| Forfatter |
|
Porsche Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 04 Januar 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal i gang med at lave min første subwoofer, og kunne godt tænke mig at bruge 4 stk 7-8"
Hvilken enheder vil i foreslå ? Max pris ca 1200 stk.
kabinettet skal være så kompakt som mulig, alle forslag til enheder og kabinet er velkomme.
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 04 Januar 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fidusen i større enheder er en lavere egenresonans. Så vælg hellere
to af disse
Samme totale membranareal, mere skælv. To stk i push-push kan klemmes i et 50-60l lukket kabinet.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 04 Januar 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Fidusen i større enheder er en lavere egenresonans. Så vælg hellere to af disse Samme totale membranareal, mere skælv. To stk i push-push kan klemmes i et 50-60l lukket kabinet. |
|
|
Hvis man skal følge din terminologi så må én af disse være det optimale
http://frequence-shop.dk/produkter/14-wavecor/256-301-mm-bas -4-ohm/
Desuden er det langt billigere at købe én stor enhed end 4 små. Det forudsætter dog at man har en dedikeret subforstærker.
|
| Til top |
|
| |
Porsche Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 04 Januar 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pt har jeg en B&W 750, og den gør det ok, men jeg syntes den har alt for lidt kontant bas, syntes den tit kommer til at runge for meget, hvis i kan forstå mig.
Har derefter prøvet en B&W PV-1, og den gav mig den bas jeg søgt , men ikke nok af den gode faste bas, derfor min ide med 4 stk.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 04 Januar 2010 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden mulighed, er at lave fire subs med 8".Disse placeres så de ikke anslår de samme rumresonanser.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flere basenheder giver ikke en mere præcis bas. Det kan dog være en fordel at bruge 2 modsat rettede basenheder for at udligne de vibrationer som enhederne giver.
Et lukket kabinet vil give den mest præcise bas, men det vil normalt kræve frekvenskompensation hvis kabinettet skal være lille (som PV-1).
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først skal vi lige aflive den hårdnakkede myte, at mindre enheder i sig selv giver en såkaldt hurtigere bas. Fastheden og impulsægtheden i en subwoofer afhænger først og fremmest af en korrekt udført konstruktion, ikke af basenhedens størrelse (det være sig en eller flere).
Den bedste udnyttelse ved at anvende f.eks. 4 stk 8" enheder, ville nok bestå i at bruge flere bokse, anbragt asymmetrisk i rummet (som André skriver i sit indlæg). Så kan man udligne nogle rumresonanser, som udmærket i sig selv kan forårsage en buldrende og upræcis basgengivelse.
Har man tænkt sig kun at bruge ét kabinet, kan det nok langt bedre svare sig med kun én enhed - en 15" ville have stort set samme areal som fire 8". Præcis gengivelse opnås nemmest med en lukket konstruktion (evt. med akustisk ventil). Prisen for den mere præcise gengivelse i den lukkede konstruktion vil være, at den ikke går så dybt - men det kan kompenseres med EQ'ing, hvis forstærker og højtalerenhed ellers kan klare det.
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mollecon, en anden lille fordel er jo så også, hvis han vælger en 12-15" frem for 4*8", og beholder enhedsbudgettet, at han så har 4800kr til
rådighed til en enkelt enhed, hvilket burde kunne købe dig en ret så fed enhed, frem for fire mellemklasse enheder.
Det jeg nok ville kigge på er en konstruktion med 2*12" med en placering i isobak. Du taber godt nok noget lydtryk ved det, men til gengæld kan du
nøjes med den halve kaninetstørrelse i de fleste tilfælde, hvilket jo er en klar fordel hvis pladsen er trang.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Det er desværre også den eneste fordel ved isobarik - enhedens Vas og dermed også kabinetvolumen
halveres. Men det er en høj pris at betale for at terningen kan få 20% mindre sidelængde.
Nesdams forslag med 1 stk 13" wavecor er billigere end de to 10" jeg foreslog. Det resulterende optimale kabinet ender
på de samme 60l, og det samlede membranareal næsten lige så højt. Så det er bestemt en konkurrencedygtig
løsning, omend man ikke får de resonansdæmpende fordele ved push-push a la PV1.
Ang. budget ville jeg fyre overskuddet af på et godt elektronisk delefilter, som efter min mening er det svageste led,
ihvertfald hvis sidesystemerne skal afskæres.
|
| Til top |
|
| |
lassencad Udelukket fra forum

Banned for life!!!
Bruger siden: 19 December 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 330
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening er der meget stor forskel på hvordan en 18" sub gengiver subsoniske lyd kontra flere små enheder. Hvis en stor sub som er bygget helt efter de naturlove der nu en gang skal være opfyldt og ikke en 8" der ved div elektroniske korrektioner for lille kab osv vil jeg påstå at den 18" vil kunne sætte luften i bevægelse på en måde som flere små enheder ikke kan. i dag kan man købe div såkaldte subs der i bund og grund burde kaldes for bashøjtaler. så jeg synes du burde købe en stor enhed til et stort kabbinet. Og et elektronisk dele filter. Men de fleste har ikke mulighed for at gå den rigtige vej for en bor måske i lejebolig og nogle vil ikke ha så store ting stående, mange hensyn at ta. Men når man så har opfyldt alle sine hensyn ender man så med i bund og grund ikke at ha en sub. Carsten
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den strålingsdæmpning man opnår med en stor enhed kan også opnås med flere små enheder, hvis de placeres tæt sammen. Problemet er at få egenresonansen lav nok med små enheder. Hvis det lykkes, gør det ingen forskel hvor mange membraner, arealet er delt ud på, bare der ER areal - og hvorfor skulle det også det?
Jeg er enig i at areal IKKE kan erstattes af slaglængde, selvom slagvolumen er det samme - men det er fordi de små enheder hver for sig kobler dårligt til luften, der er ikke nok strålingsdæmpning som det kaldes. Men det løses altså fint hvis flere små enheder sættes sammen. De kan "se" hverandre.
Her kan man læse hvad Revel får ud af tre 8" enheder - topklasse subwoofer performance.
|
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Banned for life!!!
|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Hr jazzman, Mine 18" subs kan bevæge sig 3" . Det gør at næsten lige meget hvor højt der spilles er det ikk subs der giver efter. Det mener jeg ikke 3-4 8" kan gøre efter. Selv om de sidder tæt sammen.Se evt mit indlæg/tråd. 3x18". Carsten
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Put under sofa! ( se tagline)
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
LassenCad, selvfølgelig er der intet der kan følge med 3 x 18". Kan ikke finde tråden, post lige et link!
Men der er ikke så mange, der har brug for 3 x 18".
|
| Til top |
|
| |

Banned for life!!!
|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 09 Januar 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med Jazzman hér. I princippet kan flere små enheder godt være med, problemet består i, at det er teknisk svært i praksis at give dem egenskaberne, som får dem til at gå helt dybt. Desuden, som andre indlæg siger, er en enkelt større enhed som regel mere økonomisk end flere små.
3 X 18"? Det er større end mange biografers udstyr. Gad vide, hvad mine naboer ville sige (jeg bor i lejlighed) .
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu var det vist en kompakt subwoofer der var ønsket.....
Fordelen ved at bruge en 12" Wavecor bas er at den har dobbelt så stor slaglængde. Den kan derfor flytte den samme luft som 4 af disse basser i et kabinet med den halve volumen. Prismæssigt er det kun en smule dyrere (man sparer vel også lidt på kabinettet).
|
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 11 Januar 2010 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|