blevet krittiseret for at have så meget flimmer , at nogle mennesker får trætte øjne efter ganske kort tid , og ikke kan holde ud at se tv på det.
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 03 Januar 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ræven skrev:
|
På et billedsrørs tv var Hz altafgørende for go' og flimmerfri billedkvallitet , men det forholder sig anderledes for fladskærme , ihvertfald for LCD skærme der er totalt fri for flimmer uanset hvor mange Hz de har.
Plasma tv , er det tv der ligner de gamle billedrørs tv mest , så der er jeg ikke helt så sikker. F.eks. er mange af de nye Panasonic plasma modeller netop blevet krittiseret for at have så meget flimmer , at nogle mennesker får trætte øjne efter ganske kort tid , og ikke kan holde ud at se tv på det.
|
|
|
Det er nok i højere grad et spørgsmål om en vanesag end et problem. Der er også folk der får ondt i hovedet af PC LCD monitors på trods af sample-and-hold princippet, men det ordnes typisk med tilvænning. Det er samme problematik for nogen, når de får briller. De skal bruge lidt tid til at vænne sig til dem, så de ikke føler, at køkkenbordet pludseligt hælder. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 03 Januar 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her vil jeg lige komme med et lille ind spark
Opdaterings frekvens er meget betydende på LCD, alle kender blur effekten når der bliver panoreret hurtig fx i en fodbold kamp. Dette er meget normalt på LCD tv. Hvis man så opdatere billedet hurtigere bliver denne effekt mindre. hvis producenten vel at mærke har lavet det ordentligt! (længere forklaring, noget med at forud se hvordan billedet flytter sig ).
Hvis nogen er mere interesseret så er et link til lidt forståelse her:
http://av.hitachi.com/tv/plasma/01/quality/movie.html
Altså betyder opdatinger på LCD fjernsyn noget andet end på CRT fjernsyn.
__________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
Ræven Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
"Det er nok i højere grad et spørgsmål om en vanesag end et problem"
Desværre ikke. Nogle mennesker har mere følsomme øjne end andre. Jeg har selv et 100 Hz billedrørs TV , og mine øjne bliver forholdsvis hurtigt trætte når jeg ser TV. Uanset hvor meget jeg prøver at vænne mine øjne til det bliver de trætte. På 50 Hz billedrørs TV var problemmet endnu værre.
Der er bare nogle menneskers øjne der ikke kan "tåle" flimmer uden at få trætte øjne. Et roligt billede er nødvendigt hvis vi skal se tv i længere tid.
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 03 Januar 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ræven skrev:
|
Rasmus Larsen skrev:
"Det er nok i højere grad et spørgsmål om en vanesag end et problem"
Desværre ikke. Nogle mennesker har mere følsomme øjne end andre. Jeg har selv et 100 Hz billedrørs TV , og mine øjne bliver forholdsvis hurtigt trætte når jeg ser TV. Uanset hvor meget jeg prøver at vænne mine øjne til det bliver de trætte. På 50 Hz billedrørs TV var problemmet endnu værre.
Der er bare nogle menneskers øjne der ikke kan "tåle" flimmer uden at få trætte øjne. Et roligt billede er nødvendigt hvis vi skal se tv i længere tid.
|
|
|
Ja, det er frekvensen af blink der gør dig træt i øjnene, men det forklarer jo ikke, at LCD skærme der fungerer efter et sample-and-hold-princip genererer folks øjne. Jeg medgiver, at man kan blive træt i øjnene af at se Tv på billedrørs-Tv og plasma-Tv, men for størstedelen af brugerne er det stadig et spørgsmål om vane. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Ræven Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2010 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har sikkert ret i at for langt de fleste mennskers vedkommende betyder flimmer ( blink ) ikke noget. Men jeg har fået fortalt at har man tendens til at få trætte øjne skal man vælge en LCD skærm da den er 100% flimmerfri ( helt roligt billede uden opdateringsblink ). Om det samme er gældende for plasma tv ved jeg ikke , men som sagt har jeg læst at flere har klaget over at få trætte øjne p.g.a. flimmer i de nye panasonic plasma modeller. Jeg har aldrig hørt om folk der har fået trætte øjne af at se på en LCD skærm. Selvfølgelig kan man få "firkantede" øjne af at se for meget TV , men det er noget andet end fænomenet "trætte øjne" efter kort tids TV-kiggeri.
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 04 Januar 2010 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ræven skrev:
|
Du har sikkert ret i at for langt de fleste mennskers vedkommende betyder flimmer ( blink ) ikke noget. Men jeg har fået fortalt at har man tendens til at få trætte øjne skal man vælge en LCD skærm da den er 100% flimmerfri ( helt roligt billede uden opdateringsblink ). Om det samme er gældende for plasma tv ved jeg ikke , men som sagt har jeg læst at flere har klaget over at få trætte øjne p.g.a. flimmer i de nye panasonic plasma modeller. Jeg har aldrig hørt om folk der har fået trætte øjne af at se på en LCD skærm. Selvfølgelig kan man få "firkantede" øjne af at se for meget TV , men det er noget andet end fænomenet "trætte øjne" efter kort tids TV-kiggeri.
|
|
|
du har fået fortalt og læst ....... kan du selv se det du snakker om ... hvorfor fortælle en masse pladder du har læst eller hørt om
jeg har hørt om en der kunne se regnbue effekt på en 3 chip DLP projektor ... han var mest til LCD projektorer
jeg har selv panasonic plasma ... det flimrer ikke ... eller er jeg så "heldig" jeg ikke kan se det
men jeg må indrømme at efter en ca. 4-5 timer bliver jeg så træt jeg falder i søvn alligevel der er kl. 01 ca eller sådan noget
Godnat
|
| Til top |
|
| |