Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forslag: Opgradering af NAD314+Dali450 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tietze
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hej
Mit gamle "anlæg" er ved at skrænte lidt og i den forbindelse er der opstået en række spørgsmål om hvad det skal opgraderes med. Det drejer sig om en NAD314 forstærker og to Dali 450 gulvhøjtalere. Jeg ville blive mægtig glad hvis der var nogen der ville kommentere på nedenstående punkter :-)

(1) Diskanten i den ene højtaler er (efter at være blevet sendt gennem et flytterod og fået en lille bule) begyndt at skratte lidt ved bestemte klange. Derfor overvejer jeg at skifte diskaten ud. Jeg synes dog at 1000kr (som en ny enhed koster gennem hifiklubben) er den del til reperation af en ældre højtaler, selvom de ellers spiller fint.

(2) NAD314 forstærkeren har i flere år haft problemer med at den ene eller den anden kanal har små udfald efter at have spillet i et par timer. Det kan dog klares ved at skrue lidt mere op og ned eller file lidt på volumenknappen. Den har været til rensning en enkelt gang mhp. at få det udbedret og det gjorde ingen forskel. Jeg har overvejet om jeg evt. selv skulle fedte med at udskifte potentiometeret i volumenknappen.

(3) Så vidt jeg har læst vil de to Dali 450 højtalere komme til at spille bedre hvis der kommer en kraftigere forstærker på. Jeg har derfor overvejet at udskifte NAD314 med en NAD C355BEE, da den også har fjernbetjening (som de fleste andre nye forstærkere).

(4) Endelig: da det meste musik bliver afspillet fra computer gennem et USB-lydkort (et billigt Behringer UCA-222) har jeg overvejet på lidt længere sigt at anskaffe et DAC, som f.eks. Cambridges DacMagic. Har netop lagt alle mine cd'er ind i lossless format, men en hel del af min musik er kun i 192-320kbit mp3/AAC. Giver det mening at anskaffe et DAC til dette formål?

Jørgen.
Til top Vis tietze's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tietze

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

1) Det skal være din beslutning. Du kan formentlig købe et sæt 450 til samme pris som den ene diskant og så bruge dem som dele.

2) Det er defekte udgangsrelæer der skaber dette. Et efterhånden kendt problem på denne og et par tidligere afarter af samme forstærker. Rensning hjælper ikke og det gør ingen forskel at pille i potmeteret. Jeg skiftede selv på mine gamle 2600PE effekttrin. Relæerne kan erhverves for 2-300 kroner og det tager det meste af en formiddag at klare det, hvis du er uerfaren med en loddekolbe.

3) C355 er bedre lydende end 314 der er lidt en smutter efter personlig vurdering. Men lige her er jeg nok lidt inhabil grundet mit branche-status.

4) En god DAC er altid, at foretrække. Også selvom noget af musikken kun er Mp3 lyd. Jeg har selv de fede skiver liggende som Lossless, men HIT-hyleriet fra P3/Voice ligger i Mp3. Det meste af sidstnævnte seltter jeg som regel alligevel efter nogen tid, men ingen tvivl om, at DAC er udslagsgivende for det samlede lyd-indtryk.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

tietze
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Tak for svar!

(1-3) Det viste sig at der ikke var noget galt med højtalerne. Jeg prøvede en C355 på dem og de spillede ganske anderledes - der var virkelig hørbar forskel. Meget mere af det hele. Tror jeg vil prøve at skifte udgangsrelæerne på 314'eren og se hvad det kan gøre ved den - om ikke andet er det en god anledning til at få svinget loddekolben :-)

(4) Jeg fik også prøvet DacMagic'en i forhold til DAC'en mit USB-lydkort (Behringer UCA-222) med lossy/lossless og DAC'en i min NAD 512 cdafspiller. Efter mine ører og setup var forskellen hørbar, men virkelig minimal. Kan dog også læse at nogen finder kvaliteten af DacMagic højest, hvis den bliver anvendt med de balancerede udgange. Det har jeg dog stadig til gode at høre.

tietze
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Det er defekte udgangsrelæer der skaber dette. Et efterhånden kendt problem på denne og et par tidligere afarter af samme forstærker. Rensning hjælper ikke og det gør ingen forskel at pille i potmeteret. Jeg skiftede selv på mine gamle 2600PE effekttrin. Relæerne kan erhverves for 2-300 kroner og det tager det meste af en formiddag at klare det, hvis du er uerfaren med en loddekolbe.

Kontaktede HIFI-klubbens reserverdelslager og relæerne er desværre udgået. Jeg har ikke åbnet forstærkeren endnu og checket efter om delene evt. kunne findes hos andre elektronikforhandlere. Hvis du evt. har nogle ideer vil jeg meget gerne høre! :-)

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Maj 2010 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hej Tietze.

Din geografiske placering er heldig for dig.
Skriv detaljerne omkring relæet ned (det står på selve relæet), og tag herud:
https://www1.elfa.se/elfa3~dk_da/b2b/init.do?shop=ELFA_DK-DA #page=contact/shops.html.
Det er det gamle Aarhus radiolager, og jeg mener at de sælger til private også.
Der kan du finde det du mangler.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Maj 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jeps; Århus radiolager (eller hvad det nu hedder), kan klare det for dig.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

tietze
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
Din geografiske placering er heldig for dig.
Skriv detaljerne omkring relæet ned (det står på selve relæet), og tag herud:
https://www1.elfa.se/elfa3~dk_da/b2b/init.do?shop=ELFA_DK-DA #page=contact/shops.html.
Det er det gamle Aarhus radiolager, og jeg mener at de sælger til private også.
Der kan du finde det du mangler.

Fedt - det klør' lidt i loddekoblen :-P

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes