Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 11:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Musikvogn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tipsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg er ny herinde, og håber derfor i vil bære over med mine evt. dumme spørgsmål, og i stedet kan hjælpe mig lidt, da min
erfaring ikke rækker særlig langt.

Mit projekt går ud på at bygge et anlæg/musikvogn primært til festivalsbrug, men også til andre havefester el. lign.
arrangementer.
Vi har allerede samlet et stel og sat hjul på - derfor er vægten heller ikke noget problem.

Inden jeg går helt igang har jeg en del spørgsmål jeg søger svar på og håber meget på jeres hjælp. Jeg har både læst
artikelserien her på siden om højtalerbyg og ligeledes læst div. tråde med andre hjemmebyg anlæg igennem - især MortenJs
projekt "grisen" har jeg fulgt meget med i - dog synes jeg ikke helt jeg har fundet konkrete svar på det jeg er ude efter - i
hvert fald savner jeg lidt mere specifikke råd til mit eget projekt. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Først lidt om vores krav:
1: Den skal spille højt! – kvalitet behøver ikke være vild hifi – jeg forestiller mig lidt ala alm. diskoteksstandard.
2: Størrelsen betyder ikke alverdens. Vi har som nævnt tidligere et robust stel med hjul, så vægt er ikke et problem.
3: Strøm - vi havde tænkt os at bruge bilbatterier og lade nye op hver dag - altså vi søger ikke noget der kan spille hele
ugen. vi vil gerne spille for fuld hammer og er derfor også indstillet på at bruge flere batterier og lade dagligt. Bedre forslag
modtages med kyshånd.
4: Da vi ikke har den store erfaring med byg-selv ville en simpel løsning at være at foretrække, dog har vi også mod på at
lave lidt selv, og hænderne og hoved er da heller ikke skruet helt forkert på sku jeg mene. Derudover har vi bekendte med
elektriker og tømrer/snedker baggrund hvis det kan hjælpe os lidt.

Det var så lidt om vores krav :)

Vi ligger i forvejen inde med en forstærker, vist nok en Xzound SL1000.4, et par bilhøjttalere, noget lign. dem
her http://www.thansen.dk/product.asp?c=3489877194&n=1200266497& pn=1220716709 samt en basenhed - ved
ikke lige hvilken + en alm bilradio med usb.
Mine spørgsmål er så nu - kan vi bruge nogle af disse ting?
Jeg tænker på om vi kan bruge en alm bilforstærker (den vi har), eller vi ville gøre klogt i at købe en class D forstærker
(Amp6basic el. lign.)?
Derudover er jeg i tvivl om, om det er bedst for os at købe seperate enheder og selv bygge et 2-vejs eller 3-vejs system,
eller om vi skal "nøjes" med nogle fullrange (bil)højttalere? Så vidt jeg har forstået kan man på den måde undgå delefilter?

Jeg havde selv forestillet mig at bygge noget lign. MortenJs "grisen", bare en del større, med en amp6basic (hvis det ikke er
for svært for os?), nogle basenheder (her er jeg også lidt i tvivl om hvad størrelse der vil være optimal) og så enten
mellemtone + diskant, eller bare nogle piezohorn.
Jeg er ligeledes i tvivl om hvor mange enheder eller højttalere vi skal bruge før det kan spille op til dans?

Ja det var vist det hele for denne gang. Jeg håber at mine spørgsmål er til at forstå og i vil hjælpe mig lidt på vej.

Christian
Til top Vis Tipsy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tipsy

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

hej og velkommen til forummet.

det er et spændende projekt i har gang i. jeg tror at den manglende respons kan skyldes, at der er mange tidligere tråde, der handler om det samme.

så mit råd til jer eller dig er, at bruge søge funktionen og så søge på roskildeanlæg eller festival anlæg. så burde der dukke en masse brugbar viden op.

ellers prøv at konkretiser dine spørgsmål, så de bliver lidt mere specifikke. om man vælger en traditionel autoradio (transistorforstærker) eller de nye klasse d forstærkere er et spørgsmål om vægt og ydelse i forhold til hvor mange ampere timer (strøm/power) man har til rådighed.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Tipsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Okay, tak for svaret vibe.

Jeg har kigget i de andre tråde, men synes ikke helt jeg kan finde det jeg skal bruge. Jeg kan prøve at omformulere mig lidt:

Er det som forholdsvis nybegynder bedst at starte med nolge fullrange højttalere eller kan det godt betale sig selv at samle et
2- eller 3-vejssystem?

Mvh.

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Det lyder som du skal bruge noget pa anlæg, det er der masser af  hvis du googler lidt.

PS. Hvornår kommer du med de dumme spørgsmål.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Højtalerenheder til bilbrug vil næppe kunne opfylde kravet om effektivitet. Prøv evt. at kaste et blik på Bill Fitzmaurice' side, der er mange konstruktioner, der kommer tæt på kravene. Men, de VIL nok kræve mere eller mindre hjælp af snedkerkyndige.

URL: http://www.billfitzmaurice.com/

Kig f.eks. på Jack Bass 210 el. 112 boksene, de skulle være rimeligt nemme at bygge.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke forstand på delefiltre og sammensætning af forskellige højttalerenheder, så jeg gik i thansen og købte sådan en her, som var en af de billigste løsninger, jeg kunne finde på.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3498243643&n=1200267 971&pn=1220481800

den bliver så trukket af en lille klasse d forstærker (trends ta 10.1) og det spiller forholdsvis højt. dog lidt afhængig af hvilken afspiller man bruger. (min eu-importerede ipod spiller ikke lige så højt, som en del andre afspillere gør eller en ipod købt i usa).

men altså "grisen" spiller nok både flottere og højere, men koster så også lidt mere.

Tipsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Nullergøj:
Er det absolut nødvendigt med PA-anlæg? Ideen var jo lidt at vi gerne selv ville rode lidt med det. Vi havde forestillet os
noget i stil med grisen og promilleservices anlæg (http://www.promilleservice.dk/?pg=gallery) - og så ende et
sted derimellem. Ikke nær så stort som PS men gerne noget større end grisen. Derfor tænker jeg lidt om vi "bare" skal
bruge samme princip som ved grisen og så bare udvide i form af f.eks. at doble op på det hele?

Mollecon:
Når du skriver effektivitet - mener du så strøm/levetid eller volume - eller noget helt tredje? (det var så et af de dumme
spørgsmål nullergøj )

Vibe:
Som jeg skrev til længere oppe vil vi gerne selv rode lidt med det (hvis det på nogen måde kan betale sig altså), men din ide
ser da rimelig okay ud ellers. Dog vil jeg lige høre dig om den kun fungerer som bas eller dækker hele frekvensområdet? (er
det ikke sådan man siger? )

Mvh.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Tipsy skrev:

Vibe:
Som jeg skrev til længere oppe vil vi gerne selv rode lidt med det (hvis det på nogen måde kan betale sig altså), men din ide
ser da rimelig okay ud ellers. Dog vil jeg lige høre dig om den kun fungerer som bas eller dækker hele frekvensområdet? (er
det ikke sådan man siger? )

Mvh.

boxen spiller i hele frekvensområdet. boxen svarer til at købe to stk 2-vejs højttalere, som man så kan bygge nye kabinetter til, hvis man har lyst. det er bare en nem måde at købe enheder på, der passer nogenlunde til hinanden.

jeg regner selv med at bygge et nyt kabinet (anlæg) til sommer og så bare bruge enhederne fra boxen. køber nok også en amp6basic i stedet for at bruge min fine trends :)

held og lykke med projektet.

p.s. hvis i vælger den lille amp6 og fodrer den med et bilbatteri, så er der nok strøm til flere uger. men ved ikke om den lille forstærker er kraftig nok til jeres projekt. måske man kan køre med to af de små forstærkere eller måske har 41hz en kraftigere klasse d forstærker, der stadig kan nøjes med 12 volt?

Tipsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lige kigget lidt rundt og fundet lidt frem som jeg gerne vil høre jeres mening omkring.

Forslag 1:
1x http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=671
1x http://www.thansen.dk/product.asp?c=3499672895&n=1200266496& pn=-2140109614 (har vi i forvejen) el.
en amp6basic
1x autoradio (har vi også i forvejen)

Forslag 2:
4x http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=43
4x http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=1703 (hvis det er nødvendigt?)
4x http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=222
1x http://www.thansen.dk/product.asp?c=3499672895&n=1200266496& pn=-2140109614 (har vi i forvejen) el.
en amp6basic
1x autoradio (har vi også i forvejen)

Hvad siger i til det? Passer tingene sammen og er det i det hele taget realistisk? Som sagt er det planen at det hele skal køre
på bilbatterier (dem har vi en del af og er indstillet på at skulle lade op flere gange)

Stefan_SN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

hvad skal du med alle de enheder?? Du får ikke mærkbar bedre eller højere lyd, kun mindre levetid på batteriet. Hvis du have længest mulig tid på dit batteri, skal du gå efter nogen effektive enheder og en horndiskant, og så droppe delfilter. Og brug kun D-class forstærkeren og drop bilforstærkeren, den æder alt for meget strøm. Jeg kan prøve at samle et par link i aften og poste i tråden til inspiration.
Til top Vis Stefan_SN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stefan_SN

Tipsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Okay. Altså levetiden på batteriet er ikke første priotet da vi som sagt har flere batterier og satser på at lade op dagligt. Vi vil
dog gerne have lidt smæk på og jeg var derfor af den opfattelse at flere enheder var = højere lyd, men der tager jeg måske
helt fejl? Hvor mange enheder vil du så mene vi skal have fat i? - volumen har som sagt høj priotet.

Vil man så kunne bruge en forstærker som denne c=3500305708&n=1200266496&pn=-1349738552">http://www.thansen .dk/product.asp?
c=3500305708&n=1200266496&pn=-1349738552
- tænker bare at det er en class d? Os kun for at spare os for at lodde,
og så ved jeg ikke om det er billigere sådan her?

Men du må meget gerne poste et par links.

Tak for det

Tipsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hvad med dette sæt? http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=5121&M enuItemID=704der også
delefilter og dæmpeled med

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

Med effektivitet mener jeg følsomhed, højtalerens evne til at omsætte elektrisk effekt til lyd. Selvom batteritiden ikke er vigtig for jer, har det stadig betydning for systemets evne til at spille højt, før forstærkeren forvrænger.

Flere ens enheder har, korrekt monteret, en højere følsomhed, det er rigtigt.

Jeg ville ikke give mig i kast med at bygge et 3-vejssystem, medmindre det var et sæt med medfølgende delefiltre.

De enheder & systemer, der er linket til her på tråden, opgives til følsomheder midt i 90'erne. Det er noget højere end typiske hifi-højtalere, men Bill Fitzmaurice' frontladede systemer, som jeg nævnte i mit indlæg, ligger pænt over 100 dB i følsomhed. Desuden er de 2-vejs, og man kan anvende simple piezodiskanter i højtonen (der anvendes blot en del af dem).

Tipsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg synes bare Bill Fitzmaurices hjemmeside virker ret uoverskuelig.

Men hvordan vil du/i så vurdere de to 2-vejssystemer jeg har fundet frem? De har begge en følsomhed på 98db (det er da
udemærket, er det ikke?) og så er der delefilter inkluderet..

Det ene sæt har en impedans på 4ohm, det andet på 8ohm - hvad har det af betydning?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

98 dB er pænt for ikke-hornladede systemer, og tæt på grænsen for det mulige. Så må man bare håbe, at dataene faktisk holder. En lavere impedans kan alt andet lige trække mere effekt ud af forstærkeren, end en højere. Men det kræver, at forstærkeren kan kapere den lavere impedans.

Tipsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Okay, men vil én af de to sæt so være værd at gå videre med?

Vi har valgt at bruge en bilforstærker da vi mener den er lidt mere robust til festivalsbrug. Vi har ofte måtte kæmpe med at
trække den over de bumpede marker og her er vi lidt mere sikre med en bilforstærker. Men vil i så mene vi skal købe en class
d bilforstærker eller kan vi nøjes med en alm. som vi har i forvejen?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hvis class D'en kan levere mere effekt, så ville jeg vælge den - til formålet er effekt vigtigt. Jeg kender jo ikke nogen af byggesættene - men umiddelbart ville jeg vælge Zomaxsættet. Det eneste, der generer mig lidt dér, er bullitdiskanten (jeg er bange for, at I brænder den af!). Så, køb 2-4 billige piezodiskanter, for alle eventualiteters skyld. De kan bare kobles parallelt med højtaleren, i påkommende tilfælde.

Tipsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Hvorfor tror du den vil brænde sammen? (jeg spørger bare fordi jeg ikke har forstand på det )

vil denne http://www.thansen.dk/product.asp?c=3510479752&n=1200266496& pn=-2140109614 kunne drive begge
sæt?
Og er den mere/mindre effekttiv end denne 1349738552">http://www.thansen.dk/product.asp?c=3510479752&n =1200266496&pn=-
1349738552
?

Forresten, hvad skal vi bruge af sikringer? Og hvor skal de/den sidde? er det mellem HU og forstærker?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Hvis den pågældende bullitdiskant svarer til den model, Zomax solgte for år tilbage, har den magnetisk olie i svingspolegabet - det gør den mere robust. Jeg ville nu stadig have nogle piezoer i reserve. M.h.t. til at få højtalere til at stå af, så er fester den perfekte anledning - fadøl ind, hjerne ud, skru op, forvrængning = mere eller mindre død højtaler... Sikringer er en lidt tvivlsom løsning, og det kommer an på hvad du vil beskytte.

Kan ikke tage stilling til dine foreslåede amps, kender dem ikke.

Tipsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Okay.

Grundet vores økonomi har vi overvejet følgende setup for at gøre det rimelig billigt:

1x http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=671
1x http://www.thansen.dk/product.asp?c=3513559340&n=1200266496& pn=-2140109614(har vi nemlig i
forvejen) - er den kraftig nok?
1x HU (har vi i forvejen)
?x Bilbatterier (vi ved endnu ikke hvor mange - vi har nogle stykker og regner med at købe flere)
?x Sikring(er) - ved ikke hvilke og hvor mange?

Mht. sikringer vil vi gerne beskytte både højttalere og forstærker.

Er dette en realistisk løsning som vi vil få noget ud af? Jeg håber i vil hjælpe os lidt

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes