Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 08:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dansker gulv-duel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Dan, når du skriver "kraftigt dimensioneret", mener du så høj effekt, evne til at levere stor mængde strøm eller noget helt tredje? Peak effekt?

Det er ikke de afgivende effekt jeg tænker på, men evnen til at lever strøm til højtaleren, når der er brug for det. Generelt set syntes jeg ikke SS forstærker har den evne, de kan sagtens afgive pænt store watt eff, hvilket også er et plus når vi snakker film, men musik er noget andet, her vil man høre at lyden ikke er helt så nærværende og punktlig. Det er ikke fordi jeg tror at yamaha'en ikke kan trække fokus 220, nærmer at fokus 220 er så godt en ht, at den vil afsløre yamaha'ens begrænsninger i 2,0 drift. Man Kan selvfølgelig altid opgradere forstærkeren sener, men nu var valget mellem de tre fabrikanter og tror at man vil blive knap så opmærksom på begrænsningerne ved audiovector S3 sig.

 

EDIT: som eksempel kan jeg nævne at jeg tilbage i slut 90'erne havde et sæt audiovector 5X som blev drevet af en denon pma-1560 ( 2 x 150w i 8 ohm), en mine venner havde bygget en 2 x 7w klasse A forstærker og den skulle prøves af på mine 5X'er, selvfølgelig kunne den 7w forstærker ikke spille lige så højt som denon'en, men den spillede meget mere overbevisene, lyden var meget mere tilstede i rummet og det hele virkede mere overbevisende.



__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

abel skrev:
Min erfaring siger (som tidligere skrevet) Denon og Dali duer ikke sammen....så jeg tror også du får problemer med din Yamaha....

Ammestuesnak. Der sidder de samme slags højttalerenheder og delefilterkomponenter i Dali som i alle andre almindelige dynamiske højttalere. Der er ikke noget specielt ved en Dali, der skulle gøre at navngivne forstærkere skulle have problemer (som om alle Denon forstærkere benyttede den samme topologi eller samme type udgangstransistorer)

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
abel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 566
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

abel skrev:
Min erfaring siger (som tidligere skrevet) Denon og Dali duer ikke sammen....så jeg tror også du får problemer
med din Yamaha....


Ammestuesnak. Der sidder de samme slags højttalerenheder og delefilterkomponenter i Dali som i alle andre almindelige dynamiske højttalere.
Der er ikke noget specielt ved en Dali, der skulle gøre at navngivne forstærkere skulle have problemer (som om alle Denon forstærkere
benyttede den samme topologi eller samme type udgangstransistorer)



Det var da en gang vrøvl! Selvom der sidder de samme enheder og komponenter i Dali som i andre almindelige højttalere betyder det ikke at alle
højttalere lyder ens... Som det tidligere er angivet er Dali generelt tunet lidt lyst i lyden. Denon har også denne lydfilosofi, og mig bekendt også
Yamaha.

...og havde du nu læst alle ordene i mit indlæg ville du også se at jeg skriver "Min erfaring..." og "...jeg TROR også..."

__________________
/Abel
Til top Vis abel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abel
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

abel, når du skriver "Denon og Dali duer ikke sammen", er der to forklaringer:

Enten gælder det, at alle Denon forstærkere lyder ens og alle Dali højttalere lyder ens, og
kombinationen af deres lyd lyder ringe - det er tilsyneladende det du hævder. Ikke sandsynligt, vel?

Eller der er en konstruktionsmæssig baggrund ved enten Denon eller Dali som årsag til problemet.
Når vi nu ved, at Dali er ganske almindelige højttalere og Denon er almindelige forstærkere
uden specielle Dali-uforenelige dele, er det også usandsynligt.

Det er dine formuleringer "min erfaring", "tror også" som basis for din ubegrundede "anbefaling" der danner
baggrund for kommentaren ammestuesnak.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hmm. Spøjst som der altid skal spilles med musklerne, når nogen stiller et ganske uskyldigt spørgsmål. Glem dog de skarpe kanter og acceptér der er forskellige meninger om tingene og ingen universel sandhed.

 

Altså...

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
jduro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Nu er smag selfølgelig meget forskellig. Den eneste erfaring jeg har med dali er fra den første stereo kombination jeg havde. Denon forstærker pma1500 og dali evidence 870(tror jeg de hed). Det var i min verden en kanon kombination.

Til top Vis jduro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jduro
 
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Tak for mange interessante betragtninger og gode råd.

Noget kunne tyde på, at – uanset hvilken model jeg vælger – bliver min Yamaha det svage punkt. Jeg valgte den ellers i sin tid
frem for en matchende Denon, netop fordi den ikke har den lyse og undertiden lidt skingre lyd, og jeg fandt den havde mere
punch end en Marantz. Så alt i alt er jeg faktisk ganske tilfreds med Yamahaen, som er bi-ampet til fronterne.

Jeg vil de nærmeste dage tage på lyttetur og skal nok give feedback med mine subjektive indtryk.

/dreamz


Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
Tak for mange interessante betragtninger og gode råd.

Noget kunne tyde på, at – uanset hvilken model jeg vælger – bliver min Yamaha det svage punkt. Jeg valgte den ellers i sin tid
frem for en matchende Denon, netop fordi den ikke har den lyse og undertiden lidt skingre lyd, og jeg fandt den havde mere
punch end en Marantz. Så alt i alt er jeg faktisk ganske tilfreds med Yamahaen, som er bi-ampet til fronterne.

Jeg vil de nærmeste dage tage på lyttetur og skal nok give feedback med mine subjektive indtryk.

/dreamz


tror ikke din yamaha er svager en denon, det ligger nærmere i at ss forstærkere som regel ikke er fantastiske i 2.0 drift. Har du mulighed for at medbringe din egen forst. til demo, så er jeg ret sikker på at du hurtig kan finde den der passer best.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

Hmm. Spøjst som der altid skal spilles med musklerne, når nogen stiller et ganske uskyldigt spørgsmål.
Glem dog de skarpe kanter og acceptér der er forskellige meninger om tingene og ingen universel sandhed.

Altså...



Jeg undskylder, hvis det er møntet på mig. Men jeg er dødtræt af at høre u-underbyggede myter omtalt som
indiskutabe sandheder.
Selvfølgelig er der forskellige meninger. De er bare ikke lige gode!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
tror ikke din yamaha er svager en denon, det ligger nærmere i at ss forstærkere som regel ikke er
fantastiske i 2.0 drift. Har du mulighed for at medbringe din egen forst. til demo, så er jeg ret sikker på at du hurtig
kan finde den der passer best.


enig!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
GVL2004
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hey!! Brugt er vejen...ellers får man jo ingenting for pengene  Jeg har i årenes løb haft små, store, billige og dyre højttalere. Jeg har haft fuldtonehøjtalere, elektrostater og dynamiske højtalere. Nu spiller jeg på et sæt brugte Avance Alpha 880i...måske ikke min sidste højttaler, men mine for evigt. De kan hvad du søger og har en formidabel evne til at "vokse" med elektronikken...i kombination med et godt anlæg spiller de fantastisk. Du er velkommen her
Til top Vis GVL2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GVL2004
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Avance kørte efter opskriften: topklasse enheder, fornuftige, ikke for dyre kabinetter og omhyggelig afstemning af
filteret. Det kunne ikke gå galt.
Men - det kan man også med selvbyg! Man kan få hjælpende hænder til kabinet og filter. og ende med et produkt
der slår færdigbyg. Og med en voicing, så de kan gå med både spidse og runde forstærkere
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
svendborg@email skrev:

Hmm. Spøjst som der altid skal spilles med musklerne, når nogen stiller et ganske uskyldigt spørgsmål.
Glem dog de skarpe kanter og acceptér der er forskellige meninger om tingene og ingen universel sandhed.

Altså...



Jeg undskylder, hvis det er møntet på mig. Men jeg er dødtræt af at høre u-underbyggede myter omtalt som
indiskutabe sandheder.
Selvfølgelig er der forskellige meninger. De er bare ikke lige gode!

Helt enig, der er alt for mange myter indenfor hifi. Det er kun positivt at der stilles spørgsmål til dem fremfor at man bare accepterer dem, så det behøver du ikke at undskylde for. Der er for mange der blindt tror på hvad de læser og viderebringer det som kendsgerninger. Derved holdes myterne i live, og det er der vel ingen der har gavn af ?

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1063
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

066_Yamaha Soavo-1 01

__________________
Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
Til top Vis DKsoulman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKsoulman
 
DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1063
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Disse Yamaha er ret fede - synes jeg

http://www.lydogbilde.no/dyrk-lydenskapen.4621126-117331.htm l#artid4621130

Konklusjon
Det blir ikke stort bedre enn Yamaha Soavo-1 PB, om budsjettet ikke strekker seg godt over 30 000 kroner. Helt fra bass til diskant gjengir de et lydbilde som står superstøtt og blomstrer ut med en masse detaljer. Detaljene blir aldri presset på oss, vi blir snarere invitert til å trekkes inn i et enormt stort lydbilde som bare er der, uten å mase. Vi føler oss litt som Alice i Eventyrland der vi plate etter plate trekkes inn i en ny, musikalsk verden hvor vi legger merke til nye detaljer og enkelte rom i lydbildet vi ikke visste om.

Yamaha-høyttalerne gjør nesten alt riktig. Det finnes høyttalere som går enda dypere i bassen, og visst har vi hørt et enda mer mikrodetaljert lydbilde fra vesentlig dyrere høyttalere. Men etter at vi de siste månedene har hørt en bråte med høyttalere i prisklassen 20 000–30 000 kroner, er Soavo-1 PB en ren åpenbaring.



__________________
Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
Til top Vis DKsoulman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKsoulman
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

http://www.av-connection.dk/?ML=1398 ja de da meget fede de der Yamaha, de har også en masse erfarringer med at lave musik udstyr !
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
GVL2004
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Avance kørte efter opskriften: topklasse enheder, fornuftige, ikke for dyre kabinetter og omhyggelig afstemning af
filteret. Det kunne ikke gå galt.
Men - det kan man også med selvbyg! Man kan få hjælpende hænder til kabinet og filter. og ende med et produkt
der slår færdigbyg. Og med en voicing, så de kan gå med både spidse og runde forstærkere

Mine Avance har fået modificeret delefilter...det dur  Ville bare pointere det ikke handler om at bruge mange penge, men i høj grad om at få alt til at gå op i en højere enhed...det er efter min overbevisning der man finder god lyd. Man kan ikke få alt for penge.... Købte mine 880i for 2400 kr for sættet og er aldrig før blevet så positivt overrasket. Der er, i dette tilfælde, INGEN sammenhæng mellem lydkvalitet og pris. Det understreger min pointe på fin vis...køb brugt!! Det eneste rigtige, og gode, alternativ er netop at bygge selv...det kan sagtens lade sig gøre selvom man hverken er ingeniør eller snedker  Frequence Shop tilbyder fine og nemme løsninger. Dansk er godt!!!

Til top Vis GVL2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GVL2004
 
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er godt klar over, at når man beder folk i dette forum give svar på, om man skal købe Dali, Audiovector eller Dynaudio svarer det til, at man i et bilforum spørger, om hvad der er bedst: BMW, Audi eller Mercedes.

 

Jeg nåede i weekenden kun at høre Dali Mentor 8, og som flere også har været inde på, lyder den lidt uengageret – nogle vil måske sige kedelig, men den skingre diskant, jeg også fra mine Dali 850’er er væk, og jeg er imponeret over Mentorens evne til at sprede de højeste toner, så man oplever et fornemt stereoperspektiv næsten uanset, hvor man lytter fra. En egenskab jeg totalt savende på et par Focal gulvhøjttalere (husker ikke modellen, men den var dyr), som jeg hørte på den københavnske hifi-messe.

 

Men at en højttaler ikke har nogen ’imponator-effekt’ behøver jo ikke at være diskvalificerende, så Dali er bestemt ikke dømt ude.

 

Jeg har konstateret, at Dynaudio ikke kan bi-ampes. Ifølge Dynaudio selv hænger det bl.a. sammen med, at højttalerne i forvejen er så velafstemte, at det kun kan give impedansproblemer og dermed gøre mere skade en gavn.

 

Jeg er helt uenig. Jeg er udmærket klar over, at mine Dali 850 ikke er Focus 220, men jeg oplevede en væsentlig lydforbedring ved at bi-ampe mine 850’erne. Og jeg vil være ked af at afskrive mig den mulighed; det er jo alt andet lige en god måde at udnytte de overskydende ressourcer i en 7.1-forstærkere på.

 

Men jeg glæder mig til at høre Dynavectorne.

 

/dreamz

Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz
 
Heldig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Dynaudio'en er helt sikkert en god ht, men tror ikke yamaha'en kan få den til at synge, de kræver en bedere forstærker.

så er der dali, jeg har ikke hørt dem med yamaha, men dali og denon syntes jeg ikke er noget godt sammensætning og i mit hoved er denon og yamaha lidt i samme båd, så min anbefaling må være audiovector, sig. modellen er en fin ht og mit indtryk er at de ikker er særlig krævende, men vil tydelig belønne dig hvis du en dag vil opgradere elektroniken.

 

Nemlig.

Dynaudio designer deres højtaler uden "egen" lyd, altså de ønsker en neutral lyd profil fra højtaleren.
Så det du putter ind (yamaha lyd + dit media's lyd) er det du høre.

Andre højtaler farver lyden (99% hvertfald).

Til top Vis Heldig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heldig
 
Heldig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hov noget andet er :

Du bør kigger (lytter) på en Focus 360  
Super super lækker højtaler.
Til top Vis Heldig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heldig
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes