| Forfatter |
|
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Jeg overvejer lidt totalt at droppe mine CDafspillere og skifte dem ud med min MacBook Pro samt formentligt en Benchmark DAC1 Pre. Mit
spørgsmål er nu, hvis jeg importere mine CDer til iTunes i Apple lossless, og køre lyden over en DAC som Benchmark eller anden i den klasse. Vil
jeg så tabe lydkvalitet i forhold til at køre dem direkte på en CDafspiller og forforstærker i samme prisklasse?
Jeg tænker bare, data er vel data, så Macen og CDafspilleren burde jo få samme data ind fra CDen, det afgørende for kvaliteten er vel omsættelsen
fra data til musik som jo bliver Benchmarksens opgave. Eller er der noget jeg misforstår?
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
K--L Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
om du taber lydkvalitet er svært at sige men det bliver helt sikkert ikke det same som oprindelses kilden. uanset om de kalder det lossless eller noget andet.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke hvor god at Benchmark usb indgang er, om man ikke hele skulle vælge at bruge Benchmark S/P-DIF indgang og dette USB lydkort fra M2TECH. http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=3563&zoneid=5
|
| Til top |
|
| |
Bonde1985 Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har erfaret at den valgte afspiller du bruger til at afspille dine filer også har noget indflydelse. især hvis du kører optisk ud. derfor vil jeg
forslå dig at kigge lidt på amarra mini. det er et lille plug-in som kører sideløbende med iTunes og skulle øge kvaliteten af lyden gevaldigt...
men prøv dig lidt frem. jeg har ikke kunne høre forskell på AIFF rippede filer, eller Apple Lossless. så den vej tror jeg bestemt ikke du mister det
helt store. dog indeholder AIFF alle data og er overhovedet ikke komprimeret.
der er meget mere at læse på www.computeraudiophile.com
held og lykke
mvh
Bonde
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg tænker mere på er om der er den store forskel på hvordan en god CDafspiller læser CDerne, og så til hvordan DVD drevet i min Mac læser
dem. jeg går ud fra at begge drev læser samtlige dataer på skiven mere eller mindre ens.
Derfor burde der vel ikke være den store forskel på den originale CD og så det jeg ripper i AIFF, Apple Lossless, WAV eller hvad man nu kan finde
på der ikke er komprimeret.
|
| Til top |
|
| |
K--L Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er ikke andet at gøre end at prøve det af her inde får du sikkert ikke noget konkret svar der er nok lige så mange holdninger som der er brugere min holdning/erfaring er at når du ripper en cd vil du altid ende op med et anderledes resultat end den originale cd uanset hvilket format du vælger at bruge. om du så kan høre den forandring er en helt anden snak
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver du overvejer det. Prøv også at overveje hvor mange extra CDer du kunne købe istedet for den rimeligt overflødige computer. Overflødig hvis den kun bruges som server til musik. Brug evt. nogle af pengene på en større CD reol.
Og det er livskvalitet at stå foran CD reolen og overveje hvilken CD man vil høre ud af alle dem man har samlet i 25år.
Hvis du endelig vil lagre CDerne digitalt var et sonos system eller lign. sikkert bedre, end Apples smarte men ikke særlig gode PCer. Tilgengæld koster de det dobbelte i forhold til en HP som kan meget mere på enhver tænkelig måde, selv til den halve pris. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann jeg fornæmmer ligesom at du ikke er meget for hverken computere eller Macs. Som jeg skrev i mit første indlæg og i min underskrift, så
har jeg allerede Macen, det er mere afspildningen af musikken der nu er problemet. Så spørgsmålet lyder mere på om hvorvidt jeg mister noget
eller ej i forhold til en CDafspiller. Meget af den musik jeg lytter til er elektronisk, hvor meget af det er købt gennem iTunes store(jeg ved godt det
ikke er bedste kvalitet, derfor ideen med at rippe CDer) For mit vedkommende har jeg to forskellige musiksmage. Når jeg bare skal høre musik, så
er iTunes musikken fin nok, og efter som jeg 839 numre som stort set alle er af forskellige kunstnere, så bliver det VIRKELIGT mange CDer der skal
til for at dække muligheden for at kunne købe lige det ene nummer som jeg vil have fra den kunstner.
Skal der der i mod virkeligt lyttes til musikken, så er jeg mere til det mere stille musik som Nora Jones, John Mayer og den slags, men også
elekronisk som Trentemøller og Mike Sheridan. Efter som de laver en del numre som jeg kan lide, vil jeg købe deres albums på CD og så rippe i den
højere kvalitet.
Det du mener om Macs, er ca samme mening jeg har om PCer(Også HP), så jeg syntes bare vi skal lade den ligge der.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
|
Og det er livskvalitet at stå foran CD reolen og overveje hvilken CD man vil høre ud af alle dem man har samlet i 25år.
|
|
|
Din kone bliver glad, for du slipper for et øjebæ af en cd-reol stående fremme
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har prøvet at hente demoen af amarra og må sige at det er ikke lige den vilde forskel der er på Michael Jacksons Earth song fra history
albummet, rippet i Apple Lossless, i forhold til når jeg høre normalt på iTunes.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
|
|
|
|
Men ofte er det svært at beslutte sig - og hvis man lyst til at lytte til enkeltnumre fra forskellige cd'er forestiller jeg mig at det er nemmere fra en fom for harddiskafspiller. (Er i gang med at kaste mg over et sådant projekt i en highend version)
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. til lydkvalitet. Prøv er mit bedste råd. Nettet bugner af teorier, påstande, og andre erfaringer om digitale kilder. Jeg mener
det bedste er at forholde sig her, som til alt andet udstyr. Kritisk og med vægt på egne lytte-erfaringer. (Jeg tror endnu ikke
helt på det, men min egen erfaring så langt er at det er forskel).
Noget andet. Hvis din Macbook også er din arbejds/fritids-computer. Vil det ikke være lidt upraktisk at være 100% afhængig af
den? En (brugt) Mac Mini dedikeret til denne, og muligvis andre opgaver, vil måske være bedre?
Og til sidst. Hvornår bliver hifi4all Safari-kompatibel???
vh
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Det jeg tænker mere på er om der er den store forskel på hvordan en god CDafspiller læser CDerne,
og så til hvordan DVD drevet i min Mac læser
dem. jeg går ud fra at begge drev læser samtlige dataer på skiven mere eller mindre ens.
|
|
|
Med et godt rippe-program er kvaliteten fra din Mac mindst lige så god som en god afspiller.
|
| Til top |
|
| |
simonga Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad jeg gør:
Mac mini til DAC, alt musik rippet i Apple Lossless og afspillet i iTunes (uden nogen former for mærkelige plugins).
Optisk udgang fra Mac Mini og ind i DAC.
Det lyder vanvittig godt, har haft utal af CD-afspillere, og denne her løsning er MINDST lige så god (spørger du mig, er den bedre). Dertil en masse fordele, Mac Mini'en fungerer også som mediecenter, der er isat Bluray så vi kan se Bluray film (dog kun med 5.1-lyd, pga. S/PDIF) og tv-tuner med mpeg4 og dvb-c
Perfekt løsning. Kan kun anbefale dig at du smutter ud og investerer i en DAC, smider din CD-afspiller ad helvede til og kommer igang med at rippe
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et enkelt spørgsmål i den spændende diskussion:
Vi er enige om, at en almindelig musik-cd indeholder 16 bit lyd samplet med 44 KHz. Og hvis man udelukkende lytter til
almindelige cd'er - eller musik rippet fra almindelige cd'er, hvad er så fordelen med et lydkort/DAC, der kan håndtere 24 bit og
96 KHZ eller højere?
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Hey.
Jeg overvejer lidt totalt at droppe mine CDafspillere og skifte dem ud med min MacBook Pro samt formentligt en Benchmark DAC1 Pre. Mit
spørgsmål er nu, hvis jeg importere mine CDer til iTunes i Apple lossless, og køre lyden over en DAC som Benchmark eller anden i den klasse. Vil
jeg så tabe lydkvalitet i forhold til at køre dem direkte på en CDafspiller og forforstærker i samme prisklasse?
Jeg tænker bare, data er vel data, så Macen og CDafspilleren burde jo få samme data ind fra CDen, det afgørende for kvaliteten er vel omsættelsen
fra data til musik som jo bliver Benchmarksens opgave. Eller er der noget jeg misforstår? |
|
|
Du er garanteret modstridende svar på sådan et spørgsmål. Hvis du kan få MAC'en til at sende uprocesseret (digital volumekontrol og mixer kan give forringelse) data ud til en Benchmark DAC og du bruger et fornuftigt ripper program som kompenserer for fejl (et godt ripper program genlæser CD'en, til den med stor sandsynlighed er fejlfrit indlæst), er jeg personligt overbevist om at resultatet er fuldt på højde med output fra en god dedikeret audio CD læser, der sender til samme DAC. Der er helt sikkert mange som ikke er enige og du vil uden tvivl få mantraet om at lytte. Til det kan jeg kun sige at du må vælge om du stoler på din egen forståelse af teknologien, som jeg mener er rigtig. En analytisk tilgang til tingene kan spare dig for en masse frustrerende sammenligninger og lyttetests. Man skal selvfølgelig passe på ikke at lukke af for muligheder og sidde fast i fordomme, men det er langt mere produktivt at forstå de enkelte elementer når man optimerer. Jeg siger ikke at en lyttetest er irrelevant, men jeg vil sige at hvis den viser at det lyder ringere fra computer end fra en dedikeret CD læser så må man holde fast ved sin forståelse af teknologien og løse problemet (f.eks.gøre CD'en ren, bruge bedre ripper sw, få mixer softwaren til at blande sig udenom) og ikke stille sig tilfreds med at "det er dårligere med computer for det har jeg selv hørt". Jeg er overbevist om at hvis Benchmark DAC'en får de rigtige data ind, så bliver lyden rigtig uanset om det kommer fra en computer eller en audio CD læser (andre mere gammeldags DAC'er kan have problemer med jitter fra en computer).
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Hvis du endelig vil lagre CDerne digitalt var et sonos system eller lign. sikkert bedre, end Apples smarte men ikke særlig gode PCer. Tilgengæld koster de det dobbelte i forhold til en HP som kan meget mere på enhver tænkelig måde, selv til den halve pris. |
|
|
Nu må jeg le  __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ting er fremtidssikring, hvis man laver en DAC der kun tager CD opløsning vil den være forældet i samme sekund man begynder at bruge en
højere opløsning som standart til musik.
Der ud over så er det muligt at få (detsværre kun meget lidt) musik som ligger i langt højere kvalitet end almindelige CDer, jeg så foreksempel et
testnummer på 3,5 minutter, hvor FLAC filen fyldte omkring 1GB.
Der ud over så er det vel også overskud. Hvis du har en hardware som kan arbejde meget hurtigere end den skal, vil den i de fleste tilfælde
arbejde bedere ved lavere hastigheder, end en der kun er lavet til at køre ved lav hastighed.
Jeg ved ikke om en DAC gør det, men foreksemple kan du med et hurtigt graffikkort i din computer, få den til at køre det samme billed gennem
GPUen flere gange, og dermed få et fejlfrit billed ud til skærmen, frem for en langsom GPU som kun når at køre det igennem 1 gang, og dermed
ikke har tid til at lave fejlretning som den hurtige GPU kan.
Det lyder som om der er blandet meninger omkring brugen af DAC frem for CDafspiller. Men jeg er da blevet lidt klogere. Jeg ved godt den
eneste vej frem er at lytte og prøve sig frem inden for hifi verdenen, men 10-12K for en DAC som måske ikke er noget alligevel, er rigtigt mange
penge for en elevløn, så ville lige høre andres erfaringer først.
Næste spørgsmål er så, hvilken udgang er bedst at bruge? Optisk, USB eller USB/coaxial via M2TECH?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vi er ved det. Jeg kan forstå der er flere Macbrugere der kigger med. Hvilket rippe programmer kan i anbefale? er iTunes CD importer god nok,
hvis man indstiller den til det bedste den kan? jeg har også MacTheRipper men det bruger jeg mest til film, er det bedre?
|
| Til top |
|
| |