Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 13:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Billeder af halvfærdige højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har søgt hjælp på "Selvbyggeri-forummet". Se evt. den mere udførlige beskrivelse der. Her er billederne, der hører til...

34 - 36 mm godstykkelse. 30 kg pr. baskabinet. 55 liter

Kan Scan Speak 25W/8565-01 og Scan Speak 13M/8640-00 spille sammen med en delefrekvens på 400 Hz? Hvilken diskant passer på toppen af de små mellemtonekabinetter?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Der skulle vel ikke være noget i vejen for at dele ved 400Hz, men jeg ville nok gå efter 250-300Hz.

Diskanten kunne være en D2004/602000 monteret i rør eller kantet kasse for at følge stilen. 

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Nå - der var jeg lidt for hurtig - du er selv inde på diskanten på den anden tråd du har oprettet.

Hvis det er til drenge disko skulle du bare spare kræfterne og pengene og smide kasserne på lossen, for det kommer de aldrig nogensinde til at kunne - OG det er synd for enhederne at ende som bankekød...

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jo, men er det ikke lige så synd for drengen, hvis han ikke har højttalere, der kan spille ordentligt? Mon ikke det er derfor at der er så mange, der er ligeglade med hvad for et lydtapet, de udsætter sig selv for; det lyder ens på deres mobiltelefon (naturligvis afspillet via den indbyggede "højttaler") og deres billige kopi-efterligning af en TivoliAudio bordradio?

Hvis højttalerne kommer til at spille hæderligt, kan det jo være han kan høre at f.eks. enkelte Metalica-numre er langt mere interessante end det meste ungabunga...

Belært af er faringer med Troelses Amish-delefilter, ved jeg at enhver amatør kan ødelægge gengivelsen fra selv meget gode enhedder. Så jeg kommer jo nok til at få brug for hjælp til filteret. Nogen der har gode råd og anbefalinger?

DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

For at imødekomme eventuelle misforståelser, skal jeg måske skynde mig at præcisisere, at den amatør, der hentydes til ovenfor naturligvis er mig selv! Absolut ikke Troels! Jeg havde højttalerne med diverse andre filtre i ca. 10 år - altid på jagt efter forbedringer eller fuld af undskyldninger om at de spillede i et dårligt rum. Efter jeg har sat Amish-filteret i, er det bare (tæt på) perfekt! Tak til Troels, hvis han læser med.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

DYILars skrev:

Jo, men er det ikke lige så synd for drengen, hvis han ikke har højttalere, der kan spille ordentligt? Mon ikke det er derfor at der er så mange, der er ligeglade med hvad for et lydtapet, de udsætter sig selv for; det lyder ens på deres mobiltelefon (naturligvis afspillet via den indbyggede "højttaler") og deres billige kopi-efterligning af en TivoliAudio bordradio?

Hvis højttalerne kommer til at spille hæderligt, kan det jo være han kan høre at f.eks. enkelte Metalica-numre er langt mere interessante end det meste ungabunga...

Belært af er faringer med Troelses Amish-delefilter, ved jeg at enhver amatør kan ødelægge gengivelsen fra selv meget gode enhedder. Så jeg kommer jo nok til at få brug for hjælp til filteret. Nogen der har gode råd og anbefalinger?

Her har du absolut ret, men så skal du også spille musik fra før vi kom ind i kompressionshelvedet.
Der er i dag mulighed for virkelig høj lydkvalitet - men nej sådan skal det bare ikke være
Tænk om man fik 24bit / 96kHz med en crest-faktor på min 12dB og uden klip som standard...

wernerfire
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

De ligner lidt B&W 802, som er en klassiker. De ser fantastiske ud skal nok spille som en drøm

DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Tja - det kræver jo at jeg kommer over i kulden på værkstedet Ellers sker der jo ikke alverden! Jeg vil starte uden at kaste for mange gryn efter projektet, så i første omgang bliver det baseret på gulvtæppedæmpning af baskabinettet (ægte uld!) og genbrugskomponenter til filteret. Jeg forsøger mig med er 12 dB/oktavfilter efter bogen. 13M'eren får brug for noget sugekreds og det er jo temmelig vanskeligt, når man ikke har noget måleudstyr. Men vi får se, sagde den blinde til den døve...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes