Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 23:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Lydkort problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg beyntter et C-media CMI 8738 C3DX pci lydkort, hvor jeg gerne vil køre digitalt ud via coax. Der er kun mini-jack udgange så har købt mig en mini-jack---> rca apadter og har et 75ohms kabel herfra til min reciever.

MEN der kommer ingen lyd og jeg kan ikke finde ud af hvad jeg gør galt. Jeg bruger XP og har opdateret driveren så godt jeg kan (der er ingen problemer med at afspille analogt). Jeg har forsøgt via download.com men den timer ud når jeg forsøger at hente filen.

Det skal siges jeg har en USB-Fubar-dævl med Burr-brown convertere der spiller lækkert, men jeg vil lige høre hvordan dette spiller ift.

Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Hej Frandsen
Kort og godt så kan det du forsøger desværre ikke lade sig gøre. Signalet der kommer ud af jack-stikket er analogt, og selvom du sætter en jack -> phono adapter så forbliver signalet analogt.

Når din receiver forventer at få et digitalt signal men i stedet modtager analogt signal er det nok meget begrænset hvor meget lyd du får ud af det.
Hvis du vil lave signalet om til digitalt skal du først have en AD konverter imellem. Men i så fald vil du have en DA (i lydkort) AD (før receiver) og til sidst DA i selve receiveren hvorfor hele ideen ryger.

Jeg vil derfor anbefale dig at prøve med et andet lydkort/signalkilde der har en digital udgang.

Hvis jeg har misforstået noget beklager jeg, men af hvad jeg lige umiddelbart kan læse mig til er der ikke digital udgang på det lydkort.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hej Dennis

Tak for svaret... Jge tror den er ved at fise ind. Jeg trode bare der var spdif ud på den udgang og at man således kunne bruge sådan et kabel her:

http://www.av-connection.dk/?PGr=433&ML=808

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre meget svært ved at finde nogle specifikke oplysninger om det lydkort du nævner. Jeg tør ikke benægte at der evt. er en af jack-udgangene der kan bruges som digital udgang. Har du evt. et link til lydkortet eller en side med lidt specificationer?

Hvis en af jack-udgange kan bruges som digital-udgang skal du formegentlig have sat det op i softwaren så den smider et digitalt signal ud i stedet for et analogt signal.

Edit: fandt følgende, men kan ikke lige se noget med digital udgang...
http://www.thkj.com.cn/En_ArticleShow.asp?ArticleID=165

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jep og det er der jeg er strandet for jeg har meget svært ved at finde den præcise model, og jeg har installeret både det ene og det andet software uden mulighed for at vælge "spdif til".

Det har jeg brugt den sidste time på uden held

Selv på C-medias hjemmeside fremgår DX modellen ikke (men derimod LX, MX, CX) Meget mærkeligt.

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Hej Frandsen
Kort og godt så kan det du forsøger desværre ikke lade sig gøre. Signalet der kommer ud af jack-stikket er analogt, og selvom du sætter en jack -> phono adapter så forbliver signalet analogt.

Hvordan kommer du til den konklusion? - stiktypen har da intet at gøre med hvilken signaltype der overføres (analog/digital). Ifølge siden her understøtter kortet SPDIF I/O på 44,1 kHz og 48 kHz, så problemet må ligge et andet sted.

http://www.cmedia.com.tw/ProductsDetail.aspx?page=p&C1Se rno=25&C2Serno=28&PSerno=32

Du skal sikre dig at den digitale udgang er aktiv og, at indstillingerne for Sound and Audio Device properties er korrekte.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Buch skrev:

Hvordan kommer du til den konklusion? - stiktypen har da intet at gøre med hvilken signaltype der overføres (analog/digital). Ifølge siden her understøtter kortet SPDIF I/O på 44,1 kHz og 48 kHz, så problemet må ligge et andet sted.

Det var udelukkende baseret på det faktum, at jeg ikke kunne finde nogle steder på nettet hvor der stod, at kortet havde mulighed for digital output. Ud over dette har jeg ikke tidligere set muligheden for digital output gennem jack-stikket (andet end på bærbare computere). og så virkede det som om han blot forsøgte at sætte det analoge signal direkte til din digitale indgang.

Ifølge dit link ser det dog ud som om jeg tager fejl, idet jack-stikket kan bruges som digital udgang. I så fald beklager jeg meget.

Beklager Frandsen

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Det ser til at være ret forskelligt om leverandørerne vælger at implementere en digital udgang på deres lydkort baseret på CMI8738/C3DX. Jeg må nok give Dennis ret i at det er meget få kort der har digital udgang via jack-stik. De fleste vælger en optisk udgang eller RCA. Hvis man søger på efter billeder af 'CMI8738 C3DX spdif' på Google vises en masse varianter der anvender denne kreds.

Kan du ikke uploade et billede af kortet eller skrive hvilket kort der er tale om (der må stå noget på printkortet).

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Det er støvet Sandberg lydkort !

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

af hvade jeg kan læse her: http://www.sandberg.it/product.aspx?id=130-18

så tror jeg ikke at der er digital udgang i minijacket, desværre.

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

nu har jegh installeret sandgbers driver til xp, så nu er den i hvert fald korrekt.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Frandsen skrev:
nu har jegh installeret sandgbers driver til xp, så nu er den i hvert fald korrekt.

Men du har stadigvæk ikke nogen mulighed for at enable SPDIF / digital out eller lign?

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Nej det ligner alle de andre gange jeg har installeret software/drivere til det! Tror ikke jeg kommer det nærmere...

Jeg tror jeg sætter USB'en til igen :)

Ellers mange tak for i gad at tage jer tid til at svare...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes