Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Erfaringer med højttalere i loftet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anders K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens!

I forbindelse med en mindre ombygning af vores hus, har jeg besluttet at en del af det skal have indlagt musik. lad mig understrege med et samme at det ikke er HiFi i hele huset vi taler om her, det skal mere være en slags "lydtapet" som kan køre lige så stille i baggrunden. Der er derfor heller ikke brug for de store lydtryk.

I de fleste rum kommer der til at stå et sæt almindelige højttalere, og der har jeg rimelig fod på hvilket grej jeg skal bruge. Der er dog et enkelt rum der volder mig lidt problemer; et rum på cirka 15 kvadratmeter, 3 sider af glas, og med loft til kip. Der er ikke nogle oplagte steder at placere højttalerne, og derfor har jeg besluttet at der skal sidde højttalere i loftet.

Så langt, så godt!  Jeg har surfet lidt rundt på diverse forums, men i de fleste tilfælde bruges loftshøjttalere jo kun til surround, og i butikker, så jeg savner lidt vurderinger af lyden i de forskellige systemer. Det skal heller ikke koste en formue, så feltet er snævret lidt ind. Jeg har testlyttet denne her:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/indbygning-ude ndors/bw_ccm_618_indbygningshoejttaler_hvid.htm

Fra Hifiklubben, og den lyder ganske fornuftigt... I butikken i hvert fald! Der sidder den monteret i væggen, ikke i loftet. B&W har jo et ganske godt ry, men kan somme tider godt have en meget distinkt lyd. Jeg sludrede med en kammerat, som mente at jeg skulle prøve at tænke lidt ud af boksen, og måske kigge på noget mere "proffessionelt" lyd. en kort søgning resulterede i at jeg opdagede denne model fra D.A.S.

http://www.dasaudio.com/index.asp?pagina=productos&subpa gina=1&galeria=161&producto=433&numPagina=1& lang=en

Den minder meget om B&W'en i specifikationer, men jeg har desværre ikke haft mulighed for at prøvelytte den. Dog koster den det halve af B&W, hvilket nok kunne antyde lidt om kvalitetsforskellen.

Så nu er spørgsmålet: er der nogen der har lyttet til begge to? Er B&W'en dobbelt så meget værd, og kan jeg i det hele taget høre forskel, når det er i en loftsinstallation? Er der måske andre systemer jeg skulle tage et kig på i stedet?

Jeg håber på at få lidt svar fra jer der har prøvet at have lyden i loftet, og gjort jer nogle erfaringer på området. På forhånd tak!

Cambridge Azur 640T
Cambridge Azur 640C v.2
Cambridge Azur 640P
REGA Planet 1
Til top Vis Anders K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders K

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 03:48 | IP-adresse registreret  

Til det behov er det jo mindre kritisk, og du kan sagtens bruge 'baghøjtalere' til formålet. Jeg ville vælge den billigste løsning, men jeg er osse både fattig og nærig .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har haft et hus hvor jeg selv havde bygget højtalere i loftet. Det var i 2 rum der hang sammen på ca 25-30m2. Det var Linn højtalere, men B6W kunne vel også bruges. Det skule også bare være som baggrundsmusik og det var rigtig fedt. Jeg havde dog en subwoofer jeg kunne slå til, hvis jeg gerne ville have lidt mere bund og det hjalp gevaldigt.

Som lydkilde havde jeg et gammelt Denon setup og det klarede de fint. Nuværende ejer købte det hele med og er super glad for det. Det kan roligt anbefales, men igen som du selv skriver, så har det ikke meget med hifi at gøre. Men det giver en helt anden oplevelse, da man kommer til at høre meget musik, for det kommer til at summe i baggrunden hele tiden.

God idé og det er ikke sidste gang jeg gør det.

Mvh

Kennet

Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

Anders K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Tak for tippene!

Jeg summer lige lidt mere over det før byggestart, men mon ikke det bliver B&W'erne...

Cambridge Azur 640T
Cambridge Azur 640C v.2
Cambridge Azur 640P
REGA Planet 1
Til top Vis Anders K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders K

kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

der er også dem her som du lige kan kigge på

http://www.earthquakedanmark.dk/produkter/in-ceiling.aspx

mvh Bo

pc med AUDIOTRAK Prodigy HD2
Til top Vis kampko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kampko

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Februar 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Fandt lidt på NXT teknologien, som er oplagt til det du søger:

http://ing.dk/artikel/84830-gipsplade-med-indbygget-hoejttal er

Jeg havde selv disse:
http://www.gifant.dk/html/nxt.html

Og de paneler vejede ingenting og var kun et par cm tykke. Ved dog bare ikke om man kan få det mere. Det var ellers 5-6 år siden jeg solgte de to paneler på billederne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes