Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Nyt delefilter til XTZ 99.26 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cybergringo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har et par xtz 99.26, som jeg har tænkt mig at prøve at forbedre med et nyt delefilter & intern ledninger.
jeg har kigget lidt på
http://frequence-shop.dk/produkter/20-delefilter/
men jeg ved ikke om de vil passe til enhederne i xtz...?
Til top Vis Cybergringo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cybergringo Besøg Cybergringo's Websted

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

At dømme efter hvad andre har skrevet herinde, så er der vist kun Troels Gravesen der kan lave et bedre filter. Til gengæld ved jeg, at der er gjort mange og vellykkede forsøg på at forbedre filtre fra Frequence. Jeg har i øvrigt selv haft en dyr konstruktion fra (Torben dvs. Frequence) som var decideret fejlkonstrueret (alt for store kabinetter til de pågældende enheder) .

Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Cybergringo skrev:
HejJeg har et par xtz 99.26, som jeg har tænkt mig at prøve at forbedre med et nyt delefilter
& intern ledninger.jeg har kigget lidt på http://frequence-shop.dk/produkter/20-delefilter/men jeg ved ikke om de vil
passe til enhederne i xtz...?

Det vil de IKKE, for et filter skal skræddersys til enheder OG kabinet.

Hvorfor vil du skifte filter?

Hvis du har lyst til at fifle, så sælg dine umodificerede højttalere og byg nogen selv fra bunden. Meget sjovere.

Troels Gravesen har MANGE projekter

edit: på hans side kan du også læse, hvorfor delefiltre ikke kan sættes i vilkårlige højttalere - det står med fede typer øverst.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Du skal nok ikke udskifte hele delefilteret, men istedet overveje at opgradere nogle af komponenterne, samt evt lave delefilteret hardwired istedet for på printplade (hvis det ellers er det nu)

Er der spoler med metalkerne var det nok et godt sted at starte, og ellers nogen bedre kondensatorer. Ring evt til Torben ved Frequence, han er vældig behagelig at have med at gøre, og dejlig reel mht om noget kan formodes at kunne betale sig eller ikke, hvis du vil opgradere.

Desuden mener jeg nu nok Frequence kan designe højttalere, uanset at der er nogen stykker herinde der aldrig forspilder en chance til at rakke ned på Frequence. De 3 Frequence løsninger jeg kender til, fungerer i hvert fald glimrende.

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Spoler med metalkerne er et dårligt sted at starte - de fleste metalkerner går først i mætning over 500W,
og hvis man skal bruge 4mH med 0.3 ohm, bliver en luftspole på størrelse med en lille lagkage. Så hellere
smide pengene efter gode kondensatorer - hvis det absolut skal være!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

bech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hvis der er modstande i mellemtone og diskant-delen af delefiltret kan du også overveje at skifte til tilsvarende duelund-modstande - de koster kun i omegnen af kr. 50.

Se her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&KW =bech&PN=0&TPN=8 

+ indægget på den foregående side.

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech

Cybergringo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svar
jeg vil prøve at skift modstande & kondensatorer samt intern tråd:)
hvor kan man få fat i duelund-modstande!
Til top Vis Cybergringo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cybergringo Besøg Cybergringo's Websted

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Ta lige et billede af det originale delefilter inden du går i gang

De sku jo spille fremragende til prisen, så det kunne være sjovt at se hvad der sidder i sådan nogen XTZ'er originalt.

\KOF
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

bech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:
Ta lige et billede af det originale delefilter inden du går i gang

De sku jo spille fremragende til prisen, så det kunne være sjovt at se hvad der sidder i sådan nogen XTZ'er originalt.

\KOF

Du må kunne finde noget kontaktinformation på denne side:
http://www.duelundaudio.com/Resistors.asp 

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech

Cybergringo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Cybergringo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Her er et billeder af filteret............">der sidder en der hedder " 3.9 J 100v MPT....er det en kondensator eller modstand

Cybergringo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

jeg vil nok prøve at skifte
6,8uF - 50v
15uF - 50v
5,6 ohm 5w
15 ohm 5w
3,9 j 100v .......hva er det?
jeg vil skifte kondensatorerne ud med
Jantzen Cross Cap & modstandene med 10w
lyder det helt dumt.....

Cybergringo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

hej igen
de 2stk grå modstande med favekode, kan måle dem direkte med multimeter på printet eller skal de først demonteres
jeg har målt dem til 5.8 & 6 ohm ,,,,,,,,er det rigtigt:)

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter lige med her - jeg har selv 99.26, og hvis nogle bedre komponenter vil give en større nydelse, så er jeg all ears

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nej, det giver ikke mening. Efter dit billed og dømme er det 4,7 ohm (gul-violet-guld) og 3,3 ohm (orange-orange-guld). Du må sige til hvis jeg har fået galt fat i farverne. Nu ved jeg ikke hvilket måle instrument du har men de fleste billige måle måleinstrumenter er ikke gode til at måle små modstande. De måler ganske enkelt forkert.

Når det er sagt, vil jeg gerne knytte en kommentar til valget af Duelund modstande. Så vidt jeg er bekendt, var formålet med disse at finde en modstand som havde modsat rettede egenskaber af svingspolen for at modvirke effekten af opvarmningen af denne. Derfor er Duelund modstand kun tiltænkt brug i serie med signalet. Men jeg tager måske fejl...

Ud over dette synes jeg det er en dum ide at gå igang med at modificerer dine højttalere. Personligt ville jeg ikke købe modificerede højttalere og da du åbenbart ikke er tilfreds kan man jo spørge hvorfor du ikke sælger dem istedet og finder nogle andre? Du ødelægger værdien af dine nuværende højttalere og spilder en masse penge på komponenter.

Mvh, Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hvis nu en god højttaler kan gøres endnu bedre (med beskedne midler - det skal jo ikke koste som et ekstra sæt high end højttalere)?

Få tegnet filteret som diagram og ta' et billede af din tegning, så kan vi bedre se, hvor der måske kan være noget at hente.

Jeg har ikke erfaring med at lave et printbaseret filter om til hard wired. Men det er jo en næsten gratis modifikation. Måske kan kablerne byttes til samme type som du bruger udenfor højttaleren? Men vær opmærksom på at tykke og stíve kabler kan resultere i brækkede terminaler på selve enhederne!!!

Ellers skal man måske have en ide om hvad det er man vil opnå: F.eks. kan en "dårligere" seriespole til bassen resultere i en tungere bas. På samme måde kan en bedre spole gøre bassen mere vægtløs og få højttaleren til at virke mere let eller tynd i lyden.

Selv er jeg flere gange blevet skuffet over at "forbedringer" i diskantdelen af et delefilter kun har medført hørbare forbedringer i det jeg opfatter som bassen! Det virker temmelig paradoksalt, men det er nu engang det jeg har oplevet - flere gange!

Er man ude efter mere luft i toppen kan man nogengange have held med at parallelkoble diskantens seriemodstand med en 0,33 mikrofarad kondensator af god kvalitet. Dog kan man ikke være sikker på at det hjælper på en i forvejen velafstemt højttaler.

Men at skifte en seriemodstand eller en seriekondensator til noget (som andre påstår) der er bedre, kan der vel næppe ske noget ved. Men et råd som jeg selv har måttet lære på den hårde måde: gør kun en ting ad gangen!

I øvrigt er jeg mindst delvis enig med Morse; du skal nok kun fortsætte hvis du i forvejen er tilfreds med højttalerne og indstillet på at beholde dem i mange år.

Har du forresten prøvet at vende din opstilling 90 grader i dit lytterum? Det gjorde jeg for nogen tid siden (selv om al fornuft sagde at det ikke burde lyde godt) og forbedringen var helt overvældende!

JAV.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ville først finde ud af hvordan frekvensgangen ser ud.
Til top Vis JAV.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAV.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes