Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Logitech Squeezebox, duet og andet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
per_folmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hej!

Har lige et par spørgsmål angående Logitech Squeezebox Boom, da jeg også drømmer om at afvikle min musik trådløst fra HD. og have adgang til internetradio.

Jeg vil starte med en Logitech Squeezebox Boom i køknet og så udvide til Duet i stuen, men der nogle rent praktiske til jeg ikke lige helt hat styr på:

1.     Kan Duet og Squeezebox Boom afvikle fra en NAS HD. uden at jeg skal have min computer tændt, vil den være hurtig nok, og hvilken vil i anbefale, uden at den koster en bondegård, Jeg vil gerne have så få apparater tændt som muligt.

2.     Hvor meget plads bør jeg have på sådan en NAS. Jeg vil gerne afvikle min musik ukomprimeret, og der skal være plads til en 200-300 CDer og kan systemet afvikle ukomprimeret CD kvalitet.

3.     Hvilket trådløst netværks grej bør jeg vælge? Jeg skal selvfølgelig også have min computer på.

4.     Køre Logitech løsninger ellers generelt godt og stabilt?

Jeg vil lige nævne at jeg har brugt en del tid på at læse på ovennævnte,

Men er sku lidt forvirret, da jeg er hi-fi nørd af den gamle skole, og at dette er helt nyt for mig.

På forhånd tak

Per Folmann

Per
Til top Vis per_folmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_folmann

rjcr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Hej Per,

Jeg kører selv Logitech Transporter og Duet fra en NAS - og er fantastisk glad for det! Jeg har aldrig hørt så meget musik som efter overgangen til netværksafspilning :-)

Svarene på dine spørgsmål er:

1. Ja, din computer skal ikke være tændt, men NAS, router/switch skal være tændt. Min NAS (en Netgear ReadyNAS NV+) er fint hurtig til at afvikle musikken (men helst heller ikke så meget andet samtidig med afspilningen)

2. Du bør nok rippe i FLAC-formatet. Det er et pakket format som fylder ca. ½-delen af den oprindelige CD (afhængig af hvor hårdt man vælger at pakke) men pakkes ud til fuld kvalitet under afspilning. Dvs. du skal regne 300-350MB pr. CD. Dog er harddiskplads typisk billigere pr. GB på de store diske, så det kan ikke betale sig at købe for småt.

3. Godt spørgsmål. Jeg har en trådløs 54 Mbps router og den klarer opgaven fint.

4. Generelt er jeg glad og tilfreds med Logitechs løsninger - der kommer dog løbende opdateringer til både server-software og firmware-opdateringer til hardware, og det er ikke altid at den nyeste version er bedst. Man skal kunne leve med, at det ikke er lige så meget plug-and-play som med fx en CD.

I øvrigt vil jeg anbefale dig at gå ind på Streamtech's hjemmeside (www. streamtech.dk). Der er nogle mere udførlige artikler om emnet, og de kan i øvrigt også rådgive/hjælpe med opsætningen, hvis man ikke er så stærk i den del af det. Super service!

Held og lykke med projektet.

Til top Vis rjcr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rjcr

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Regn med ca. 300 mb pr. cd, hvis du ripper i flac/alac.

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Er også SB ejer - i mange år ...

Prøv at køre med Ethernet kabel, forbindelsen bliver mere stabil, og lyden (har læst), bør blive bedre.

Desuden, undgå at bruge den indbygget Volumen knap (kan disables), og brug din forforstærker vol kontrol

Og ReadyNas er en god server til SB ....

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

per_folmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de gode svar!

Jeg er efterhånden klar på at starte et tådløst eventyr

God Weekend

Per

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

per_folmann skrev:

Mange tak for de gode svar!

Jeg er efterhånden klar på at starte et tådløst eventyr

God Weekend

Bruger også en Logitech Transporter+Nas server. Det kører super godt og jeg kan som andre sige, at man får hørt meget mere musik, når det er så nemt tilgængelig og også bare kan stå og blande selv.

Trådløst kører problemfrit hos mig. Også 24/96 indspilninger. Men du må ikke spare på dit trådløse netværk. Det bør mindst være en 300 mps router der andvendes. Bruger selv en Belkin N1 router og den kører godt. Den står midt i huset og signalstyrken på Transporteren i stuen er mellem 89-94%.

Held og lykke med netværksafspilning. Du vil ikke fortryde... :) 

per_folmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Jeg har nu set at el-giganten har Duet til 1888,- og en Netgear Ready NAS Duo 500GB til 1995,- det er gode priser og fås ikke billigere her i DK. Vil jeg tro

Jeg har læst en del de sidste par dage, og har fundet ud af at den duet har en rigtig god DA. Som skulle kunne hamle op med CD afspillere til 10.000,- så det er jo fedt nok

Er der nogen der kan anbefale en lille forstærker til køkkenet, evt. digital,Jeg har kikket på SUMOH TinyAmp S30, men der må være flere på markedet?

Hvis jeg nu sætter en Ready NAS til en duet løsning med kabel, kan den så kommunikere trådløst med andre Logitech Squeezebox Receivere?

Jeg har også kikket en del på SONOS som regnes af mange som noget at det bedste, men det er jo en del dyre end Logitech, og jeg har læst at deres aktive afspiller, den med amp. Ikke lyder særlig godt, er der nogen her inden der har erfaring med begge, og kan fortælle om forskellen, eller er det kun i bund og grund design og pris der er til forskel?

Har læst at SONOS skulle være mere stabilt, og nemmere at sætte op?

Jeg håber ikke i syntes jeg spørger for meget, det er bare så spændende det her

Venligst

Per

Per

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et par rigtigt gode tilbud, hvis du alligevel står og er klar til den trådløse digitale verden, så er det da vist bare med at slå til.

Om DAC'en i duet'en er lige så god som en 10.000 kr's CD afspiller, skal jeg lade være usagt. Jeg har selv investeret i en ekstern DacMagic, som jeg bruger både sammen med duet'en og min CD afspiller. DacMagicen har helt klart løftet Duet'ens lydkvalitet mange trin, og vil man seriøst anvende digitalmusik til andet end blot baggrundsmusik, så er det - efter min mening - et must med en bedre DAC end den indbyggede, samt selvfølgelig også sørge for at den digitale musik er rippet i tabsfrit format (f.eks. FLAC).

Det virker fint med et mix af trådløse og "tråede" opkoblinger af Squeezebox afspillere på samme server. Jeg bruger selv en trådløs Duet og både trådløse og en fastopkoblede PC'er med SqueezePlay mod samme server.

Stabiliteten i mit setup, hvor jeg bruger en Windows Server 2003 som "NAS" og SqueezeServer, er helt i top, så det kan ikke være bedre.

Held og lykke med din indtræden i streamet digitalmusik verdenen, det er spændende og sjovt. Og hvor får man hørt meget musik, fordi det er så nemt.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

per_folmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Endnu en gang mange tak for svar

Er der nogen der kan berette om forslellen på SONOS og Squeezebox, eller en den meget lille,

både hvad stabilitet, brugervenlighed og lydkvalitet?

Per

ildfluen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2011
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hvordan sættes dac magic til duet reciver og skal man eller foretage sig noget før det køre som det skal?

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

ildfluen skrev:
Hvordan sættes dac magic til duet reciveren

Jeg har godtnok ingen af delene selv, men burde være ekstrem simpelt. Duet recieveren har både en coax og optisk digital udgang, den forbinder du bare til en tilsvarende indgang på din DacMagic.

PS: ellers burde både din Duet Recievet og DacMagic da blive leveret med en manual
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

ildfluen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen af delene. Jeg har lige solgt min cd afspiller og er ved at finde ud af hvilket trådløs lydsystem jeg vil have, så er bare nysgerrig.
Er lyden lige så god igennem pc til duet til dacmagic til anlæg, som hvis man kørte igennem pc til dacmagic til anlæg?
Hvis man bruger duet har man så også mulighed for at bruge sin pc til at styre musik fra trådløst?

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Tjaa hvis du vil kører PC til DAC direkte så skal du kikke på m2tech's produkter... de laver USB om til kvalitets digital coax http://www.vassagohifi.com/products/m2tech/m2tech.html. Så burde det måske/faktisk spille bedre end en duet på wlan.

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

ildfluen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil helt sikkert have et trådløst system. Nogen forslag til et godt og billigt system 

per_folmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

ildfluen skrev:
Jeg vil helt sikkert have et trådløst system. Nogen forslag til et godt og billigt system 

Tror ikke der findes et system der er billigt og godt, havde selv squizebox først,

men det bøvlede helt vildt, bla. med ulogisk/ringe opsætning, og så var det meget ustabilt,

så skiftede jeg til sonos, det er det bedste jeg har gjordt, det er kanon og køre problemfrit

Per

ildfluen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hvordan er lyden i sonos?

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Du kan godt styre sb receeveren fra en pc, selvom sqeezecenter er installeret og kører på en NAS-server, f.eks. ReadyNas Duo, også selvom det kører trådløst. Min erfaring med ReadyNas Duo og SB er, at systemet er stabilt, men temmelig langsomt i skift mellem numre. Hvis du kører squeezecenter fra en PC går det lynhurtigt. Der er også det problem, at ReadyNas blæseren larmer, så meget, at man ikke kan have den stående i et beboelsesrum. Når den står i hvile kører blæseren med en enerverende hyletone, den larmer faktisk mindre, når den er belastet. Jeg har sat min i et gammelt el-skab i trappegangen, udenfor hørevidde.

DAC-en i Squeezebox er rimelig god men ikke fremragende, jeg kan høre forskel på den og DAC-en i min TacT, så jeg kører digitalt ud af SB-en.

I øvrigt er det suverænt at køre musik fra harddisk, jeg bruger næsten ikke min CD længere. Held og lykke med det.

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har to squeezebox duet og en readynas Duo, jeg er dog ikke imponeret af hurtigheden af den, derfor har jeg også installeret squeezecenter på min computer så jeg kan bruge denne når den er tændt da det går en del hurtigere. Det er dog stadig langsomt selv om min computer er ret så hurtig.

Der er 1500 albums i flac format og det lader til at det er lidt for meget til at det kører helt perfekt. Det kører trådløst og der er aldrig problemer med selve det at streame dvs. ingen hakker i musikken. Det er udelukkende langsomt at bladre rundt i musik biblioteket. Når jeg gør det på NAS'en er det håbløst langsomt og på computeren et det ok, men ikke hurtigt.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

okay man skal have en god nas... glem de "readytnas" og så videre... men med en god server og en Touch får man performance og lyd kvalitet som sonos ikke kan komme tæt på (uden en masse diy penge)!

Jeg har en atom nas og kan stream perfect trådløs til 3 sqúeezeboxes og samtidig høre samme musik i top kvalitet over ethernettet på mit primær setup!!

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

rotelman skrev:

okay man skal have en god nas... glem de "readytnas" og så videre... men med en god server og en Touch får man performance og lyd kvalitet som sonos ikke kan komme tæt på (uden en masse diy penge)!

Jeg har en atom nas og kan stream perfect trådløs til 3 sqúeezeboxes og samtidig høre samme musik i top kvalitet over ethernettet på mit primær setup!!

Du behøver ikke "glemme" ReadyNas produkterne. Det er aldeles glimrende produkter, du skal bare have en af de nyere hurtigere af slagsen. Eksempelvis ReadyNas Ultra 2. I et raid(2 diske spejlet) setup er det en glimrende løsning.... Jeg har selv den gamle af slagsen. Jeg har Squeezecenter både på min ReadyNas og på min computer. På ReadyNas er en skrabet udgave uden diverse plugins, og det fungerer fint til afspilning af musik i haven eller soverværelset o.s.v. Til normalt daglig brug afvikler jeg Squeezecenter på computer incl. diverse smarte plugins, og så er ReadyNas blot datalager, og så er der ingen performance problemer.

Har prøvet at den ene disk stod af, og så satte jeg bare en ny i mens musikken spillede, og mine over 500 gb data blev synkroniseret automatisk. Det er glimrende...:) men husk stadig at have en backup, hvis den Nas crasher helt..... Har en 3 backup som opbevares på mit arbejde. Så er man også sikret ved brand/tyveri

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes