Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 01:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jamo 7.7 bas enhed original? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aarestrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej, Jeg har et sæt Jamo's 7.7 højtaler som jeg har købt brugt. Jeg syntes at højtalerne er sindssyge smukke men noget malurt i bærret er der desværre …

Jeg har altid undret mig over den svage bas de præsterede at spille op med – det virker som om at bassen er alt for svag i forhold til diskant/mellemtone. Jeg har i en periode kompenseret for dette med en SUB.

Nu har jeg så endelig fået taget mig sammen til at undersøge forholdet nærmere og er startet med at se hvilken bas enhed der sidder i kabinettet. Det viser sig at være en 8” enhed der har printet ”Jamo item 20316” på magneten.

Denne Jamo enhed vejer ca. 1010 gram og virker utrolig spinkel. Ifølge dette link hos Amazon skulle enheden have følgende spec. 50 watts RMS/100 watts max. Højtalerkabinettet er påtrykt værdierne 200/280 Watt.

http://www.amazon.com/dp/B002UZNXA2/ref=asc_df_B002UZNXA2104 9163/?tag=prontocom92534-20&creative=380333&creative ASIN=B002UZNXA2&linkCode=asn

Det virker på mig som om det ikke er den originale bas enhed der er monteret.

Er der nogen der kan hjælpe med et svar på om det er den originale?

Til top Vis Aarestrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aarestrup

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Jeg tror enheden er god nok. Husk at der sidder to af dem i kabinettet til at dele effekten. Er du sikker på at du ikke er kommet til at fjerne de terminalbøjler, der skal bruges når de ikke er bi-wiret?
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Aarestrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Jeg tror enheden er god nok. Husk at der sidder to af dem i kabinettet til at dele effekten. Er du sikker på at du ikke har fjernet de terminalbøjler der skal bruges når de ikke er bi-wiret?

Hej, I modellen 707, 707a og 707i sidder der 2 bas-enheder inde i kabinettet. I modellerne 7.7 og D590 sidder der én enhed i bunden af højtaleren – pegende nedad. Der er så sat en ekstra fod på højtaleren der ”løfter” højtaleren nogle centimeter op, således at bas enheden kan arbejde.

Altså er den model jeg har kun med én bas enhed.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Sorry - Du har naturligvis ret. Jeg huskede galt og troede 7.7 var den første model. Men i øvrigt synes jeg serien generelt har været rigeligt fyldig i bassen, så noget er der nok galt. Spiller bassen overhovedet med?

Desværre kan jeg ikke ud fra typenummeret se om den er rigtig. Måske vil en anden 7.7-ejer prøve at be- eller afkræfte?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Aarestrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Sorry - Du har naturligvis ret. Jeg huskede galt og troede 7.7 var den første model. Men i øvrigt synes jeg serien generelt har været rigeligt fyldig i bassen, så noget er der nok galt. Spiller bassen overhovedet med?

Desværre kan jeg ikke ud fra typenummeret se om den er rigtig. Måske vil en anden 7.7-ejer prøve at be- eller afkræfte?

Men, er det normalt at man "forholdsmæssigt" opgiver selve højtaleren til 200W når basenheden er på 50W. Det er vel således at basenheden nærmest sidder direkte på terminalerne blodt adskildt af en spole for at fjerne MF/HF?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Aarestrup skrev:

Men, er det normalt at man "forholdsmæssigt" opgiver selve højtaleren til 200W når basenheden er på 50W. Det er vel således at basenheden nærmest sidder direkte på terminalerne blodt adskildt af en spole for at fjerne MF/HF?

Det er normalt at du ikke kan regne ret meget med effektopgivelser. Der er 100 forskellige måder at opgive den slags på (næsten). Derfor skal man passe på med at sammenligne. Kabinet og delefilter har også indflydelse på hvor meget enheden kan tåle i den samlede konstruktion. Det er heller ikke hele effekten der afsættes i basenheden, en del af effekten afsættes i de andre enheder og delefilteret.

Det kan altså ikke udelukkes at det er den originale enhed der sidder i på trods af de wattopgivelser.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Aarestrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

@Boye - tak for at du bekræftede at JAMO 7.7 originalt har denne bas monteret  Jeg har udskiftet JAMO enhederne til SEAS 1288 enheder, se mere her:

Links til lidt billeder af de nye enheder:        http://aarestrups.dk/thejamo707series/707.htm  derfra vælg linket “link to the new woofer” lidt nede på siden..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes