| Forfatter |
|
Fralle Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 05 Marts 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vær Hilset.
Jeg har et lille brummende problem og vil lige høre om nogen herinde skulle have et lille husråd, der kunne hjælpe på det. Jeg er ikke den store DIY-mand og har ikke loddekolber og andre sjove ting lige ved hånden.
Jeg har en rega p3/24 med en ortofon 2M Blue og en tilhørende TTPSU kørende med en Project Phono Box SE II riaa og en Roksan Caspian integreret forstærker. Jeg har ikke rigtigt tænkt over den svage brummen før, da jeg kun har bidt mærke i den, når jeg har skruet væsentligt højere op end jeg gør, når jeg hører musikken.
Men af hensyn til min kære overbo i nattetimerne har jeg hentet et par Superlux HD-681 hovedtelefoner hjem og anskaffet mig en fin lille Litte Dot 1+ forstærker til den (tak for det. En fin lille ting) og her blev det pludselig lidt tydeligere (måske jeg blot skulle undlade at spille så højt med de ørevarmere på).
Da det forsvinder, når jeg rører min PSU samtidig med enten forstærkeren eller riaa'en tænkte jeg, at der må være et eller andet med et eller andet jordings-problem. Da jeg forsøgte at 'koble' de to stel ved at røre dem begge med et ekstra phonokabel, jeg har liggende var der ingen effekt (jeps. Jeg er ikke det store elektronik-geni). Min radiator står selvfølgelig milevidt derfra, så jeg ville lige høre om nogen kunne komme et alternativt råd inden jeg begyndte at spæne rundt for at finde et kabel, der kan nå helt derom eller om det mon ville hjælpe og hvor det måske umiddelbart var bedst at montere?
Det har vel ikke noget med Regas lidt 'specielle' måde at jorde tonearmen på? Vil helst undgå noget med at skulle kaste noget nyt kablingshejs i skidtet.
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 05 Marts 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når brummen forsvinder når man samtidig rører ved noget, jeg tænker _____
Normale grammofoner med RCA stik havde en ekstra Jordledning for tilkobling til Forstærker.
Nu ved jeg ikke om Du ligefrem ligger inde ´med modstande Fordi når Du rører ting er det ikke det samme som Du direkte kortslutter noget. Mennesker har ligesom en Indre modstand, sådan for være morsom. Og det er det eneste jeg kender til det med Jord. Så har ikke de store erfaringer.
Hvor den der ledning er koblet på inden i en grammofon kan jeg heller ikke huske, men det her er rigtig nok. DIN stik med 5 ben her er midterbenet på "Stel", men så er metal-skærmen faktisk også sat på stel ____ Måske bare et andet sted ? ______ Så Stel, Jord og den slags er, noget med prøve sig frem. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 05 Marts 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke bare at bruge net-kabler med jord fra alle produkter til en strømskinde med jord, så er alle stel samlet til et punkt.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Fralle Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg forstår det, har rega ført jord med inden i en af 'kanalerne' i RCA-kablet. uha. det med modstande er jeg ikke så skarp ud i... Har ikke leget med den slags siden 7.klasse, men umiddelbart ville jeg jo mene, at der var mere modstand i luften end i mig  @Dan A... nu er der jo ikke jord i de stik, jeg har i væggen? Alternativet må være at trække et kabel til min radiator og så 'montere' den et sted på forstærkeren? eller på tonearmen?
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fralle skrev:
Som jeg forstår det, har rega ført jord med inden i en af 'kanalerne' i RCA-kablet.
uha. det med modstande er jeg ikke så skarp ud i... Har ikke leget med den slags siden 7.klasse, men umiddelbart ville jeg jo mene, at der var mere modstand i luften end i mig 
@Dan A... nu er der jo ikke jord i de stik, jeg har i væggen? Alternativet må være at trække et kabel til min radiator og så 'montere' den et sted på forstærkeren? eller på tonearmen?
|
|
|
Stop, ikke noget med jord fra radiatoren. Tanken er bare at hvis du kan fjerne brummet ved danne forbindelse gennem dig selv mellem PSU og riaa eller forst, så kan du også danne forbindelsen via net-kablerne med jord leder og stikdåse med jord, denne skinde behøver ikke at være forbundet til jord. Du får samme effekt hvis du bruger et stykke ledning og stelforbinder PSU'en til enten riaa eller forst. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Fralle Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oooh... ok. Den forstod jeg så lidt bedre  Det må jeg så lige prøve.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 06 Marts 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Fralle
Dit problem skyldes sandsynligvis, at din Riaa og/eller din pladespiller står for tæt på hinanden eller for tæt på din forstærker. Prøv, når du kan høre brummen, at løfte dem væk fra hinanden og læg mærke til om brummet formindskes.
Venligst
Bent __________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
Fralle Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, og mange tak for rådene. Det er nu rart med et forum, hvor folk kommer med hurtige og fine respons  Og ja.. mit grej står lige lovligt meget oven i hinanden, så jeg har før overvejet et nyt møbel til skidtet. Så nu vil jeg forsøge at skille det hele lidt ad. Mht kabler er det kun min forstærker og hovedtelefonforstærker, jeg umiddelbart kan smide et jordet kabel på, men det er da et forsøg værd, så hvis ikke en omrokering hjælper må jeg jo på jagt efter en ny strømskinne og et par elkabler. Har lidt meget om ørerne lige pt, men vender tilbage senere med eventuelle resultater...
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fralle skrev:
Hej igen, og mange tak for rådene. Det er nu rart med et forum, hvor folk kommer med hurtige og fine respons 
Og ja.. mit grej står lige lovligt meget oven i hinanden, så jeg har før overvejet et nyt møbel til skidtet. Så nu vil jeg forsøge at skille det hele lidt ad. Mht kabler er det kun min forstærker og hovedtelefonforstærker, jeg umiddelbart kan smide et jordet kabel på, men det er da et forsøg værd, så hvis ikke en omrokering hjælper må jeg jo på jagt efter en ny strømskinne og et par elkabler. Har lidt meget om ørerne lige pt, men vender tilbage senere med eventuelle resultater... 
|
|
|
har TTPSU ingen jord ben i net brønden ?, hvis nej, så vil det ikke virke med de netkabler og stikdåse. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Fralle Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå... så fik jeg prøvet at separere delene lidt. Det hjalp ikke. Det var nu så også blot med en 30-40 cm... Lige pt har jeg ikke møbel eller kabellængde nok til større adskillelse, så.... Til gengæld forsøgte jeg at stille PSU'en på hovedet ovenpå forstærkeren, så de to havde direkte kontakt (ingen gummiben imellem). Så forsvandt den svage brummen. Så med mindre, der er en risiko forbundet ved den slags, vil jeg på en eller anden vis forsøge at forbinde de to stel eller blot lade min PSU stå på hovedet på forstærkeren  . Altså må det være Dan's løsningsforslag, jeg skal have fat i. Da der desværre ikke er en netbrønd på min PSU og altså heller ingen jord, må jeg nok ud i en form for hjemmegjort løsning. Umiddelbart tænker jeg at løsne en skrue og smide lidt lidt kobber ind og ned til forstærkeren. Igen, tak for hjælpen
|
| Til top |
|
| |