Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til dynamiske højtaler. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er i en sådan situation at jeg skal skilles og er samtidig igang med at få min førtidpension igennem systemmet, som med stor sansynlighed træder i kraft fra fra april af. Har i en lang tid været på kontanthjælp.

Jeg har et sæt Dali concept 1 men ikke rigtig nogen forstærker der er 100% i orden og nogen gode vellydende små aktive højtaler til computeren men begge sæt  kan ikke spille meget højt eller har nogen kraftig og samtidig dyb gengivelse af bassen.

Jeg aner ikke hvordan min økonomi ser ud, da jeg ikke ved hvad de kommende udgifter til bolig bliver, men jeg kunne godt tænke mig et sæt vellydende højtaler der også kan spille lidt højt og som har en rimelig dyd bas isedet for dali concept 1 da de er sat til salg.

Jeg har tænkt på noget der har en pa agtigt lyd sådan så man for lidt af den lyd man oplever til gode (lydmæssigt) koncerter, hvor lyden er meget ren,kraftig og komprimerings fri trods det at lyden er høøøj.

Jeg har tænkt på følgende typer højtaler: et sæt aktive pa højtaler med sub,små monitor højtaler med sub eller noget 2 vejs højtaler med stor bas og der er det jeg vil høre jeres mening. Hvad der lydmæssigt er bedst til mig, jeg lytter meget til pink floyd, kim larsen, dire straits Mikael simpson, tiesto,tv-2,gnags og mange andre kunstner (bred musik smag).

Jeg har tænkt på følgende sæt, som senere bliver fulgt op med et meget godt lydkort,Dac eller begge dele (har optisk lydudgang på min bærbar)

http://www.aage.dk/shop/pa-systemer/ld-systems/dave10plus.ht ml  sættet skulle ikke fylde ret meget men kunne spille op mod 116db

http://www.aage.dk/shop/studiehoejttalere/prodipe/pro5-pro10 s-pack.html spiller ikke vildt højt eller har en meget dyb og tydelig gengivelse af bassen men det har en harmonisk lyd, men ville det på længere sigt kunne spille højt nok ?

http://www.aage.dk/shop/pa-hoejttalere-aktive/tapco/thump-th 15a.html Det er ikke kun for at kunne spille højt jeg tænker på f.eks at købe sådan et sæt eller noget ligende, det skal også lyde godt.Det er også fordi sådan et sæt er rimelig i prisen og kan spille så sindsygt højt (mange er opgivet til over 120db som max lydtryk) at jeg ikke så nemt oplever forvrænging og komprimering af lyden (med mindre jeg spiller sindsygt højt) som jeg oftere vil opleve med et alm sæt højtaler og det at bassen er på hele 15" gør at den har en helt anden lyd en et sæt med max 10" subwoofer eller 2 vejs højtaler med max 8" bas.

Hvad vil i anbefale jeg overvejer at købe og hvor gode er de nævnte højtaler, pt regner jeg med max 4000kr og senere ca 1000-2000kr lydkort,dac.Jeg ved man kan få meget for pengene ved at købe brugt, men pt vil jeg købe nyt.

Vil heller købe pa fronthøjtaler fra diverse mærker, en hifi højtaler fra CW så lad venligst være med at forslå mig højtaler fra CW (CW synes jeg kun laver gode subwoofer, der er ikke meget hifi over mellemtonen og diskanten) 

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Vil heller købe pa fronthøjtaler fra diverse mærker, en hifi højtaler fra CW så lad venligst være med at forslå mig højtaler fra CW (CW synes jeg kun laver gode subwoofer men der er ikke meget hifi over mellemtonen og diskanten) ,

Jeg tror ikke jeg tager helt fejl hvis jeg siger at de PA højttalere heller ikke har en hifi agtig diskant og mellemtone, måske med undtagelse af Prodipe systemet.

Har du overvejet at købe brugt? gerne med relativ høj følsomhed - f.eks.
http://www.dba.dk/jbl-120-ti-paen-original-s/id-64873115/
http://www.dba.dk/jbl-l100t-200-w-3-vejs-h/id-64893772/

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Et sæt med f.eks 15" bas og en horndiskant(mener jeg det hedder) har mere en, lyd jeg vil have(pa lyd) en CW har, cerwin vega har mere en lidt oppustet bas og en kraftig og spids diskant(som ikke er så meget hifi agtig, der er det meget høj lydtryk og en vild og kraftig bas der er CW's kendetegn).

Men altså om pa højtaler har en hifi agtig gengivelse af diskanten, har de nok ikke, samlignet med gode "hifi højtaler".Men sådan nogen pa højtaler som jeg linker til har nok mere den lyd jeg vil have, en CW har, som er den traditionelle "hifi" højtalermærke der kan spille højt og som typisk er det mærke som anbefales, til dem der vil have masser af bas og genralt kan li at høre musik ved høj lydstyrke.

Cw er også et mærke som jeg er sikker, på man ikke anbefaler hvis man vil have en god lyd(jeg kan ikke holde ud at høre høj musik hvis diskanten er for høj og samtidig agressiv,metallisk i lyden) og bare fordi cw kan spille højt er det ikke ensbetydende at lyden er pa agtig(lydkvaliteten). Jeg kan f.eks godt li lyden fra et sæt billige men meget vellydende hifi højtaler + en god forstærker(kunne f.eks være den klassiske nad 3020i og et sæt af de mindste dali ikon) , kombineret med cw evne til at spille meget højt og med en meget god og rimelig dyb bas

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Exciter med hensyn til dine links,så søger jeg pt aktive højtaler som kan hænges op i et hjørne eller et sæt som prodipe eller Ld system sættet med små fronthøjtaler som også kan hænges op på væggen og en subwoofer der ikke fylder for meget,men som spiller bedre og højere en hvilket som helst sæt pc højtaler fra creative,logitech, empire og alle de andre mærker.

Men et sæt passive højtaler kunne også være interassant hvis det rigtig tilbud dukker op feks et sæt som dette (dog aner jeg ikke hvor god lydkvaliteten er) kunne være interassant

http://www.aage.dk/shop/slaveforstaerkere/ld-systems/pa400.h tml

http://www.aage.dk/shop/pa-hoejttalere-passive/ld-systems/st inger-8.html

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes