Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Køb af fladskærm - hak ved 24p? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har i sidste uge bestilt et Panasonic P42V10E plasma-tv (42"). Jeg har valgt plasma, da jeg synes billedet var noget renere og mere flydende - også når det kommer til bevægelser. Jeg har dog tænkt på noget, som jeg gerne vil have svar på, såvidt muligt.

Før mit køb har jeg kigget på flere forskellige LCD-tv. Der har været vist Blu-ray på disse. Det har været film-materiale i 24 fps. I mange tilfælde har billedet hakket, så det ikke var til at holde ud. Ekspedienten kunne dog ikke se der var noget galt. Samme oplevelse har jeg haft hos en kammerat der har et LCD-tv. Fælles for begge tv er, at de understøtter 1080/24p-signaler ligesom den brugte blu-ray-afspiller. Hvordan kan det være at det hakker?

Så fik jeg mulighed for at se de samme blu-ray-klip i Hifi-Klubbens biograf i Odense. Der kørte det hele super smooth - det var næsten helt utroligt. Ikke ét eneste hak eller noget som helst.

Når jeg har spurgt ekspedienten og andre om problemet får jeg atvide at det er fordi der kun er 24 billeder i sekundet. Ja, det er jeg da godt klar over. Det betyder ikke at det skal hakke, som om der er frame-dropping. Det er da klart at ting ikke er helt så flydende som var det 25fps eller endnu mere smooth med 30fps. Jeg tror simpelthen at fladskærmene ikke er gode nok. Det kan måske også være Blu-ray-afspillerne, en del af problemet?

Til sidst så jeg de samme Blu-ray-klip på et Panasonic G15-tv på 46". Det var langt bedre end LCD-tv'erne jeg har set på (det værste var vist et Samsung i tilsvarende størrelse). Dog var det ikke så glat som i bio'en. Det var da i det mindste til at se på.

Jeg har læst i en anmeldelse fra flatpanels at mit kommende tv (Panasonic P42V10E) ikke hakker ved afspilning af Blu-ray - det håber jeg sandelig er korrekt. Folk siger vist generelt at V10-serien fra Panasonic er noget af det bedste på markedet lige nu, så jeg er da optimistisk.

Er der nogle af jer der har oplevet tilsvarende problemer? Jeg giver ikke meget for historien om at 24 fps er langsommere... det betyder ikke at det skal hakke. På Samsung'en var det som om at der var et hak ca. én gang i sekundet og bortset fra det kørte billedet ikke så flydende som på plasma'en.

100 Hz og lign kan få meget til at være ret flydende at se på. 100 Hz duer dog ikke til 24p - det hakker stadig lidt - det har jeg prøvet. 96 Hz er vel mere velegnet - det er der mulighed for på mit kommende tv. Jeg har tilgengæld hørt at disse "upsamplings"-teknikker typisk er ret fejlfyldte, så der introduceres for mange fejl i billedet. Hvad er jeres mening om dette? Et tv burde da kunne lave flydende bevægelser uden at skulle lave den slags kunstige ting?

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Jeg har i sidste uge bestilt et Panasonic P42V10E plasma-tv (42"). Jeg har valgt plasma, da jeg synes billedet var noget renere og mere flydende - også når det kommer til bevægelser. Jeg har dog tænkt på noget, som jeg gerne vil have svar på, såvidt muligt.

Før mit køb har jeg kigget på flere forskellige LCD-tv. Der har været vist Blu-ray på disse. Det har været film-materiale i 24 fps. I mange tilfælde har billedet hakket, så det ikke var til at holde ud. Ekspedienten kunne dog ikke se der var noget galt. Samme oplevelse har jeg haft hos en kammerat der har et LCD-tv. Fælles for begge tv er, at de understøtter 1080/24p-signaler ligesom den brugte blu-ray-afspiller. Hvordan kan det være at det hakker?

Så fik jeg mulighed for at se de samme blu-ray-klip i Hifi-Klubbens biograf i Odense. Der kørte det hele super smooth - det var næsten helt utroligt. Ikke ét eneste hak eller noget som helst.

Når jeg har spurgt ekspedienten og andre om problemet får jeg atvide at det er fordi der kun er 24 billeder i sekundet. Ja, det er jeg da godt klar over. Det betyder ikke at det skal hakke, som om der er frame-dropping. Det er da klart at ting ikke er helt så flydende som var det 25fps eller endnu mere smooth med 30fps. Jeg tror simpelthen at fladskærmene ikke er gode nok. Det kan måske også være Blu-ray-afspillerne, en del af problemet?

Til sidst så jeg de samme Blu-ray-klip på et Panasonic G15-tv på 46". Det var langt bedre end LCD-tv'erne jeg har set på (det værste var vist et Samsung i tilsvarende størrelse). Dog var det ikke så glat som i bio'en. Det var da i det mindste til at se på.

Jeg har læst i en anmeldelse fra flatpanels at mit kommende tv (Panasonic P42V10E) ikke hakker ved afspilning af Blu-ray - det håber jeg sandelig er korrekt. Folk siger vist generelt at V10-serien fra Panasonic er noget af det bedste på markedet lige nu, så jeg er da optimistisk.

Er der nogle af jer der har oplevet tilsvarende problemer? Jeg giver ikke meget for historien om at 24 fps er langsommere... det betyder ikke at det skal hakke. På Samsung'en var det som om at der var et hak ca. én gang i sekundet og bortset fra det kørte billedet ikke så flydende som på plasma'en.

100 Hz og lign kan få meget til at være ret flydende at se på. 100 Hz duer dog ikke til 24p - det hakker stadig lidt - det har jeg prøvet. 96 Hz er vel mere velegnet - det er der mulighed for på mit kommende tv. Jeg har tilgengæld hørt at disse "upsamplings"-teknikker typisk er ret fejlfyldte, så der introduceres for mange fejl i billedet. Hvad er jeres mening om dette? Et tv burde da kunne lave flydende bevægelser uden at skulle lave den slags kunstige ting?

De fleste fjernsyn der sælges i dag kan køre 24 fps - men hvis de ikke kan, oplever man netop de hak du beskriver. Det kan også være blurayafspilleren der ikke er indstillet til at køre 24 fps, så den umiddelbart kan tilsluttes alle skærme uden bøvl. 24 fps materiale ser forfærdeligt ud når skærmen køre 50 Hz (efter min mening bliver det komplet ubrugeligt), så er det trods alt langt bedre hvis skærmen kører 60 Hz.
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Ilcommamdante
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har det omtalte panasonic v10e koblet sammen med en Denon 3800 Blue Ray afspiller og jeg kan berolige dig med at det kører uden hakker osv. uanset hvad du kommer i afspilleren.

Brug THX indstillingen(til dvd/blue ray'en) på v10e'eren og du får ikke et mere korrekt billede uanset prisen(læs brugsanvisnigen på v10e'eren, det kan betale sig). 

PS. lyden på v10e'eren er acceptabel også ikke mere, personligt investerede jeg i en Yamaha surround bar og Velodyne subwoofer, det løftede det hele.   

Til top Vis Ilcommamdante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilcommamdante

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Ved ikke rigtig om jeg er enig mht at V10 giver det mest korrekte billede, mener selv at Samsung B855 er klart bedre bla pga at selve skærmen
ikke er grønlig og alt derfor for et lidt "sygt" udtryk på V10. V10 kan stilles meget men skærmen er jo grønlig, se den evt slukket.

Samsung B855 brummer og Bzzzzz'er dog og ødelægger derfor det gode billede......

Mht til Hakker så skal begge apperater stilles rigtigt. Og jeg oplever nogen gange at der skal stilles forskelligt alt efter hvilken film.....
Prøv dig frem. Hakkerne kan komme til livs Har dog ikke set det så kraftigt som du beskriver det nogen steder

Synes dog at nogen LCD/led skærme flyder bedre end Plasma skærme ved feks. hurtige bevægelse og panoreringer.
Men det har jo ikke rigtigt noget at gøre med de hakker du frygter. Der jo opstår af uoverensstemmelser mellem de 2 app. ang.
antal billeder pr sek. eller deres kunnen.....

hyg

Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Grønlig skærm? Det bliver spændende at se 

Egentlig ikke noget at grine af - bliver jo nærmest helt nervøs.

Jeg håber da at det er en ordentlig skærm. Jeg har kun set den IRL meget kort for lang tid siden og der havde jeg ikke rigtig noget at klage over. De tests og anmeldelser jeg har set har rost tv'et meget, men kunne stadig finde lidt fosforslør f.eks. Der er vel ikke noget der er perfekt... i hvert fald ikke i tv-verdenen. Det er lidt træls at der bliver brugt så meget krudt på at junk som f.eks. DLNA og andre mærkelige ting i stedet for bare at lave en god skærm. Ja, jeg synes da endda at tv-tuneren burde være ekstern. Ligesom at man har en forstærker som man har tilsluttet en radio.

Alt det forklarer vel at der ikke er penge nok til at gøre det bedre, hvis skærmen stadig skal kunne sælge.

Jeg håber dog alligevel at jeg bliver tilfreds. Jeg har ikke et voldsomt tv-behov eller film-behov - vil bare gerne have at det er meget i orden når jeg bruger det

Jeg kunne forestille mig at plasma vs. lcd-diskussioner findes ligesom CD vs. LP og forskel på kabler vs. ikke forskel på kabler osv. Det jeg godt kan lide ved plasma er at billedet efter min mening virker mere behageligt og afslappende. Hver enkel pixel bliver ikke fremhævet kunstigt på en eller anden måde. Samtidig synes jeg også det virker "hurtigere" selvom billedet på en måde er lidt blødere, men uden at der mangler detaljer. Det er vel ligesom at sammenligne en topklasse CRT-skærm med en LCD-skærm af nogenlunde kvalitet. Så er der jo også det at farverne er dybere, er mit indtryk. Altså sortniveau. Tilgengæld er det måske sværere at få et meget lyst billede. Det er i hvert fald min egen opfattelse og samtidig også det jeg har læst forskellige steder. Jeg går ikke så meget op i lysstyrke og sortniveau - bare det hele passer sammen og ser fornuftigt ud.

Det der solgte tv'et mest var jo nok THX-profilen, hvor farverne og lyset skulle passe næsten perfekt uden kalibrering. "Næsten perfekt" tror jeg er godt nok til mig.

Ang. hakkeriet, så kunne det vel også bare være Blu-ray-afspillerne som ikke er gode nok? De har vel også noget at sige. Hvis der har været sparet på deres "grafikkort" hvis man må sige det sådan, så er det vel klart at det ikke kører så glat. På plasma'et var der vist en NAD-afspiller - ved ikke lige hvilken model - og på Samsung'en var der den nye Blu-ray-afspiller fra Cambridge, som jeg selv overvejer bl.a. pga hurtig opstart. Den koster 3,5k - det er jo ikke ligefrem en formue for en afspiller der skal matche tv'et. I bio'en var der en Denon 2500 tror jeg nok den hedder. Den kan jeg vist ikke bruge, da jeg ikke har en surround-reciever. Så er der jo 3800 eller lign. som vist nok er den samme, bare med analoge udgange og digitale lydudgange - sidstnævnte er vigtige for mig. Det kan da godt være at disse afspillere kan levere et flydende billede, fordi der ikke er sparet på alt for meget?

Jeg glæder mig til at se hvor meget jeg kan få ud af tv'et. Jeg må jo nok låne mere end én blu-ray-afspiller med hjem for at finde ud af om det gør en forskel. Indtil videre vil jeg sætte min computer ved hjælp af et HDMI-kabel med DVI-konverter på, samt et SPDIF-kabel til min DacMagic. Jeg gruer ved tanken om at den måske ikke kan sættes til 24 fps output - men det burde den kunne. Mit grafikkort er af nyere dato og jeg har da set lidt film på den. Lidt glattere måtte det gerne køre, men jeg tænker at det måske er fordi at skærmen kører 60 fps - det går ikke ligefrem op i 24. Stadig var det ikke så slemt som på Samsung-tv'et i hifiklubben. Det skal lige nævnes at jeg har Blu-ray-drev i computeren.

Hifi-klubben siger at jeg vil få tv'et sidst på måneden - jeg kan selvfølgelig ikke vente, men der er ikke så meget at gøre ved det - hehe

Det undrer mig dog stadig meget at ekspedienten ikke kunne se der var noget i vejen. Ikke før vi havde snakket om det et stykke tid i hvert fald. Det kan da også være at det bare er mig der er meget kræsen eller meget følsom over for den slags? Jeg synes bare det er ligeså tydeligt at se som forskellen mellem et glas vand og et glas rødvin Jeg tvivler på at deres tv og afspillere har været indstillet decideret forkert - det går de meget op i derinde. Men det kan da godt være de har lavet nogle indstillingsfadæser?

Puha - sikke en masse tekst.

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Ja sikken en masse tekst....

Det er en god skærm, synes dog ikke personligt om den , ja det grønlige skær den giver.....ikke sikkert du ser det. Min kone og jeg var dog klart
enige. Var mere til Samsungs blålige/lilla skær...

Selve afspileren har ikke så meget at sige da alt sendes digitalt. I grove træk kan man sige at så længe det er Blu-ray har prisen på afspileren
ingen betydning, måske kun for hvor godt selve drevet er stabiliseret. Og derved kan undgå evt. små udfald.
Det man styrer er hvordan det digitale signal skal sendes. 480p elller 1080p f.eks. Eller 16:9 - 4:3, 24 fs eller ej.

Skal den bruges meget til DVD så har indmaden meget at sige..... men så bruger man bare den gamle dvd maskine

Ang sort så er nogen af LCD/led top modellerne på niveau med plasma, men mangler nok lidt i overgangen til de lysere toner.

Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

Silverwave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hej pvh1987

Har selv en P50V10E sammen med en Denon DVD3800BD. Og har ikke oplevet problemer.

Var selv meget i tvivl om jeg skulle vælge plasma eller led. Men valget faldt på plasma da, jeg ligesom dig, også følte at billederne her var mere naturlige.

Så glæd dig til din skærm kommer hjem

Til top Vis Silverwave's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Silverwave

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes