Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lyd eller Lydbillede ?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Mr. MBG

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet en del forskelige højttaler igennem tiden (tidliger bruger navn Mr. MBG) 

Og efter en lille pause fra alle de finde hifi sider. har jeg siddet og kigget lidt rundt for se hvordan og hvorledes "moden" ligger idag ;)

Og syntes der er en del der har mast højttalerne op i et lille hjørne og højttaler der står spiller helt lige ud, uden nogen form for vinkel. 

Så ville høre hvordan fortolker du/i god lyd? er det bare en cd i anlægget og så fløjtte rundt i stuen... eller går i op i at kunne sidde i midn forand højttalerne og få den fulde oplevelse, hvor man kan lukke øjne og høre f.eks forsangen står i miden forand dig og gittaristen står lidt bagved til højer og trommerne til venstra. altså kunne høre hvor de forskelige står, og spiller fra.

Jeg personlig går meget op i det. og mener ikke et sæt højttaler er sat ordenlig op før man kan høre hvor min. sangeren står. og med det har jeg ikke til dags dato prøvet en højttaler hvor de bare blev kastet op i et hjørne og så var der et fint lydbillede. eller en højttaler der klaret det uden nogen form for vinkling. jeg har prøvet en del højttaler hvor det virkelig har taget tid at få det fulde ud af dem, med hensyn til vinkling og placering i forhold til vægge og vinkling igen. og desværre højttaler jeg slet ikke har kunne få til at spille bare hvor sangeren stod. hele tiden kunne høre hver højttaler spille sit, ikke sammen... bla. Dali helicon 300 og system audio sa2k master

Hvad jers fortolkning og mening om god lyd ???

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

God lyd er når det er helt rent og detaljeret, med overskud i musikken (headroom) når man spiller meget højt. Hvis jeg bare skal have lydtapet, så kører netradioen fra PC'en over min DAC og anlægget. Men den gode lyttesession er i sweetspot i min magelige lænestol med fodskammel og så skal det være meget højt. Jeg kører rør i KL A og horn som er vinklet ind mod sweet spot. Jeg sidder som regel også med lukkede øjne og ja, sangeren skal være i midten af lydbilledet og stereoperspektivet skal være bredt og fri af højtalerne. Mit anlæg er så godt sammensat nu, at jeg kun hører musikken, ikke anlægget. Det med basproblemer pga. bagvæggen, er jeg ude over nu, da jeg købte horn med front basport og har en lukket sub.

God tråd, spændt på at høre fra andre.

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Mr. MBG

Sendt: 11 Marts 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Lyder ikke helt dumt :o)

Samme mening her.- et lækkert lydbillede med masser af overskud og luftighed, og hvor man kan "pille" hver musikker ud ;o)

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke altid at sangeren skal være i midten.Prøv at høre de første Beatles plader

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på lejlighed og hvad man går og laver. Hvis jeg sidder og lytter skal det stå foran mig som et så fuldendt perspektiv som muligt, hvilket er svært at få fuldbragt, samt meget varierende fra cd til cd. Men ellers elsker jeg bare når det hele står så klart og defineret at jeg får gåsehud, så snakker vi snak 
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Mr. MBG

Sendt: 12 Marts 2010 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

( CARS10 ) Ja det rigtigt, at sangeren ikke altid står i midten... det var bare et udgangspunkt for hvad et lydbillede er :)

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 04:19 | IP-adresse registreret  

Personligt nyder jeg ikke at musikken er alt for højt og jeg har også sjældent mulighed for det. Jeg tror jeg har spillet mit "højt" i mine cerwin vega dage  vil også gerne bevare den smule hørelse jeg har tilbage.

Jeg har nu siddet oppe den halve nat og lyttet musik på mine nye Dynaudio contour S 5.4 og blevet en del klogere         tror jeg 

Som jeg har dem vinklet nu opstår det meste musik uden at jeg "ser" højttalerne men helt usynlige er de altså ikke. De er rykket et godt stykke ud fra væggen og der er ingen problemer med buldrende bas. De lyder 18 gange bedre end hos forhandleren som ellers havde et kostbart anlæg spændt for.  Lytterum er alfa omega og kan forandre et dårligt/godt anlæg uroligt meget.

En anden ting som ofte bliver overset er begrebet sindstemning. Hvilken stemning er du i når du lytter?  Ofte oplever jeg at det selv samme anlæg med det samme musik lyder smukt, og jeg er i stand til at leve mig ind i det, for så næste dag at lyde trist og kedeligt.

Det er 2 ting som som afgører kvaliteten af ens oplevelse ,og har man det med i baghovedet kan det måske være at man undgår at efterlade en smågrinende sælger efter at have givet ham 2000 kr for nogle nye højttalekabler i håb om bedring.

Nå men tilbage til spørgsmålet om den fulde oplevelse af musikken. Min oplevelse i aften siger  nej man kan ikke bare klaske et par højttalere op i en hjørne selvom det måske ser bedst ud. Det er meget få højttalere der spiller godt med den placering ,men de findes (Audio Note).  Højttalerne skal vinkles så du oplever sangeren midt i mellem dem men ikke så langt ind at bandet flytter med  hvis du forstår 

En anden oplevelse jeg har fået er at muskler ikke er alt. Min nuværende Holfi har ikke muskler nok til Dynaudio og jeg har derfor i aften lånt en Harman/kardon HK 3480 af en ven og skiftet frem og til bage mellem dem en del gange (sikke et arbejde). Harmanen har tydeligvis mere kraft og der kan spilles meget højere men det giver mig ikke en bedre oplevelse. Jeg ville helt sikkert vælge den hvis jeg havde holdt fest i aften men det gør jeg jo tydeligvis ikke  . Nå men skiftet viste altså tydeligt en den Harman spiller højt uden at kny  men lyden ligesom hang bare i hver sin højttaler uden noget sammenspil og indlevelsen i musikken var mangelfuld. Med min Holfi på blev alt igen samlet, stemmer lød naturligt og der kom atter indlevelse i musikken.

Det er lidt svært at sætte ord på og jeg tager hatten af for de anmeldere som kan beskrive lyd på en ny og spændende måde igen og igen.  

Jeg håber at min lidt flavrende historie giver et indblik i hvad jeg værdsætter ved hifilytning

Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 April 2010 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Der må da være andre med flere meninger/historier.
Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 April 2010 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Lyd og musik er for mig afhængig af situationen. Jeg har et noget utraditionelt surround-setup med to Audiovector mi3 Super
som fronter en Audiovector c sub og tre(!) JBL L86 (2 bag og en center). Forstærkeren er en Yamaha RXV 1700 surround-
sag og kilderne er enten en Oppo BDB-83 eller pc med Claro Omega 24 bit lydkort/DAC.

Det giver masser af dynamik til surround og fungerer også fantastisk til baggrundsmusik og til fester.

Til musiklytning foretrækker jeg enten 2.0 eller 2.1 - her viser Yamahaen sig fra sin dårlige side. En Bi-amping af fronterne
hjalp dog lidt på det. Så en sen aftentime og et godt glas rødvin kan jeg side i timevis i sweetspot og gennyde mine bedste
plader; og når jeg synes, det lyder godt fornemmer jeg masser af luft, overskud, 3D og dynamik. Jeg elsker bas og at spille
højt. og det er her Yamahaen skingrer lidt i diskanten. Min stue er måske også lige nøgen nok uden gulvtæpper og relativt
sparsomt møbleret.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes