Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 20:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digitalkabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at anskaffe mig en Cambridge DacMagic hvor min cd-afspiller og computer skal tilsluttes. Jeg ved ikke særlig meget om det der nymodens digitale stads når det kommer til kabling, da jeg normalt opholder mig i den analoge afdeling. Derfor vil jeg meget gerne have nogle gode råd til hvordan jeg skal tilslutte min cd-afspiller og computer til DAC'en. Jeg har derfor to spørgsmål:

1. Skal jeg bruge coax-kabel eller optisk kabel?
2. Er der stor forskel på digitale kabler (som der er i den analoge verden)?

Lige nogle noter, der evt. kan være afgørende:

DAC'en bliver tilsluttet forstærkeren med Van den Hul First Ultimate Mk II - samme kabel som jeg bruger fra min RIAA som er tilsluttet en Rega P9 pladespiller. Det var netop da jeg hørte min vens Cambridge DAC med dette kabel at jeg var overbevist om, at denne DAC ikke er så tosset, som jeg først troede. Med andre ord er der altså hul igennem dette kabel. Kablet fås også i "enkel" udgave med henblik på at blive brugt som digitalkabel. Kan det virkelig betale sig, eller vil jeg klare mig fint med det billigste digitalkabel?

Min computer skal tilsluttes DAC'en da den vil blive brugt som Blu-ray/DVD-afspiller i en periode. Jeg kan se at den har en SPDIF-udgang (mener jeg det hedder) på onboard-lydkortet, som bruger RCA-stik. Da de to ting står "langt" fra hinanden vil det være vanvittigt at købe et dyrt digitalkabel i en længde der minder om 5-10 meter. Så tænker jeg, at man måske kan "snyde" ved at bruge et antennekabel af udemærket kvalitet (er det ikke 75 ohm?) og terminere dette med RCA-stik. Er det helt ude i hampen? Som sagt skal det bare virke og være bedre end onboard-lydkortets analoge udgange. Ellers skal jeg have et langt USB-kabel? Her kan jeg dog kun afspille 44.1Khz og 48Khz, hvilket jeg synes er lidt begrænsende.

Hvad siger folket til det?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge et COAX kabel, det giver lige en tand bedre kvalitet end optisk.

Jeg har selv lavet mit af en god kvalitet dobbeltskærmet RG-59 (75 Ohms video/antennekabel) og et par gode RCA/phonostik i hver ende. Kablet skal have en længde på MINDST 1,5 meter hvilket giver den bedste undertrykkelse af jitter. Så dine tanker og ideer er faktisk på rette spor

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

helst klart coax. optisk er noget værre skralde værk, jeg kan ihvertfald ikke tåle at høre på det 
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

og ja der er også noget at hente ved at kigge lidt rundt efter noget lidt bedere end standard
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Snøren
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 13 Oktober 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Coax er bedst(som regel) i korte længder.....Køb nogle der er gode stik på og som er godt afskærmet...

Optisk er en fordel ved længere kabeltræk....2-5 meter eller der over.

Hygge

F.Overgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Som sådan burde der ikke være forskel på et Coax og Optisk kabel. Det er samme signal, bare sendt på forskellige måder. Personligt kan jeg meget godt lide optisk, da kan er ude over stelforbindelser og elektrisk påvirkning.

Bruger det selv uden de mindste problemer.
Til top Vis F.Overgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Overgaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes