Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til Spendor S3/5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hei

Ja s� er de nye babyene kommet i hus, Spendor S3/5. Mine er de f�rste i rekken af S3/5, S3/5SE og S3/5R. De er det Spendor kalder en videreudvikling af BBC LS3/5A som de
 produserete frem til 1998.

http://www.spendoraudio.com/HTML/S35R_main.html

Finishen er helt OK, men ikke fantastsik. Hele h�jtaleren b�rer preg af at v�re af god kvalitet, men ikke kompromissl�s. Det reflekterer nyprisen p� 6-7000,- pr. par ogs�. Men da jeg koblet de op, blev det hurtig klart at Spendor har gjort noen meget fornuftige prioriteringer. Lyden er smooth, fl�jelsaktig, sammenhengene, delikat og letflydene. I tilleg har de en helt s�regen evne til at bringe frem nye meninger i musikken. Ofte n�r man h�rer p� nytt udstyr, h�rer man detalijer i lyden p� musikstykker man kender godt. S3/5 har givet mig en dybere forst�else av musik jeg har h�rt rigitig mange gange, og det er presis det jeg er ude efter. Jeg er meget godt forn�yd, og f�r virkelig lyst til at k�le for de med gode komponenter i resten af k�den.

Lige nu bruger jeg en Cambridge 340 integreret som er lidt modifiseret og spiller OK. Den skal byttes ud med en anden integreret der kan f� ennu mer ud af h�jtalernes potensiale. Jeg har begynt at utforske japanske 70-talls forst�rkere, men er egentlig �ben for det meste.

Er det noen af jer der har noen gode forslag til en makker til S3/5 der kan bringe ennu mer af de musikalske evnerne frem? Vi skal ikke s� mye lenger op end 5K i pris.

Det skal også nevnes at de spiller i amlegg nr. 2 i stuen sammen med CD-afspiller og radio. Derfor skal forstærkeren ikke være noe helt vildt der kun kan betjenes af (os) hifi nerds

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg tror en Mission Cyrus II med ekstra PSX vil matche de små Spendor højttalere meget godt. Det skulle også snildt kunne
lade sig gøre inden for dit budget at anskaffe dig en sådan. Er du interesseret i hvordan de lyder sammen, har jeg en
forstærker (ikke til salg) som du evt kan låne.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har med stor succes (og gør stadig) benyttet Exposure forstærkere sammen med Spendor. 
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Exposure +1

Hvis du kan strække budgettet til en 2010s http://stereophile.com/integratedamps/1105exposure/

Ellers giv en AMC 306d et lyt. Den mener jeg er en af de mest velbevarede hemmeligheder, blandt små vellydende forstærkere.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

musik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Godt du er tilfreds med "mine" højttalere. Skulle du have mulighed for det skal du prøve dem med en rigtig god rørforstærker - det rykker mange klasser op.

Hilsen

Børge

Til top Vis musik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musik

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Tror en Doxa 70 (brugt) vil lyde fantastisk på disse højtaller

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

beam
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Marts 2006
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Exposure +2

Ellers noget Naim vil osse lyde rigtig godt på Spendor

Til top Vis beam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beam Besøg beam's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Hej

Jeg tror en Mission Cyrus II med ekstra PSX vil matche de sm� Spendor h�jttalere meget godt. Det skulle ogs� snildt kunne
lade sig g�re inden for dit budget at anskaffe dig en s�dan. Er du interesseret i hvordan de lyder sammen, har jeg en
forst�rker (ikke til salg) som du evt kan l�ne.

Den har jeg aldri hørt om, men nu har jeg lest lidt om den, og høres virkelig attraktiv ud. Mange tak for dit tilbud om at låne den, det vil jeg meget gerne benytte mig af. Sender dig en PM.

Nightpuma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

musik skrev:

Godt du er tilfreds med "mine" h�jttalere. Skulle du have mulighed for det skal du pr�ve dem med en rigtig god r�rforst�rker - det rykker mange klasser op.

Hilsen

B�rge

Jeg er meget godt fornøyd Børge. Det er højtalere man bliver glad for
Jeg er en rørmand og har mange rørforstærkere, men det er SET der ikke har nok juice til at drive de. Jeg har prøvet og 7W er simpelthen ikke nok. Hvis det skulde være rør, taler vi om en integreret PP'er.
Har du noen konkrete forslag?

Nightpuma

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Tror en Doxa 70 (brugt) vil lyde fantastisk p� disse h�jtaller

Jeg er nordmann, men DOXA har aldri tiltrukket mig. Fortell mig lidt om hvad du kan li med den? Måske behøver mine øjne at åbnes lidt

Nightpuma

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Takk for anbefalingen af Exposure, det lyder meget godt. Lige presis noget for mig
Jeg kan se at det er et gammelt firma der ble grundlagt af John Farlowe tilbage i 1974. Ved i noget om hvordan produkterene er efter at han forlod firmaet? Er der nogle klassisker i Exposure rekken der er verdt at søge op? Jeg går elt surr i alle de der X, XX, Vx, XXXV etc.

Nightpuma

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Naim er også ukendt for mig, men absolutt noget at undersøge. Får man mye for pengene i 5i eller skal man opp i pris før det begynder at synge?

Nightpuma

t_porskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Mht. Exposure så tror jeg, de fleste er enige om, at modellerne tilbage fra Farlowes tid er de bedste - altså XX (2 x 30 W, Line Only), XV (som XX m/RIAA), Super XX (2 x 60 W, Line Only) og Super XV (som Super XX m/RIAA). Og det er altså kun de integrerede modeller, jeg her nævner. Spiller selv på en Super XX (fremragende forstærker!) og overvejer at spænde den for et sæt Spendor ... så tak for denne tråd!
Til top Vis t_porskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t_porskjaer

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

t_porskjaer skrev:
Mht. Exposure så tror jeg, de fleste er enige om, at modellerne tilbage fra Farlowes tid er de bedste - altså XX (2 x 30 W, Line Only), XV (som XX m/RIAA), Super XX (2 x 60 W, Line Only) og Super XV (som Super XX m/RIAA). Og det er altså kun de integrerede modeller, jeg her nævner. Spiller selv på en Super XX (fremragende forstærker!) og overvejer at spænde den for et sæt Spendor ... så tak for denne tråd!

Super info, tak for det

Nightpuma

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Her er et super tilbud

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=143612

Tak for linken Kjeldsen.
Jeg m� vel inr�mme at jeg har sterke fordomme mod Kinesisk HiFi, selv om den ser rigtig flot ud b�de udenp� og indeni, plus at mange taler varmt om den. M�ske det som skulle til var at jeg fik h�re den.
Ellers s� ser jeg at den nye udgaven der heder 265AI XLR kan man k�be for GBP 549+100 for fragten hvilket bliver ca. 7000DKK inkl. told/moms. Derfor er salgsprisen p� modellen der er for salg lidt for h�j IMO.

http://www.chinese-hifi.co.uk/Cayin.htm

Ellers er det virkelig noen andre lkre forstærkere på websiden, f.eks Dussun v6 ser helt ekseptionell ud til prisen.

Puma

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2010 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet et Naim 42.5/110 set hos forhandler i UK for 3000DKK før pruting. Det frister
Noen kommentarer?

Puma

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Lige nu bruger jeg en Cambridge 340 integreret som er lidt modifiseret og spiller OK. Den skal byttes ud med en anden integreret der kan f� ennu mer ud af h�jtalernes potensiale. Jeg har begynt at utforske japanske 70-talls forst�rkere, men er egentlig �ben for det meste.

Kørte en kort overgang med et sæt LS3/5a sammen med en Luxmann L-120a -  den lidt "mørke" lyd i Luxmann'en opvejede fint højttalernes lyse lyd -  men spørgsmålet er jo også hvor tæt dine højttalere ligger på lyden af LS3/5

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Jeg oplever ikke S3/5 som mørk i lyden. Når det gælder mørk/lys er de ganske nøytrale, måske en lille smule over mod det lyse, men meget langt fra irriterende. De er lidt laidback og har en deilig glød i mellemtonen, så de skal have en dynamisk forstærker med lidt fylde oppover. De skal baer ikke miste den deilige klarheden sin, så lyden skal ikke være for meget vintage.
Så tak for tippet, jeg er ved at orientere mig i vintage jungelen, de er bare for fede de flotteste 70-talls integrerede. Men der er også nogle flotte fra slutten af 80, tidlig 90-tall.

Asbjørn

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Jeg har fundet et Naim 42.5/110 set hos forhandler i UK for 3000DKK før pruting. Det frister
Noen kommentarer?

Puma

Det er et fremragende sæt som har lidt mere potentiale end en 5i (sidstnævnte iøvrigt nok lidt kraftigere til dine Spendor) Vær opmærksom på Naim sættet har nogle år på bagen og en service af effekten kan være påkrævet, tænk også på høje fragtudgifter.

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes