Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 11:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: nybegynder pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hey herinde

nu har jeg i rigtig lang tid gået og kigget med misundelige blikke på alle de rigtig fine pladespillere der bliver vist frem herinde

har fået opgraderet mit anlæg og synes nu det er på tide at kaste sig ud i vinyl verdenen... men hvad skal man vælge? her tænker jeg på
pladespilleren, evt RIAA og skal det være MC eller MM. har ingen forstand på det andet end at jeg synes mediet er super fedt.

er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej. et budget vil ligge omkring en 3000 max for pladespilleren. ny eller brugt er underordnet. en evt
RIAA til en 1000-1500 max
musikken jeg hører er jazz, big band og heavy metal. hvor jeg specielt har meget focus på en rigtig go velopløst diskant og en fast bund.

jeg har selv kigget lidt på Pro-ject's forslag. men hvad synes i?

glæder mig til nogle konstruktive forslag som kan bruges i min søgen

mvh
Bonde
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

ThomasDJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

En project med en audio technica eller en rega P2 eller P3. Hvis du har mod på at købe brugt så kan du for samme pris få noget rigtig godt. jeg
købte f.eks selv en thorens td2001 der lammetævede en rega planar 3 jeg havde på det tidspunkt
Til top Vis ThomasDJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasDJ

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Har lige oprettet lidt nybegynder vejledning på min hjemmeside - se her:

http://www.pladespilleren.dk/Begynder/Hvor%20skal%20jeg%20be gynde.htm

Tror du kan finde svar på flere af dine spørgsmål der.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

super fedt med din hjemmeside Janils. har faktisk været inde og kigge på den før, der var der dog ikke noget for os nybegyndere. så fedt du lige
har det med også:)

kan se at der er mange ting man skal tage højde for når der investeres i en plov. jeg ejer ingen plader endnu, og ved ikke helt om det er noget
for mig, derfor har jeg heller ikke sat det store budget af, men har sat et rimeligt budget i forhold til at få noget fornuftigt grej. synes jeg i hvert
fald.

mit anlæg har desværre ikke nogen indgang til at tilslutte en pladespiller, og det vil derfor kræve en "samlet" pakke for at få lyd igennem.

men hvad vil være nemmest at gå til. jeg har kigget lidt på Rega p3. men den kræver manuel placering af nålen, plus at man skal have pladen af
for at skifte hastighed. synes jeg måske er lidt besværligt, men det er måske en vanesag?

en evt pladespiller skal for mit vedkommende også se lidt godt ud. elsker når lyd og design går op i en højere enhed:) kvaliteten af lyden der
bliver vidersendt, skal være rigtig go - så vidt budgettet tillader det...

vil denne være helt hen i skoven? :

RIAA: Cambridge

Pov: Project

ThomasDJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Alle ordentlige pladespillere kræver manuel placering af nålen. Det er en del af oplevelsen. Hvis du vil have automatik, så køb en ipod.

Ja du skal have tallerknen af en Rega for at skifte hastighed, men hvor tit spiller du singler? Jeg gør aldrig.

De mindre Pro-ject spiller kan leveres med indbygget RIAA så du kan proppe den direkte i din forstærker, ellers må du ud at have en lille boks ved
siden af. F.eks. en Pro-jekt til 800.- aldeles hæderlig, men heller ikke mere.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

ThomasDJ skrev:
Alle ordentlige pladespillere kræver manuel placering af nålen. Det er en del af oplevelsen. Hvis du vil have automatik, så køb en ipod.

Ja du skal have tallerknen af en Rega for at skifte hastighed, men hvor tit spiller du singler? Jeg gør aldrig.

De mindre Pro-ject spiller kan leveres med indbygget RIAA så du kan proppe den direkte i din forstærker, ellers må du ud at have en lille boks ved
siden af. F.eks. en Pro-jekt til 800.- aldeles hæderlig, men heller ikke mere.

Det er simpelt hen noget vrøvl. Køb en god fuldautomatisk pladespiller så får du den brugt meget mere, det siger min erfaring mig. Hvis du ikke har RIAA ville denne måske være en god løsning:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/pladespiller/deno n_dp-300f_pladespiller_sort.htm

Den har den store fordel at den er fuldautomatisk derudover har den indbygget RIAA som kan slåes fra og til under pladetallerkenen. Denon er et af de gode pladespillermærker og hvis jeg skulle købe ny ville det bliver denne. Der er ingen grund til at man skal finde sig i primitiv betjening som på ex en REGA når man kan få noget der virker meget bedre i praksis, og samtidig har fin lyd. Det eneste du måske skal købe om nogle år er en ny pick up,  men den der sidder på er helt OK. 

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

den der Denon der bliver linket til ser faktisk ganske fornuftig ud. og prisen er faktisk også lige efter mit hoved. som førstegangskøb synes det at
være en udemærket investering.

jeg ønsker ikke at ofre unødigt mange dollars da jeg ikke ved om vinyl-verden er min vej. tror jeg vil smutte ned i Klubben og se på sådan en
Denon sag der.

hvis der er andre der har nogle fornuftige bud på en fornuftig pladespiller er i velkommen til at smide en kommentar:)

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

det jeg har arfaret genem tiden er at man skal langt op over 10kilo for få en god pladespiller der kan hamle op med en god cd mellem 10 til 20 kilo, nåre jeg suser rundt får man meget god arfaring med tingene og der siger det mig at man skal ofre en god bid før man får en god pladespiller i dag men så skulle det også fungere meget godt, så det der med at give 3 til 4 kilo for en gramofon op i mod en god cd så vil cd én vinde her
Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Jensen100 skrev:
det jeg har arfaret genem tiden er at man skal langt op over 10kilo for få en god pladespiller der kan hamle op med en god cd mellem 10 til 20 kilo, nåre jeg suser rundt får man meget god arfaring med tingene og der siger det mig at man skal ofre en god bid før man får en god pladespiller i dag men så skulle det også fungere meget godt, så det der med at give 3 til 4 kilo for en gramofon op i mod en god cd så vil cd én vinde her

Det kan du ikke mene. Langt hovedparten af de solgte pladespillere og CD spillere koster væsentligt mindre end 10k og de er ofte bedre køb, for du får ikke meget ekstra ved at give 5k mere. En pladespiller som denon'en eller en af de nye thorens som også har fin betjeningskomfort kan være fine køb. Og nu er det jo nok mere end 15 år siden pladespilleren reelt har udgjort et alternativ til CD afsp. Pladespilleren er et hyggeligt og nostalgisk supplement til CDen men ikke noget alternativ. For pladespiller markedet drives af second hand plader til 20 kr, der er ikke mange der køber nye LPer.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

selvom jeg godt kunne finde på at bruge flere tusind på en go Plov, så ønsker jeg ikke dette, da jeg som sagt er nybegynder indenfor området.

jeg søger blot folks erfaring omkring pladespillere og hvad de kan anbefale i forhold til at dække mine begynder behov og for at se om det er
noget jeg vil begive mig yderlige ind i. derfor skal prislejet også afspejle mine krav og mit budget.

jeg har i dag været nede og kigge lidt rundt i Klubben og de har nogle ganske fornuftige løsninger stående. og også til et prisleje der afspejler mit
budget. så vil i næste uge ned og testlytte lidt.

hvis andre kommer i tanker om produkter der falder inden for mit budget, nyt eller brugt er som sagt mig ligemeget, så meld endelig tilbage:)

fortsat go aften til alle herinde

ThomasDJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Okay lad os lige slå en ting fast. Hvis man vil have betjeningskomfort køber man ikke en pladespiller. Bøvlet med plader der skal støves af,
pickupper der skal renses skal man kunne lide ellers lad være. Jeg kunne personligt aldrig drømme om at brug plader som baggrundsmusik. Når
jeg sætter en plade på så er det for at side og nyde musikken.

Du skal købe en pladespiller fordi det er besværligt, fordi du skal nusse om pladerne, fordi det knaser og fordi der kun er 15 minutter på hver
side. Når du accepterer præmisserne og lærer at hygge dig med dem så vil du opdage at din cd er trist og mekanisk i sammenligning. Personligt
har jeg for 40000.- cdafspiller stående som jeg bruger mindre og mindre. Jeg køber al min musik på vinyl både nyt og gammelt, og der er meget
langt mellem nyudgivelser der ikke kommer på vinyl.

Det handler om musik, og det er det en god pladespiller kan og det er her det halter for CD'erne. Inden vi ender i en meningsløs CD vs LP krig så
husk at hifi er 100% subjektivt og alligevel udtaler alle sig i absolutter. I hifi er der kun en mening der tæller og det er din egen. Så lad være med
at lytte på mig eller nogen af de andre.

Hermann du har vist ikke helt fat i udviklingen. Der bliver solgt flere og flere nye plader ligesom der bliver solgt flere og flere pladespillere.
Hvorfor tror du at de gamle mærker genopstår. Thorens, Sota og Oracle for blot at nævne nogle få. Tror du Linn introducerer LP12 opgraderinger
der nærmer sig 150.000.- hvis de ikke kan sælges?

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

ThomasDJ skrev:
Okay lad os lige slå en ting fast. Hvis man vil have betjeningskomfort køber man ikke en pladespiller. Bøvlet med plader der skal støves af,
pickupper der skal renses skal man kunne lide ellers lad være. Jeg kunne personligt aldrig drømme om at brug plader som baggrundsmusik. Når
jeg sætter en plade på så er det for at side og nyde musikken.

Du skal købe en pladespiller fordi det er besværligt, fordi du skal nusse om pladerne, fordi det knaser og fordi der kun er 15 minutter på hver
side. Når du accepterer præmisserne og lærer at hygge dig med dem så vil du opdage at din cd er trist og mekanisk i sammenligning. Personligt
har jeg for 40000.- cdafspiller stående som jeg bruger mindre og mindre. Jeg køber al min musik på vinyl både nyt og gammelt, og der er meget
langt mellem nyudgivelser der ikke kommer på vinyl.

Det handler om musik, og det er det en god pladespiller kan og det er her det halter for CD'erne. Inden vi ender i en meningsløs CD vs LP krig så
husk at hifi er 100% subjektivt og alligevel udtaler alle sig i absolutter. I hifi er der kun en mening der tæller og det er din egen. Så lad være med
at lytte på mig eller nogen af de andre.

Hermann du har vist ikke helt fat i udviklingen. Der bliver solgt flere og flere nye plader ligesom der bliver solgt flere og flere pladespillere.
Hvorfor tror du at de gamle mærker genopstår. Thorens, Sota og Oracle for blot at nævne nogle få. Tror du Linn introducerer LP12 opgraderinger
der nærmer sig 150.000.- hvis de ikke kan sælges?

Det har hele tiden været sådan at man kunne vælge mellem en fuldautomatisk, en halvautomatisk og en manuel pladespiller. Og det behøver altså ikke at være så svært. For mig står valget mellem at have en med automatik eller slet ingen, for REGAer gider jeg ikke de er simpelt hen for ringe. Når Hifi købes er det vel altid en afvejning af ydelse i forhold til betjeningskomfort, mærke og pris, og her er vore præferencer forskellige. Og der er ikke mange der køber ny vinyl, det står for under 1 procent af pladesalget, når download ikke regnes med, mens vi er mange der køber brugte plader for 10 - 20 kr pr. stk, for vinyl er et hyggeligt og nostalgisk medie, men noget alternativ til CDen er det ikke, og det har det ikke været de sidste 15 år.

Jeg har handlet vinyl i perioder de sidste 15 år og jeg har de seneste år anbefalet flere hvad de skulle købe af pladespiller, og jeg har set to som begge købte den denon dp300f. Jeg har set den i funktion og den er rigtig fin til den pris. Den kan give meget musikglæde og med den undgår man al irritation med besværlig og håbløs betjening som manuelle pladespillere nemt giver.

Så for mig står valget ikke mellem automatik og manuel, men mellem CD med en fuldautomatisk pladespiller som supplement eller udelukkende CD. Jeg har valgt det første, men hører nok CD/LP i forholdet 90/10.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
....... For pladespiller markedet drives af second hand plader til 20 kr, der er ikke mange der køber nye LPer.

Tror du tager gevaldigt fejl på det punkt - de fleste der i dag køber en pladespiller, er nok mere ude efter en afløser,  til at spille eksisterende samlinger på.

bevares - second hand markedet skal man nok ikke ignorere,  der er virkeligt meget godt derude, men påstanden at den del af markedet driver salget,  er absurd

ThomasDJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Det har hele tiden været sådan at man kunne vælge mellem en fuldautomatisk, en halvautomatisk og en manuel pladespiller. Og det behøver
altså ikke at være så svært. For mig står valget mellem at have en med automatik eller slet ingen, for REGAer gider jeg ikke de er simpelt hen
for ringe.

Når du anbefaler en automatisk Denon til 2500 kan det kun være fordi du ikke har oplevet hvad mediet har at byde på. Fred være med det, men
det gør altså ikke dit råd bedre.

Hermann. skrev:
Når Hifi købes er det vel altid en afvejning af ydelse i forhold til betjeningskomfort, mærke og pris, og her er vore
præferencer forskellige. Og der er ikke mange der køber ny vinyl, det står for under 1 procent af pladesalget, når download ikke regnes med,
mens vi er mange der køber brugte plader for 10 - 20 kr pr. stk, for vinyl er et hyggeligt og nostalgisk medie, men noget alternativ til CDen er det
ikke, og det har det ikke været de sidste 15 år.

Efter min mening er CD ikke noget alternativ til plader. YMMV.

KasperKO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:

vil denne være helt hen i skoven? :

Pov: Project

Jeg lytter lige med her, da jeg står i nogle af de samme overvejelser.

Kan nogen bekræfte, at den version ("1.3"), der annonceres med her er tredje udgave, dvs. den, der i UK hedder Genie 3? Synes billedet er af en af de første versioner og der citeres fra en anmeldelse af RPM2 .

Så vidt jeg kan forstå, leveres 2M PU'en dog kun med (de første udgaver af) Genie 3, så det tyder på, at der er tale om seneste version, men hvad er folks erfaringer med de opdateringer, der er foretaget siden de første 2? Er der noget at hente eller skal man hellere gå efter en af de tidligere udgaver, hvis man har bestemt sig for at lægge ud med denne maskine?

Mvh

Til top Vis KasperKO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperKO

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Jensen100 skrev:

Det kan du ikke mene. Langt hovedparten af de solgte pladespillere og CD spillere koster væsentligt mindre end 10k og de er ofte bedre køb, for du får ikke meget ekstra ved at give 5k mere. En pladespiller som denon'en eller en af de nye thorens som også har fin betjeningskomfort kan være fine køb. Og nu er det jo nok mere end 15 år siden pladespilleren reelt har udgjort et alternativ til CD afsp. Pladespilleren er et hyggeligt og nostalgisk supplement til CDen men ikke noget alternativ. For pladespiller markedet drives af second hand plader til 20 kr, der er ikke mange der køber nye LPer.

Interessant!

Jeg har en Thule DVA150b digitII CD/DVD afspiller (12000.-) og en Luxman PD121 pladespiller fra 1978 (6.500 u/ PU). Oprindeligt spillede CD afspilleren klart bedst, men efter jeg har tweaket grammofonen, pick-up'en og armen, spiller grammofonen langt mere naturligt og dynamisk end CD afspilleren. Der er slet ingen sammenligning, så på med vanten ;)

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Hermann. skrev:
....... For pladespiller markedet drives af second hand plader til 20 kr, der er ikke mange der køber nye LPer.

Tror du tager gevaldigt fejl på det punkt - de fleste der i dag køber en pladespiller, er nok mere ude efter en afløser,  til at spille eksisterende samlinger på.

bevares - second hand markedet skal man nok ikke ignorere,  der er virkeligt meget godt derude, men påstanden at den del af markedet driver salget,  er absurd

Prøv lige at overveje hvor mange LPer der sælges hvis LP salget udgør ca. 1 procent af CD salget. Der er måske en lille gruppe der køber nye plader men der er tale om hundreder og ikke tusinder og for det store flertal er LPen en hyggelig og nostalgisk oplevelse og det er da fint. Så om 20 år vil den gennemsnitlige LP måske ikke være 20 år ældre men måske kun 19,5 år ældre. Derfor er det fuldstændig rimeligt at sige at pladespiller markedet drives af second hand markedet af brugt vinyl. Man kan sige at pladespilleren er nutidens svar på 80ernes kassettebånd, du køber en masse vinyl og så køber man efterfølgende de ting der slår an ved lyt på CD. Og det er da ikke så ringe. Jeg vil forsat købe second hand plader til priser der ligger på under det halve af hvad CDen koster. Men ny vinyl har absolut ingen interesse, for CDen vil altid være første valg. Så når markedet for second hand LPer dør ud skrotter jeg nok også pladespilleren, og det er helt OK for jeg har ingen affektion for vinyl men for musik. 

CDen vil givetvis også være der om 20 år det tvivler jeg på vinylen er, for andet end en lille hård kerne af tilhængere der vedvarende vil betale en høj pris for et format der til den tid burde være pensioneret for længst.

Jan se lidt mere positivt på den teknologiske udvikling, vi har aldrig fået så meget kvalitet for pengene som nu, du kan købe et hav af kvalitets cder for 50 kr. og der er ret få lper der ikke længere kan fåes på CD. For CDen er et godt system, den er flexibel og kan bruges overalt, og jeg synes som da den kom frem at den er vinylen fuldstændig overlegen. Så Jan du må have en pladespiller til bilen. 

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

ThomasDJ skrev:
Hermann. skrev:

Det har hele tiden været sådan at man kunne vælge mellem en fuldautomatisk, en halvautomatisk og en manuel pladespiller. Og det behøver
altså ikke at være så svært. For mig står valget mellem at have en med automatik eller slet ingen, for REGAer gider jeg ikke de er simpelt hen
for ringe.

Når du anbefaler en automatisk Denon til 2500 kan det kun være fordi du ikke har oplevet hvad mediet har at byde på. Fred være med det, men
det gør altså ikke dit råd bedre.

Hermann. skrev:
Når Hifi købes er det vel altid en afvejning af ydelse i forhold til betjeningskomfort, mærke og pris, og her er vore
præferencer forskellige. Og der er ikke mange der køber ny vinyl, det står for under 1 procent af pladesalget, når download ikke regnes med,
mens vi er mange der køber brugte plader for 10 - 20 kr pr. stk, for vinyl er et hyggeligt og nostalgisk medie, men noget alternativ til CDen er det
ikke, og det har det ikke været de sidste 15 år.

Efter min mening er CD ikke noget alternativ til plader. YMMV.

???

Hvad ville du foreslå hvis du skulle købe en ny pladespiller til 2500 kr. Prøv lige at tage det lidt seriøst. Jeg kender faktisk den pladespiller og den er fin, og jeg tror spørgeren vil få den brugt meget mere når den også har automatik. Jeg har haft REGA og den har så primitiv betjening at jeg ikke kunne affinde mig med det. Derfor er Denon og Thorens udemærkede produkter for de er ikke manuelle.

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er en del af den, åbenbart, "lille" gruppe der køber nye lp´er . Cd-mediet har aldrig haft og kommer aldrig til at have den samme naturlige klang som LP, i mine øre i hvert fald.

At vinyl mediet aldrig er blevet mere end et supplement til CD for herman, skyldes måske at han har afspillet det på en fuld automatisk pladespiller, med p.u, arm, værk og riaa til 2500,-. Kvalitet og pris hænger altså sammen.

Mit råd er at købe en god brugt pladespiller, det får du udover bedre lyd på kort sigt også mere ejerglæde af på lang sigt. Køber du den Denon sag, er det mit gæt at du hurtigt bliver tæt af den, og det ville være synd da vinyl mediet rummer langt mere, end den Denon kan få ud af det.

Og helt ærligt, hvis man ikke kan finde ud af at løfte tonearmen over på pladen for derefter at placere p.u´en på pladen, er man sku en klaphat, så besværligt kan det heller ikke være.
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Nogle personer herinde påstår at man kun bliver lykkelig af at have en automatisk pladespiller, og at det kun er for brugte pladers skyld at man skal have en pladespiller. Nogle andre personer har så den modsatte holdning, og nogle ligger ind imellem.

Du er nødt til at starte med at gøre dig klar over hvad du vil med vinyl. Er det kun fordi du synes der er så mange flotte eksemplarer her på forum, og at der er lidt "buzz" over det og det vil du også være med til? Eller kunne du måske finde på at gå hele vejen og anse vinyl som det seriøse alternativ (eller et eller andet sted undervejs).

Jeg er hoppet helt over på vinyl-vognen igen, og har de seneste år spillet mindre og mindre cd - lige nu har jeg faktisk ikke en afspiller i anlægget, og jeg forventer heller ikke at der kommer nogen. CD bruger jeg kun i bilen nu. Rigtig mange nyudgivelser kan også fås på vinyl, men bagsiden er at de kan koste mere end cd'en. Jeg køber mange nye plader, men også en del brugte, og mener at køb af sidstnævnte nærmest kræver at man vasker dem, enten manuelt eller med en maskine. Desuden skal man ikke være blind overfor at genbrugsbutikkerne godt ved at der er salg i skidtet, så mange af de billige plader er desværre i ikke særligt god stand, og dem der er kan koste mere end blot en 20'er - f.eks. har min (af geografiske årsager) foretrukne genbrugsbutik, Læsehesten i Aalborg, fundet ud af at de sikkert kan få 40 kroner for alt det der ikke er 80'er disco, og jazz-plader koster hurtigt 60 kroner.

Hvorfor kun vinyl? Fordi jeg synes cd er for upersonligt, vinyl gør at jeg er mere fokuseret på musikken, det er ikke blot baggrundsmusik. Og så fordi det lyder bedre, naturligvis

Du nævner ikke hvilke flotte modeller du har noteret dig - er det sådan en pæn Denon, eller er det måske en klassisk Thorens eller Linn, med en flot plint i træ? Du nævner selv Pro-Ject, så det design har du det åbenbart fint med - og de laver faktisk fine pladespillere, uden at jeg dog selv har prøvet en. Du er så tilsyneladende også villig til at acceptere manuel brug, og selv om nogen kategorisk afviser disse af betjeningshensyn, så kan rigtigt mange fint leve med det, og man skal ikke være blind overfor at man også får mere for pengene når ikke de går til automatik og andet. Ulempen er at billige manuelle pladespillere som regel også har manuel (rem-) skift til 45 omdrejninger. Jeg er enig i påstanden om at de fleste sjældent spiller singler, men nogle af de nye luksus-indspilninger er faktisk lavet i 45, for kvalitetens skyld. Jeg ville dog ikke se dette som et væsentlig problem, men det skal du afgøre med dig selv.

Tænk dig godt om, og vend tankerne igen, inden du hovedkuls kaster dig ud i det. Der skal være lidt vilje bag hvis ikke du har en stor pladesamling stående

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes