Forfatter |
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil jeg følge med i, spændende emne, kom frit frem akustik-orakler.
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du har primært den udfordring af at ingen af dine skitserede muligheder dæmper efterklang/stående bølger i basområdet. Det betyder at hvis du kun bruger akustikplader/Skum så risikere du at få overdæmpet opefter (død lyd) men uden at bassen er dæmpet (Boom bas)
Derfor gå forsigtigt frem med den slag dæmpning - for meget kan dræbe lyden.
Du skal typisk også have noget der dæmper i basområdet. Kig efter bastraps og eller store gipsplader feks i loftet - det er dog vanskeligt at få det til at spille maks
Det er en god ide at få målt rummet som det er nu for at kunne give lidt mere info
Feks brug ARTA http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
Hej
Du har primært den udfordring af at ingen af dine skitserede muligheder dæmper efterklang/stående bølger i basområdet. Det betyder at hvis du kun bruger akustikplader/Skum så risikere du at få overdæmpet opefter (død lyd) men uden at bassen er dæmpet (Boom bas)
Derfor gå forsigtigt frem med den slag dæmpning - for meget kan dræbe lyden.
Du skal typisk også have noget der dæmper i basområdet. Kig efter bastraps og eller store gipsplader feks i loftet - det er dog vanskeligt at få det til at spille maks
Det er en god ide at få målt rummet som det er nu for at kunne give lidt mere info
Feks brug ARTA http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/ |
|
|
Hej  Jeg havde egentlig også tænkt at gøre noget for bassen. Her overvejer jeg bastraps i hjørnerne. Mit spørgsmål i denne omgang handler mere om problemer fra mellemtone og diskant. Såsom efterklangstid. Rummet skal ikke bruges til musik - kun film. Tak for linket til måleprogrammet. Jeg har et analogt SPL-meter, som der er billede af nederst. Der er en phonoudgang på det. Vil jeg kunne koble det op til en laptop og bruge det? Alternativt har jeg en målemikrofon fra min surround processor.  __________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
Til top |
|
|
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
der vil være vigtig at vide hvilke frekvenser du har tænkt dig at dempe/draber ?
da de henviste produkter har serdeles førskelige frakvens kurver __________________
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa du får nok lidt problemer med målenøjagtighed i bassen( alvorligt) og diskanten ( betyder ikke noget ifht akustik
målinger)
men det er da bare at prøve også smid nogle målinger op
en bedre målemikrofon behøver ikke at koste alverden hvis du får smag for det feks Behringer ecm 8000 til 400 kr
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal helt klart gå efter Rocofon eller "Ridgid Fiberglass" som jeg nok tror hedder højdensitets glasuld på dansk (type 705
el. 703). Få styr på bassen og bekæmp de første refleksioner. Skum er ikke effektivt nok her. Du har heller ikke lyst til at
overdæmpe dit rums øvre frekvenser uden at få styr på de nedre, det giver en lukket og mudret lyd. Diffusere kan heller
ikke anbefales i små rum (under 8x8m) (måske på bagvægen i nogle tilfælde).
Du skal behandle alle hjørner i dit rum, bassen har det at samle sig her. Brug plader i 10cm's tykkelse eller mere og stil dem
ikke helt op af vægen, men evt. skråt op af vægene fra gulvet så de danner en 45 graders vinkel.
Forsøg at placere din lytteposition 38% (endelig ikke 50% eftersom du vil have et lydtryk på ~0db mange stedet i
bassområdet her) fra den væg som du stiller dine højttalere op af eller 38% fra bagvægen, hvis det første ikke er muligt, fra
bagvægen vil der dog være mere "kam filter effekt eller comb filter på engelsk" pga. reflektioner fra bagvægen.
Ud fra denne information kan du så forsøge at eliminere de første refleksioner ved at gå rundt med et spejl eller lignende,
her vil du godt kunne bruge skum, men høj densitets glasuld vil virke over et større område og ikke absorbere 100% hvilket
også hurtigt kan komme til at virke unaturligt. Det er iøvrigt derfor man bruger diffusere, fordi man ikke ønsker at dræbe alt
udirekte lyd, det er unaturligt, men man ønsker alligevel at mininere kamfilter effekten.
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Du skal helt klart gå efter Rocofon eller "Ridgid Fiberglass" som jeg nok tror hedder højdensitets glasuld på dansk (type 705
el. 703). Få styr på bassen og bekæmp de første refleksioner. Skum er ikke effektivt nok her. Du har heller ikke lyst til at
overdæmpe dit rums øvre frekvenser uden at få styr på de nedre, det giver en lukket og mudret lyd. Diffusere kan heller
Du skal behandle alle hjørner i dit rum, bassen har det at samle sig her. Brug plader i 10cm's tykkelse eller mere og stil dem
ikke helt op af vægen, men evt. skråt op af vægene fra gulvet så de danner en 45 graders vinkel.
Forsøg at placere din lytteposition 38% (endelig ikke 50% eftersom du vil have et lydtryk på ~0db mange stedet i
bassområdet her) fra den væg som du stiller dine højttalere op af eller 38% fra bagvægen, hvis det første ikke er muligt, fra
bagvægen vil der dog være mere "kam filter effekt eller comb filter på engelsk" pga. reflektioner fra bagvægen.
Ud fra denne information kan du så forsøge at eliminere de første refleksioner ved at gå rundt med et spejl eller lignende,
her vil du godt kunne bruge skum, men høj densitets glasuld vil virke over et større område og ikke absorbere 100% hvilket
også hurtigt kan komme til at virke unaturligt. Det er iøvrigt derfor man bruger diffusere, fordi man ikke ønsker at dræbe alt
udirekte lyd, det er unaturligt, men man ønsker alligevel at mininere kamfilter effekten. |
|
|
Tak for dit svar kappen. Det er én med din viden jeg har brug for  Vil du anbefale mig at beklæde hele sidevægsarealet med rockfonplader? Eller mener du at jeg kun skal bruge dem til at fange primære reflektioner og så eller holde væggene i beton? En anden bruger (sonny73) har advaret mig om at rockfonplader er for bløde og porøse til at kunne holde som vægbeklædning  Jeg tror vist snart jeg må ud i et byggemarked og kigge på pladerne. Jeg håber at jeg i næste uge vil kunne foretage nogle målinger af min rumakustik, så det blivet lidt nemmere at rådgive. __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Totoronto Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
En anden bruger (sonny73) har advaret mig om at rockfonplader er for bløde og porøse til at kunne holde som vægbeklædning  |
|
|
Ellers er der jo Troldfon, som er troldtekt med rockfon på bagsiden. En billigere løsning kunne være at montere troldtektplader på et skelet af lægter, med 50 mm isolering bagved. Billigt og godt hvis man kan lidt troldtekt looket  . De kan også fås i forskellige farver. Eller man kan male dem selv. Hvis man beklæder loftet i et betonrum med disse plader, og lægger et tykt tæppe på gulvet (husk grønne akustikplader under tæppet, når man alligevel er i gang), er man allerede nået meget langt. Der er også masser af inspiration i hjemmebioforummet, hvor der er flere der har forvandlet et kælderrum til en lækker biograf  . Bl.a. denne: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67661&K W=k%E6lderrum
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
kappen skrev:
Du skal helt klart gå efter Rocofon eller "Ridgid Fiberglass" som jeg nok tror hedder højdensitets glasuld på
dansk (type 705
udirekte lyd, det er unaturligt, men man ønsker alligevel at mininere kamfilter effekten. |
|
|
Tak for dit svar kappen. Det
er én med din viden jeg har brug for Vil du anbefale mig at beklæde hele sidevægsarealet med rockfonplader? Eller
mener du at jeg kun skal bruge dem til at fange primære reflektioner og så eller holde væggene i beton?En anden bruger
(sonny73) har advaret mig om at rockfonplader er for bløde og porøse til at kunne holde som vægbeklædning Jeg tror
vist snart jeg må ud i et byggemarked og kigge på pladerne.Jeg håber at jeg i næste uge vil kunne foretage nogle målinger
af min rumakustik, så det blivet lidt nemmere at rådgive. |
|
|
Det er vigtigt at du vælger det rigtige. Du skal have fat i plader med en densitet på 90kg/m^3 eller mere før det har effekt i
bassen, disse plader er også stivere end normale plader.
Jeg ville ikke beklæde hele side-vægen, Et rum skal ikke være 100% refleksions frit. Tro mig, hvis du har arbejdet i et
lyddødt rum nogle timer, bliver du tosset.
Det man ikke ønsker, er de første direkte refleksioner som blander sig med lyden uden at vi er istand til at skille dem fra
hianden, det giver din væg en slags filter karakteristik som du ikke kan EQ, Roomadabt, roomcorrect osv.... dig ud af.
Det ser ca. sådan her ud, deraf navnet kamfilter effekt:
Det skyldes primært at du har 2 versioner af dit signal med forskellig fase som du igen blander. Lyden bliver hul/tam (kasse
lyd).
Det vil du selvfølgelig undgå.
I bas området har du stående bølger og ringning pga. rummets dimensioner, dette kan gøre at nogle baslyde lyder højere
end andre, det kan også give det man kan "one-note" bas. Men det skal du bare dæmpe som jeg nævnte tidligere, med bas-
traps.
Edit: Til dine væge kan du evt. bruge gips plader istedet for det rå beton.
|
Til top |
|
|
sonny73 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney tro på mig du SKAL ikke bruger rockfon til sidevæge ,,,jeg vil ikke om du har børn ... men hvis de kerste bara tenis bold i dem så vil de laver buler i dem eller faktisk kneke filt... de er lavet af en slags samenpraset isolering og så er der klistet glasfilt på dem serdeles sar materialer... hvis der komer "nutela"på så vil du ikke kune veske der fra dem ... du kan bestile pråver af plader på http://www.rockfon.dk/ ... der finder hvis en der heder noget i stil "hygienik" der kan vaskes men den er også blød.... __________________
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 02:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonny73 skrev:
Delaney tro på mig du SKAL ikke bruger rockfon til sidevæge ,,,jeg vil ikke om du har børn ... men hvis de kerste bara tenis bold i dem så vil de laver buler i dem eller faktisk kneke filt... de er lavet af en slags samenpraset isolering og så er der klistet glasfilt på dem serdeles sar materialer... hvis der komer "nutela"på så vil du ikke kune veske der fra dem ... du kan bestile pråver af plader på http://www.rockfon.dk/ ... der finder hvis en der heder noget i stil "hygienik" der kan vaskes men den er også blød.... |
|
|
Jeg ved ikke om du er klar over det, men de har også en vægabsorbantserie: http://produkter.rockfon.dk/dk/products/wall-absorbers.aspxProdukterne i denne serie er forstærkede i mere eller mindre grad. En konsulent fra Rockfon har anbefalet mig serien Cosmos til vægbeklædning. Tak for info om at man kan bestille vareprøver. Det har jeg netop gjort  __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 05:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Det er vigtigt at du vælger det rigtige. Du skal have fat i plader med en densitet på 90kg/m^3 eller mere før det har effekt i
bassen, disse plader er også stivere end normale plader.
Jeg ville ikke beklæde hele side-vægen, Et rum skal ikke være 100% refleksions frit. Tro mig, hvis du har arbejdet i et
lyddødt rum nogle timer, bliver du tosset.
Det man ikke ønsker, er de første direkte refleksioner som blander sig med lyden uden at vi er istand til at skille dem fra
hianden, det giver din væg en slags filter karakteristik som du ikke kan EQ, Roomadabt, roomcorrect osv.... dig ud af.
Det ser ca. sådan her ud, deraf navnet kamfilter effekt:
Det skyldes primært at du har 2 versioner af dit signal med forskellig fase som du igen blander. Lyden bliver hul/tam (kasse
lyd).
Det vil du selvfølgelig undgå.
I bas området har du stående bølger og ringning pga. rummets dimensioner, dette kan gøre at nogle baslyde lyder højere
end andre, det kan også give det man kan "one-note" bas. Men det skal du bare dæmpe som jeg nævnte tidligere, med bas-
traps.
Edit: Til dine væge kan du evt. bruge gips plader istedet for det rå beton. |
|
|
Såvidt jeg lige umiddelbart har kunnet finde ud af, har Rockfon pladerne en densitet omkring 80 kg/m3. Er det så ok eller hvordan? Skumabsorbantprodukterne jeg linkede til, har en densitet omkring 30 kg/m3, så på den front er Rockfon pladerne i hvert fald foran. Er det rigtigt forstået, at dit bedste bud er at bruge spejlmetoden, og dæmpe de primære reflektioner fra vægge og loft, og derudover bruge bastraps i hjørnerne? Hvis du har noget langhåret teoretisk, snak som du holder igen med, kan du bare lukke op for posen. Jeg er uddannet fysiker, så jeg kan godt hænge på  __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der skal måles nogetsomhelst, så skal det være efterklangstiden. At begynde at måle frekvensrespons er lidt spild af tid, før man har opnået en ensartet efterklangstid over det hørbare spektrum.
Start evt. med at dæmpe de åbenlyse tidlige reflektioner - sidevæggene, bag lyttepos osv.
|
Til top |
|
|
sonny73 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
delaney
hvor mange cm af side væg er du vilig til at offre ??? altså hvor tykke de absorbenter må max være..
PS: jeg vil ikke hvad din buget er på dem er men husk de rockfon plader er ikke hel biliger ... men ok alt er relativ..  __________________
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet en ny tråd til måleresultater: Akustikmåling
__________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Hvis der skal måles nogetsomhelst, så skal det være efterklangstiden. At begynde at måle frekvensrespons er lidt spild af tid, før man har opnået en ensartet efterklangstid over det hørbare spektrum.
Start evt. med at dæmpe de åbenlyse tidlige reflektioner - sidevæggene, bag lyttepos osv. |
|
|
Det kan du godt have ret i. Jeg vil lige prøve at lege lidt med om jeg kan måle efterklangstider med min opsætning. Jeg bruger Room EW Wizard. __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonny73 skrev:
delaney
hvor mange cm af side væg er du vilig til at offre ??? altså hvor tykke de absorbenter må max være..
PS: jeg vil ikke hvad din buget er på dem er men husk de rockfon plader er ikke hel biliger ... men ok alt er relativ..  |
|
|
Jeg har ikke lagt mig fast på et budget. Der er en del penge i udstyr, så hvis akustikken koster et par tusinde er det ikke noget problem. Som det er nu, er der 5 cm forskalning med isolering. Derpå er der 1 cm tykke trælister. Et par cm yderligere er ikke noget problem, hvis det bliver nødvendigt. __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|