Citér:
| Du KAN godt få DD og DTS via SPDIF på computeren, men som jeg skrev tidligere, så er det kun hvis du afspiller en DVD i et DVD program eller afspiller en AC3 fil på computeren (fortæl mig hvis der er andet jeg ikke kender til :) ).. |
|
|
Erm, ja, da klart at kilden skal have det rigtige format, ellers er der jo bare tale om en konvertering, hvilket aldrig er hensigtsmæssigt. Men bortset fra det, så kan man jo altså godt have mpeg, divx eller andre filer med en AC3 stream i, i hvilke tilfælde, man så kan udnytte DD hvis AC3 streamen er DD fx.
Grunden til at jeg nævnte det, var at jeg engang havde en Sony receiver, der altid viste et lille blåt lys når der kom et DD/DTS signal til den. Jeg købte glad et Sound Blaster Live! 5.1 Digital og satte digital udgangen til forstærkeren og straks regnede jeg med at det lille blå lys ville tænde, men næ nej, sådan skulle det ikke gå. Jeg skulle hurtigt lære, at det kun var med DVD'er og AC3 filer og sådan vedblev det indtil jeg prøvede NForce 2 med realtime DD encoding. Derudover så kender jeg en del andre der har troet det samme, altså at bare de brugte den digitale udgang, så ville forstærkeren sende surround lyd ud i alle applikationer, men det er jo ikke tilfældet (stadig med Nforce1/2 som undtagelser).
Jeg har ikke helt forstået. Hvad er det der realtime DD encoding. Der skal da ikke encodes noget med et DD signal. Det skal da bare sparkes videre i systemet i den rene tilstand så receiveren kan lege med det. Mht. andre kilder såsom stereo, så skal det da heller ikke encodes, det skal også bare videre i sin tilstand og ikke laves om til "DD".
Xvid og divx filer med ac3 lyd er meget mere udbredt end det bare var for 1 år siden. Jeg bruger selv optical udgangen fra mit terratec kort og hen til optical indgangen på min receiver. Den viser at den modtager en rent DD signal når jeg f.eks. afspiller nogle af mine film kodet i xvid med ac3 lyd.
Citér:
| Meningen med HTPC, er vel overlegen billedkvalitet via DVI, FDDShow og lign., men sikkert også afspilning af deciderede PC videofiler. Det er i det præcise tilfælde jeg siger SPDIF ikke kan overføre DD/DTS. Altså, hvor lydsporet på videofilen er DD/DTS. Dette bliver kun afspillet i stereo fordi afspilleren ikke forstår at den ikke skal dekode lydformatet (det er muligt der er afspillere til pc'en der forstå at smide det ud i korrekt DD/DTS format, men jeg er ikke stødt på nogen). |
|
|
Hvis lydsporet i en 'videofil' er DD/DTS og din afspiller ikke forstår at lave passthrough, så find en ordenlig afspiller. Eller med andre ord, find en ordenlig afspiller der forstår at lydsporet er AC-3 og ikke skal dekodes.
Selv om det lyder underligt, så er der LANGT fra alle afspillere, der forstår at afspille en videofil med AC3 i DD format, også selv om man vælger "Use SPDIF" både i programmet og i lydkortets setup. Sad but true. Hvilken afspiller bruger du selv?
Hmm forstår ikke rigtigt. Du skal jo huske at have software i orden inden det virker, her tænker jeg på ac3 filter, hvor man i det program sætter den til SPDIF. Selv WinAmp kan bruges til at afspille xvid og divx filer med rent DD signal. Selv bruger jeg bs player som, men kun midlertidigt da min com er vildt langsom og skal til "syn" .
Citér:
| Mht. til lydkortet på NForce bundkortene, så er det kun de dyre modeller der har DD realtime encoding muligheden. |
|
|
Nu ved jeg ikke lige hvad din referenceramme er mht priser, men et Asus A7n8x deluxe med Nforce2 koster 859 kr. Anyway, så skal du jo undlade at sætte kryds i det lille 'Aktiver Dolby(r) Digital indkodning', men bare smide det direkte ud og lade din forstærker styre det sjov.
Det var også bare for oplysningens og Ronins skyld, men vil da lige påpege at det altid er dejligt at kunne overføre 5.1 lyd via ét kabel (også andet end DD/DTS) :)
Citér:
| Morten Nielsen, giver du mig lige et link til det terratec kort? Jeg vil meget gerne se det :) |
|
|
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23310
Forstår ikke din begejstring for KISS. Jo, det er nemt og det er en fin afspiller til DivX, men den kan aldrig nogensinde leve op til en fuldt udstyret HTPC, hverken med lyd eller billede. Dels pga hardwaren der er brugt, og dels pga manglende muligheder for tweaks, og store fejl og mangler i alle KISS modellers firmware.
Slutteligt vil jeg spørge hvad du egenligt vil med det du har sagt? Får en grum mistanke om, at du forestiller dig, at KISS kan afspille alle formater og smide lyden ud i DD/DTS uanset hvad? Og at en HTPC ikke kan det, og derfor er underlegen, eller noget i den dur? Alt skal jo ikke laves om til dolby digital (indkodning).. stereo skal jo gerne bare ud i stereo fx.
Mulig betydning for KISS = Keep It Simple Stupid.. der er ikke noget trylleri eller noget ved deres modeller. De er bare gode til Divx og nogenlunde til DVD afspilning. Dette er ikke ment som at tale ned om KISS. Det er et udemærket produkt, men kan ikke sammenlignes med en HTPC, som KISS ikke kommer i nærheden af.
Selvfølgelig kan KISS ikke afspille alle formater, men det er få den ikke kan. Selvfølgelig smider den heller ikke alt ud i Dolby Digital/DTS (f.eks. ganske normale stereokilder), men den gør det hvis det ligger i lydsporet på videofilen, hvilket jeg ikke kender nogle afspillere der gør :/ Men den leverer nu godt nok et bedre billede end std. tv-out (nu er jeg ikke klar over hvor mange herinde der bruger det frem for DVI).
Hvis videofilen indeholder DD/DTS lydspor så bruger jeg da bare et hvilket som helst program til af afspille filen som så automatisk sender det rene signal videre til min receiver så den kan lege med det.
Kan forresten godt nikke genkendende til det med firmwaren. Den firmware min blev leveret med var godt nok dårlig, men efter opdateringen kører den fint :)
|