Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gamut L3 -> Opgradering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Qass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Har et par Gamut L3'ere hvis lyd jeg er uhyggelig glad for - meeen hvem vil ikke gerne have noget bedre.

Er der nogen der har haft L3 og har lavet en "lykkelig" opgradering - og i så fald til hvad ?

Til top Vis Qass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qass

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke haft gamut højtalere, men et naturlig svar er vel L5 eller L7 alt efter hvad du har plads til.

Qass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Helt klart  - både L5 og S5 er i overvejelserne.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par gange lykkelig opgraderet mine L3'er. Men det er ved skift af udstyr, og ikke af højtalerne. Hvad er det du savner?

L3 kan ikke gengive den helt dybe oktav, men spiller med et sammenhæng som L5 og L7 ikke kan gøre efter. Men nu er jeg også mest til standerhøjtalere da jeg ikke har behov for meget bas

Hvad sidder foran dine L3'er? Skriv gerne kabler, signalkilde m.m.

Mulleblop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hvis de er sorte og mkII udgaven er jeg aftager når du køber nye.. bare send en PM i så fald.

Til top Vis Mulleblop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulleblop

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Qass skrev:

Hej,

Har et par Gamut L3'ere hvis lyd jeg er uhyggelig glad for - meeen hvem vil ikke gerne have noget bedre.

Er der nogen der har haft L3 og har lavet en "lykkelig" opgradering - og i så fald til hvad ?

Pas på med det. Du kan let komme til at fortryde dit salg.

Hvis du gerne vil bibeholder en standerhøjtaler, tror jeg ikke, det bliver meget bedre. Jeg har været den lykkelige ejer af et sæt L3'ere som blev udskiftet med et sæt Focus Audio FS788. Jeg savnede lidt mere bas og blev da også overvældet over den bas, som Focus'erne kunne levere. I det lange løb indrømmer jeg dog, at jeg savner mine L3'ere. Det kan godt være, at bassen ikke er helt så dyb men den er dejlig stram , og så synes jeg bare, at de spiller bedre end mine Focus'er.

Såfremt du gerne vil opgradere kunne Neeper, Gamuts egen L5 eller Xavian 360 være gode kandidater. De har efter min mening den samme klang i lyden som L3'erne. Jokeren kunne i denne sammenhæng være Avalon Ascedent N (eller hvordan det nu staves). Den har jeg endnu til gode at høre i ordentlige omgivelser.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hej...
Du kunne også vente og se hvordan den nye B&W 805 Diamond bliver.
Jeg tror den bliver vanvittig god!

Men ja...ellers er Ascendant en fantastisk højttaler.

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Qass skrev:

Hej,

Tror ikke du skal begynde at skrue i dine L3, kunne ikke forestille mig at man kan gøre dem bedre end de er.

Prøv et at give L5 et lyt..og var det noget, har jeg da et par L5 i sort piano

Qass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Undskyld at jeg har været væk et stykke tid - men tak for alle svarene.

DPetersen: Du har ret - der kan sikkert gøres en del foran højtalerne .

Pt. er der Denon A11 (Multiafspiller), Lyngdorf DPA-1 (m. rumkorrektion), Vincent SP-995 monotrin, B&W 750 Sub. Strømmen klares af PS Audio Power Plant. Kabler er fra Bertram, NLE, Van Den Hul og Silver Sonic.

Denon'en står allerede nu for udskiftning .

Men ja mit ønske er også mere power og dynamik i de nede oktaver.

Har efter en del net søgning og review læsning kommet frem til at følgende skal have et prøvelyt:

Avalon Indra - Magico V2 - Peak Consult Empress VII - Audiaz Aurea.

De er dog alle i et rimelig heftigt prisleje - men skal det være så skal det være - så må jeg spare sammen et ½ års tid .

Andre forslag er meget velkomne

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Mulleblop skrev:

Hvis de er sorte og mkII udgaven er jeg aftager når du køber nye.. bare send en PM i så fald.

Hva' så, duer dine AVI'ere ikke mere?

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Qass skrev:

Ja power og dynamik i de nedre oktaver kan du få "bare" ved at skifte komponenter ud. Så der er meget at hente på L3'erne endnu vil jeg tro. Må indrømme jeg ikke har lyttet på L3 med den den udmærkede kombination du har.

Har du prøvet med andet grej, hvordan er dine L3'er placeret, og i hvor lang tid har du haft dine L3'er?

Har på fornemmelsen at du også søger noget der kan leverer mere lydtryk. Er det korrekt?

Men glæder mig til at finde ud af hvad du finder ud af der kan det hele bedre end L3

Mulleblop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Mulleblop skrev:

Hva' så, duer dine AVI'ere ikke mere?

Jo dem vil jeg ikke af med , L3 mkII er bare rigtig gode og MKI er elendig.

M
Til top Vis Mulleblop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulleblop

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Mulleblop skrev:

L3 mkII er bare rigtig gode og MKI er elendig.

Er forskellene på disse virkelig så store? Halvdelen af oplevelsen ligger jo i placering af højtaleren. Har aldrig selv lyttet på begge versioner mod hinanden, men elendige syntes jeg absolut ikke mkI er. Hvori mener du forskellene ligger?

Det undre mig da jeg ikke syntes at der er så stor forskel fra L3 til S3.

Mvh. Dennis

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Nååå, har du fået lyttet til Magico V2 inde ved AB-Audio?

Jeg kunne selv godt tænke mig at lytte til Magico Mini II. De er langt uden for mit budget, men det kunne være spændende. Måske også de eneste standere der kan gøre det hele bedre end dine L3.

Qass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Har ikke fået lyttet til andre højtalere endnu :-)

Men jeg har fulgt dit gode råd Dennis og prøvet et par opgraderinger før højtalerne. Denon'en er blevet skiftet ud med en Ayre CX-7e - og fy for den dog de små L3'ere er begyndt at spille bas.

Begyndte med at køre ballanceret analog signal over til Lyngdorfen via nogle Vincent kabler jeg havde liggende - og det lød sgu godt - meeeeen nu har jeg været en tur omkring Niels Larsen og lånt både hans ballancerede analog og digital kabler. Og i min opsætning med Lyngdorfen, der alligevel omsætter analog signalet til digital - så er det digital udgangen med NLE kablet der tager alle stik hjem - så Niels får kun sine analoge tilbage.

Kan derfor sige at jeg er yderst tilfreds med opgraderingen. Men mer vil ha' mer - så nu afprøver jeg en opgradering mere i weekenden -  Musiklab's 200W effekttrin. Hr. Edinger påstår at hans egne effekttrin er bedre end Gamut's - som vist også er hans opfindelse, så det gælder jeg mig rigtig meget til.

Men bare rolig jeg skal nok komme tilbage til selve højtalerne - tager bare lige en omvej ;-)

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Qass skrev:

Men jeg har fulgt dit gode råd Dennis og prøvet et par opgraderinger før højtalerne. Denon'en er blevet skiftet ud med en Ayre CX-7e - og fy for den dog de små L3'ere er begyndt at spille bas.

Begyndte med at køre ballanceret analog signal over til Lyngdorfen via nogle Vincent kabler jeg havde liggende - og det lød sgu godt - meeeeen nu har jeg været en tur omkring Niels Larsen og lånt både hans ballancerede analog og digital kabler. Og i min opsætning med Lyngdorfen, der alligevel omsætter analog signalet til digital - så er det digital udgangen med NLE kablet der tager alle stik hjem - så Niels får kun sine analoge tilbage.

Kan derfor sige at jeg er yderst tilfreds med opgraderingen. Men mer vil ha' mer - så nu afprøver jeg en opgradering mere i weekenden -  Musiklab's 200W effekttrin. Hr. Edinger påstår at hans egne effekttrin er bedre end Gamut's - som vist også er hans opfindelse, så det gælder jeg mig rigtig meget til.

Men bare rolig jeg skal nok komme tilbage til selve højtalerne - tager bare lige en omvej ;-)

Den her lyder da også spændende...og billig!

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=12207

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Qass skrev:

Undskyld at jeg har været væk et stykke tid - men tak for alle svarene.

Pt. er der Denon A11 (Multiafspiller), Lyngdorf DPA-1 (m. rumkorrektion), Vincent SP-995 monotrin, B&W 750 Sub. Strømmen klares af PS Audio Power Plant. Kabler er fra Bertram, NLE, Van Den Hul og Silver Sonic.

Denon'en står allerede nu for udskiftning .

Har efter en del net søgning og review læsning kommet frem til at følgende skal have et prøvelyt:

Avalon Indra - Magico V2 - Peak Consult Empress VII - Audiaz Aurea.

De er dog alle i et rimelig heftigt prisleje - men skal det være så skal det være - så må jeg spare sammen et ½ års tid .

Andre forslag er meget velkomne

Hvis du har mulighed for det skulle du lytte på et sæt MARTEN DESIGN MONK eller de nye DUKE fra samme firma. Det er supergode højttalere den mand konstruerer. Efter min mening kan Gamut slet slet ikke være med lydmesigt, og så er de meget meget plaseringsvenlige. De spiller faktis helt uden problemer, selv om de bliver plaseret meget tæt på bagvæggen.

Gi dem en lytter hvis muligt og der venter dig noget af en oplevelse.

Ser at der er et sæt DUKE til salg i Sverige til menneskepenge på www.hifispirit.se

Venligst   Jens

Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Qass skrev:

Jamen tillykke med opgraderingen. Ja mer vil ha' mer. Uanset hvad du sætter foran L3 så gengiver de det nådesløst. Om det er højtaler-, signal-, strømkabler, cdafspiller m.m. Dermed skal det også forstås at de følger med når grejet bliver bedere . Men er der noget der "farver" lyden i den ene eller anden retning, ja så hører du det.Det er i hvert fald min erfaring. Det bliver spændende og høre hvad du mener om Musiclab.

Westergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun anbefale Peak Consult Empress som du skriver at du overvejer - ud over lyden selvfølgelig, skal man også lede længe efter en bedre byggekvalitet  tillykke med din Ayre..!
Til top Vis Westergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Westergaard

Qass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Har lige fået en lille opgradering mere

Niels Larsen (NLE) - den flinke handelsmand - synes lige jeg skulle prøve hans ROC moduler. Det var smart af ham - for dem vil jeg bestemt ikke af med igen

Niels har prøvet at forklare mig hvad ROC'en gør - men jeg er stadig ikke helt med - teoretisk altså. Til gengæld lyder det mageløst. Alt står uhyre præcist i lydbilledet og højtalerne er fuldstændig "forsvundet". Kan kun anbefale at de gives et prøvelyt.

Bliver også mere og mere imponeret af min Ayre. CD'ere som jeg før havde afskrevet fordi de lød dårligt pga. indspilningskvalitet og komprimering bliver nu med stor fornøjelse hevet frem igen. Men den skal være varm - nu slukker jeg altid helt for mit anlæg - miljøet I ved - men Ayre'en skal være helst have mindst 3 timer med power før den virkelig lyder godt - har set at nogle anbefaler 2 døgn, så jeg har stadig lidt til gode .

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes