| Forfatter |
|
KasperKO Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heps
Muligvis er dette som at smide et kanonslag i en myretyre, men skal der bruges et specielt "phono" signalkabel mellem en pladespiller og RIAA eller kan et alm. RCA-kabel blot benyttes? Har lavere output, impedans, shielding, kapacitet og jord noget at sige eller er det hip som hap?
"Prøv at lytte efter selv", ja tak, men hvis der skal en helt anden type kabel til, er det jo rart at vide på forhånd. 
A og B i konstruktionen er (påtænkt) Bellari VP130 og Pro-Ject Genie 3.
Mange tak!
|
| Til top |
|
| |
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det var mig, så ville jeg lave kablet selv.
Find noget 0.25mm ekstra blød .999 sølvtråd og før det igennem noget Teflon slange med en indediameter 0.3mm.
Så skal du bare vælge de RCA stik som du vil ha (loddefri evt. for nemhedensskyld)
Bang, et sæt signalkabler til din pladespiller.
__________________ Mit stereo rør gear
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer vel an på om pladespilleren har phono bøsninger som afgang, på min skal man ind og koble på selve armen med sådan et stik.

Selve kabblet tror jeg sagtens du kan bruge et normalt signalkabel, dog findes der signalkabler som er designet til pladespillere, VDH laver et der heder d 502 hybrid som jeg selv har opgraderet en gammel Thorans med. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
HenJ Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er alm. RCA (phono) Kabler du skal bruge, og ikke nogle specille...
__________________ Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.
Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din grammofon har RCA stik for tilslutning, kan du "bare" bruge samme slags phonokabler, som du bruger mellem RIAA og forstærker.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Hvis din grammofon har RCA stik for tilslutning, kan du "bare" bruge samme slags phonokabler, som du bruger mellem RIAA og forstærker. |
|
|
Kablet skal være skærmet. Ellers kommer der brum og/eller indstråling. Det er næsten uundgåeligt. Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
K--L Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
erlingt skrev:
Hvis din grammofon har RCA stik for tilslutning, kan du "bare" bruge samme slags phonokabler, som du bruger mellem RIAA og forstærker. |
|
|
Kablet skal være skærmet. Ellers kommer der brum og/eller indstråling. Det er næsten uundgåeligt.
Mvh. Niels L.
|
|
|
jeg er ikke helt enig i at kablet nødvendigvis skal være skærmet jeg bruger selv kimber pbj mellem pladespiller og riaa samt fra riaa til forforstærker udden problemer
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
K--L skrev:
Nilau skrev:
erlingt skrev:
|
|
Kablet skal være skærmet. Ellers kommer der brum og/eller indstråling. Det er næsten uundgåeligt.
Mvh. Niels L.
|
|
|
jeg er ikke helt enig i at kablet nødvendigvis skal være skærmet jeg bruger selv kimber pbj mellem pladespiller og riaa samt fra riaa til forforstærker udden problemer |
|
|
Her må jeg støtte op om niels indlæg. det er muligt at det kan lade sig gøre med uskærmet kabel, men det er aldrig lykkedes for mig. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
K--L Lukket konto

|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
K--L skrev:
Nilau skrev:
erlingt skrev:
|
|
Mvh. Niels L.
|
|
|
jeg er ikke helt enig i at kablet nødvendigvis skal være skærmet jeg bruger selv kimber pbj mellem pladespiller og riaa samt fra riaa til forforstærker udden problemer |
|
|
Her må jeg støtte op om niels indlæg. det er muligt at det kan lade sig gøre med uskærmet kabel, men det er aldrig lykkedes for mig. |
|
|
jeg har stor respekt for niels og hans viden på området det skal der ikke hærske nogen tvivl om men det fungere faktisk upåklageligt med mine kimber pbj
|
| Til top |
|
| |
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tilslutter mig også uskærmet kabler. Måske er det for os de heldige, som bor et sted, hvor rfi ikke optræder. Jeg har kørt med uskærmet sølv kabler de sidste 6 år i hhv lejl og hus. Har aldrig haft problemer. Kørt med Argento Silver XLR og BKS sølv RCA.
Pas MEGET på med ikke at hoppe på den kabel-hype, som desværre optræder i hifi-verdenen .
Jeg går efter devisen "Simpelt er bedre".
Jeg vil endnu engang råde dig til selv at gå igang.
__________________ Mit stereo rør gear
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 05:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ts_riders skrev:
|
jeg tilslutter mig også uskærmet kabler. Måske er det for os de heldige, som bor et sted, hvor rfi ikke optræder. Jeg har kørt med uskærmet sølv kabler de sidste 6 år i hhv lejl og hus. Har aldrig haft problemer. Kørt med Argento Silver XLR og BKS sølv RCA.
Pas MEGET på med ikke at hoppe på den kabel-hype, som desværre optræder i hifi-verdenen .
Jeg går efter devisen "Simpelt er bedre".
Jeg vil endnu engang råde dig til selv at gå igang.
|
|
|
vilken pladespiller samt pu kører du med, og vilken riaa? hvor du kan køre med uskærmet kabel __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Sparks Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 27 Februar 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ KasperKO
Som det fremgår af ovenstående så kan man SOMME TIDER køre med uskærmede kabler fra PU til Preamp.
-Men man kan ALTID køre med skærmede kabler -og bemærk venligst at med skærmet menes skærmet i BEGGE ender !
Den eneste grund til at køre uskærmet, er hvis du ALLEREDE har uskærmede kabler du er glad for, -OG at de kan køre problem(brum-)frit i dit system. -Det har jeg i mange år kunnet med mine højtelskede Kimber PBJ's - men måtte skifte til skærmede kabler da jeg fik ny RIAA.
Derudover er der en en særdeles god grund til at køre fuldt skærmet: RadioFrequencyInterference !!!
I "gamle dage" skulle vi kun slås med RADIO MOSKVA, -men I_D_A_G...................:
På grund af Homo Zappers grænseløse behov er der allestedsnærværende sendere til mobiltelefoner, mobil pc DAB radio osv, foruden de mange routere, fjernbetjeninger, trådløse lysdæmpere etcetcetc, så lever vi i en tyk ærtesuppe af mere eller mindre kraftige radiobølger, så alene af den grund er det STÆRKT ANBEFALELSESVÆRDIGT at køre skærmet.
Desuden kan det anbefales at bruge Ferrit-dæmpere/parasitmodstande (a la Audioquests røde) hvor som helst, og har du eksterne strømforsyninger med en ledning der leverer lavvolts dc-spænding til f.eks en RIAA, så er det en god ide vikle denne et par gange rundt om en RFI-dæmper.
Jeg ville anbefale dig et godt koaksialkabel ! -Du vil kunne finde mange timers læsning dette emne på blandt andre dette Forum. __________________ Keep a Sound mind in Your sound system
|
| Til top |
|
| |
K--L Lukket konto

|
| Sendt: 27 Februar 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sparks skrev:
|
@ KasperKO
Som det fremgår af ovenstående så kan man SOMME TIDER køre med uskærmede kabler fra PU til Preamp.
-Men man kan ALTID køre med skærmede kabler -og bemærk venligst at med skærmet menes skærmet i BEGGE ender !
Den eneste grund til at køre uskærmet, er hvis du ALLEREDE har uskærmede kabler du er glad for, -OG at de kan køre problem(brum-)frit i dit system. -Det har jeg i mange år kunnet med mine højtelskede Kimber PBJ's - men måtte skifte til skærmede kabler da jeg fik ny RIAA.
Derudover er der en en særdeles god grund til at køre fuldt skærmet: RadioFrequencyInterference !!!
I "gamle dage" skulle vi kun slås med RADIO MOSKVA, -men I_D_A_G...................:
På grund af Homo Zappers grænseløse behov er der allestedsnærværende sendere til mobiltelefoner, mobil pc DAB radio osv, foruden de mange routere, fjernbetjeninger, trådløse lysdæmpere etcetcetc, så lever vi i en tyk ærtesuppe af mere eller mindre kraftige radiobølger, så alene af den grund er det STÆRKT ANBEFALELSESVÆRDIGT at køre skærmet.
Desuden kan det anbefales at bruge Ferrit-dæmpere/parasitmodstande (a la Audioquests røde) hvor som helst, og har du eksterne strømforsyninger med en ledning der leverer lavvolts dc-spænding til f.eks en RIAA, så er det en god ide vikle denne et par gange rundt om en RFI-dæmper.
Jeg ville anbefale dig et godt koaksialkabel ! -Du vil kunne finde mange timers læsning dette emne på blandt andre dette Forum. |
|
|
det er korrekt at man altid kan anvende skærmede kabler og kun i nogle tilfælde uskærmet jeg bruger en gammel modifiseret technics sl-1710 pladespiller samt en clearaudio riaa alt sammen forbundet med kimber pbj det skal nok lige tilføjes at mit lytterum er en gammel garage der er blevet sat i stand til formålet og serdeles godt afskærmet for udefrakomende signaler selvom min trådløse router står mindre end 5m væk har jeg intet signal på min bærbar pc når jeg går der ind. signal på mobiltelefonen er der heller ikke noget af
|
| Til top |
|
| |
KasperKO Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2010 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sparks skrev:
|
@ KasperKO
Jeg ville anbefale dig et godt koaksialkabel ! -Du vil kunne finde mange timers læsning dette emne på blandt andre dette Forum.
|
|
|
Mange tak for alle svar. Også stor tak for opskriften på DIY-kablet! Lyder som et hyggeligt lille projekt.
For lige at slå det fast, så elektronik-amøber som jeg er helt med:
Et koaksial-kabel er et kabel, hvor yderlederen skærmer for RFI og er den type kabler, der henvises til ovenfor som "skærmede"? Koaksial fås både som digitale (enkelt kabel) og analogt (dobbelt kabel), hvor det digitale overfører digitalt signal til konvertering i en DAC, mens det analoge koaksiale kabel overfører analogt signal som et alm. signalkabel, men har en skærmende leder indeni? Digitale koaksiale kabler kan benyttes til overførsel af analoge signaler, mens det modsatte (typisk) ikke lader sig gøre i samme kvalitet?
Or...? 
|
| Til top |
|
| |
Sparks Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 01 Marts 2010 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kasper
For ikke at starte en RELIGIONSKRIG vil jeg blot anføre at jeg med "koaksialkabel" mener et kabel med en skærm som 0 og een inderleder, sådan a la instrumentkablerne Mogami og Belden.
Der findes også skærmede "semibalancerede" kabler med TO inderledere, men oftest er de kun jordet i den ene ende og IMHO er det ikke godt (nok). Men jeg har f.eks jordet et Hitachi Sax 102 i begge ender og det virker fint.
Kabler er et STORT og SPÆNDENDE område med mange meninger og menigheder, og vælger du den der Bellari tingest, så vid at RØR er et ENDNU større og MERE spændende område.
__________________ Keep a Sound mind in Your sound system
|
| Til top |
|
| |
KasperKO Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sparks skrev:
|
Kabler er et STORT og SPÆNDENDE område med mange meninger og menigheder, og vælger du den der Bellari tingest, så vid at RØR er et ENDNU større og MERE spændende område.
|
|
|
Jeg har endnu aldrig kunnet høre forskel på kabler i diverse setups - heller ikke IC-kabler. Derfor har jeg heller ikke denne gang tænkt mig at bruge mange tusinde kroner på hverken IC eller HT-kabler for de oplistede (påståede?) "specs" skyld. Måske vil jeg en dag kunne høre en placebofri, lydmæssig forbedring, men fsva angår brum og RFI er det jo en anden og mere håndgribelig snak.
Jeg vil prøve at sætte alm. IC-kabler på, når jeg får de forskellige dele samlet. Skulle dette ikke virke, må jeg sætte skærmede kabler på. Jeg kan se, at Blue Jeans/Belden laver forholdsvist billige, skærmede kabler, men findes der anbefalelsesværdige alternativer med effektiv skærm baseret på jeres erfaring?
Tak igen
|
| Til top |
|
| |