Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 11:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp. Nye højtalere skal købes m. budget (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasperbin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hej alle...

Jeg står og skal til at anskaffe mig nye højtalere og aner dybest set ikke ret meget om det, og derfor håber jeg at nogle af Jer kan assistere mig i mit valg.

Det vigtigste for mig er at højtalerne kan spille højt nok ved festlige lejligheder og til at overdøve kæresten når hun vil have mig med på indkøb osv. højtalerne skal stå i et rum på ca. 30 kvm. men må meget gerne kunne høres i resten af lejligheden som er 70m2.

Det er ikke vigtigt om der er 2, 5 eller 6 højtalere, så længe de min. kan fylde stuen med god lyd som både skal kunne komme fra tv og computer - disse har begge HDMI udgang. Højtalerne skal primært bruges til at afspille musik - en sjælden gang skal de bruges til film på fjernsynet, men deres primære formål bliver at få noget som kan afspille min musik højere og bedre end mit fjernsyn/laptop gør nu.

Skal jeg bruge forstærker eller anskaffe mig en blu-ray som højtalerne kan forbindes til eller er det nok bare at anskaffe sig højtalere?

Højtalerne skal rent fysisk være så små som muligt, gerne til at kunne hænge op under loftet el. lign.

Og så er der et budget på maks. 3.000,-, meget gerne billigere.

Er dette realistisk? Og hvad har I af anbefalinger? Tak!

Til top Vis kasperbin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasperbin

Kenneth Enevold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2009
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg tror f.eks du skal kigge på www.fyndborsen.se efter Audio Pro, de laver mange prisbillige gode højttalere. Og de er billige at købe i Sverige da de er svenske.

De har også XTZ, som også skulle lave super højttalere ifølge mange på dette forum.

Brugt Dali på www.dba.dk kan også være et godt bud da Dali tit kan købes til 1/2 eller 1/3 af prisen blot de er let brugt.

70 m3 opspillet med 3000,- bliver bestemt et kompromi, hvor jeg nok ville vælge god lyd frem for høj lyd.

Til top Vis Kenneth Enevold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Enevold

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

små højttalere som kan hænges op er somregel ret modsigende til at kunne spille vildt højt :)

Du kunne måske overveje aktive højttalere som Audioengine A5.. Ellers vil jeg også foreslå at hoppe på noget XTZ:

Har selv ejet forgængeren til denne:
XTZ 93.21
Og trods størrelsen og prisen især, gør de det forrygende!
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg synes helt sikkert også, du skal tage et kig på XTZ. Til dit budget ville jeg vælge XTZ 80.1 Front til ca. 1600 danske kroner inkl. fragt. Vil du bruge lidt flere penge, kan jeg anbefale de XTZ 89 Front, som jeg selv har - men 80.1 skulle være næsten lige så gode - det er kun diskanten, der er forskellige.

Du skal så også have en forstærker - men der kan du bare finde en billig brugt forstærker, det har jeg selv til mine XTZ højttalere. Og den behøver ikke være specielt stærk, for højttalerne er meget effektive - det betyder, at der kommer meget lyd ud, også selvom der ikke kommer mange watt ind.

Nogen kan sikkert give dig et godt råd angående forstærker - men til dit budget vil mit råd vil være fx at tage en eller anden Sony eller noget til få hundrede kroner, fx kan du måske finde en i en Genbrugsbutik. Og så kan du begynde at læse mere om forstærkere, holde øje med gode brugte tilbud, og så senere købe en forstærker, du rigtig gerne vil have.

Ellers kunne denne NAD 705 måske være noget.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

hej og velkommen til forummet.

det lyder som en svær opgave, at finde både en forstærker og et par små diskrete højttalere, der skal kunne spille hele lejligheden op for kun 3000 kr.

min anbefaling vil klart gå på, at du finder noget brugt. men man skal nogenlunde vide hvad man skal gå efter, hvis man skal have et par billige brugte kvalitetshøjttalere. forstærkeren er ikke helt lige så afgørende for lyden. så der kan du godt købe en til 500-1000 kr. bare sørg for at tjekke om den skratter eller siger mis-lyde når man drejer og trykker på knapperne.

du kan eventuelt tjekke cableman.dk ud. der er både billige anlæg og såkaldte aktive højttalere, hvor forstærkeren er bygget ind i selve højttalerne.

held og lykke med projektet.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes