Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: elektrostater /dæmpning bagvæggen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
minouche
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

...er den meget glade ejer af elektrostater ML. Står de krævede ca 2 meter fra bagvægen og det lyder rigtig fint. Har opsøgt diverse fora med meninger om dæmpning af bagvæggen netop når det drejer sig om dipol system. Der er mange meninger og jeg vil høre, om hvorvidt andre har erfaringer med at dæmpe bagvæggen med f.eks troldtekt i forbindelse med elektrostater.

Tak for evtl. input...

mvh.peter

Til top Vis minouche's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af minouche

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

minouche skrev:

...er den meget glade ejer af elektrostater ML. Står de krævede ca 2 meter fra bagvægen og det lyder rigtig fint. Har opsøgt diverse fora med meninger om dæmpning af bagvæggen netop når det drejer sig om dipol system. Der er mange meninger og jeg vil høre, om hvorvidt andre har erfaringer med at dæmpe bagvæggen med f.eks troldtekt i forbindelse med elektrostater.

Tak for evtl. input...

mvh.peter

Min erfaring er, at du SKAL bruge en vis form for dæmpning bag højttalerne! Ikke for meget, og ikke for lidt. Et panel eller noget skum der diffuserer en anelse, men ikke opsuger al for megen energi.
Trolltekt kunne være et udmærket bud. Og det er jo stort set gratis at prøve.

Mvh.
Niels L.

PS. Bruger selv (ældre) højttalere fra ML

PPS. ML-højttalere behøver ikke nødvendigvis at stå to meter fra bagvæggen. Fabrikanten angiver
heller ikke dette mål som noget absolut ønskværdigt. Lyt!
Det kan derimod ofte være ønskværdigt med en lille smule 'hjælp' fra bagvæggen. Det medfører ikke altid noget negativt.

PPPS. Elektrostater er langt lettere at stille optimalt op end almindelige kassehøjttalere! :-)

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

minouche
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau...du har ret, forsøg med troldtekt eller lignende koster ikke alverden. Har bare læst at netop reflektion fra bagvægen hos dipol giver den nødvendige energi fremadrettet, ..men det er jo også det du er inde på..Tak for dit svar! Vil nok prøve med troldtekt...eller HBC plader, som er det samme, men nemmere at få fat i (uden fragtomkostninger..)

mvh.peter

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

minouche skrev:

Hej Nilau...du har ret, forsøg med troldtekt eller lignende koster ikke alverden. Har bare læst at netop reflektion fra bagvægen hos dipol giver den nødvendige energi fremadrettet, ..men det er jo også det du er inde på..Tak for dit svar! Vil nok prøve med troldtekt...eller HBC plader, som er det samme, men nemmere at få fat i (uden fragtomkostninger..)

mvh.peter

Ja, prøv dig frem. Der er sikkert masser af materialer der duer.
Jeg bruger selv skumpaneler med svag pyramidestruktur. Jeg tror de er fra Illsonic? De er lidt "mølædte" efterhånden, så jeg afventer dén dag jeg falder over nogle der ligner. Og så må de gerne være hvide..!

Hvilke ML-højtt. har du?

Med venlig hilsen
Niels L.
Kbh.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med et par Rockwool terrænbats der er klæbet på en tynd masonit plade. Udenpå har jeg stof til at fange eventuelt støv fra bat'sne. Overvejer at skifte dem til noget diffusor agtigt, for de stjæler da en sjat energi, men de er absolut bedre end ikke at have dem (øget præcision). Du kan se dem på linket i min signatur. De står ca. en meter fra bagvæggen.

minouche
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau og Golfdane...tak for jeres svar...

mht ML, så er det nogle CLX...spiller dejligt,  hele kæden er fra McIntosh. Men rummets lydforhold er jo vigtige og ofte et forsømt område....

mvh.peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes