Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: squeezebox problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

hej

Jeg har en alm. squeezebox i stuen og en duet på mit kontor. Begge har det problem, at hvis jeg skifter nummer med fjernbetjeningen, så starter det nye nummer et par sekunder, og så kommer der en pause på 5-10 sekunder, som om den løber tør for data, herefter kører den normalt. Hvis man bare spiller et album er der ingen problemer mellem de enkelte numre.

Kan man indstille den til en større buffer? Jeg kører squeezecenter på en Netgear ReadyNas Duo server med en giga ram og to diske på hver en tera i raid-x konfiguration og har musikken i ukomprimerede wav-filer. Netværket kører i gigabit til den ene sb og trådløst til den anden. Jeg tager lyden ud af sb digitalt til en extern DA i begge tilfælde. Nogle forslag??

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej,

svdi skrev:

hej

Jeg tager lyden ud af sb digitalt til en extern DA i begge tilfælde. Nogle forslag??

gør det samme sig gældende hvis du anvender de analoge udgange? Lav en test og vend tilbage. Det vil i hvert fald kunne isolere problemet lidt.

vh Bjørn
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

De to søjler i displayet står også stille, så jeg tror ikke problemet er i DA'en. Ved du, hvordan man øger bufferen ved afspilning af filer over lokalnettet?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

De to søjler i displayet står også stille, så jeg tror ikke problemet er i DA'en. Ved du, hvordan man øger bufferen ved afspilning af
filer over lokalnettet?

Kan man ikke (men den er rigelig stor).

Tilføjet: I øvrigt tror jeg en større buffer vil have forværret problemet iflg. min nuværende hypotese.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Er det problemer med alle slags filtyper, så som mp3-filer?

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogenlunde samme problem, men det er med mp3. Det er dog bevidst. Jeg har sat Lame til at encode i max. kvalitet (selvom det vist ikke er nødvendigt). Det tager en del CPU-kraft. Spoler jeg frem eller tilbage, tager det nogle få sekunder før Squeezebox'en reagerer.

Check om du ikke encoder WAV-filerne til et andet format "on-the-fly". Det kan betyde en del for din performance.

PS hvofor WAV og ikke FLAC eller et andet lossless format?

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg kører både en classic og en duet på trådløst, dog squeezecenter fra en "rigtig" computer og jeg har aldrig haft problemer...

Kører også FLAC i bedste kompression. For mig lyder det som et netværksproblem, enten i router eller NAS.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hvis det er begge dine afspillere, der har problemet, vil jeg tro, at du skal finde fejlen i dit netværk eller på din server.

Et første forsøg kunne være at få opdateret serversoftwaren, hvis det ikke er den nyeste (version 7.4) du anvender.

Prøv evt. også om du får samme problem,hvis du afspiller et stykke musik i f.eks.MP3 og FLAC format - netop et WAV fil, stiller de største krav til båndbrede og overførselshastighed.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke selv prøvet det. Men jeg tror du kan lave forskellige måder Squeezecenter skal kører på. I filerne .conf kan du lave ændringer, prøv f.eks at kigge i filen convert.conf, prøv at åbne dem i notepad... der er forskellige parameter opsætninger.

Mvh
Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

tak for hjælpen. Jeg har nu geninstallerett softwaren over hele linien, og nu kører det. Det tog et døgn!

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Kører selv SB3 og ReadyNas med ekstra RAM og Raid.

Du kan sætte Buffer op, måske hjælper det.

Det er måske dit trådløse netværk, der er flaskehalsen. Og hvis du også kører krypteret, ja så går det endnu langsommerer.

Vil anbefale dig at køre ned Ethernet kabel - det kører altså hurtigerer, og lyden bør være bedre. Jeg er gået over til Ethernet, og det er bedre :-)

Min erfaring er at man bør køre alle enheder med ethernet kabel til/fra ReadyNas. Jeg har foruden SB3 også en Asus O`play... Alt på ethernet kabel - virker bedre på denne måde.

Ellers prøv at optimerer din Router - faste reserveret IP adresser er en god ting....

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Det er måske dit trådløse netværk, der er flaskehalsen. Og hvis du også kører krypteret, ja så går det endnu langsommerer.

Vil anbefale dig at køre ned Ethernet kabel - det kører altså hurtigerer, og lyden bør være bedre. Jeg er gået over til Ethernet, og det er bedre :-)

Min erfaring er at man bør køre alle enheder med ethernet kabel til/fra ReadyNas. Jeg har foruden SB3 også en Asus O`play... Alt på ethernet kabel - virker bedre på denne måde.

Ellers prøv at optimerer din Router - faste reserveret IP adresser er en god ting....

Sludder. At du kører med ethernet eller wireless har intet at gøre med lydkvaliteten.

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
QWERTY126 skrev:

Sludder. At du kører med ethernet eller wireless har intet at gøre med lydkvaliteten.

Jo, det har...Prøv at google emnet !..

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:
gæst skrev:
QWERTY126 skrev:

Igen, sludder. Siger CRC checksum dig noget? At køre med wireless eller med ethernet har INTET at gøre med selve lydsignalet.

Hvad skal Google hjælpe mig med? At du har fundet noget på et forum af en tilfældig bruger, kan jeg ikke bruge som fakta. Jeg vil meget gerne høre dit udlæg af emnet. Jeg skal da gerne modargumentere, men den med "prøv at Google" er ikke holdbar. Du må komme med mere end det.

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
QWERTY126 skrev:
gæst skrev:
QWERTY126 skrev:

Igen, sludder. Siger CRC checksum dig noget? At køre med wireless eller med ethernet har INTET at gøre med selve lydsignalet.

Hvad skal Google hjælpe mig med? At du har fundet noget på et forum af en tilfældig bruger, kan jeg ikke bruge som fakta. Jeg vil meget gerne høre dit udlæg af emnet. Jeg skal da gerne modargumentere, men den med "prøv at Google" er ikke holdbar. Du må komme med mere end det.

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=74721

For mig kører den absolut bedre via ethernet på ReadyNas..Vil/gider ikke komme ind på det tekniske  - prøv at se ovenstående link.. ..Det lydmæssige lader jeg oventående Link, til at forklarer (hvis de kan det)

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=74721

For mig virker det kører den absolut bedre via ethernet på ReadyNas..Vil/gider ikke komme ind på det tekniske (selv om jeg er Civil ing.) - prøv
at se ovenstående link

Har fulgt den tråd, og det link dokumenterer ikke rigtigt noget. Nogle påstår at kunne høre forskel, andre argumenterer for at selvsamme er
usandsynligt. På et tidspunkt blive Sean Adams med flere, træt af at folk påstår det ene og andet som ikke har noget hold i den tekniske
virkelighed. Den samme gamle historie igen-igen...

Tilføjet: På et tidspunkt berører de emner som hypotetisk set kunne forklare noget, men så væver folk sig ud i alle mulige historier om
TCP/IP og jitter hvorefter det hele går i sig selv.

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Den ene er der lyd mæssige - og jeg er ikke sikker på jeg kan høre forskel (nogen påstår de kan).

Men det rent funktionsmæssige er der stor forskel - den reagerer væsentlig hurtigerer på kommandorer, den går ikke så nemt i baglås (f.eks hvis man kommer til at afspillle ens alle 300 GB musik numre på en gang). Dette er nok fordi der er mere hul igennem med et 100 Mbit ethernet kabel, en en halvdårlig 54 Mbit  (flere som deler kanaler) med kryptering...Så dette er et vigtigt argument. Synes "hjemme wireless" er noget ustabilt l**t......

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Den ene er der lyd mæssige - og jeg er ikke sikker på jeg kan høre forskel (nogen påstår de kan).

Men det rent funktionsmæssige er der stor forskel - den reagerer væsentlig hurtigerer på kommandorer, den går ikke så nemt i baglås (f.eks hvis man kommer til at afspillle ens alle 300 GB musik numre på en gang). Dette er nok fordi der er mere hul igennem med et 100 Mbit ethernet kabel, en en halvdårlig 54 Mbit  (flere som deler kanaler) med kryptering...Så dette er et vigtigt argument. Synes "hjemme wireless" er noget ustabilt l**t......

Nu taler vi om noget helt andet. Hvorfor skifte emne? At stabiliteten og båndbredden øges ved at køre ethernet er da logisk nok. Nu taler vi om selve lydkvaliteten, hvor DU påstår at kunne høre forskel.

Jeg har i øvrigt læst de 9 sider, og der er ingen beviser for at wireless er ethernet underlegen, når det kommer til audiosignalet.

At du er civil ingeniør har intet med sagen at gøre. Selv læger kan tage fejl

MTBforever
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2007
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

For lige at vende tilbage til det oprindelige indlæg et kort øjeblik.....

Jeg er ret sikker på at wav filer bliver konverteret til Flac inden de smides over nettet og her kan din nas måske ryge ud i lidt performance problemer da den simpelthen rent cpu mæssigt ikke magter opgaven.  Prøv lige engang at kigge på hvordan wav bliver behandlet på serveren. Prøv evt at konvertere et par filer til Flac og se om de osse giver problemer.

Til top Vis MTBforever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MTBforever

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

....... 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne