| Forfatter |
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurra for CD’en
Det er nu 25 år siden CD mediet for alvor kom på markedet og godt 20 år siden det blev det dominerende medie. Jeg husker dengang i 80erne hvor Cd’en var ny, hvor stor opstandelse den gav og hvor hurtigt den udkonkurrerede vinylpladerne. Cd’en blev opfattet som smart og robust, samtidig med den har god lyd og er enkel at håndtere. Tiden har vist at det er et godt format for det er stadig det fuldstændig dominerende format til musik. Dengang i slut firserne havde nogen vinyl andre kassettebånd og så andre igen Cd’er. Det blev der på få år lavet om på så vi alle havde Cd’en som første signalkilde, det var også lettere for så var formatet kendt af alle. Siden er Cd’en også blevet formatet til Pc’en, hvor softwaren er på CD, ligesom fotos og data normalt gemmes på Cd’er.

Man kan vel godt kalde dette for første digitale bølge hvor musikken kom i digitaliseret form så vi slap for al bøvlet med vinylpladerne. Jeg har nu haft vinyl ved siden af det meste af tiden, men Cd’en har hele tiden været den primære kilde til musik. Og jeg fortsætter med dette medie, jeg gider ikke download, for det er for upersonligt og det er ikke det samme at have filer på en computer som at stå og overveje hvad man vil høre foran reolen med flere hundrede Cd’er.
Anden digitale bølge må være DVDen, der slog VHS båndet ud. Og ingen begræder båndenes bortgang i dag, kender i måske nogen der har en VHS eller kassettemaskine i stuen.
Tredje digitale bølge må være digitaliseringen af TV hvor vi får bedre kvalitet og flere mulige kanaler. Denne digitale bølge hænger helt sammen med fladskærmens afløsning af billedrørstv’et .
Fjerde digitale bølge må være digitaliseringen af radiomediet. Her må vi håbe at man kan blive enige om en standard og så satse på den. Det er væsentligt her at flere lande går sammen så vi kan få et ens system over grænserne. DAB er ikke slået an i tilstrækkeligt omfang, og det forventes at der kommer et nyere system (DAB+ eller andet ?) inden for en overskuelig fremtid. Det virker også som tiltrængt, for ellers bliver radiolytning til et netbaseret medie. Så få gang i udviklingen også her, det haster.
Så selv om CD salget falder så ser fremtiden vel egentlig ganske fornuftig ud samlet set. Vi bliver ved med at få bedre og bedre kvalitet til en lavere og lavere pris, og den udvikling skal nok fortsætte. Om få år vil en stor del af os også have Blueray og forstærkere med digital rumkorrektion og indbyggede DAC’s a la Lyngdorf audio. Så gå ikke rundt og tro at fremtiden ser skidt ud for Hifi interessen, den har faktisk aldrig set bedre ud. Når man læser Hifi4all, er der utrolig mange der ser alle mulige problemer, men prøv bare at se på hvilken kvalitet vi får for kronerne i dag. Og en stor del af dette skyldes CD mediet som var starten på den digitale revolution i Hifi branchen. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå.
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har da stadivæk super vhs - kassete bånoptager og du der hermand jeg har ved flere gange hørt på min kamarats tuner med egen antene med P2 musik det ligger på højde med cd lyden og nogle gange bedre når de sender diregte han vil ikke have det der daba du ind for sin dør
men det er rigtig at cd mediet slog mange gramofoner ud og det skylles kun fordig at mange ( ca. 70% ) havde en dårlig gramafon/stift/riaa, jeg kan skam godt huske den tid og det folk godt kunne lide ved cd mediet var den bas der kunne slippe ud og højer gain mere tam tam 
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen100
Lige mine ord.
Men Cd´en er da burgervenlig hvilket måske også har haft betydning.
Jeg foretrækker også en god tuner og et par gode vinyler.
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
cd'ens fremskridt skyldes ikke om det er digitalt eller noget som helst andet der beror på lydkvalitet. Det skyldes slet og ret, at tante Hansen + gom pludselig kunne gøre tingene meget nemmere end de kunne med vinylerne.
Vi ser udviklingen tage næste skridt i disse år. Alting bliver netbaseret og det skyldes igen, at bliver igen en tand nemmere, at håndterer. Skide værre med lyden, bare jeg fifle rundt med mine 30.000 mp3 filer på min lille netbook.
Omvendt tager de analoge medier markedsandele igen, men det skyldes at der er gået nostalgi i det, og så det faktum, at en lille skarre blandt yngre mennesker heldigvis har opdaget, at de digitale medier ikke guds gave til musikken.
Mit bud; Vinylen overlever cd'en.
Til info, så er de fleste DAB radiokanaler i en elendig 64 eller 128 kbit stream der ikke engang kan måle sig med det signal vi hæv ud af de gamle Radio Fjolle eller Viborg i sene tider. FM signalet er heller ikke meget værd mere, men det skyldes så, at radiostationerne (inklusive DR) f**ker alting op med deres voldkomprimering.
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig, Hermann... ...hurra for CD'en!!! Digital er IKKE et uartigt ord.
Rysz skrev:
| Mit bud; Vinylen overlever cd'en. |
|
|

Håber sør'me ikke, du får ret.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
bittermand skrev:
|
Nemlig, Hermann... ...hurra for CD'en!!! Digital er IKKE et uartigt ord.
Rysz skrev:
| Mit bud; Vinylen overlever cd'en. |
|
|

Håber sør'me ikke, du får ret.
Det gør jeg. Cd er på vej til download så det kan blive helt ødelagt. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital er såmænd godt nok. Problemet er bare, at vi må konstaterer en konstant nedadgående tendens i lydkvalitet i forbindelse med overgang til mere og mere digitalt.
Det giver ikke selskaberne flere penge på bundlinjen, at tænke i lydkvalitet. Vinylen har de begrænsede muligheder for ødelægge og da det er et puristmedie, så er der en anderledes tilgang til tingene.
Vi ser heldigvis små firmaer som bl.a Copenhagen Records forsøge sig med FLAC til download, men det er skræmmende, at det folk kalder hardcore nørderi i dag, var dagligdag for 25-30 år siden.
Det kan godt være køkkenerne er blevet dyre og større, men det hjælper sgutte, hvis vi kun mader os med 5 kroners toastbrød.....if you get the point 
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
|
Jensen100
Men Cd´en er da burgervenlig hvilket måske også har haft betydning.
|
|
|
Ja, der kan ligge mange af dem i sådan en grov sesambolle
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
En tanke...
Hvordan kan det være man har vedtaget en 20-20 kHz standard, når man burde kunne benytte et bredere spektrum. Man burde kunne være analog/vinyl overlegen på det punkt, men nej. Rørgrej kommer snildt omkring den sag, så man har i virkeligheden valgt en ringere standard end der mulighed for. Jeg ved godt der er hdcd, sacd og dvdaudio, men det er først de senere år det er kommet på bane. Dermed ikke sagt at cd mediet ikke er ok. Bruger det selv. Forærede simpelthed alt vinyl væk... Det har jeg siden fortrudt, men cd er bare nemmere.
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er ærgerligt at branchen ikke vil have god lyd. Jeg tror primært det skyldes copyright paranoia. Det er skræmmende for pladebranchen, at man kan lave bit-perfekte kopier af ders materiale i hobetal via p2p sharing.
Jeg gætter på en periode med brydninger og skuffede forbrugere men også masser af muligheder for forbrugeren. Jeg tror vi vil se mainstream holde fast ved lav kvalitet. Jeg tror SACD og DVD audio vil uddø til fordel for flac downloads. Det er forbrugerfjendtlige teknologier med tåbelige begrænsninger og pladeselskaberne tjener meget mere på mainstream bras (Britney i 128 kbit, argh). Jeg tror at de gammeldags tænkende pladeselskaber vil visne og dø over de næste 10 år. Andre vil forny sig og basere indtjeningen på "totalunderholdning", f.eks. i form af alliancer/opkøb med organisationer som parken og tv stationer.
Der er ingen der siger at musik skal være dyrt at producere. Til forskel fra gamle dage kan man i dag for et meget mindre budget lave optagelser i høj kvalitet. De store penge, der er indenfor pop, er ikke nødvendige for at lave fremragende musik.
Jeg kunne godt forestille mig en periode med juridiske slagsmål, destruktiv adfærd fra pladebranchen og en støt voksende alternativ musikbranche, måske over de næste 10 år. I starten vil der være voldsomme forskelle i kvalitet og mange vil være skuffede, men efterhånden vil det vise sig hvilke af de alternative selskaber, der er seriøse. Det kunne blive en branche med meget mindre omsætning hvor man stiltiende eller endda officielt accepterer kopiering og pengene tjenes på andre måder som f.eks. ved live events og en mere interaktiv måde at sælge produktet. Mere live musik, flere live arrangementer over nettet. Intjening baseret på at man holder folk interesserede, ikke på at man holder teknologien lukket. Åbne standarder har før vist sig at blive resultatet af langvarige formatkrige mellem lukkede teknologier. Mine penge går til hi def flac, ikke sacd/dvd audio så længe flac er en mulighed.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg@email skrev:
|
En tanke...
Hvordan kan det være man har vedtaget en 20-20 kHz standard, når man burde kunne benytte et bredere spektrum. Man burde kunne være analog/vinyl overlegen på det punkt, men nej. Rørgrej kommer snildt omkring den sag, så man har i virkeligheden valgt en ringere standard end der mulighed for. Jeg ved godt der er hdcd, sacd og dvdaudio, men det er først de senere år det er kommet på bane. Dermed ikke sagt at cd mediet ikke er ok. Bruger det selv. Forærede simpelthed alt vinyl væk... Det har jeg siden fortrudt, men cd er bare nemmere.
|
|
|
Det store flertal må jo være tilfredse med den standard der er. De forbedrede systemer du nævner sælger vist ikke ret meget.
Jeg køber cd men undersøger altid først om den kan købes på SACD. Det kan de næsten aldrig.
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i, at cd’en forsvinder som medie – og vinylen muligvis vil overleve som nicheprodukt. Men det sørgelige er, at
albummet som enkeltstående kunstværk også er ved at uddø. Med vinylen blev formatet – de to pladesider – finpudset til
perfektion, tænk bare på Dark Side of the Moon eller Abbey Road. Med vinylen var der i regelen også noget specielt ved det
sidste nummer på side 1 (Stairway to Heaven, Led Zeppelin, IV) og første nummer på side 2 (Street Fighting Man, Rolling
Stones, Beggars Banquet).
Men hvornår er der egentlig sidst udgivet et album, hvor samtlige numre holder, og hvor pladen som helhed er større og
mere end summen af de enkelte numre?
Det er som om, man i dag med den store fokus på downloads af enkeltnumre, er vendt tilbage til 50’erne og 60’ernes hit-
tyranni, hvor det udelukkende handlede om at få et hurtigt single-hit.
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
On the end of an era
"I think records were just a little bubble through time and those who made a living from them for a while were
lucky. There is no reason why anyone should have made so much money from selling records except that
everything was right for this period of time. I always knew it would run out sooner or later. It couldn't last,
and now it's running out. I don't particularly care that it is and like the way things are going. The record age
was just a blip. It was a bit like if you had a source of whale blubber in the 1840s and it could be used as fuel.
Before gas came along, if you traded in whale blubber, you were the richest man on Earth. Then gas came along
and you'd be stuck with your whale blubber. Sorry mate – history's moving along. Recorded music equals whale
blubber. Eventually, something else will replace it."
Eno
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kloge ord fra Brian Eno, og vi kan jo så glæde os over, at vi åbenbart har levet i en sådan guldalder med alt den hvalspæk, vi
kunne ønske os. Og jeg er da ikke i tvivl, at hvis ikke vi havde haft pladerne med jazzmusik fra 40’erne og 50erne og
rockmusik fra 60’erne og 70’erne og hvad der deraf fulgte af forskellige stilarter, ville ingen af os i dag have noget med hi-fi at
gøre. For hvad skulle vi bruge de velspillende anlæg til?
Men vi kan vel nok blive enige om, at musik som kunstart er kommet for at blive, men den vil finde nye veje frem til vores
elskede højttalere. Music is your only friend, som Jim Morrsion sang med Doors i 1968.
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
| Det er nu 25 år siden CD mediet for alvor kom på markedet og godt 20 år siden det blev det dominerende medie. |
|
|
Lidt nysgerring. Hvad definerer disse to begivenheder?
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tillader mig at komme med lidt modspil nogle af de kommentarer som er fremsat.
Citér:
en konstant nedadgående tendens i lydkvalitet i forbindelse med overgang til mere og mere digitalt.
|
|
|
Er det nu i virkeligheden tilfælde? Jeg synes (lyd)kvaliteten på langt det meste musik jeg køber [på CD] er udmærket. Der findes også meget som er knapt så meget at skrive hjem om. Men vil man ikke også nemt kunne finde dårlig kvalitet (relativt til tiden) også blandt 10, 20, 30, og 40 år gamle udgivelser. Er det egentlig prosentvis værre i dag? (Og her skal man holde tungen lige i munden for der udkommer MEGET musik nu om dage)
Citér:
Hvordan kan det være man har vedtaget en 20-20 kHz standard, når man burde kunne benytte et bredere spektrum
|
|
|
Historien forlyder at digital lyd dengang blev lagret på videobånd efter PAL-standarden. Dette giver mulighed for at lagre præcis et råt 44.1kHz signal. Der er mange gode grunde til at incitamentet for at i senere tid lave dette om, nok har været meget lille.
Citér:
Men hvornår er der egentlig sidst udgivet et album, hvor samtlige numre holder, og hvor pladen som helhed er større og
mere end summen af de enkelte numre?
|
|
|
Igen er jeg ikke enig :) Du berører selv en side af sagen. Men jeg mener den har en anden side som langt opvejer ulemperne. Ét er at jeg synes der findes rigeligt med gode helhedslige udgivelser. Et andet er at muligheden for at købe enkelt-nummer jo er en fordel for forbrugerne. Jeg køber alltid album. Men det er da mange som ikke er interesseret i at lytte til et helt album. Og for dem er det jo perfekt at kunne sample de nummer man nu allerbedst kan lide - det er blot en anden måde at nyde musik på som passer manges livstil bedre. Det omvendte - at tvinge alle til at købe album som man aldrig lytter til - vil da være godnat. Et tredie er at dette system jo for forbrugerne er perfekt for "enkelt-nummer" kunstnerne. Sådan nogle har jo alltid eksisteret - one-hit wonders. Til gengæld kan sådan nogle ikke længere spekulere i at lave en hel plade hvor 8/10 numre er venstrehånds-arbejde. Derved kan man håbe at disse 8 numre aldrig ser dagens lys - det er det jo ingen grund til - hvilket de godt ved, og derfor lige så godt kan komme videre til det næste one-hit.
Min påstand er at hvis man ikke synes - Musikken - er mere levende i dag end den nogen sinde har været, så har man ikke kigget godt nok efter. Der udgives i dag enorme mængder musik indenfor alle mulige og umulige genre. Hvor der for få år siden for en kunstner kun var X veje til et marked, er det i dag X*Y veje frem. Givetvis er ikke alt værdt at lægge øre til, men det er det dælme' også meget som er!
vh
|
| Til top |
|
| |
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Benny D Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
tør nogen gætte på hvornår CD helt er forsvundet ud af markedet?
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Benny D skrev:
| tør nogen gætte på hvornår CD helt er forsvundet ud af markedet? |
|
|
LP´en blev dømt ude for mange år siden 
Men CD´en vil nok føre en mere tilbagetrukket tilværelse på bekostning af downloads, legale som "illegale".
|
| Til top |
|
| |