Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sonus Faber, hvad synesI? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
René
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig om høre, hvad I synes om Sonus Faber Home serien (Concertino, Concert, Grand). Har selv hørt Concert og synes de spiller godt, men hvad synes I? (Skal snart købe nye højttalere)

RC

Til top Vis René's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af René

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har høret et par Grand, jeg syndes ikke, det var en imponerede lyd de kom af med. De var koblet på et NIAM anlæg...( lyttede i ca 2½ time )

Jeg syndes at lyden var mørk...og lukket.

men det er jo en smagssag

mvh marthin    

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

hej rené

De fleste sonus faber spiller venligt, rodede og unuanceret - især ved højere lydtryk. Er man til det eksotiske design, så prøv i stedet chario, som er klart mere præcise og dynamiske uden at miste den venlige klang.

Beskrivelse af lyd kan være vanskelig, men får du chancen til at høre chario, så.......

mvh krydmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Nicolai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Concerto Home, og jeg synes det er en mageløs højttaler. Det der med at den lyder lukket forstår jeg ikke, den er i mit setup MEGET åben og klar, men det er nok meget afhængigt af hvilket grej du har. Sonus´erne kræver meget af forstærkeren for at yde sit bedste, og opstillingen er ligeledes kritisk. Læs evt. Stereophiles anmeldélse af Concertoen på deres hjemmeside.
Til top Vis Nicolai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Det er ifølge mine ører slet ikke korrekt at SF roder ved højere lydtryk. Altså hvis man har en meget god forstærker der ikke roder, når den skal spille højt. Det er primært forstærkeren der er problemet. Chario har siden deres fremkomst skamløst kopieret SFs design udadtil og de seneste 2 år også indadtil; de kører nu i de dyreste modeller med 1. ordens filder som SF gør, men 2. og 4. ordens i de billigere modeller. Det er fordi det er dyrt at få en enheder til at spille godt i 1. orden, det er meget billigere at købe billigere enheder man begrænser rent teknisk ved få komponenter i delefilteret.

En Grand Piano kan virke mørk, men ikke ligefrem lukket. DOG vil jeg sige at de tidlige Grand Pianos havde den gamle diskant og den er ret lukket. Den nye er bedre. MEeeen så dårlig er den altså heller ikke, se bare tests af den verden over. Der er altid stor respekt omkring SF´s produkter.

En Grand Piano er en gulvhøjttaler og den er ret billig, brugt ihvertfald, for finish og enhederne pris alene er over 10 kilo.

Enhver SF skal have en god forstærker på gerne 50watt og derover, med gode strømreserver. SF har en lidt tilbagelænet og venlig gengivelse, de er gode til at illustrere hvad der sker i lydbilledet og er som regel hurtige i impulser.

Mvh

Dige

Mvh

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

hej nicolai

jeg skriver altså ikke, at de er lukkede og selvfølgelig er de afhængige af setup'et (det er vel alt)

jeg har hørt dem i talløse setups med mine kritkpkt som en rød tråd

mvh krydsmas

dige
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Til Maximusoptimus:

Hvis det var et ældre Naim anlæg der blev spillet på forstår jeg udmærket det blev mørkt, varmt. Det skyldes især Naims lyd i deres ældre ting. Det har ændret sig noget med tiden, men rigtig godt bliver det først når vi snakker årgang 2001.

René
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

OK, der er lidt uenighed, men tak for svarene. Jeg hørte dem sidste uge i KT-Radio i Odense med cyrus spændt foran. De har jo osse Dynaudio (Audience 82 er vist i samme prisleje som Concerto, men Dynaudio får jo også blandet omtale i dette forum) men dem fik jeg ikke lige lyttet til.

Er der virkelig kun KT og HiFiKlubben at vælge imellem her i Odense?

Til top Vis René's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af René

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

hej dige

smag og behag ok!

hvem kopierer hvem? ja så ved du noget, jeg ikke ved (de gør de fleste jo nok)

men chario academy'erne har sgu da ikke 1. ordens filtre, hvem har bildt dig det ind?

mvh krydsmads

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Til Maximusoptimus:

Hvis det var et ældre Naim anlæg der blev spillet på forstår jeg udmærket det blev mørkt, varmt. Det skyldes især Naims lyd i deres ældre ting. Det har ændret sig noget med tiden, men rigtig godt bliver det først når vi snakker årgang 2001.

det var helt nyt...så....

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Køb højtaleren hvis du aldrig vil forskrækkes lige som når gamle mænd køber store biler med bløde fjedre her bliver man heller ikke overrasket.

Sonusserne er Behageligt bløde og ørevenligt hvis det er det du vil have så køb dem.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Køb højtaleren hvis du aldrig vil forskrækkes lige som når gamle mænd køber store biler med bløde fjedre her bliver man heller ikke overrasket.

Kun hvis vejen lige pludselig slår et knæk

Sonusserne er Behageligt bløde og ørevenligt hvis det er det du vil have så køb dem.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Sonus Faber er mange ting - og ja de er til den behageligere og ørevenlige side.

Hvis man har ordentligt udstyr spændt for, så er min erfaring, at de bedre modeller kan levere en meget medrivende, musikalsk og varm gengivelse af musikken.

Min personlige favorit er Extrema som med en top-forstærker der virkelig kan levere strøm ved 2-4ohm kan levere noget af den bedste lyd, der kan fås fra en højttaler af den størrelse! Electa Amator kan noget af det, mens de nyere modeller er mere traditionelle i deres form, men de lyder nu også ganske godt.

Har desværre ikke hørt deres to top modeller - Amati Homage og Stradivarius et eller andet!

Så Jonas, det er muligvis lidt af en flyder, og ja jeg er ved at blive gammel ... de 40 år er lige om hjørnet. Men hvis Eben "hornet" er lavprofil og stramme fjedre, så kører jeg gerne i flyder!!

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:
Jonas bojer skrev:

Kun hvis vejen lige pludselig slår et knæk

Hilsen

Nørd

LIGE netop hvis der kommer et knæk så opdager bilen/højtaleren det ikke, eller den er ikke hurtig nok, den fortsætter altså lide ud, som en flyder. Kedeligt og ensformigt men man forskrækkes ikke, og det er der jo mange gamle mennesker der nyder.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Så Jonas, det er muligvis lidt af en flyder, og ja jeg er ved at blive gammel ... de 40 år er lige om hjørnet. Men hvis Eben "hornet" er lavprofil og stramme fjedre, så kører jeg gerne i flyder!!

SATMIT

Uhadad stod valget mellem disse to højtalere ved jeg ikke hvad jeg ville begge er sku for ensformige, nej stil mig ikke sådanne spørgsmål pest eller kolera  hellere regas billigeste højtaler en en af disse 2

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Det er ifølge mine ører slet ikke korrekt at SF roder ved højere lydtryk. Altså hvis man har en meget god forstærker der ikke roder, når den skal spille højt. Det er primært forstærkeren der er problemet. Chario har siden deres fremkomst skamløst kopieret SFs design udadtil og de seneste 2 år også indadtil; de kører nu i de dyreste modeller med 1. ordens filder som SF gør, men 2. og 4. ordens i de billigere modeller. Det er fordi det er dyrt at få en enheder til at spille godt i 1. orden, det er meget billigere at købe billigere enheder man begrænser rent teknisk ved få komponenter i delefilteret.

En Grand Piano kan virke mørk, men ikke ligefrem lukket. DOG vil jeg sige at de tidlige Grand Pianos havde den gamle diskant og den er ret lukket. Den nye er bedre. MEeeen så dårlig er den altså heller ikke, se bare tests af den verden over. Der er altid stor respekt omkring SF´s produkter.

En Grand Piano er en gulvhøjttaler og den er ret billig, brugt ihvertfald, for finish og enhederne pris alene er over 10 kilo.

Enhver SF skal have en god forstærker på gerne 50watt og derover, med gode strømreserver. SF har en lidt tilbagelænet og venlig gengivelse, de er gode til at illustrere hvad der sker i lydbilledet og er som regel hurtige i impulser.

Mvh

Dige

Mvh

Sonus Faber bruger heller ikke rigtig 6 dB filtre - kun i nogle ganske få modeller.

Og sjovt nok anvender de også højordens filtre i den nye topmodel Stradivari

Og jeg vil sætte min gamle hat på - at de også anvender 12 - 18 dB filtre i den store Cremona. Den er nemlig lidt mere åben i mellemtonen end tidligere Sonus Fabere.
Men desværre anvender de så en Vifa XT i toppen - som trækker i modsatte retning.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hmm Jonas,

Jeg kan sagtens forstå din holdning til Eben, men Sonus Faber, der må jeg indrømme at der kan jeg ikke helt følge med. Men ok jeg har jo heller ikke Sonus Faber selv ... men jeg vil sige at de står pænt højt på listen over det jeg godt kan li. Men bemærk det er kun udvalgte modeller jeg synes om!.

Nu kunne jeg komme med et billigt angreb på Linn ... men jeg afholder mig!

SATMIT

dige
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er i tvivl om du - Jonas - mener du selv i en ordentlig hensigt er ved at svare på en tråd der handler om hvad folk i almindelighed mener om Sf, eller om du er flabet for bare at være det?

At sidestille en Sonus Faber med en "flyder" - en amerikansk bil - er noget ude i skoven, ret meget endda. Det er muligt du ikke kan lide dem, men langsomme det er de ikke. Er man i tvivl, vil jeg anbefale interesserede, der ønsker en ordentlig gennemgang af deres produkter, at læse tests fra især HIFI+. Der er seriøse mennesker der lytter og giver deres indtryk videre, det er værd at læse.

Det pis Jonas lukker ud har intet med en mening eller anbefaling/frarådelse at gøre.  Det virker bare som om du sviner det til, men dit motiv er ukendt.

Vil du bare så gerne provokere?

Mvh

Dige

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Nu var det mig der skrev flyder.... men det var nu ment i en positiv forstand. Ligesom det kunne være positivt ment at kalde Linn en gammel Morris!

SATMIT

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

hej dige

"Det pis Jonas lukker ud har intet med en mening eller anbefaling/frarådelse at gøre.  Det virker bare som om du sviner det til, men dit motiv er ukendt.

Vil du bare så gerne provokere?"

Jonas sviner da ikke nogen/noget til her. Han si'r sin mening (jeg er for en gang skyld enig med ham)

Om han provokerer - ja fan'me da gør han det. Det lykkes jo også ofte

mvh krydsmads

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum