Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lange signal kabler eller ht kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvilken kabeltype kan man bedst tillade sig at lade være lang indenfor et givent budget? Signalkabler eller højttalerkabler?

Hvis f.eks man laver bi amping med mono forstærkere er det så bedst at stille forstærkerne ved højttalerne og bruge lange signalkabler eller skal man have forstærkere tæt på kilden og bruge lange højttalerkabler? Er der forskel på balancerede og rca signalkabler? Jeg tænker her på systemer  der ligger i billig eller mellemklasse, ikke high-end.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Det eneste jeg ved i denne her forbindelse er at balancerede forbindelser bedre kan holde støj ude, men nu tror jeg der skal ret lange eller uheldigt
placerede træk før forskellen bliver hørbar i hjemmet. Det er tit folk foretrækker RCA forbindelsen over den balancerede XLR. Det bliver spændende
at høre hvad andre har at sige?
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Jo længere et kabel bliver jo større modstand vil der være i kablet.Derfor ville jeg holde signal-kablerne så korte som muligt da det er et ret svagt signal som går igennem dem forhold til signalet i ht-kablerne.

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

carcass skrev:

Jo længere et kabel bliver jo større modstand vil der være i kablet.Derfor ville jeg holde signal-kablerne så korte som muligt da det er et ret svagt signal som går igennem dem forhold til signalet i ht-kablerne.

Ikke kun impedansen øges, men langt vigtigere, så øges kapaciteten og induktionen også!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du også snakker om kroner og ører, så er højtalerkabler også billigere pr. m ifht. signalkabler inden for samme kvalitet.
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
carcass skrev:

Ikke kun impedansen øges, men langt vigtigere, så øges kapaciteten og induktionen også!

Ja, det er jo rigtigt nok, men så vidt jeg har forstået (uden at kunne kalde mig ekspert) er den relative effekte af kapacitans uafhængig af signalniveauet, altså jo højere spænding desto højere tab til kapacitans i høje frekvenser. Hvis tabet er proprotionalt med niveauet ender man vel med den samme effekt i % af signalet uanset spænding, eller hvad? Og velsagtens det samme mht induktans vs strømstyrke.

Signalet i højttalerkabler er så mindre følsomt overfor støj, da støjen er uafhængig af signalniveauet. Til gengæld er signalkablerne afskærmet hvad der ikke er tilfældet for højttalerkabler.

Det bliver så mere kompliceret når man indregner hvilke komponeneter der er mest følsomme overfor påvirkningerne fra kablerne. Jeg har læst et sted at kapacitansen i højttalerkablerne kan brænde en forstærker af og det er derfor man ikke bruger skærmkabler (øget kapacitans) til højttalere og helst ikke bruger for lange kabeltræk.

Det hele virker lidt for kompliceret til at man lige hurtigt kan tænke sig frem til det, så jeg håbede der var en professionel eller entusiast med kendskab til området, der kunne fortælle hvad der er teoretisk og erfaringsmæssigt bedst.

I dette eksempel tænkte jeg noget i retning af 5 -7 m, ikke meget lange træk.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Det er ikke pr definition sikkert at capaciteten i signal-kablet vil medføre diskant-tab...det afhænger af udgangs-impedansen på forforstærkeren. Hvis du kan give mig udgangs-impedansen kan jeg regne ud om det er et problem. Jeg vil regne med 125pF pr meter så ser vi hvor galt det går

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det er ikke pr definition sikkert at capaciteten i signal-kablet vil medføre diskant-tab...det afhænger af udgangs-impedansen på foforstærkeren. Hvis du kan give mig udgangs-impedansen kan jeg regne ud om det er et problem.

mvh

Jeg har ikke konkret system, går og tænker over forskellige opgraderingsmuligheder og dual mono var en mulighed. Derfor kom jeg til at tænke på kablerne.

Hvis jeg beholder min nuværende NAD 106 pre er det vistnok 220,5 ohm (set på et forum, ikke manualen. Den har jeg desværre ikke, da jeg har købt brugt).

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Med 220 ohm og 1000pF får jeg -3db til 700KHz...altså i givne konfiguration intet problem.

mvh

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Tak. Så vil jeg fortsat anse lange signalkabler for en mulighed - især hvis jeg kan køre balanceret til evt. nye effektforstærkere.

Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Så er spørgsmålet bare, om der er noget vundet ved at køre balanceret ud fra en NAD 106. Det er ikke en balanceret konstruktion. Jeg har mine tvivl om, hvor mange kræfter NAD lige har lagt i denne mulighed. Det er ikke kostet mere end 20 kr på fabrikken! Så hvad er det værd? KØR RCA!

mvh

Til top Vis Gammelsmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelsmølf

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

carcass skrev:

Men igen det må da være relativt. Hvis et HT kabel yder 0.1 ohm modstand i 4 ohm højttalere er det 2,5 % af signalet. Et signalkabel der yder 1 ohm modstand (eller 50 ohm impedans om man vil, konklusionen er den samme) overfor en effektforstærker med impedans på 60 kohm er meget mindre.

Jeg tror det betyder mere for lyden hvis tabet afhænger af frekvensen eller man skaber en uheldig tilbagekobling i en af komponenterne eller der kommer for meget støj ind. Umiddelbart vil jeg gætte på at strømstyrkerne er så små i signalkabler, at man ikke kan høre kablets DC modstand.

Mon ikke højttalersignalet er mest følsomt overfor modstand, som rammer basområdet. Bassen lyder i hvert fald svag hvis man har for tynde kabler.

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Gammelsmølf skrev:

Hej

Så er spørgsmålet bare, om der er noget vundet ved at køre balanceret ud fra en NAD 106. Det er ikke en balanceret konstruktion. Jeg har mine tvivl om, hvor mange kræfter NAD lige har lagt i denne mulighed. Det er ikke kostet mere end 20 kr på fabrikken! Så hvad er det værd? KØR RCA!

mvh

Ja, jeg vil køre RCA hvis jeg ikke opgraderer pre. Tror støjindstråling er ubetydeligt sammenlignet med forvrængning, så RCA burde være OK. Det er i hvert fald helt klart forvrængning, der irriterer mig mest. Minimalt brum eller hvid støj er ikke så slemt.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Der er allerstørst tab i højttalerledninger, så det er helt korrekt at benytte lange signalkabler. Afskærmnignen skal nok tage støjindstrålingen.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Den ohmske modstand i signal-kabler betyder intet mellem apparaterne.

mvh 

Megaton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Problemet med lange kabler er støj, og støj er der alle vegne. Støjen, der opfanges af signalkablerne, forstærkes efterfølgende mange gange, hvilket ikke sker for støjen, der opfanges af højttalerkablerne.

Kablernes impedans påvirker måske frekvenskarakteristikken en smule, men det er meget mindre end hvad rummet, højttalerne osv. gør.

Bruger du ubalancerede signalkabler, bør du derfor gøre dem korte. Balancerede kabler er i teorien immune for støj, så dem kan du gøre lange.

I praksis, hvis kablerne kun skal løbe fra det ene hjørne af en stue til det andet, er der dog ingen hørbar forskel.

Bemærk i øvrigt, at impedans er kombinationen af modstand, kapacitans og induktans.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Megaton skrev:
Problemet med lange kabler er støj, og støj er der alle vegne. Støjen, der opfanges af signalkablerne, forstærkes efterfølgende mange gange, hvilket ikke sker for støjen, der opfanges af højttalerkablerne.

...hvilket selvfølgelig forhindres af (den gode!) skærmning af kablet.

I øvrigt kan HF støj sagtens stråle ind i højttalerudgangen og gøre forstærkeren ustabil og sætte den i sving. I disse mobiltelefon og trådløst netværk tider er det mere vigtigt end nogensinde med spole og Zobelfilter i udgangen af effektforstærkere. Noget som visse såkaldte "high-end" firmaer bevidst udelader

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes