Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 12:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forsøg med lakridskabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med "Big Fat Snake"- koncerten her i storbyen, spilles der solid rockmusik i fars synagogen. Der varmes kraftigt op med bla. "Recyckled" og så opstår ideen:

På baggrund af den megen snak om hørbar effekt af kabler,  griber jeg straks chancen for lidt tweaks-leg.  Spørger de 5 svende/svendinder om de er med på lidt forbrugerundersøgelse?
Jeg skifter efter en stund samtlige kabler til ren "lakrids". Dvs pc-netkabler - elnetledning som højttalerkabler( dog uden Z-plugs) og de forgangne rød/hvide signalkabler tilbage fra 80érne som signalkabler. Med disse kabler spilles der en rum tid, og der skiftes tilbage til oprindelig opsætning og dette foretages to gange.

Eksperimentet medførte følgende kommentarer når "lakridserne" var i systemet:

- hvor blev musikken af?
- det falder sammen!
- bandet forsvinder!
- sikken forskel!

Prøv hos dig selv en skønne dag og lad høre.
Jeg må tilbage til selskabet. Amaronen venter og senere en forhåbentlig fed koncert

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

ja det er også min oplevelse alene fra lakrids til profigold(der er både fornuftig leder og skærm) giver et kæmpe løft.
om man så behøver at ofre mere er jeg stærkt i tvivl om. advancen på kabler er sindsyg. tror mere det er et spøgsmål om at få det hele til at passe sammen. mit bedste kabel køb var et tysk EAGLE også i den billigere ende jeg fik lige det jeg have manglet fra cd

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

er enig her. bruger selv profigold kabler til mit A/V grej. rimelig pris kontra kvalitet
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Nej du har bare manipuleret dem alle sammen med dit kropssprog...... mmmm klart.

Jeg er helt enig, der er forskel om det kan måles eller ej, selv min kæreste kan hører forskel på digital kabler ved en "blind" a/b test. hun ramte rigtigt hver gang.

Men synd for dem som ikke vil opleve den forskel på eget anlæg.

JJy
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:
er enig her. bruger selv profigold kabler til mit A/V grej. rimelig pris kontra kvalitet

jeg kan trøste dig med at jeg har hørt mange kabler hvor man ikke kunne høre forskel om det var Profigold/clicktronic eller et langt dyrere.

Andre gange er der virkeligt forskel
Jeg vil sige man godt kan forbedre en del hvis der er noget man mangler mere top/detaljer/ mm. med kabler men man skal kysse mange frøer
det tog mange forsøg at gøre min cdlyd bedre men jeg ville til enhver tid gøre det igen.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
ja det er også min oplevelse alene fra lakrids til profigold(der er både fornuftig leder og skærm) giver et kæmpe løft.
om man så behøver at ofre mere er jeg stærkt i tvivl om. advancen på kabler er sindsyg. tror mere det er et spøgsmål om at få det hele til at passe sammen. mit bedste kabel køb var et tysk EAGLE også i den billigere ende jeg fik lige det jeg have manglet fra cd

Jeg mener bestemt heller ikke man skal bruge priserne som lydforbedrende guidelines. Nogle gange hænger pris/ydelse sammen, andre gange gør det ikke. Præcist som med alle andre produkter i vores tilværelse.
Humlen er at finde det produkt der tiltaler dig, så dit setúp performer efter ønske..

Mht kvinder og test er de altid et positivt tiltag. De lader sig på ingen måde forblænde af priser og fancy design( når det kommer til hifi ), men lytter neutralt og ubekymret!

PS. Iøvrigt en glimrende koncert hvor Viskinde ikke var savnet....

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Jeg skifter efter en stund samtlige kabler til ren "lakrids". Dvs pc-netkabler - elnetledning som højttalerkabler( dog uden Z-plugs) og de forgangne rød/hvide signalkabler tilbage fra 80érne som signalkabler. Med disse kabler spilles der en rum tid, og der skiftes tilbage til oprindelig opsætning og dette foretages to gange.

Spændende test, men det kunne også være interessant at teste kablerne én ad gangen. På den måde kunne man måske finde ud af, hvor der virkelig kan hentes noget. Eksempelvis med højttalerkablerne eller de billige 80er signal-kabler.

/dreamz

Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
gl.jas skrev:

Spændende test, men det kunne også være interessant at teste kablerne én ad gangen. På den måde kunne man måske finde ud af, hvor der virkelig kan hentes noget. Eksempelvis med højttalerkablerne eller de billige 80er signal-kabler.

/dreamz

Jeg foretog din foreslået test for at par år siden, og jeg husker der var divergerende meninger mht hvilket kabel der gav max-effekten. Faktisk gik diskussionen på netkabel kontra signalkabel og som jeg husker det endte det "uafgjort"...

Iøvrigt tror jeg HOLBERG kan bidrage lidt her. Jeg aflagde den gode broder et besøg, en del år tilbage, medbringende et netkabel som blev smækket på hans BAT-forstærker. Tjubang for en reaktion. Pludselig kom der i den grad dynamik på BATén. Den skiftede tilstand fra åndenød til epo-tilstand

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

På baggrund af den megen snak om hørbar effekt af kabler,  griber jeg straks chancen for lidt tweaks-leg.

Du kan da ikke have læst ret meget af snakken om effekten af kabler eller manglen på samme, hvis du har undgået at læse, at netop den måde at teste på ikke kan bruges til noget som helst...?

"Nu skifter jeg alle disse fantastiske kabler ud med det værste l**t som man gik bort fra i 80'erne og som ingen ved deres fulde fem ville bruge i deres anlæg, medmindre de var decideret døve!!!"

....

"Nå!? Kunne I høre forskel?"

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
dreamz skrev:
gl.jas skrev:

/dreamz

Jeg foretog din foreslået test for at par år siden, og jeg husker der var divergerende meninger mht hvilket kabel der gav max-effekten. Faktisk gik diskussionen på netkabel kontra signalkabel og som jeg husker det endte det "uafgjort"...

Iøvrigt tror jeg HOLBERG kan bidrage lidt her. Jeg aflagde den gode broder et besøg, en del år tilbage, medbringende et netkabel som blev smækket på hans BAT-forstærker. Tjubang for en reaktion. Pludselig kom der i den grad dynamik på BATén. Den skiftede tilstand fra åndenød til epo-tilstand

Underligt han så skiftede forstærker :-)

Hvad kostede det net-kabel?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
gl.jas skrev:

På baggrund af den megen snak om hørbar effekt af kabler,  griber jeg straks chancen for lidt tweaks-leg.

Du kan da ikke have læst ret meget af snakken om effekten af kabler eller manglen på samme, hvis du har undgået at læse, at netop den måde at teste på ikke kan bruges til noget som helst...?

"Nu skifter jeg alle disse fantastiske kabler ud med det værste l**t som man gik bort fra i 80'erne og som ingen ved deres fulde fem ville bruge i deres anlæg, medmindre de var decideret døve!!!"

....

Så fik du da det på plads, og så behøver du ikke egentlig ikke blande dig yderligere...

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
gl.jas skrev:
dreamz skrev:
gl.jas skrev:

/dreamz

Underligt han så skiftede forstærker :-)

Hvad kostede det net-kabel?

1- Bestemt ikke. Han skiftede også speaker. Alt dette af samme årsag som andre der skifter :-)

2- 41 kr.  

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Stemer skrev:
gl.jas skrev:

....

Så fik du da det på plads, og så behøver du ikke egentlig ikke blande dig yderligere...

Øhh, du starter en tråd hvor du lægger op til debat om hørbar effekt af kabler. Når der så er en der mener noget andet end dig får han at vide at han ikke skal blande sig ???????

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
gl.jas skrev:

....

HA HA HA HA HA, Ja det er altid godt og prøve om man ikke kan lave lidt ballade .

Ingen tvinger dig til at lege med din hobby, men lad nu os/de mennesker der har lyst til at få det bedste ud af det værre i fred og spar os for alle de spydige bemærkninger, såsom at det ikke kan bruges til noget som helst.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

guffi skrev:
[HA HA HA HA HA, Ja det er altid godt og prøve om man ikke kan lave lidt ballade .

Ingen tvinger dig til at lege med din hobby, men lad nu os/de mennesker der har lyst til at få det bedste ud af det værre i fred og spar os for alle de spydige bemærkninger, såsom at det ikke kan bruges til noget som helst.

Trådstarter lægger op til debat når han skriver "På baggrund af den megen snak om hørbar effekt af kabler". Derfor er det vel meget naturligt at Stemer svarer. Ellers må vi vide hvad formålet er med tråden. Hvis den handler om at lade jer "lege i fred" er det fint nok. Men hvis den handler om at "legen" skulle bevise at der er hørbar forskel på kabler, må det vel også være naturligt at påpege at "legen" intet beviser.

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
guffi skrev:
[HA HA HA HA HA, Ja det er altid godt og prøve om man ikke kan lave lidt ballade .

Trådstarter lægger op til debat når han skriver "På baggrund af den megen snak om hørbar effekt af kabler". Derfor er det vel meget naturligt at Stemer svarer. Ellers må vi vide hvad formålet er med tråden. Hvis den handler om at lade jer "lege i fred" er det fint nok. Men hvis den handler om at "legen" skulle bevise at der er hørbar forskel på kabler, må det vel også være naturligt at påpege at "legen" intet beviser.

hvis man kan måle forskel på kabler, og man kan høre forskel på kabler, hvad er det så lige for et bevis du mangler ?
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

det lyder som en spændedne øvelse - må jeg prøve selv en dag, jeg må indrømme at jeg har svært ved at høre forskel på
interconnects i lakridsformat eller i den dyrere ende - jeg kan simpelthen ikke høre forskellen.
Mht. højtalerkablerne har jeg en enkelt gang brugt netledning som højtalerkabel og det var decideret rædsomt, ikke at det har
fået mig til at investere i dyrere kabler, men jeg undgår netledninger som jeg finder decideret destruktive for lyden, og bruger
højtalerkabel til 10 kr meteren fra den lokale elektriker.
det kunne for mig, være sjovt havde du først sammenlignet interconnects overfor dine gæster, dernæst højtalerkablerne og se
om de kunne høre begge dele...

mvh.
Søren

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
guffi skrev:

Trådstarter lægger op til debat når han skriver "På baggrund af den megen snak om hørbar effekt af kabler". Derfor er det vel meget naturligt at Stemer svarer. Ellers må vi vide hvad formålet er med tråden. Hvis den handler om at lade jer "lege i fred" er det fint nok.Men hvis den handler om  at "legen" skulle bevise at der er hørbar forskel på kabler, må det vel også være naturligt at påpege at "legen" intet bevise

Du har da vist ikke sovet ret meget i nat, for du snakker/skriver vist bare for at holde dig vågen. Kan ikke rigtig se hvorfor disse tråde om kabler altid skal ende med ævl og kvæl fra nogens side, men du er vel en af dem, som kan svare på det

Hvad formålet med tråden er, må du spørge trådstarteren om, det aner jeg ikke så meget om, og er egentlig også lidt ligeglad.

Forstår heller ikke hvad folk som ikke kan eller vil hører forskel egentlig laver herinde. Interessen for hifi generelt kan da ikke være den helt store.

Jeg personligt kan sagtens høre forskel på diverse kabler, og udstyr, men det kan du åbenbart ikke, ellers ville du vel ikke skrive at det er naturligt at påpege at legen intet beviser.

Som en anden skriver, hvad er det egentlig du gerne vil have bevist, og hvorfor ?

Lad os nu bare vende tilbage til emnet om kabelforskel, som jo er et rigtig dejligt emne, for os specialister i finlytning

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

guffi skrev:

Hvad formålet med tråden er, må du spørge trådstarteren om, det aner jeg ikke så meget om.

Det var egentlig også det jeg gjorde i mit første indlæg.

Så nu skal vi nok vente på han svarer, så du også kan få tid til at falde lidt til ro igen.

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
guffi skrev:

Hvad formålet med tråden er, må du spørge trådstarteren om, det aner jeg ikke så meget om.

Det var egentlig også det jeg gjorde i mit første indlæg.

Så nu skal vi nok vente på han svarer, så du også kan få tid til at falde lidt til ro igen.

måske du skulle prøve at få fat i nogle ordenlig kabler til hele setuppet og så PRØV! (som debattens overskrift hedder) at skifte mellem standard lakrids og lidt bedre kabler, kunne være sjovt hvad du igrunden ville høre?

kunne jo være du havde nemmere ved at høre det hvis det er HELE setuppet der er skiftet på en gang, en god ide for naysayers at prøve syntes jeg
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes