| Forfatter |
|
Aiszaxs Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey experter (:! - er ret ny indenfor hifi området og så stødte jeg på udtrykket ohm? og det eneste jeg kender det fra er elektronik (: med og reducere osv.
Men jeg er ret lost ang hvordan det fungere i HIFI verdenen? Men først må jeg hellere komme ind til sagen.
Jeg skal bruge nogle "diskoteks" højttalere til og spille op i et forsamlingshus ? og jeg sidder lige pt med:
Sherwood Avp-8500b og en Sherwood AM-8500b --- Omme bag på Am'eren står der " SPEAKER CAUTION! - if 8 ohm min. 4 speakers, if 4 ohm min 2 speakers"
øøh. bom her står jeg stille, burde det ikke være omvendt ?
men ja så bliver jeg jo lidt i tvivl hvilke højttalere jeg skal vælge ? :S om det skal være 8ohm eller 4 ohm... ( det skal siges jeg ikke vil give over 1500 samlet for højttalere ) Først havde jeg kigget på :
http://www.danguitar.dk/product.asp?product=13419 Beskrivelse: -
15" basenhed - 50OZ 2.5" VC Woofer - Piezo tweeter -
Impedance:8Ω - Sensitivity:96dB/W/m - RMS power: 200W - Max.
power: 400W - Frekvens område: 50Hz-20KHz
Og så de her: http://www.danguitar.dk/product.asp?product=13420
- 2 stk.
12" basenheder - 40OZ 2" VC Woofer - Piezo tweeter -
Impedance:4Ω - Sensitivity:94dB/W/m - RMS power: 300W - Max.
power: 400W - Frekvens område: 50Hz-20KHz
og de her: http://www.discoworld.dk/product_info.php?cPath=38_40_127&am p;products_id=30237
Ja jeg vil gerne høre jeres meninger ? Men er specielt forvirret over de 2 første, Den første er 8ohm og nr2. er 4 ohm..
(: Hjælp, og ja forresten ? tror i forstærkerne vil brænde højttalerene af ?? da sidst jeg havde en random 12" på begyndte den og ryge (:
på forhånd tak (: håber jeg postede den her rigtig .
__________________ Mvh. Simon Madsen.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 08 Marts 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal forstås sådan at du kan bruge en 4 ohms eller op til to 8 ohms højttalere per kanal.
To 8 ohms højttalere per kanal giver tilsammen en belastning på 4 ohm, som er det maksimale forstærkeren kan trække.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 09 Marts 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville jeg osse mene, Nesdam - men hvis Aiszaxs gengiver hvad der står bagpå ampen korrekt, har han jo ret;
"if 8 ohm min. 4 speakers, if 4 ohm min 2 speakers"
Så skulle 'min'(imum) jo være 'max'(imum) .
Den sikre side er jo at vælge 8 Ohm, og til spille højt behov, den størst mulige basenhed.
|
| Til top |
|
| |
Aiszaxs Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar (: - Jeg bestilte de 8 ohm's. og det viste sig og være succes (: der var flere watt i dem end de annoncerede på nettet (: super! og tror sagtens de kan spille op (: dog lidt tvivlsom med bassen ?, men har jo ikke prøvet det i et rum hvor der ikke er gulvtæppe, gardiner osv (:.
Mvh Simon m.
__________________ Mvh. Simon Madsen.
|
| Til top |
|
| |
Aiszaxs Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
Det skal forstås sådan at du kan bruge en 4 ohms eller op til to 8 ohms højttalere per kanal.
To 8 ohms højttalere per kanal giver tilsammen en belastning på 4 ohm, som er det maksimale forstærkeren kan trække. |
|
|
Hvad betegner du som en kanal ? jeg er stadig lidt ny jo (: er det selve rækken A eller B... eller der det Højre højttaler i rækken A fx ? __________________ Mvh. Simon Madsen.
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 10 Marts 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Det ville jeg osse mene, Nesdam - men hvis Aiszaxs gengiver hvad der står bagpå ampen korrekt, har han jo ret;
"if 8 ohm min. 4 speakers, if 4 ohm min 2 speakers"
Så skulle 'min'(imum) jo være 'max'(imum) .
Den sikre side er jo at vælge 8 Ohm, og til spille højt behov, den størst mulige basenhed.
|
|
|
Tror det skal læses som om, at hvis den ikke går under 8 Ohm, så kan 4 ht være muligt og ligeledes med 4 Ohms, så er 2 højttalere max.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror gunden til dette er til at forklare med fysik :)
U = R * I
Spændingsforskel = modstand * strømstyrke
I højtalerne må spændingsforskellen skulle være den samme for at flytte enhederne, dvs når du halverer modstanden skal strømstyrken fordobles. Dette stiller store krav til forstærkere da de ikke alle kan levere så store strømstyrker.
Dette forklarer også antalsforholdet.
Men jeg ved det ikke i forhold til højtalere, men synes det giver mening i min fysikbog :)
Med "pr kanal" beetyder: 1 kanal = udgang til 1 højtaler - altså fx til din højre højtaler.
Håber det hjalp lidt
|
| Til top |
|
| |
Londorf Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
enig med virius.
if 8ohm min. = hvis 8 ohm eller højere... lig med 4 ht'er. if 4ohm min. = hvis 4-(8)ohm... lig med kun 2 ht'ere for ikke at belaste forstærkeren.
denne forstærker kan absolut ikke tåle under 4ohms driftbetingleser når de skriver sådan.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aiszaxs skrev:
--- Omme bag på Am'eren står der " SPEAKER CAUTION! - if 8 ohm min. 4 speakers, if 4 ohm min 2 speakers"
øøh. bom her står jeg stille, burde det ikke være omvendt ?
|
|
|
fandt et billede af bagsiden : synes teksten er anderledes - står der ikke "use 4 Ohms min. with 2 speakers, and 8 Ohm min. with 4 speakers - det giver fin mening

__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden, du har ret. En halvering af impedansen kan i princippet trække, og kræve, den dobbelte effekt fra forstærkeren. Men de fleste almindelige forstærkere bryder sig ikke om belastninger under 4 Ohm.
|
| Til top |
|
| |