Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Stråling fra antennekabel til signalkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ThomasJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg har ca. 10 meter skærmet signalkabel (ikke balanceret) mellem for- og effekttrin. Kablerne ligger i kabelkanaler sammen med 230V ledning og
det giver ikke problemer med støj eller brum.
MEN kablet løber forbi antenneudtaget fra Stofa, og derfra går der antennekabel hen til radioen, som står ved forforstærkeren samt antennekabel
hen til fjernsynet, som står sammen med effektblokkene. Dette giver en irriterende højfrekvent støj/hyletone i højttalerne. Hvis jeg trækker begge
antennekabler ud af dåsen i væggen er alt i skønneste orden.

Har ikke tidligere oplevet problemer med at have antennekabler og signalkabler side om side. Er der nogen, der har et par gode løsningsforslag?

/Thomas
Til top Vis ThomasJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasJensen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Prøv et tykt dobbeltskærmet antennekabel, evt. med ferritkerne. Husk også at antennekablet helst skal være skærmet helt hen til signal. Et sådan stik kunne være

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennes tik/kvalitets_hf_taet_coax_stik_metal_hun_3606_da.html

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

ThomasJensen skrev:
Hej alle,

Jeg har ca. 10 meter skærmet signalkabel (ikke balanceret) mellem for- og effekttrin. Kablerne ligger i kabelkanaler sammen med 230V ledning og
MEN kablet løber forbi antenneudtaget fra Stofa, og derfra går der antennekabel hen til radioen, som står ved forforstærkeren samt antennekabel
hen til fjernsynet, som står sammen med effektblokkene. Dette giver en irriterende højfrekvent støj/hyletone i højttalerne. Hvis jeg trækker begge

Har ikke tidligere oplevet problemer med at have antennekabler og signalkabler side om side. Er der nogen, der har et par gode løsningsforslag?

/Thomas

signalerne i et antennekabel er da så svagt at det næppe kan inducere forstyrrelser -  har du prøvet at fjerne forbindelsen mellem dit TV og stereoanlægget (hvis der er en sådan)

ThomasJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen: Antennekablerne er dobbeltskærmede (altså både trådnet og folie). De er dog ikke med ferritkerne, så det er vel værd at prøve.
Stikkene er den klassiske med plastikkappe, men de sidder 10cm fra kabelkanalerne, så det undrer mig, hvis de kan være skyld i problemet.

Jan: Jeg er glad for, at du også undrer dig
- du er dog inde på noget af det rigtige med min forbindelse mellem TV og anlæg. Hvis jeg hiver kablerne fra fjernsynet ud af forstærkeren, giver
det ikke støj, når jeg sætter TV-antennestikket i. Radio-antennekablet giver dog stadig støj

Jeg skal måske lige gøre opmærksom på, at støjen er der uanset hvilken signalkilde, der er valgt på forstærkeren.
Til top Vis ThomasJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasJensen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

det er nok en brumsløjfe eller stelforbindelse et sted der driller -    signalerne i antennekabler er nede i millivolt størrelser - det er ikke *nok* til at lave støjindstråling i andre kabler

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

ThomasJensen skrev:
Hej alle,

/Thomas

Du skal bare have en antene galvanic protector for eksempel den herunder eller lignde.

Sandberg Antenna galvanic protector Varenr 508-06 5705730508066

http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/Kabler-stik/508-06_(W upti1).html

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

ThomasJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er også selv kommet til den konklusion, at det må være en sløjfe i mine stelforbindelser, og jeg kan se Serritzlev har svaret på det problem

Mange tak for hjælpen - jeg vil fluks anskaffe mig et par antennekabel-dimser med galvanisk adskillelse!

ThomasJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

ÆV...
Har netop anskaffet 2 af de nævnte komponenter og monteret 1 på hver antenneledning (radio+TV). Desværre ændrer det ikke noget. Der er stadig
en høj hyletone i højttalerne.....fatter ikke hvad det kan være....
Gode forslag modtages meget gerne!!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

ThomasJensen skrev:
ÆV...
Har netop anskaffet 2 af de nævnte komponenter og monteret 1 på hver antenneledning (radio+TV). Desværre ændrer det ikke noget. Der er stadig

tinnitus?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

ThomasJensen skrev:
ÆV...

Er din radio/tv forbundet med din forforstærker? Hvis de er, prøv at fjerne signal ledningen fra radio til forforstærker (og vice versa tv'et).

Prøv evt at måle pontentialet på skærmen af antenne signalet i forhold til dit stel på hifi. Hvis der er meget stor forskel må der være en ant. forstærker et eller andet sted der er "rusten"? 

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

I mit tilfælede har det været nødvendig at indsætte en autotransformer i signal vejen til min marantz så tosse kassen er totalt galvanisk afkoblet fra hifi og stofa (stofa er stadig så dårlig at det ikke kan bruges til radio modtagelse men til tv er der ikke problemer længere) jeg bruger denne her FGA-40 http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=6858&a mp;a mp;a mp;language=en

Radio modtagelse klares med en Day Sequerra aktiv antenne den viker bare. 

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Radio fra kabelnet er så dårlig at det råber til himmelen, få en god stue/udendørs antenne det er billigt og godt.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Chrw
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Hvis der er støj på radiosignalet og man har klaget til antenne udbyderen, uden held. Så klag til støj tjenesten, så skal
de nok rette ind, ellers lukker de for signalet. For så får man jo ikke det man betaler for.
Når det gælder støj sløjfer, er der utroligt så lidt det skal til. Men køb ant.kabel i kvaliteten A++ og brug ant. stik i metal. De plastik stik man kan få alle vegne er ikke meget bevendt. Du kan jo heller ikke få flødeskum af letmælk
Gennemgå så hvert kabel for sig et af gangen, så vil årsagen dukke op af sig selv.
Det er vel ikke sådan at du bor ved siden af en radioamatør, for så kan støjen komme fra en ulovlig sender. Her er det igen støj tjenesten man skal have fat i.
Du kan købe kabler og stik her http://www.av-cables.dk/
Til top Vis Chrw's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chrw Besøg Chrw's Websted

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:

Radio fra kabelnet er så dårlig at det råber til himmelen, få en god stue/udendørs antenne det er billigt og godt.

nahh og alligevel, jeg har også døjet med brum fra fællesantenneanlæg, havde dog fået det ned på et tåleligt niveau vha. jording
Efter digitalisering af signalet har jeg fået en samsung 3106 youseebox (det er yousee der er i kablet) den optiske udgang har jeg forbundet til min CD og bruger dens dac når jeg høre kabelradio
ingen fysisk forbindelse = ingen støj

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har ( havde ) ikke brum problemer med yousee, det lyder bare markant dårligere end en rigtig antenne. Der er et antal konverteringer på vejen i kabelnettet og det er ikke godt for lyden.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:

Jeg har ( havde ) ikke brum problemer med yousee, det lyder bare markant dårligere end en rigtig antenne. Der er et antal konverteringer på vejen i kabelnettet og det er ikke godt for lyden.

Hvor bliver der konverteret?

Yousee får vel det digitale signal direkte fra DR

Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt på dybt vand, indrømmet. MEN  yousee modtager et sandsynligvis digital signal fra DR ( i gamle dage var det analogt, det er det nok ikke mere ), hvad yousee så gør ved det kan jeg ikke huske men det skal igennen noget der kan distribuere det videre. derefter bliver det konverteret fra et elektrisk signal til lys og sendt ud i hovednettet for derefter at blive konverteret til et signal din tuner kan bruge.

Det er som jeg husker at have fået forklaret det. Det er en lang vej og det kan høres på kvaliteten. 

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:

..snip..

Det er som jeg husker at have fået forklaret det. Det er en lang vej og det kan høres på kvaliteten. 

Ja rimeligt korrekt - og for de gamle fjernsyn smider de også en demodulator på, så der kan sprøjtes analog fjernsyn samt radio ud i de små stuer.

Kvaliteten er derfor helt rigtigt pint til yderste grænse og absolut ikke værd at omtale. Der smides mere gennem pølsemaskinen end godt er - hakket fars ad libitum

God lyd, billede og god musik - brug antenne, FM eller live optræden - måske nye højkvalitets medier, der vil fremkomme over tid i takt med konsummarkedet bliver ringere hvert år - og så kan pølsemaskinen jo snilt bruges til baggrundsstøj, når der alligevel ikke lyttes

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:

Jeg er lidt på dybt vand, indrømmet. MEN  yousee modtager et sandsynligvis digital signal fra DR ( i gamle dage var det analogt, det er det nok ikke mere ), hvad yousee så gør ved det kan jeg ikke huske men det skal igennen noget der kan distribuere det videre. derefter bliver det konverteret fra et elektrisk signal til lys og sendt ud i hovednettet for derefter at blive konverteret til et signal din tuner kan bruge.

Jamen jeg bruger slet ikke min tuner mere
og om de konvertere det digitale signal til et andet digitalt signal på vejen gør det jo ikke dårliger, der hvor det går galt er når de konvertere til analog, men som jeg skrev så hiver jeg det digitale signal ud af yousee boxen og direkte ind i den digitale indgang på min CD.
således har signalet været digitalt siden det forlod DR, så teoretisk set så spiller jeg den cd de spiller. (ved godt DR har div.filter/boost men det er jo også FM)

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Finn29

Uanset hvad de konverterer fra og til så vil en konvertering altid blive ringere. Yousee boxen er MEGET langt fra en cd spiller, den er nok det ringeste radio jeg nogensinde har hørt. Ikke fordi jeg mener en cd er speciel god.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes