| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 09 Januar 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet en aktiv højttaler og deri sidder der 3 ens forstærkere og et elektronisk delefilter. Når der ikke er musik i højttaleren, så brummer den ganske svagt og det vil jeg også gerne have væk. Alle inputs er velkomme. Mit første gæt var at brummen kom i en stel sløjfe, men når jeg piller ledningerne mellem forstærkerne og delefilteret fra, så er brummet der stadig. Dermed tror jeg ikke på at det ville være fordi jeg tog stel til delefilteret og dermed også indgangen et forkert sted. Højttalerens -ledning er koblet på stel mellem C8 og C9, hvilket er godt fordi det også er der forstærkerens stel referense ligger, men skidt fordi det måske ikke har helt samme stel potentiale som de andre forstærkere eller delefilteret. Det er dog den teori jeg er gået væk fra. Lige nu hænger jeg mest til at PSRR på min forstærker er så lav at brum på forsyningens ledningerne går ind i signalet. Min strømforsyning har 90.000uF (når man ind regner de 6 stk 4700uF som sidder helt ude ved forstærkerne) Alle bud er velkomne og jeg skal afprøve dem straks tiden er til det.
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 09 Januar 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan vi få et billede af konstruktionen ?. Ledningsføring osv. har meget at sige. Iøvrigt så mangler der et par kondensatorer på 78L05 regulatoren. 330nF ved indgange på den, og 100nF ved udgangen, for at reguleringen er stabil.
Et lillet forslag Såvidt jeg umiddelbart kan se, så bruger du 78L05 til at lave en forspænding til zenerdionden på 3.9V. Hvis du istedet brugte en LM317L som du indstillede til 3,9V kunne du undgå zenerdioden og få en konstruktion som er mere temperatur stabil. En zenerdiode svinger lidt i spændingen afhængig af temperaturen. Men det er ikke det, der er skyld i brummet. Så få fundet den fejl først. Så kan du bygge lidt om, hvis du har lyst.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om dette er godt nok. Det er fra testopstillingen inden montering i højttaleren:  Se bort fra de tynde signalledninger. Bromen er der også uden. Ud over den svage afvigelse fra stjernestel, så tror jeg at har rimelig styr på printudlæget og kan ikke forestille mig hvor jeg kunne forbedre diagrammet :-(
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Ved ikke om dette er godt nok. Det er fra testopstillingen inden montering i højttaleren:

Se bort fra de tynde signalledninger. Bromen er der også uden.
|
|
|
Det billede siger desværre ikke så meget. Det er ikke tydeligt nok, og det bliver desværre pixeleret når det bliver forstørret. Har du mulighed for at tage nærbilleder af printene ?. Har du brugt skærmede kabler i indgangen og hvordan er de monteret stelmæssigt ?. Har du nogen form for afskærming af konstruktionen ?. Hvordan er strømforsyning brokobling /dioder konstrueret ?. Det er ikke ligemeget hvordan forbindelserne mellem brokobling / dioder lytter , forbindelse til forstærkerprint osv. er lavet.
Mange spørgsmål. Men jo mere du kommer med, jo mere kan vi hjælpe.  Du kan have nogle stelsløjfer, hvis ikke dine stelforbindelser er samlet i et punkt det rigtige steder.
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vigtigt at du får styr på din stel. Måske kan dette hjælpe:

Men du burde nu få de manglende kondensatorer monteret ved 78L05 regulatoren. Se evt. datablad på regulatoren.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:
|
Det er vigtigt at du får styr på din stel. Måske kan dette hjælpe:
<fjernet billedet>
Men du burde nu få de manglende kondensatorer monteret ved 78L05 regulatoren. Se evt. datablad på regulatoren.
|
|
|
Det sidste først. Jeg har ikke afkoblet 5v regulatorene endnu, fordi de blev monteret i jagten på om brumet kom fra forsyningen. Regulatorene lavede støjen om fra brum+snæren til kun brum. Syns også de lyder lidt renere nu og det tilskriver jeg at min zenerdiode får en mere ren forsyningsspænding.
Stel. Ja, nu det tydelig vis ikke var indstråling fra forsyningen, så må det være stelen. Desværre for den er ikke helt nem. Jeg har ikke lige et billede som viser det, så jeg prøver mig med en beskrivelse.
Pointen med stjernestel er at alle led i konstruktionen har samme punkt som reference. Desværre er det lidt svært da DC servoen har en stel reference, selve forstærkeren har to, højttalerenheden har en stel reference og så sidder der to elektrolytter som også har reference i stel. Alt det er der 3 par af, da der er tre forstærkere. Den løsning jeg kører med nu gør at jeg har 3 stel ledninger fra forsyningen og ud til hver forstærker og på hver forstærker samles alle stel referencerne så i en klump på denne ene stel ledning, men det hjalp heller ikke.
Næste trin er at flytte stel ledningerne fra højttalerenhederne ud til stjernen, således at der ikke er strømtræk via de tre stelledninger. Planen var jo at de lokale elektrolytter skal afkoble effekttrinnet ved hurtige strømtræk, men hvis jeg flytter enhedernes stelledninger ud til stjernen, så vil det ikke ske mere. Derimod vil det så være lytbanken ved forsyningen som afkobler der, men gennem forsyningsledningerne.
Det tror jeg så heller ikk' på, men prøves det skal det :-)
PS: Når jeg får fundet måden hvorpå jeg kan ligge billeder i dette forum, så skal jeg nok ilustrere mine forsøg og tanker.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Jeg har lavet en aktiv højttaler og deri sidder der 3 ens forstærkere og et elektronisk delefilter. Når der ikke er musik i højttaleren, så brummer den ganske svagt og det vil jeg også gerne have væk. Alle inputs er velkomme.
Mit første gæt var at brummen kom i en stel sløjfe, men når jeg piller ledningerne mellem forstærkerne og delefilteret fra, så er brummet der stadig. Dermed tror jeg ikke på at det ville være fordi jeg tog stel til delefilteret og dermed også indgangen et forkert sted. Højttalerens -ledning er koblet på stel mellem C8 og C9, hvilket er godt fordi det også er der forstærkerens stel referense ligger, men skidt fordi det måske ikke har helt samme stel potentiale som de andre forstærkere eller delefilteret. Det er dog den teori jeg er gået væk fra.
Lige nu hænger jeg mest til at PSRR på min forstærker er så lav at brum på forsyningens ledningerne går ind i signalet. Min strømforsyning har 90.000uF (når man ind regner de 6 stk 4700uF som sidder helt ude ved forstærkerne)
Alle bud er velkomne og jeg skal afprøve dem straks tiden er til det.

|
|
|
Er der ikke en fejl i dit diagram? C3 forhindrer vel at du får spænding til din 7805 (og V+) (hvad er hvad på 7805'eren?), og der er vidt byttet rundt på V+ og V- på TL071'eren i din DC servo? Hvor følsom er TL071'eren overfor forsyningsstøj? Jeg ville måske smide et par mikrofarad på V+ og V-, bare som forsøg. Det er for længe siden jeg har rodet med det, så jeg aner muligvis ikke en skid om det jeg udtaler mig om..... __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Input stel er 'referencen' for inputsignalet, så det vigtigste er at 'isolere' indgangsstel fra udgangsstel.
Stel til højttalerne bør gå direkte til midterpunktet mellem de to lytter i strømforsyningen. Input stel bør gå til samme sted, men gerne gennem en modstand og under ingen omstændigheder på den leder som går mellem de to lytter og udgangsstel.
Dit diagram er lidt utydeligt på min skærm, men du bør 'løfte' R9, R5, R6 væk fra stelbanen til højtalerudgangen.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
...æv
jeg ville gerne indsætte en tegning, men det kan man ikke
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal denne tråd ikke over til NERDS.dk (absolut ment på den bedst mulige måde )
Fedt at se at man kan få så prof. hjælp her, jeg er helt lost hvad ang. DIY
Held og lykke i jagten på brummet __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
| Input stel er 'referencen' for inputsignalet, så det vigtigste er at 'isolere' indgangsstel fra udgangsstel. |
|
|
Det du siger at jeg jeg bør snitte printbanen over og trække en ledning fra inputs stel og op til det elektroniske delefilter? Det kan måske lade sig gøre. Delefilteret har jo stel i forvejen.
NriK skrev:
| Stel til højttalerne bør gå direkte til midterpunktet mellem de to lytter i strømforsyningen. Input stel bør gå til samme sted, men gerne gennem en modstand og under ingen omstændigheder på den leder som går mellem de to lytter og udgangsstel. |
|
|
Nu er der jo elektrolytter to steder. Dels sammen med diode broerne og dels lokalt ved hver forstærker. Egentlig bør højttalernes stel vel sidde nede ved strømforsyningens lytbank for at komme så tæt på stjernestel som muligt, men så afkobler de lokale lytter jo ikke strømtrækket fra højttalerne. Jeg tror dog at det vil være næste forsøg, for det vil minimere strømtrækket i stelledningen (2 mm2 supra PLY kabel, da det var noget jeg lige havde en rest af) som så bare skal tage sig at det svagere signal.
NriK skrev:
| Dit diagram er lidt utydeligt på min skærm, men du bør 'løfte' R9, R5, R6 væk fra stelbanen til højtalerudgangen. |
|
|
Det er vel også det som sker hvis jeg flytter stel på højttaleren ned til lytbanken ved strømforsyningen.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forsøger mig lige med lidt billeder. Den firkantede kasse er delefilteret og trekanterne er forstærkerne. Håber det hjælper lidt og vil sige at mit brum er meget svagt. Jeg kan kun hører det med øret helt henne ved enhederne. Sådan så den først ud:  Så rettede jeg lidt ind, men uden det gav noget hørbart: (Edit: Kan se jeg glemte at tegne stel mellem 'stjernen' ved strømforsyningen og delefilteret, men den er der i virkeligheden)  Og næste eksperiment bliver sådan her: (Edit: Kan se jeg glemte at tegne stel mellem 'stjernen' ved strømforsyningen og delefilteret, men den er der i virkeligheden)  Hjalp det? jeg ved godt jeg ikke løste opgaven optimalt i starten, men tænkte at hvis stel ledningerne var sollide nok, så gjorde det mindre. Jeg tror egentlig at det var det som sikrede at min brum var så svag. Der er ikke mange milliohm i en 4 mm2 kobber monteringsledning eller som nu 2 mm2 supra ply  Jeg har lært at stel ikke er så svært i en mono forstærker, men heller ikke så simpelt når tre forstærkere samlet fylder 10*30cm og skal dele strømforsyning og delefilter. Men jeg lærer noget hver dag
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dejligt at se at du har givet dig i kast med aktiv drift  og endda som indbygning i højttaleren  - lige min stil. Det kan godt være en svær sag at undgå brum og du er ikke sluppet helt fri...  Jeg kan se på den første løsning at delefilter stel har fat på forstærker stel et sted ude ved højttalerenhederne og jeg vil tro det er en farlig vej at gå. I de to næste kan brummet ikke stamme fra delefilteret da der ikke er nogen reference (stel) fra delefilteret - er der stadig brum har du en stel sløjfe mellem forstærkerne. Hvis du "bare" har glemt at tegne den på - hvor går den så hen? Har du jord på via net spænding? - Er begge højttalere i brug samtidig? Som udgangspunkt skal "ud" og "hjem" følges ad og der må bare ikke være nogen stelsløjfer. En stel sløjfe kan brydes med 10 - 100 ohm placeret det rigtige sted - så det er "bare" med at komme i gang med analysearbejdet - god arbejdslyst.  Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
Det er dejligt at se at du har givet dig i kast med aktiv drift og endda som indbygning i højttaleren - lige min stil. |
|
|
Tak tak. Det startede fordi jeg ikke ønskede tykke lange ledninger og store effekttrin, men stadig gerne ville ha' lyden derfra.
Robert GS skrev:
Det kan godt være en svær sag at undgå brum og du er ikke sluppet helt fri... |
|
|
Jeg tror ikke det bliver nemmere af at have en strømforsyning med 3 forstærkere og elektronisk delefilter koblet på, med samme stel reference på alle.
Robert GS skrev:
Jeg kan se på den første løsning at delefilter stel har fat på forstærker stel et sted ude ved højttalerenhederne og jeg vil tro det er en farlig vej at gå. I de to næste kan brummet ikke stamme fra delefilteret da der ikke er nogen reference (stel) fra delefilteret - er der stadig brum har du en stel sløjfe mellem forstærkerne. Hvis du "bare" har glemt at tegne den på - hvor går den så hen? Har du jord på via net spænding? - Er begge højttalere i brug samtidig? |
|
|
Ingen jord i stikket. Bor i en gammel lejlighed, hvor der ikke er stel i stikkene tror jeg. Hvad mener du med om jeg har gang i begge højttalere samtidig? Det skal jo helst være stereo
Robert GS skrev:
Som udgangspunkt skal "ud" og "hjem" følges ad og der må bare ikke være nogen stelsløjfer. En stel sløjfe kan brydes med 10 - 100 ohm placeret det rigtige sted - så det er "bare" med at komme i gang med analysearbejdet - god arbejdslyst. 
Mvh. Robert |
|
|
man bør jo have én og kun en stel reference. Det er så bare lidt svært på en aflang forstærker så derfor forsøgte jeg med en meget kraftig stel ledning imellem dem. Nu er det rettet, sammen med flere andre ting. Jeg har trukket ledninger og ledninger, krasset printbaner og stille nærmet mig stjerne stel, men ingen forbedringer  Er ved at opgive og acceptere den meget svage brum for nu og så overveje en version 3 af forstærkeren med filter.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et forsøg...inden version 3...  Jeg tror dit delefiler er det lille print, som sidder for sig selv? Hvis det er det, hvordan er stel så koblet op? Måske har du en stelsløjfe: strømforsyning -> delefilter -> forstærker -> strømforsyning eller en lignende. Har du prøvet kun at køre med mellemtonen dvs. at du fjerner signal/stel ledninger til diskant og bas forstærker (kortslut evt. indgangene på disse) - har du brum nu? Keep me posted... Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
Et forsøg...inden version 3...
Jeg tror dit delefiler er det lille print, som sidder for sig selv? Hvis det er det, hvordan er stel så koblet op? Måske har du en stelsløjfe: strømforsyning -> delefilter -> forstærker -> strømforsyning eller en lignende. Har du prøvet kun at køre med mellemtonen dvs. at du fjerner signal/stel ledninger til diskant og bas forstærker (kortslut evt. indgangene på disse) - har du brum nu?
Keep me posted...
Mvh. Robert
|
|
|
Nok har jeg solgt stjernestellet fra version 1 (basseret på LM3886'ere og dermed meget mindre fysisk) til et massivt stykke kobber, som jeg håbede kunne klarer samme trick. Jeg har ingen stel loops. Fejlen er nok mere hvor jeg tager stel henne. Stel til delefilteret tager jeg nu ganske tæt på højttalernes stel punkt, tæt på den store lyt-bank. jeg har prøvet at pille ledningerne af delefilteret, således at alle indgange 'svæver' (de holdes på stel af en 2,7Kohm) og selv der er brummet der. Det var egentlig derfor jeg troede det var brum fra forsyningen som påvirkede min enlige spændingsreference, men der brugte jeg en 78L05 og det hjalp heller ikke. Derfor jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre. Lidt friske billeder: Herunder ses de 3 ledninger som nu er stel til hver forstærker. Min stjerne forsøger jeg at opbygge nederst hvor de er samlet.  Den anden side: Her ses at ledningerne til enhederne nu er splittet op. Den varme del tages helt ude ved effekttransistorerne, mens den kolde ende er spændt fast ude til venstre på den grønne klemsko tæt på strømforsyningen. man kan lige ane den tynde blå ledning fra delefilteret og ned til før omtalte klemsko.  Skylder lige en tak til jer alle med gode inputs om hvad jeg kan gøre. Både 'NriK' og 'Robert GS'
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke altid let med brum, men jeg synes din første metode er den rigtige...det vil sige de 3 små forsyninger helt ude ved udgangen skal samles til en stjerne og derfra til delefilter og hovedforsyning.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
@bdef Jeg gentager lige det jeg sagde tidligere: " Som udgangspunkt skal "ud" og "hjem" følges ad og der må bare ikke være nogen stelsløjfer.En stel sløjfe kan brydes med 10 - 100 ohm placeret det rigtige sted" Det sagt - så er dig "løsning" nummer 2 det der kommer tættest på. Strømforsynings stelpunktet skal være ved forstærker ud og højttaler stelpunkt skal også tages der. Du mangler bare at forbinde delefilter til forstærker med skærmet kabel, hvor skærm er forbundet med stel på delefilter og med forstærker signal input stel via 10 - 100 ohm. Herved bryder du stelsløjfe, men undgår indstråling på den "lange" signalvej. Der gå nærmest ingen strøm i signal kablet og derfor kan man bryde sløjfen her.  Der kunne nok også opnås en del med et "renere" printlayout.  Robert
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Det er ikke altid let med brum, men jeg synes
din første metode er den rigtige...det vil sige de 3 små forsyninger
helt ude ved udgangen skal samles til en stjerne og derfra til
delefilter og hovedforsyning.
mvh |
|
|
Det var også min første tanke, men desværre synes konstruktionen desværre ikke det samme.
Robert GS skrev:
@bdef
Jeg gentager lige det jeg sagde tidligere: "Som udgangspunkt skal "ud" og "hjem" følges ad og der må bare ikke være nogen stelsløjfer. En stel sløjfe kan brydes med 10 - 100 ohm placeret det rigtige sted"
Det sagt - så er din "løsning" nummer 2 det der kommer tættest på. Strømforsynings stelpunktet skal være ved forstærker ud og højttaler stelpunkt skal også tages der. Du mangler bare at forbinde delefilter til forstærker med skærmet kabel, hvor skærm er forbundet med stel på delefilter og med forstærker signal input stel via 10 - 100 ohm. Herved bryder du stelsløjfe, men undgår indstråling på den "lange" signalvej. Der går nærmest ingen strøm i signal kablet og derfor kan man bryde sløjfen her. 
Der kunne nok også opnås en del med et "renere" printlayout. 
Robert
|
|
|
Nu har jeg kun én stelledning fra delefilteret og ned på samme punkt som højttalere og alt det andet. Så har jeg ledninger med signal fra delefilteret og ned til de enkelte forstærkere. Det du siger er at jeg skal skifte dem ud med skærmede ledninger og så have en lille modstand i skærmen på forstærker siden. Det kan jeg godt se, men det frustrerende ved det hele er at det er ligemeget hvad jeg ændre, så er mængden af brum den samme. Selv uden delefilteret monteret og uden signal ledninger havde jeg brum i højttaleren. Det med et bedre printlayout er nok meget rigtigt. Derfor version 3
|
| Til top |
|
| |