Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 20:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Kan jeg få bedre lyd ud af min TDAI 2200? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lasse M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Hey alle! Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg er ret ny i faget "dyr Hifi"! Mit spørgsmål går på om der er andre derude som har erfaringer med Lyngdorf Tdai 2200 m. Roomperfect og tilhørende Cd-1. Skidtet er kablet op med et Tara Labs digital kabel, et okay fint et af slagsen. Nok ikke det allerdyreste... Dette var for at kunne køre rent digitalt ud til udgangene til højtalerne.. Det var noget jeg læste mig til at skulle lyde godt. Det gør det absolut også, det er ikke det! Men alle mine gamle cd´er mangler bare ligesom toppen af lydbilledet. De bliver altså ikke hjulpet frem i verden, lidt ærgeligt når nu man alligevel har købt lidt dyrt. Kan anderledes kabling være vejen frem, eller skal jeg ikke lave bi-wirering på mine Dali ms4 højtalere? Håber der er nogen derude som kan svare på mine spørgsmål.. På forhånd tak.

Lasse..   

Til top Vis Lasse M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse M

NGHNGH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvilket anlæg du har lyttet på før det nye "super anlæg", måske skal du bare vænne dig til et andet og mere nøgternt lydbillede....Den/det spiller ikke noget der ikke er der i samme grad som et billigt anlæg

Har selv en TDAI 2200 med RP sammen med et par Dali Mentor 6 (& en Sunfire Sub.).....og nogle af mine CD'er lyder nu helt anderledes , hører ting og sager jeg ikke vidste var på indspilningen. (samme CD afspiller, tidligere sammen med Kenwood L+C 1000 og Dali Grand Coupe & samme sub).

Noget bliver på den baggrund rigtig spændende, mens andre indspilninger "falder til jorden". ...og kan lyde "døde" mm.

Ellers må du forsøge med nogle af de "Voicings" du kan lægge ind der er mulighed for at "tippe" lydbilledet lidt.
Til top Vis NGHNGH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NGHNGH

Lasse M
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give dig ret i at nogle plader bliver super fede!! Men det gamle beton rock synes jeg ikke lyder specielt meget bedre.. Det kan selvfølgelig også godt være indspilningerne. Ville bare høre om der var noget at hente i måske at skifte til singlewirering ud til højtalerne og balancerede xlr stik istedet for det digitale?   

Weissbier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Prisen ved at købe godt udstyr er, at dårlige produktioner, der før kunne "gemme sig" i et billigere anlægs manglende lydkvalitet, pludselig bliver "klædt af" og udstillet som det, de er. Omvendt skulle du så gerne opleve, at vitterligt gode produktioner løfter sig og bliver rigtig gode at lytte på. Uheldet kan så være, at det netop er nogen dine yndlingsplader, der ikke længere lyder "godt".

Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
Til top Vis Weissbier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weissbier

NGHNGH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Lasse M skrev:
Jeg vil give dig ret i at nogle plader bliver super fede!! Men det gamle beton rock synes jeg ikke lyder specielt meget bedre.. Det kan selvfølgelig også godt være indspilningerne. Ville bare høre om der var noget at hente i måske at skifte til singlewirering ud til højtalerne og balancerede xlr stik istedet for det digitale?   

Du kan ikke hente "fed lyd" med de midler du nævner til gamle rock plader... nok kun meget små marginaler, som måske trækker i en endnu mere præcis retning ...og min erfaring med gamle rock plader...som mine sønner spiller er, at de faktisk ofte lyder utroligt tamt og ringe produceret, så spar pengene

zenghi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2007
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Ejer ikke selv TDAI2200 men har haft den til låns pga. dens RP. Hvis jeg skal gi mit bud på problemet kan det måske være selve forstærkeren. Tror ikke du henter så meget ved at singlewire og xlr. Ved at føde TDAI2200 analogt for du bare en ekstra konvertering af signalet da den kun forstærker i det digitale domæne plus de indeholder begge den samme dac.

Hvis du ikke allerede har sat RP op så start med det ellers prøv at låne nogle forskellige kabler hjem.

Til top Vis zenghi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zenghi

Lasse M
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode svar, jeg regnede også med at det var der problemet lå. Altså det med at de billige skæringer ikke kan løftes rigtigt. Men jeg må nøjes med at nyde de lidt nyere plader som så til gengæld også sidder lige i skabet. Var meget overrasket første gang jeg hørte mine mikael simpson cd´er, der var mærkbar forskel i forhold til hvad jeg ellers har været vant til på det gamle jvc minianlæg! Et spørgsmål mere, er der nogen af jer som har pladerspiller hooket op til jeres Tdai2000? Hvordan lyder det? har fornemmelsen af at mine rock plader måske kan komme til udtryk der! Hvis jeg vel at mærke køber dem på vinyl 

NGHNGH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2010 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Lasse M skrev:

.... er der nogen af jer som har pladerspiller hooket op til jeres Tdai2000? Hvordan lyder det? har fornemmelsen af at mine rock plader måske kan komme til udtryk der! Hvis jeg vel at mærke køber dem på vinyl 

Her er vi så nok mere ovre i et CD kontra LP "slagsmål".....Jeg har koblet min grammofon (Micro Seiki BL 77 /SME 3009/Ortofon MC 20 super -såvidt jeg husker-) til min digitale TDAI via en ekstern RIAA/MC forstærker (billig Cambridge) og min Yamaha CD/Harddisc optager,der kan fungere som AD konverter....Langt fra en ideel signalvej,men den er også kun sat til fordi ,hvis ikke,ville jeg helt sikkert skulle spille en masse LP'er .....men i praksis bliver det uhyre sjældent.
Så mange "perler" er der trods alt desværre heller ikke i et par meter gammel vinyl.

Og igen ; gode indspilninger lyder godt og dårlige.....dårligt

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Har selv haft TDAI2200 med MS4, og der fik jeg et stort løft i lyden, da jeg gik fra VDH Clearwater højttalerkabler til Silver Sonic Q10.
Det var faktisk første gang, jeg hørte en så stor forbedring, ved at skifte kabler. Før den oplevelse, havde jeg altid syntes, at kabler bare var voodoo.
Men det er selvfølgelig ikke sikkert, at det er der dit problem ligger. MS4 er fremragende højttalere, men lidt afdæmpede. Focal´s BE højttalerserie er f.eks. lige det modsatte.
Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Jan Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Har brugt en TDAI 2200 rp de sidst ca. 3 år, og kan kun tilslutte mig de andre indlæg.

TDAI´en er rimelig analystisk, så "fejl og mangler" i kildematerialet afsløres meget.

Bruger selv en Mac Mini (tidligere en XP laptop) som kilde og eksperimenterer meget med download af musik i høj opløsning - Min erfraring er, at jo bedre kilden er "håndeteret", desto bedre lyder det på TDAI´en.

Jeg har også eksperiementeret en del med digital kabler, og er endt med et DIY SPDIF kabel, som er lavet af et dobbelt skærmet antenekabel og nogle gode RCA stik. Det blev anbefalet af Leif Schmücker fra Lyngdorf. og der er (for mig) ingen forskel på dette kabel og kabler i 2K kr. klassen.

Min trofaste gl. Ariston RD 40 er via en Rogue Audio RIAA og et RME Fireface 400 interface koblet på en af TDAI´ens digtale SPDIF indgange og det lyder rigtigt godt, i sær hvis jeg sampler ved en rimelig høj opløsning (min 24/96).

I modsætning til digital kabler, kan jeg til gengæld høre forskel på AD convertere og FireWire interface, så mit råd, når det gælder bedere lyd på TDAI´en er:

Konsentrer deig om at få så godt kilde materiale som muligt. Overvej om du skal bruge en pc/mac som klide og invester i et godt lydkort/AD/interface.

God fornøjelse med projektet.

/Jan

Til top Vis Jan Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Nielsen

Lasse M
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Til totoronto, jeg har også silversonic Q10 kabel. Jeg takker for de mange gode svar.....

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Som nævnt, så prøv at lege lidt med de forskellige Voicing muligheder.

Jeg benytter normalt 1 voicing til de suveræne indspilninger og har så lavet en boosted version der pynter på de gamle Judas Priest etc. skiver der oprindelig bliver umådeligt kedelige, at høre på.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Lidt liv i en gammel tråd...

Har også TDAI2200, og har bemærket at den måske ikke spiller så meget 3D, måske mere 2D. Det har jeg især bemærket efter at jeg fandt på at bruge den som delefilter hvor den selv spiller bas/mellemtonen, og en anden effektforstærker sættes på signaludgangen til at drive diskanten. Med en god effektforstærker kommer der en dybde i lydbilledet som TDAI'en ikke klarer alene.

Måske kan det lappes ved at skifte lidt på TDAI'ens udgangsfilter (spole og kondesator), men det venter jeg med indtil garantien er udløbet. Brugerne hensei og micma18 er vist også i de tanker, og har vist skrevet lidt her på forum. et tror jeg vil hjælpe mere end kabler.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Lasse M skrev:

Med hensyn til gamle indspilninger, kan du prøve at lave dine egne remasters. Det er dog lidt mere besværligt, når man bruger CD kontra streaming. Jeg bruger programmet SeeDeclip PRO til at "downmastre" de nye ALT ALT for kraftigt masterede CD'er.

Til de gamle lidt tamme optagelser bruger jeg programmet Audacity til at lave remasters med. Det fungerer vældig godt og er tilmed gratis!!! SeeDeclip programmet koster omkring 200 kr. mener jeg, men det er rigtig godt givet ud. Meget bedre end et par "voodoo" kabler. Her kan du rent faktisk næsten "SE" hvordan musikfilen lyder. Kombineret med Audacity programmet kan du lave rigtig gode remasters(UDEN CLIPS !!). Det er faktisk rigtig sjovt..... Jeg har opnået mange rigtig positive resultater med dette...Du er så selvfølgelig nødt til at brænde en ny CD med de remasterede filer. Endnu en grund til at gå på streaming.... :)

Jeg kan lave meget med min Tact RCS 2.2X også, men min erfaring er at det er bedre at lave EQ på fil niveau. Jeg gider heller sidde og skrue på indstillinger hele tiden.....

Der er blandt nogle en holdning om, at "man må ikke lave noget om". Jeg siger bare "Hvorfor ikke?" . Hvorfor lytte til noget der lyder af l**t, når man rent faktisk KAN lave det bedre. Når nu David Chesky nu ikke kan sidde bag ved pulten altid, må man jo hjælpe de lydteknikere der kun synes at musik skal lyde HØJT.

Prøv det. Det er faktisk lidt sjovt.....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes