Sendt: 14 Januar 2010 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pebjo - velkommen til!
I gamle dage (70'erne) kunne man købe flere typer mekaniske lifte, der løftede armen når pladen er slut. Jeg brugte selv en på linn LP12 dengang. Den virkede med en meget letpåvirket og fjederbelastet løfter som så "svuppede" op når arm berørte den. Armen fløj op i luften og det var bestemt ikke lødløst.
Efter udløsning skulle liften resettes. Glemte man det stødte armen på omkring midt på pladen og så skulle man alligevel rejse sig.
Det cirkus holdt kun et par måneder, så blev den flået af - har stadig noget af denne underlige dims liggende et eller andet sted.
Der var også en alternativ (som jeg dog ikke har prøvet). Den fungerede efter en slags vægtstangsprincip, hvor den blev sat lodret i balance. Når så armen skubbede til den, vippede den rundt og via et lod (justerbart) blev armen løftet.
Muligvis kan disse dimser stadig købes på nettet - har dog ikke lige kunnet finde noget. Prøv f.eks. www.dienadel.de eller andre af de store, der handler med tilbehør til pladespillere.
Jeg har p.t. 6 arme - alle 100% manuelle. Løfter gladeligt armen efter endt afspilning. Der skal jo alligevel sættes en ny plade på! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|