Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør og System Audio 1280mkII (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har i den forløbende uge lagt øre til Jesper Olsens anlæg et par gange, og det skal man passe på med. Hans rør-setup lyder skønt, og det har
givet mig blod på tanden. Jeg overvejer at skifte min lidt halvsløve - men ellers sympatiske - Marantz PM 17 mkII ud med noget rør.
De skal spille sammen med en Bellari RIAA (som var (næste) DOA, og derfor nu er sendt hjem til staterne. En ny afventes med
spænding),System Audio 1280 MKII højttalere og en Denon DP 57L/OMB30 pladespiller.

Har I erfaringer med 1280eren og rør? Den er rimeligt letdreven (89db), og min Marantz driver dem med lethed (2*sløve 60w).

Jesper Olsen har en gammel Fischer 101C - som pt. er udlånt - men som jeg bestemt giver et lyt ved førstkommende lejlighed. Den kunne blive
en mulighed.

Har i ellers gode ideer til en forstærker? I realiteten kunne jeg vel bruge min Bellari som forforstærker på vinyldelen af setup'et, og så bruge min
computer som forforstærker på det digitale (kører igennem et Maudio firwire solo og en ADDA 2402 DAC først)?..eller? Det ville øge mine brugt-
muligheder betydeligt....

Hvis det blev ny-køb, hvad så med Kina-grej (og please...ingen drabelig debat)? Har hørt gode ting om både Cayin og Bewitch? Hvor har I købt?

Håber I har nogle gode forslag...

Til top Vis shotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shotty

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Yaqin MC100B..så bliver det hverken flottere eller bedreDen er utolig godt lavet med print-monterede sokler som er skruet fast og forbundet med ledninger...ingen løse forbindelser her.

Hvis jeg ikke selv lavede super gode rørforstærkere skulle jeg have sådan en

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har selv sådan en cayin, som spiller på et par SA1750'ere, de spiller super godt sammen. Det er jo en lækker forstærker til pengene, og håber da også på den kommer til at spille de næste mange år.
Jeg har desværre ingen erfaringer med rørgrej, så det må du få andetsteds fra :)

Nordost Blue heaven
Nordost Super flatline
Mit setup
Til top Vis Real_Zeke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Real_Zeke

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene!
Den Yaqin ser flot ud - lidt hifi "bling-bling"....
Hvad siger du til denne her tube-mania?
Amplifier_W0QQitemZ260476022415QQcmdZViewItemQQptZUK_AudioTV Electronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers?
hash=item3ca594ae8f#ht_4509wt_914">http://cgi.ebay.co.uk/YAQ IN-MC-84L-EL84-x-4-Class-A-Integrated-Tube-
Amplifier_W0QQitemZ260476022415QQcmdZViewItemQQptZUK_AudioTV Electronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers?
hash=item3ca594ae8f#ht_4509wt_914

Jeg tænker mest på billedet af indmaden?

Her kan du se the schematics:

http://yaqin.slickpepper.org.uk/amplifiers/mc-84l

Den er udseendesmæssigt mere min stil, og prisen er heller ikke værst.....

Ellers er der en cayin på KSB

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=146080

Kender du den?

Mht. til, om jeg kan bruge min Bellari som forforstærker på en rør-effekt-blok er jeg i tvivl - kan det lade sig gøre?

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Ja men jeg tror de er fine og gode begge 2...du har da ret den MC100B skinner lidt rigelig, men jeg var meget imponeret over kvaliteten  af trafoer og montage. Ang Yaqin med EL84 tror jeg den er for lille jobbet.

Jeg tror du bør snuppe den der spark...det er da et godt tilbud.

mvh

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

hmmm...mine ebay links virker ikke. Ved ikke rigtigt hvorfor..?

Men du kan se den på link 2.

Spark'en ser lækker ud, og den har gode anmeldelser i ryggen...man kunne altid ryge forbi til et lyt.

Tak for hjælpen indtil videre.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Her er osse en fin en....

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=11935

mvh

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Mmm din Marantz virkede noget tam på Cabasse højtalerne - det var som om at den var tilbageholdende med dynamik osv. Utroligt at så meget elektronik kommer til kort i det virkelige liv. Jeg legede lige lidt bagefter og fik fyret godt op for rørene og ingen tvivl det kan spille meget højt - og dynamisk.

Jeg havde selv den der Yaqin 100B på et tidspunkt og den gjorde det da udemærket, men ved sammenligning med 2 stk Audio Innovations forstærkere( serie 300 og Classic 25) , 2 Dynaco forstærkere ( ST 70 og SCA 35) samt mine Leak TL 12+ effektblokke manglede der lidt magi. Vi - en ven og mig sammenlignede alle forstærkerne i en 'battle' over hans højtalere - et sæt Snell A.  Bevares yaqin forstærkeren var rigtig god i bassen men især mellemtonen manglede lidt luft og atmosfære. Dertil skal siges at jeg har brugt rigtig meget tid med (og penge) på 'tube roling' og det var først efter 8 sæt forskellige sæt 6SN7 rør at jeg var tilfreds. Jeg har ellers intet at udsætte på yaqin'en - den var flot lavet og alt det der.

Hilsen Jesper

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Ja, den var lidt sløv. Det skal siges, at den gør det ganske udmærket på mine 1280'ere - jeg har været heldig med det match!
Men jeg er da blevet hooked på noget rør, og mine arbejdsplan for idag veg pladsen for intensiv internet(mis)brug. Jeg har kigget på lidt af hvert,
men er - når alt kommer til alt - nok mest klar på noget vintage. Så det er rart at høre, at du selv har erfaringer med kinagrejet Jesper. Det ser
godt ud, og det har den rigtige pris, men jeg tror, at jeg venter på den "rigtige" forstærker....og ja, den er nok vintage. Xindak'en ser ellers fin ud
Tube - er selv glad for deres kabler....tak for hjælpen!

MVH

PS: Når din Fischer en dag er klar til et lyt Jesper, så svinger jeg gerne SAAB'en forbi...

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Dansk håndlavet, til en forbavsende god pris!

http://www.audio-classic.dk/

Bare et input... Der er ihvertfald mindre bling-bling.

God jagt!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Mmm din Marantz virkede noget tam på Cabasse højtalerne - det var som om at den var tilbageholdende med dynamik osv. Utroligt at så meget elektronik kommer til kort i det virkelige liv. Jeg legede lige lidt bagefter og fik fyret godt op for rørene og ingen tvivl det kan spille meget højt - og dynamisk.

Jeg havde selv den der Yaqin 100B på et tidspunkt og den gjorde det da udemærket, men ved sammenligning med 2 stk Audio Innovations forstærkere( serie 300 og Classic 25) , 2 Dynaco forstærkere ( ST 70 og SCA 35) samt mine Leak TL 12+ effektblokke manglede der lidt magi. Vi - en ven og mig sammenlignede alle forstærkerne i en 'battle' over hans højtalere - et sæt Snell A.  Bevares yaqin forstærkeren var rigtig god i bassen men især mellemtonen manglede lidt luft og atmosfære. Dertil skal siges at jeg har brugt rigtig meget tid med (og penge) på 'tube roling' og det var først efter 8 sæt forskellige sæt 6SN7 rør at jeg var tilfreds. Jeg har ellers intet at udsætte på yaqin'en - den var flot lavet og alt det der.

Hilsen Jesper

Hej Jesper.

Dvs. den havde ingen problemer med at drive dine A´er? Er nemlig selv i gang med at kigge på noget 'ekstra' til mine Snell A´er, og har endnu ikke besluttet om de bare skal ha´ en ordentlig røvfuld af en stor effektblok, eller lidt finesse med rør.

Hilsner
Jesper

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Ingen af  de ovennævnte forstærkere har problemer med a'eren. Der er naturligvis grænser for lydtryk med de forholdsvis små effekter her er tale om.

Jesper

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Lige et rør sidespring - har I erfaringer med diverse tube-buffere? Har jeg forstået det korrekt, at en tube-buffer eksempelvis kan indsættes i kæden
igennem pre-out/main-in, således at alt der bliver forstærket ryger en tur igennem røret? Måske man skulle lege med sådan en i mellemtiden, indtil
den "rigtige" forstærker viser sig. Den kan altid ryge ind og forsøde stue-setuppet bagefter.

Her er eksempelvis en billig en:

Yaqin CD 6 J1

http://www.e-audio.net/servlet/Detail?no=8

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Ingen af  de ovennævnte forstærkere har problemer med a'eren. Der er naturligvis grænser for lydtryk med de forholdsvis små effekter her er tale om.

Jesper

Ok - takker for svar Synes nemlig den Yaqin MC-100B er fin idet da også kan bruges som ren effekt. Kunne være spændende at høre den på mine A´er inden køb, men det er jo nok lidt svært -  ikke alle der lige gider tage den med på ekskursion

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

http://cgi.ebay.com/Class-A-Valve-Buffer-Amp-Amplifier-6N11- 6DJ8-6922-
ECC88_W0QQitemZ290401199984QQcmdZViewItemQQptZVintage_Electr onics_R2?hash=item439d42a770#ht_13154wt_1140

(i må selv copy/paste - ellers virker det ikke..)

Den her ser også spændende ud - og jeg mener SER........

Hvad mener I? I forhold til Yaqin'en længere oppe?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg ved intet om rør-forst., men fandt denne og syntes den er virkelig flot, om den er noget der kan bruges til SA, må du spørge rør experterne her på H4A om.

http://www.e-audio.net/servlet/the-2/Yaqin-Yoqin-Hi-END/Deta il

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Det er den samme som tube-mania snakkede om - og ja, den er pæn. Tror dog mere jeg er til noget vintage. Ellers tak for inputtet....

Nogen der har en holdning til buffer'ne og spørgsmålet vedr. hvor i "fødekæden" sådan en er brugbar...

Restek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Rør kan lyde himmelskt, men man skal være meget påpasselig med valget af højttalere.

Følsomheden er absolut ikke det vigtigste. Højttalerens impedanskurve og fasevinkel er mindst lige så vigtig. Kombinationen af lav impedans og fasevinkler præget af høj kapacitans (fasevinkler med negative grader) er absolut ikke guf for en rørfostærker. I højttalere baseret på basrefleks er der ofte høj kapacitet i bassen. Det betyder, at der virkeligt bliver trukket noget strøm. Rørforstærkere har det bedst med induktive fasevinkler (plus grader). De er heller ikke så glade for pludselige stigninger og fald i impedansen. Jeg er ikke så sikker på, at Xavian360 højttaleren som Audio Research rørsættet blev testet sammen med her på hifi4all, er det bedste match.

Om System Audio 1280 er et godt valg til rør er et svært spørgsmål. Det er en 2½vejs konstruktion med basrefleks. Dens minimumsimpedans er 4ohm og sikkert også under. Og pas på med producenternes opgivelse af følsomhed. Den er næsten altid for høj. Tag f.eks Sa2k. System Audios opgivelse for følsomhed siger 87db. Tyske Stereo måler 82-83. Husk 3db svarer til en fordobling af lydtrykket.

Men der er vel ikke andet at gøre end at låne en forstærker med hjem og prøve.

MVH

Til top Vis Restek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Restek

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

shotty skrev:

http://cgi.ebay.com/Class-A-Valve-Buffer-Amp-Amplifier-6N11- 6DJ8-6922-
ECC88_W0QQitemZ290401199984QQcmdZViewItemQQptZVintage_Electr onics_R2?hash=item439d42a770#ht_13154wt_1140

(i må selv copy/paste - ellers virker det ikke..)

Den her ser også spændende ud - og jeg mener SER........

Hvad mener I? I forhold til Yaqin'en længere oppe?

De er sjove og flotte, men mest legetøj og rørene kører på væsentlig lavere spændinger end de er beregnet til så de forvrænger lidt rigelig.

Denne forstærker er ikke lavet ligeså godt som MC 100B og jeg kan ikke anbefale den.

http://www.e-audio.net/servlet/the-2/Yaqin-Yoqin-Hi-END/Deta il

Jeg er ganske sikker på at Yaqin MC 100B kan drive SA1280, men den skal self kobles i 4ohm...at den beskyldes for at mangle lidt 'varme' kan meget vel være fordi den er godt med ved de høje frekvenser (gode udgangs-transformatorer).

mvh

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum