Forfatter |
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg går med tanker om at gøre mit vinylsetup endnu bedre. Lige nu spiller jeg på nævnte pladespiller m. Denon Dl 160, Thorhauge måtte samt Vincent mc-riaa(den billige). Enten skal jeg søge efter et meget bedre værk samt tilbehør eller også skal jeg optimere med riaa og pickup. Jeg har en ide om, at mit pladespillerværk har masser af potentiale. Overvejer at skifte signalkabel. Alligevel er jeg i tvivl om det kan betale sig. Jeg har kigget på Luxman PD300 som jeg tror er et rigtig stærkt værk. Er der nogle som har lidt input, som evt. kender min pladespiller?
Venlig hilsen
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er en fin kombi du allerede har og har kendskab til alle de involverede produkter vil jeg mene at der hvor du får mest ud af at opgradere er RIAA'en. Den er god, bedre når den er modificeret, men det er nok det svageste punkt lige nu.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at det luxman værk er en forbedring. Jeg er enig med sund - se på din RIAA og din pickup.
|
Til top |
|
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sund og Bjergager!
Tak for svarene. Jeg går efter opgradering via riaa samt pickup. I skulle vel ikke have nogle forslag til pickup. Der er jo noget med armens masse kontra pickup. Jeg mener armen spiller med de fleste i mellemvægtsområdet. Den enste pickup der ladrig blev god sammen med armen var en Rega Elys. Den var simpelthen for let.
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainbow skrev:
Hej!
Jeg går med tanker om at gøre mit vinylsetup endnu bedre. Lige nu spiller jeg på nævnte pladespiller m. Denon Dl 160,
Thorhauge måtte samt Vincent mc-riaa(den billige). Enten skal jeg søge efter et meget bedre værk samt tilbehør eller også
skal jeg optimere med riaa og pickup. Jeg har en ide om, at mit pladespillerværk har masser af potentiale. Overvejer at
skifte signalkabel. Alligevel er jeg i tvivl om det kan betale sig. Jeg har kigget på Luxman PD300 som jeg tror er et rigtig
stærkt værk. Er der nogle som har lidt input, som evt. kender min pladespiller?
Venlig hilsen |
|
|
Hej - den ligner fuldstændig min KD 8030. Meget stærk og støjsvag rotation. Quartzlåst som min? Masser af akustisk
feedback trods vægophængt hylde. De der japsere tror åbenbart at alt skal kobles hårdt mekanisk sammen. Hvilket betyder,
at man kan høre i HT, bare man sænker støvlåget, eller dunker på murstensvæggen, det hele er ophængt på. Så min forblev
ikke uændret længe: Det flotte 4-benede alu subchassis blev skruet løs fra kassen og blev stillet ovenpå 4 ret stive fjedre
ovenpå en 50 x 40 cm spånplade. Kassen (uden bund, men med låg) blev spiket op på samme spånplade. Den gamle
kampvognslignende arm blev skruet ud (lød skidt, selv med en moderat stiv PU som Denon DL 103, og subchassiset blev
filet ud til en SME III med dæmpekar og en Denon DL 304. Det tog nogle aftener, men spiller bedre end fx en Technics SL
110 med samme arm/PU, og ikke markant ringere end en PD 555 med samme arm og van den Hul MC 10 PU.
Alt i alt et værk med godt potentiale, men som kræver en del håndarbejde at gøre færdigt.
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
For øvrigt bruger jeg også en Record Interface Mat. Så jeg blev glad, da jeg så at du er nået frem til at bruge en Thorhauge
RIM kopi! Det virker nemlig godt på det værk.
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke kigge efter vægten af pickuppen, du skal kigge efter armens effektive vægt og pickupens nåleophængs stivhed (kompilance hedder det med et fagudtryk) - det skal passe sammen. Let arm -> blødt ophæng, tung arm -> stift ophæng. Jeg kender ikke armen, så jeg ved ikke hvor tung den er, men jeg vil tro ud fra de billeder jeg har set, at den er en medium til tung arm. Se evt om du kan finde en manual på www.vinylengine.com og slå det så op. Du skal oprette et medllemskab for at se manualerne.
Køb RIAA*en først, men tag stilling til om det er en MC eller en MM-pickup du vil have, det har betydning i forhold til hvad din RIAA skal kunne.
Hvor mange penge vil du smidde efter det?
PS: Ret flot pladespiller, jeg ville synes at det var synd at splitte den ad - så hellere sælge den og købe en anden.
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med ovenstående. Den modifikation jeg beskriver kræver nok at man holder tungen lige i munden. Til gengæld ser
pladespilleren stadig ud som før modifikationen, kassen er der stadig, støvlåget ligeså, blot kan der ses fjedre og spikes
under værket, og SME armen på.
Jeg kastede mig ud i modifikationen, fordi jeg fik pladespilleren i bytte for en barne autostol, men blev træt af den resonante
konstruktion. Er "vokset op" med affjedrede værker (Ariston RD 40, Audiomeca Roma), og derfor lå løsningen lige for.
Omkostningen:
4 maskinfjedre, nogle rustfrie unbracoskruer og møtrikker til højdejusterbar affjedring: ca. 120 kr. hos Wilhelmsen i Århus.
Spånplade 40 x 50 cm: ca. 50 kr. Fire 6 x 140 mm torx spånskruer til spikes (monteres op gennem spånpladen som
højdejusterbare spikes til kassen): få kr. Spånskruer er hærdede og virkeligt gode som spikes, hvis man har noget, der
virkelig skal kunne transmittere vibrationer. Og så er højdejusteringen jo nem. En base til SME III arm: et rundt stykke MDF
plade. I alt ca. 250 kr.
SME III arm. Den har jeg haft liggende de sidste 15 år. Har fantastisk god rumgengivelse, med virkelig god bredde og
dybde. Man kunne nok også bruge en Rega arm, man mangler så muligheden for VTA justering og oliedæmpningen.
Hvis du skulle have lyst til at finde skruetrækker, bor og fil frem, vil jeg foreslå at du kontakter mig pr. PB først, så du kan få
vejledning, så projektet ikke mislykkes. Og vær opmærksom på at gensalgsværdien af bessermachen hifi (hifi der er pillet i)
er lav.
|
Til top |
|
|