| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg overvejer at købe nogle nye gulvhøjttalere. Jeg har en NAD 216THX som jeg regner med at beholde. Primær brug er til stereo musik. Sekundært vil det være fint hvis de også duer til filmlyd.
Jeg kender ikke så mange mærker/forhandlere men kender lidt til HIFI klubbens produkter. Jeg har et par Dali 107 som har tjent mig godt men nu er jeg ved at være træt af dem og vil gerne have bedre lyd. Jeg vil især gerne mere klar lyd i basområdet hvor jeg synes de er lid mudrede.
Jeg har som udgangspunkt antaget at det er svært at nå et lige så godt resultat med subwoofer + mindre højttalere indenfor et givet budget som man kan få ved at bruge alle pengene på et par gode højttalere. Er det korrekt?
Det er vigtigt med god kvalitet og præcision i det lavere basområde. Det er f.eks vigtigt at Dire Straits lyder godt. Det er vigtigt med god detaljerigdom og rumfornemmelse i mellemtonen. Jeg bryder mig ikke om for hård/metallisk diskant. Jeg hører alle former for musik, skal kunne spille både klassisk og heavy metal OK. Det må ikke være for dyrt. Kan dog godt overveje at gå lidt op i pris hvis det kan give en stor forbedring. Det er ikke vigtigt at højttalerne lyder godt ved højt lydtryk men de skal helst kunne klare det og spille OK, så de også duer til fest med rock/heavy metal. Det vil være en fordel hvis de kan gengive lydeffekter fra film, men må ikke være på bekostning af musikoplevelsen. Så hellere købe en sub eller leve med lidt dårligere effekter hvis jeg en gang skal have surround.
Lytterummet er ca. 20 m2.
Prismæssigt forestiller jeg mig noget i retning af 3000-4500.
Hvad skal jeg ud at lytte til? Måske Dali Lektor 8? Hvad med B&W DM684/683? Concept 10 for at få mere bas?
Hvilke andre Højttalere bør jeg lytte til? Der ligger en sun audio i nærheden af hvor jeg bor, men det ser nu ud til at være lidt for dyrt efter et lille kig på deres hjemmeside. Er der andre gode forhandlere i Aalborg i mit prisleje?
Hvor meget sammenhæng er der mellem specs og reel oplevelse af bas? Kan jeg f.eks udelukke alle højttalere der er opgivet til 50 Hz -3dB eller dårligere hvis jeg f.eks. har hørt et par opgivet til 45 Hz som virkede for svage i bassen?
mvh Torsten
|