Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 18:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega Fono MC DIP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Benjaminx
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har opgradet til en Ortofon Rondo BLue MC og fået fat i en Rega Fono MC RIAA. Nogen der har gode råd til hvilke værdier de DIP switches skal stå på til sådan en pick-up? Og vil i mene at man skal have fat i en 2mm spacer med den pick-up på en Rega P3 model?
Til top Vis Benjaminx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benjaminx
 
sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 363
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Inden du begynder med spacer og alt mulig andet, så se lige denne artikel fra Rega (Rega on VTA) :

http://www.rega.dk/artikler.html

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100
 
Benjaminx
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:

Inden du begynder med spacer og alt mulig andet, så se lige denne artikel fra Rega (Rega on VTA) :

http://www.rega.dk/artikler.html

Kender godt Rega´s holdning til VTA, men stort set alle andre mener at det betyder noget, så lige med den her giver jeg ikke meget for Roy Gandy´s mening

 

Til top Vis Benjaminx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benjaminx
 
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 787
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Benjaminx skrev:
sd2100 skrev:

Inden du begynder med spacer og alt mulig andet, så se lige denne artikel fra Rega (Rega on VTA) :

http://www.rega.dk/artikler.html

Kender godt Rega´s holdning til VTA, men stort set alle andre mener at det betyder noget, så lige med den her giver jeg ikke meget for Roy Gandy´s mening

 

Tjae, jeg er nu ret enig i, at mikrojusteringer af armhøjden er spild af tid. Men sådan en ortofon pickup er rimelig høj, så det kan godt tænkes, at det kan blive nødvendigt med en spacer alligevel for at undgå at undersiden af pickuphuset skraber mod pladen eller fungerer som det perfekte samlingspunkt for støv.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 683
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej Benjaminx

Nu er det ikke Roy`s holdning, så meget som det er facts, at:

1: Cantilevergummiet påvirkes af varme/kulde, hvilket kan ændre VTA ganske betragteligt

2: At plader har forskellige tykkelser

3: At plader er skåret med en VTA der ligger udenfor det opnåelige for pick upper

4: At VTA ændrer sig under afspilning

Ovenstående er ikke det samme som, at man ikke kan høre forskel, når man hæver eller sænker armen, men det betyder, at man aldrig, selv med omhyggelige justeringer, kan opnå bare tilnærmelsesvis korrekt VTA. Med andre ord det er spild af dyrebar tid som man i stedet kan bruge på, at høre musik i mindst ligeså god kvalitet som efter enerverende, tidsrøvende justeringer.

 



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Benjaminx
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Fair nok, tyder på jeg kan droppe de spacere så, men hvad med hensyn til indstilling af de DIP switches? Anbefalet på den Rondo er 10-200 ohm, og Regaén har jo 70,100,150,400 så 3 muligheder og så er der 2 andre som jeg ikke kan se noget om i beskrivelsen af pick-uppen. Ingen der har prøvet denne kombi?

Til top Vis Benjaminx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benjaminx
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 683
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hej Benjaminx

Prøv med 100 ohm, så er du nok ikke langt fra målet.

 

 



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes