Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Amp med max kHz? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Har lidt af hvert. Bl.a. ASX2 icepower og de når rigtigt højt op, ser output på mine magnepaner 3.5 i holmacoustics omkring 40Khz de er også super luftige i toppen.
Så har jeg en rørforstærker, den er måske tæt på så luftig, men giver så noget mere rum.
Så har jeg en transistor den giver absolut ingen af delene, men meget hyggelig lyd.

Det her går så på, hvad forstærker skal jeg vælge, der virkelig giver luft i toppen, er dynamisk, har fylde og varme i lyden - og kan trække mine magnepaner, som køre tovejs aktiv deling!?

Gryphon/Audia Flight - jaa.. men det gider jeg sgu ikke at ofre!

Hvordan ser det mon ud med nogen Quad 606 MK II modded til 909 standart el. lign.??
De er "billige" og måske langt hen af vejen..?

Høre super gerne konstruktive meninger!
Til top Vis dude2005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dude2005

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 03:53 | IP-adresse registreret  

hvad er det for en rør forstærker du har og nævner ???
Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

hvis max khz er dit mål, så skal du have et sæt brokoblede Crown K2, "på 2 Mhz" hvis man kan sige det. De er til gengæld ret neutrale, så dit kav om fylde og varme opfyldes ikke.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke, at dine ønsker om lyd, kan aflæses i en forstærkers "max khz" specifikation.

Om en forstærker opleves som luftig, er ikke kun et spørgsmål, om hvor forstærkerens top ligger på frekvenskurven; men er en meget mere sammensat og kompliceret faktor.

I bund og grund har det menneskelige øre sine begrænsninger, som alle forstærkere opfylder fuldtud. Er du under 20 år gammel, kan du (hvis du ikke har gået til for mange rock koncerter og for meget på discotek) med lidt held høre toner op til 18-19 Khz. Er du ældre, er der ikke meget at høre over 15 Khz.

Så få nogle gode ideer herfra, og gå ud og lyt til forstærkerene. Allerbedst lån nogle med hjem, og lyt på egne højttalere og i dit eget lytterum. Højttalerene betyder nok ca 30-40% af lydoplevelsen og lytterummet optil 60%.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jensen100 skrev:

OVC EL 34 - hvorfor?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Du skal vælge en forstærker, der har en øvre grænsefrekvens på min 100 kHz og et fasedrej ved 20 kHz på max 5 grader. Desuden skal den have en dominerende 2. harmonisk forvrængning.

Transistoren skal ud i køkkenet.

Jeg løber nu . . .

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

hvis max khz er dit mål, så skal du have et sæt brokoblede Crown K2, "på 2 Mhz" hvis man kan sige det. De er til gengæld ret neutrale, så dit kav om fylde og varme opfyldes ikke.

Ok så crown det lyder ikke hårdt og PA agtigt? Har godt hørt flere nævne Crown...

Det er vel ikke MÅLET - jeg syntes bare luftig top, specielt når man nu alligevel har fået gaflet sig et sæt magnepaner, er rigtigt fedt.
Fylde og nærhed er også, godt at høre på, her mener jeg bestemt ikke rør-klaskethed, det syntes jeg bestemt ikke er charmerende!

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Du skal vælge en forstærker, der har en øvre grænsefrekvens på min 100 kHz og et fasedrej ved 20 kHz på max 5 grader. Desuden skal den have en dominerende 2. harmonisk forvrængning.

Transistoren skal ud i køkkenet.

Jeg løber nu . . .

Der kunne jeg bare tage mine icepower, de når 150kHz - men lyden er bare ikke... lækker nok, til magnepanerne - gir det mening?

Hvad ville du kigge efter så?

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Jeg tror ikke, at dine ønsker om lyd, kan aflæses i en forstærkers "max khz" specifikation.

Om en forstærker opleves som luftig, er ikke kun et spørgsmål, om hvor forstærkerens top ligger på frekvenskurven; men er en meget mere sammensat og kompliceret faktor.

I bund og grund har det menneskelige øre sine begrænsninger, som alle forstærkere opfylder fuldtud. Er du under 20 år gammel, kan du (hvis du ikke har gået til for mange rock koncerter og for meget på discotek) med lidt held høre toner op til 18-19 Khz. Er du ældre, er der ikke meget at høre over 15 Khz.

Så få nogle gode ideer herfra, og gå ud og lyt til forstærkerene. Allerbedst lån nogle med hjem, og lyt på egne højttalere og i dit eget lytterum. Højttalerene betyder nok ca 30-40% af lydoplevelsen og lytterummet optil 60%.

Ud fra max kHz kan det ikke, det har jeg prøvet med icepower.

Med en tonegenerator, kan jeg høre 22kHz, kan også høre switchmodeladere - og jeg er 28 og har passet på min hørelse. Men det har intet med spørgsmålet at gøre.

Det er jeg bestemt klar over   men hvad har i af oplevelser?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:
Hvad ville du kigge efter så?

No idea!

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Du høre ikke 22KHz ..., du høre forvrængning i form af den dominerende subharmoniske tone på 11KHz

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:
kim olsen skrev:

Ok så crown det lyder ikke hårdt og PA agtigt? Har godt hørt flere nævne Crown...

Det er vel ikke MÅLET - jeg syntes bare luftig top, specielt når man nu alligevel har fået gaflet sig et sæt magnepaner, er rigtigt fedt.
Fylde og nærhed er også, godt at høre på, her mener jeg bestemt ikke rør-klaskethed, det syntes jeg bestemt ikke er charmerende!

Jeg tror desværre ikke du kan finde en specifikation der sikre en luftig gengivelse. Det er ud og låne med hjem og få lyttet.

Crown forstærkere er formålsbestemte, dvs. at nogle modeller, eks Studio Reference og DC300 (begge lavet til at være forstærker i et studie) er glimrende hififorstærkere, mens andre modeller er lavet til hardcore PA. det betyder ikke at de lyder dårligt, men at de er lavet med store larmende blæsere der gør dem uegnet til hifi.

Så svaret er: "nej, det lyder generelt ikke hårdt og pa agtigt, men brugbarheden til hifi afhænger af modellen".

jeg har oplevet folk bruge dedikerede subwooferforstærkere i en forkert konfiguration, for så at klage over at der manglede lidt opløsning i toppen  

Jeg er desværre løbet tør for låneforstærkerere, men kan sikkert finde en dag at kigge forbi hvis der er andre modeller der har din interresse i at få lyttet til, forhandlerne gør vist ikke det store i prøveudlån til private.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
Du høre ikke 22KHz ..., du høre forvrængning i form af den dominerende subharmoniske tone på 11KHz

Du glemmer faseforvrængning

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Ja det er selvfølgelig muligt =)

Carsten KP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Blot et input til dine ICE og luft

ICE er i mine ører ikke umiddelbart luftige og åbne, nærmest lidt tørre og korte i lyden. Men... når de eks. driver Logan er der mere åbenhed end ellers oplevet på Logan

Det ledte mig til at se på specs for ICE, og de leverer da også mere topend jo hårdere de belastes - dvs. med Logan er de tiltet mod ekstra output opefter (opleves som "luft")

Derfor prøvede jeg at efterligne det på andre systemer og man kan her med held (hvis man ønsker mere topend/"luft") koble en modsatnd parallelt over HT udgangen

Typisk kører jeg med 5-8 ohm henover. Jo lavere modstand desto mere løft

mvh Carsten

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
dude2005 skrev:
kim olsen skrev:

Jeg tror desværre ikke du kan finde en specifikation der sikre en luftig gengivelse. Det er ud og låne med hjem og få lyttet.

Crown forstærkere er formålsbestemte, dvs. at nogle modeller, eks Studio Reference og DC300 (begge lavet til at være forstærker i et studie) er glimrende hififorstærkere, mens andre modeller er lavet til hardcore PA. det betyder ikke at de lyder dårligt, men at de er lavet med store larmende blæsere der gør dem uegnet til hifi.

Så svaret er: "nej, det lyder generelt ikke hårdt og pa agtigt, men brugbarheden til hifi afhænger af modellen".

jeg har oplevet folk bruge dedikerede subwooferforstærkere i en forkert konfiguration, for så at klage over at der manglede lidt opløsning i toppen  

Jeg er desværre løbet tør for låneforstærkerere, men kan sikkert finde en dag at kigge forbi hvis der er andre modeller der har din interresse i at få lyttet til, forhandlerne gør vist ikke det store i prøveudlån til private.

En subforstærker på magnepaner eller  andet lir, er selvfølgelig dømt til at lyde af l**t.

Men kunne stadigt godt tænke mig at høre hvad i har af grej, der er klangægte, højopløst og virkeligt spiller musik!

Du skal være alt velkommen til at kigge forbi, jeg har også en del forskelligt lir vi kan prøve af.

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 03:22 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:
Jensen100 skrev:

OVC EL 34 - hvorfor?

det er jo ikke en dårlig sag, så vit jeg ved bruger ovc mit kondensatore dem kunne du snilt skifte ud til kobber folie kondensatore så får du en langt bedre lyd, så kan det være du kun fortrækker den ovc til det hele

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:
Har lidt af hvert. Bl.a. ASX2 icepower og de når rigtigt højt op, ser output på mine magnepaner 3.5 i holmacoustics omkring 40Khz de er også super luftige i toppen.
Så har jeg en rørforstærker, den er måske tæt på så luftig, men giver så noget mere rum.
Så har jeg en transistor den giver absolut ingen af delene, men meget hyggelig lyd.

Det her går så på, hvad forstærker skal jeg vælge, der virkelig giver luft i toppen, er dynamisk, har fylde og varme i lyden - og kan trække mine magnepaner, som køre tovejs aktiv deling!?

Gryphon/Audia Flight - jaa.. men det gider jeg sgu ikke at ofre!

Hvordan ser det mon ud med nogen Quad 606 MK II modded til 909 standart el. lign.??
De er "billige" og måske langt hen af vejen..?

Høre super gerne konstruktive meninger!

Drop ICE-power...

Ingen definition i toppen, kun en masse 'detaljer' der ikke findes i kildematerialet.

Ikke egnet til musikgengivelse.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:
Jensen100 skrev:

OVC EL 34 - hvorfor?

Hvorfor skriver du "hvorfor"?
Finder du, at det er uvæsentligt hvilken rørforstærker du refererer til?

???

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
dude2005 skrev:
Jensen100 skrev:

OVC EL 34 - hvorfor?

Hvorfor skriver du "hvorfor"?
Finder du, at det er uvæsentligt hvilken rørforstærker du refererer til?

???

Niels

Ja!
Ingen af jer, har idé om hvordan to nyopstykkede OVC rørmonoblokke lyder, udover det er rør i den dyre ende - og det siger jo intet. Lyden af dem, på mine magnepaner er også beskrevet kort.
Og spørgsmålet gik på egenerfaringer i forstærkere.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes