Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Apple LossLess vs. FLAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hey forum...

Jeg planlægger at skulle have en Logitech Squeezebox koblet på mit anlæg. Og er derfor i den henseene, ved at rippe mine cdèr ind på computeren. Normalt bruger jeg iTunes, så det faldt mig egentlig naturligt ind, at vælge formatet ALAC eller Apple LossLess om man vil. Som bekendt kan squeezeboxen sagtens afspille dettet format, men den understytter også bla. FLAC. Og så var det jeg blev i tvivl ? Jeg ønsker jo at have den bedste lydkvalitet. Er den ene bedre end den anden ? Eller er det, det samme slut resultat jeg får i den anden ende? Altså ud af mine højtalere ? Håber på svar :-)

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Begge formater er lossless, som navnene også antyder. 

Mao. er der ingen forskel i kvaliteten.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

floe skrev:

Okay. Dvs. at hvis jeg prøvede at rippe en cd vha. ALAC og så efterfølgende FLAC, så ville de fylde det samme på harddisken, og lyde ens ?

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:

floe skrev:

Okay. Dvs. at hvis jeg prøvede at rippe en cd vha. ALAC og så efterfølgende FLAC, så ville de fylde det samme på harddisken, og lyde ens ?

Ikke nødvendigvis helt ens størrelse, da formaterne komprimerer forskelligt, men tæt på ja. Outputtet af en dekodet ALAC og FLAC fil er det samme ja.

t_porskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Der er sikkert andre, der ved mere om dette end jeg gør ... men altså, jeg har fprstået det sådan her: I princippet skulle der ikke være nogen kvalitetsmæssig forskel, eftersom begge formater er tabsfri. Så er der den anden overvejelse om, at FLAC er et åbent format, som ikke er bundet til en bestemt producent (Apple i dette tilfælde). Det tiltaler mig, og derfor ripper jeg selv altid til FLAC, når jeg har muligheden. Men det er mere et holdningsspørgsmål, der skulle ikke være nogen forskel på den lyd, du får ud af dine højttalere.
Til top Vis t_porskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t_porskjaer

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

t_porskjaer skrev:
Der er sikkert andre, der ved mere om dette end jeg gør ... men altså, jeg har fprstået det sådan her: I princippet skulle der ikke være nogen kvalitetsmæssig forskel, eftersom begge formater er tabsfri. Så er der den anden overvejelse om, at FLAC er et åbent format, som ikke er bundet til en bestemt producent (Apple i dette tilfælde). Det tiltaler mig, og derfor ripper jeg selv altid til FLAC, når jeg har muligheden. Men det er mere et holdningsspørgsmål, der skulle ikke være nogen forskel på den lyd, du får ud af dine højttalere.

Selvfølgelig er det et holdningsspørgsmål, men nu bruger han jo iTunes, så er ALAC nærliggende.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hvilken Squeezebox er det tale om? De ældre modeller inklusive Duet understøtter ALAC via transcoding på serveren - hvilket derfor ikke er en god
ide på fx. NAS med lave ydelse. Slutresultatet i begge er det samme.

Har din server ydelse som ligner en almindelig computer er dette ikke noget problem.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Hvilken Squeezebox er det tale om? De ældre modeller inklusive Duet understøtter ALAC via transcoding på serveren - hvilket derfor ikke er en god
ide på fx. NAS med lave ydelse. Slutresultatet i begge er det samme.

Har din server ydelse som ligner en almindelig computer er dette ikke noget problem.

Dejligt at høre, at slutresultatet er det samme. Så gør jeg ikke noget "forkert" he he

Jeg har ikke nogen NAS. Pt. vil jeg bare starte med at streame musikken fra min computer. Og ja det bliver vha. Duet sættet. Selvom jeg dog lidt har deres nye "Touch" i mine overvejelser. Da en usb/slot indgang på selve enheden, tiltaler mig lidt. Så jeg derfor kan slukke min computer, og trække derfra.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes