Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 22:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvilke Højalerkabler skal man vælge? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmusapt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa :)

Må erkende jeg ikke er den store fisk til det med højtalere og måske derfor jeg vælger at søge hjælp herinde :).

Som det er nu har jeg et z-5500 til min computer. Problemet er dog at kablerne er sorte og ALT for lange.
Jeg skal derfor ud og købe nogle hvide i håb om de kan skjule sig bedre på den hvide væg :P

Men nu hvor jeg er igang og måske kun skal bruge 25 meter kan jeg jo lige så godt købe så jeg har kabel til overs til det højtalersys jeg køber for mine penge fra skat :D som kommer ind på kontoen på et par måneder :D

Derfor ville jeg slå 2 fluer med et smæk og købe 100 Meter.

Men hvad ville i anbefale af hvid højtaler kabel og hvor stor forskel er der egentlig på lydkvaliteten i forhold til pris på diverse :)

/MvH Rasmus :0) 

Til top Vis rasmusapt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmusapt

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Dine sorte kabler er for lange og så vil du købe 100 meter hvide kabler? Den forstår jeg ikke rigtigt.

Et rimeligt højttalerkabel (hvilke højttalere) koster 50-100 kroner meteren. Så det kan hurtigt blive dyrt. Nøjes med det du skal bruge.

Supra kabler giver meget for pengene, men de er nok lidt dyrere. Ellers¨må du en tur ned i den nærmeste butik og se på udvalget.

Dit sidste spørgsmål tør jeg slet ikke svare på. Se evt. de små 100 andre tråde om kabler, hvor folk er ved at flå hovederne af hinanden. Kan bare sige at jeg har prøvet DIY kabler til få kroner meteren og færdige kabler til mere end 300.000 kroner for 2 x 3 meter. Jo - der er forskel - men er den pengene værd?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Dine sorte kabler er for lange og så vil du købe 100 meter hvide kabler? Den forstår jeg ikke rigtigt.

Et rimeligt højttalerkabel (hvilke højttalere) koster 50-100 kroner meteren. Så det kan hurtigt blive dyrt. Nøjes med det du skal bruge.

Supra kabler giver meget for pengene, men de er nok lidt dyrere. Ellers¨må du en tur ned i den nærmeste butik og se på udvalget.

Dit sidste spørgsmål tør jeg slet ikke svare på. Se evt. de små 100 andre tråde om kabler, hvor folk er ved at flå hovederne af hinanden. Kan bare sige at jeg har prøvet DIY kabler til få kroner meteren og færdige kabler til mere end 300.000 kroner for 2 x 3 meter. Jo - der er forskel - men er den pengene værd?

Læste du hans indlæg før du svarede. Jeg håber da at der var noget du overså.

Han skal bruge 25m kabel til dette højttalersystem :

http://www.pixmania.com/dk/dk/59184/art/logitech/hojttalersy stem-z-5500-5.html

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

rasmusapt skrev:

Hejsa :)

Må erkende jeg ikke er den store fisk til det med højtalere og måske derfor jeg vælger at søge hjælp herinde :).

Som det er nu har jeg et z-5500 til min computer. Problemet er dog at kablerne er sorte og ALT for lange.
Jeg skal derfor ud og købe nogle hvide i håb om de kan skjule sig bedre på den hvide væg :P

Men nu hvor jeg er igang og måske kun skal bruge 25 meter kan jeg jo lige så godt købe så jeg har kabel til overs til det højtalersys jeg køber for mine penge fra skat :D som kommer ind på kontoen på et par måneder :D

Derfor ville jeg slå 2 fluer med et smæk og købe 100 Meter.

Men hvad ville i anbefale af hvid højtaler kabel og hvor stor forskel er der egentlig på lydkvaliteten i forhold til pris på diverse :)

/MvH Rasmus :0) 

Til dit nuværende højttalersystem mener jeg ikke det kan betale sig at købe dyre højttalerkabler af lydmæssige årsager. Du kan sagtens bruge alm. hvid lysnetledning. Hvis du alligevel vil prøve at bruge "rigtigt højttalerkabel", er dette måske en mulighed :

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hojttalerkabel/arg on_5301_kabel_hvid.htm

Jeg ved jo ikke hvor mange penge du får tilbage fra Skat og hvilke højttalere du planlægger at købe, men så skulle du måske vente med at købe kabel til du ved hvad du skal bruge til dine nye højttalere.

rasmusapt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hmm til dem der ikke helt er med :D

Har kigget lidt på et par sider og har lagt mærke til højtalerkabler ofte er billigere for 100 meter :)

Har et z-5500 hvoraf jeg mangler hvide kabler.. vil tro ca. 25 m

Derudover køber jeg et rigtigt højtalersys til tv'et som jeg også går ud fra skal bruge højtalerkabler.. Hvis jeg skal bruge 50meter der, kan jeg jo lige så godt købe 100 meter og så bruge det til begge dele :)

Spare jo sikkert lidt og får samtidig kvalitets kabler til z-5500 selvom det nok ikke forbedre lyden :)

Spørgsmålet er så, hvis man køber et højtalersæt til 10-12k samler ink forstærker osv. Hvad skal man købe til af kabler hvis de skal være hvide :D..

Håber folk er med :D

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Jo jeg læste hans indlæg, men er ikke tankelæser og havde slet ikke fantsi til en opstilling hvor højttalerne står 25 meter væk. Hvad med aktive højttalere?

Hvis man har behov for 2 x 25 meter højttalerkabel så står jeg af, det er uden for min erfaring .... har max. prøver 2 x 4 meter - som ville koste mere end et hus i 100 meters længde. 

rasmusapt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Har jeg forstået det ret. Ville almindeligt ledningskabel kunne fungere som højtaler kabel?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Stanley skrev:

Jo jeg læste hans indlæg, men er ikke tankelæser og havde slet ikke fantsi til en opstilling hvor højttalerne står 25 meter væk. Hvad med aktive højttalere?

Hvis man har behov for 2 x 25 meter højttalerkabel så står jeg af, det er uden for min erfaring .... har max. prøver 2 x 4 meter - som ville koste mere end et hus i 100 meters længde. 

Han har ikke behov for 2 x 25 meter kabel. Hans højttalere er et 5.1 surroundsæt til pc (som du kan se af mit link) d.v.s. at han har 6 højttalere og skal derfor bruge ialt 25meter kabel. Det er vel egentlig ikke ualmindeligt til et surroundsæt.

Som du også kan se af mit link koster hans højttalere ca 2000 kr. og derfor ville dine kabelforslag hurtigt komme til at koste mere end hans højttalere.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

rasmusapt skrev:
Har jeg forstået det ret. Ville almindeligt ledningskabel kunne fungere som højtaler kabel?

Ja.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

rasmusapt skrev:

Ja.

Yes. Køb et bundt 25 meter rund 2x0.75 mm^2 lampeledning fra nærbutikken og tænk ikke mere over det. De parasittiske effekter er så små at der intet er at hente på dyere kabler alligevel.

Havde du haft større højtalere ville jeg sige at der skulle et større tværsnit til, men dette er jo ikke tilfældet. Sølvbelagte kabler oxiderer en del langsommere end kobberkabler, så dette ville være argumentet herfor.

Til fremtidig brug kan du jo overveje QED's Silver anniversary eller Van Den Huls billige sølvbelagte kabler der begge to er relativt lette at skjule. Især QED's. De er begge set i Hifi-Klubben.

QED's underlige X-Tube er forresten noget værre vrøvl, og giver derfor ingen forbedring som de ellers påstår, men kablet er fint forsølvet, kraftigt nok og let at skjule.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes