Forfatter |
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så låvet har jeg lavet en bygge vejledning til mine mundorf silver/gold signal kabler, matriale liste kommer i bunden af vejledningen.
Sådan ser det ud når man modtager 2m mundorf 3 x 0,5 i bomuldsstrømpe.

Det deles på midten.

2 stykker krympeflex klippes af som er 2cm korter en lederne.

noget pvl ledning eller ligende presses gennem krympeflexen, pvl led. tapes fast til bomuldsstrømpen (enden uden flex) med isolerbånd, normal tape dur ikke.

nu kan man trække bomuldsstrømpen med lederne i gennem krympeflexen med forsigtighed så det ikke smutter af pvl lederen, når der er et par cm tilbage før kablet kommer ud af flexen, så fjern den sorte flex som kablet kom med og træk så de sidste cm i gennem så det passer med at lederne stikker 1 cm ud af enden.

Krymp nu flexen, når du nærmer dig enden hvor pvl led var fæstnet, skal flexen nok skære lidt til, så det kommer til at passe med at lederne også stikker 1 cm ud i denne ende, det er nødvendig at presse på kablet for at mærke hvor enden er.

Her efter tilpasses bomuldsstrømpen også, klip den op i siden som flexen og så klip det overskydene væk.
så skulle enden gerne se sådan ud.(beklager uskarpt billede)

Kablet er nu ca. 5 mm tyk, jeg har lånt en skærm fra et industri signal kabel hvor den er tædt omkring en 3mm kerne, hvilket betyderat skærmen ikke er 100 % dækkene når den monteres på et 5mm kabel, men den er tædt nok til at fjerne det hørbare støj som var på en uskærmet version jeg havde lavet, løse skærme kan kæbes i 3-4-5 mm, så det er op til jer selv hvor tædt i ønsker den. Skærmen trækkes over kablet.

Skærmen skal bare kunne nå ud over inder lederne

Nu tages et nyt stykke krympeflex i kablets længde, pvl led. trækkes i gennem flexen og tapes til skærmen( som med bomuldsstrømpen) og kablet kan trækkes i gennem flexen.

Hvis man vil lave et rca kabel klippes den ene ende af skærmen væk inden man påbegynder krympning af flexen, ved xlr bevares skærmen i begge ender, når flexen er krympet og skærmen flettet ud, så burde enden se sådan ud.

Nu kan en kabel strømpe trækkes over og fæstnes med lidt flex.

Kablet er nu klar til montage, da alle tre ledere er hvide skal det lige måles ud, der bruges 1 leder til +(hot) og 2 ledere til -(cold), ved rca monteres skærmen i den signal afgivende ende, xlr monteret skærmen i begge ender. Jeg har tapet lidt hvid isolerbånd på rca stikkene i den signalafgivende ende, sådan ser det færdige resultat ud.

matriale liste.
mundorf silver/gold i bomuld: http://www.hificollective.co.uk/catalog/mundorf-99silver1gol d-litz-wire-3x05mm-wire1-metre-p-1443.html
krympeflex : rød 6,4 2:1 fra ELFA
Kabelstrømpe : sort 4-12 mm fra ELFA
Neutrik stik : http://gato-shop.com/neutrik-stik-42/
Løse skærme kan købes hos ELFA
Tin : HGA sølv loddetin __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|

Flot.
Godt arbejde. Man kan se at du ved hvad du har med at gøre, det er fedt 
Gad godt prøve dem mod mine Stereovox en dag 
|
Til top |
|
|
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2294
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super-tråd Dan.....rigtig flot arbejde, det ser sgu godt ud
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal i have, håber det giver lysten til at kaste sig ud i det, syntes selv at det er noget af det beste jeg har haft inden for døren, både af færdig termineret kabler og egen produktion.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig godt ud
Vil du også lave et sanddæmpet? Hvis jeg husker rigtig, så lavede du det med lc-1 kablet. Blev det godt?
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Langendorf skrev:
Det ser rigtig godt ud
Vil du også lave et sanddæmpet? Hvis jeg husker rigtig, så lavede du det med lc-1 kablet. Blev det godt? |
|
|
Det blev så stiv at det stikket blev ødelagt, da montage i systemet blev forsøgt, så nej, det blev ikke godt. mundorf lederne er i en anden klasse, det færdig bygget kabel har dog noget af det samme mellemtone driv som findes i lc-1, bunden er bare dyber og mere stram/kontant, toppen er luftig uden de skarpe s og t lyde, en enkelt s lyd kan der godt snige sig ind, men det er ikke på en belastene måde. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
|
|
|
Jamen Medlem, det må vi jo finde ud af  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3766
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot vejledning og nydeligt arbejde. Vi lader Dan om at fumle 
Du er en prof __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Medlem skrev:
|
|
|
Jamen Medlem, det må vi jo finde ud af 
|
|
|
Yep, bare send det over til test i casa Medlem.
(Nu med de fantastiske sølv WBT nexgen spades, som fuldstændig har taget r..... på alle her )
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
|
|
|
|
|
|
(Nu med de fantastiske sølv WBT nexgen spades, som fuldstændig har taget r..... på alle her )
|
|
|
Ej, det kan da være at vi kan mødes en dag og drikke lidt god ... og høre noget musik/hjemmelavet kawbel? 
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ej, det kan da være at vi kan mødes en dag og drikke lidt god ... og høre noget musik/hjemmelavet kawbel? 
|
|
|
Ser du. Det lyder som en god og hyggelig plan. Jeg er sikker på at jeg godt kunne skrabe en god flaske vin frem et eller andet fra  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Medlem skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ser du. Det lyder som en god og hyggelig plan. Jeg er sikker på at jeg godt kunne skrabe en god flaske vin frem et eller andet fra 
|
|
|
Ja nam Eller måske en lille "Port" 
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Medlem skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ser du. Det lyder som en god og hyggelig plan. Jeg er sikker på at jeg godt kunne skrabe en god flaske vin frem et eller andet fra  |
|
|
Hov hov, skal der drikkes vin, så vil jeg også med  __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Flot vejledning og nydeligt arbejde. Vi lader Dan om at fumle 
Du er en prof |
|
|
 , prof, nej det er bare hobby.   __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ser du. Det lyder som en god og hyggelig plan. Jeg er sikker på at jeg godt kunne skrabe en god flaske vin frem et eller andet fra 
|
|
|
Ja nam Eller måske en lille "Port" 
|
|
|
Puha, det fik jeg ellers rigeligt af Tirsdag aften........ Kom sku til at drikke næsten en hel flaske 1980 Colheita port __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
xrdt Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg ser det arbejde der er ved at bygge et kabel i denne kvalitet forstår jeg bedre at kabler koster penge. Det er ikke kun materialer, der går vel også hurtigt et par timer eller 3. + den udvikling der har været med at lytte og spille til og finde de rette materialer som producenten synes passer sammen. Hertil kommer så markedsføring, distributionsled og husleje.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
xrdt skrev:
Når jeg ser det arbejde der er ved at bygge et kabel i denne kvalitet forstår jeg bedre at kabler koster penge. Det er ikke kun materialer, der går vel også hurtigt et par timer eller 3. + den udvikling der har været med at lytte og spille til og finde de rette materialer som producenten synes passer sammen. Hertil kommer så markedsføring, distributionsled og husleje. |
|
|
2 1/2 time pr.sæt + anskaffelse af matrialer. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 02:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
xrdt skrev:
Når jeg ser det arbejde der er ved at bygge et kabel i denne kvalitet forstår jeg bedre at kabler koster penge. Det er ikke kun materialer, der går vel også hurtigt et par timer eller 3. + den udvikling der har været med at lytte og spille til og finde de rette materialer som producenten synes passer sammen. Hertil kommer så markedsføring, distributionsled og husleje. |
|
|
Det er vel en joke? Mon ikke det hér i tråden nedbankede kabel skulle kunne sælges til en kampagnepris på omkring 21.000 kroner? Uden moms, naturligvis, men inklusive storytelling...  Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
xrdt skrev:
|
|
Det er vel en joke? Mon ikke det hér i tråden nedbankede kabel skulle kunne sælges til en kampagnepris på omkring 21.000 kroner? Uden moms, naturligvis, men inklusive storytelling...

Mvh. Niels
|
|
|
Tråden er oprettet fordi der er en interresse for mundorf kablet, de få sæt der er bygget ind til nu, har modtagerne fået lavet for matriale prisen og da jeg ikke gider at skulle bruge volsomt meget tid på det, så er tanken at dem der vil have et mundorf kabel, nu har en vejledning, så der er mulighed for selv at bygge. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Nilau skrev:
xrdt skrev:
|
|
Det er vel en joke? Mon ikke det hér i tråden nedbankede kabel skulle kunne sælges til en kampagnepris på omkring 21.000 kroner? Uden moms, naturligvis, men inklusive storytelling...

Mvh. Niels
|
|
|
Tråden er oprettet fordi der er en interresse for mundorf kablet, de få sæt der er bygget ind til nu, har modtagerne fået lavet for matriale prisen og da jeg ikke gider at skulle bruge volsomt meget tid på der, så er tanken at dem der vil have et mundorf kabel, nu har en vejledning, så der er mulighed for selv at bygge. |
|
|
Nemlig, og det er bare helt fint.
Tag dig ikke af ham og hans sure opstød, han kommer sjældendt med andet 
|
Til top |
|
|